Panowie, chwilka chwilka... Istnieją silniki 1.3 DOHC - to żaden chochlik, czy przekręt z papierami. Zasadniczo jest to starszy deko większy brat 1.4 DOHC ale na tłokach 76mm lub 76.1 mm.
Więc żeby nie było wątpliwości - były montowane w Fiatach 131 i są to:
131B.000 - poj, skok. 1297 cm3, średn. cyl. x skok. tł. 76mm x 71,5mm
131B7.000 - poj, skok. 1301 cm3, średn. cyl. x skok. tł. 76.1mm x 71,5mm
Dla porównania 1.4 montowany w 131:
131C1.000 - poj, skok. 1367 cm3, średn. cyl. x skok. tł. 78mm x 71,5mm
Wiem że interesowały by bardziej dokładne info nt. temat mocy czy Nm, ale z tymi danymi ogólnie kłopot, różne Źródła różnie podają. Z reguły podawana moc wynosi dla 1.3 dohc - 75...77 KM a dla 1.4 dohc - 75...80 KM. Danych o momencie obrotowym niestety nie posiadam.
Silnik 1.4 dohc ale na tłokach 80mm (czyli średn. cyl. x skok. tł. 80mm x 71,5mm) miał pojemność 1438cm3 ale montowany był w epoce kamienia łupanego bo w modelu 124 (taki silnik raczej już nie zdobycia) . Warto wiedzieć, że silnik ten miał moc 90 KM (to już pewniak) i głowicę od większych dohc-ów z zaworami 42mm/36mm. Stąd też tak duża różnica mocy w porównaniu do modeli 1.3/1.4 dohc z fiatów 131, których silniki były wyposażone w głowice z mniejszymi zaworami (dane z Intercarsu podają że 33,5/30 ale coś za bardzo nie chce mi się w nie wierzyć, że były tak małe, ale fakt faktem że na 100% mają mniejsze te zawory niż w 1.6/1.8/2.0).
Tak na marginesie dodam, że w przypadku tłoków do tych silników nie będzie żadnego problemu z ich zdobyciem - podejdą na cacy z silników polonezowskich: 77mm z 1.5 ohv bez bólów do 1.3, 80mmz 1.6 ohv do 1.4. (nawet do tego 1367cm3 - rozwiert z 78mm na 80mm to pikuś, nie takie rzeczy się robiło :mrgreen: ; myślę, że nawet jeśli pójśc na całość to do 1.3 też by weszły :twisted: ). Pasują sworznie oraz właściwa będzie odłegłość denka tłoka od osi sworznia (chodzi o to, żeby tłok nie wystawał ponad powierzchnię kadłuba, ani też nie siedział za głęboko) . Jedyne co trzeba zrobić to powiększyć frezy pod zaworami ssącymi i wystrugać pod wydechowe, ewentualnie lekko podtoczyć garb tłoka, gdyby średnice podstaw tych półstożków były nieco za duże (zależy od kształtu komory spalania - różne się trafiają). Wysokość garbu będzie oki, nawet nieco poprawi sie stopień sprężania :D (3,65 mm w 1.4 dohc 4.5mm w tł. 80mm z PN).
Warto przy okazji wymienić głowicę na tą z większymi zaworami - do tego celu najlepsza, bo bez przeróbek pasowałaby z wersji 1592cm3 - idealna zgodność kanałów wodnych na styku z kadłubem. Głowice od wersji z tłokami 84mm mają je rozstawione szerzej, więc trzeba je podrzeŹbić. Co to da - chyba nie muszę tłumaczyć.
Myślę, że jeśli ktoś szuka dobrej alternatywy dla silnika seryjnego a nie interesują go specjalne osiągi (tzn. dynamika silników 1.3/1.4 dohc będzie podobna do seryjnych 1.5/1.6) ale lepsza kultura pracy, większa żywotność oraz napewno zdecydowanie niższe zużycie paliwa to można takie cóś zdecydowanie polecić.