Autor Wątek: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności  (Przeczytany 1633 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4914
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
W końcu muszę zgłębić temat.

Fabryczny rozrusznik trzymał mi się całkiem dobrze, zrobiłem regenerację jakoś przy 80kkm i śmigał długo jak nowy. Ale ostatnio się zaczęły częste problemy. Ostatnia regeneracja na nowych częściach wystarczyła aż na 2000km, a to już srogie przegięcie. Objaw taki sam jak zwykle: jakby rozleciał się na kawałki, kręci raz szybciej, raz wolniej, gruchocząc przy  tym jakby pracował na zmielonych wiórach. Rozlatuje się w kółko to samo: bendiks, a rzadziej elektromagnes wysiada (ale to już po większych przebiegach). Elmot padł jakoś na początku wieku, więc oryginałów nie ma a zamienniki bendiksów jak to zamienniki, wołają o pomstę do nieba, użyte materiały: gówno i liście spajające część w jedno, przynajmniej te dwa ostatnie, które mi się rozleciały momentalnie. Po wyjęciu ich widać było, że zdecydowanie ktoś postanowił zaoszczędzić przy produkcji. Widzę, że jest wielu producentów, ktoś ma przetestowany jakiś pewny na dłuższym dystansie? (Nie że miesiąc temu zamontował i zrobił na nim 150km od montażu ;) )Że nie lubię dwa razy robić tego samego: może ktoś polecić sprawdzony elektromagnes i bendiks?

Ewentualnie czy da się zastąpić rozrusznik w OHV czymś innym (łada, cokolwiek innego? Do łady 1300-1600 fabrycznie nowy rozrusznik OEM kosztuje 300zł: https://allegro.pl/oferta/rozrusznik-lada-2101-07-niva-rosyjski-16483575849 - ma to szansę podejść? Jak wygląda kwestia mocowań/ilości zębów? Czytałem, że ludzie do DOHC wkładali rozruszniki od łady, ale na temat montażu w OHV nic nie znalazłem.

Myślałem jeszcze, że może koło zamachowe już ma na tyle zniszczone zęby, że zarzyna mi rozruszniki, ale nic wykruszonego nie widziałem, zęby są na swoim miejscu, czy są za bardzo wyszczerbione nie wiem, ale wydaje mi się, że źle nie jest. Nie mam nowego do porównania, ale na zjedzone nie wyglądają  <mysli>

« Ostatnia zmiana: Grudzień 22, 2024, 13:48:23 pm wysłana przez Daniel#1984 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 22, 2024, 14:41:44 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2961
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Automat/elektromagnes można samemu zregenerować, pod warunkiem, że jest to oryginalny. Przecież to jest rozbieralne. Jak ma się sprawa bendixu to nie wiem, po świętach mogę podpytać mojego speca od rozruszników i alternatorów. Może coś podpowie. Pracuje przy tym dobre 15 lat jak nie więcej a zakład prowadzi wraz z ojcem, który działa w temacie napewno coś ok 30lat. Jeszcze nie zdarzyło się, abym mial jakaś reklamacje na ich robotę


A i że tak zapytam. Tulejka w głowicy w jakim stanie? Nie za ścisła lub za luźna? Skoro pada bendix to musi krzywo pracować.
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 22, 2024, 17:27:54 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2226
elektro magnesy robi łódzka firma
https://komax-technology.pl/kontakt/

A bendiksy z AS są spoko. Oryginał też jest rozbieralny i da się zregenerować.

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 22, 2024, 19:53:57 pm »

Offline lukasz190

  • Kto smaruje, ten jedzie!!
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 738
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Caro MR'91
Przecież rozrusznik to nie jest prom kosmiczny, da się go łatwo samemu naprawić. Sam w tym roku regenerowałem 3 sztuki, z czego przy dwóch się operacja udała, bo w trzecim nie za każdym razem bendiks zazębia się na kole zamachowym, ale tu pewnie pomogła by wymiana samego bendiksu i po sprawie.




Jak będziesz kupował nowy elektromagnes, zwróć uwagę na ile śrub jest przykręcany do korpusu, bo były dwie wersje elektromagnesów , na 3 i na dwie śruby i nie są one zamienne

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 23, 2024, 00:22:35 am »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4914
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Łukasz, ale ja wiem o tym, po prostu nie chcę się w tym babrać co chwilę. Wy nie jeździcie swoim wcale, ja używam swojego na co dzień, i chcę zapomnieć o nim tak, jak po zregenerowaniu jeszcze na oryginalnych częściach ~7 lat temu. Ja wiem, że wszystko się da zrobić, ale grzebanie w tym 3x na przestrzeni tak krótkiego przebiegu nie uznaję za normalne, bo jeszcze pamiętam, że parę lat temu nie było z nimi problemów.

Tym razem rzęzi, więc stawiam, że bendix znowu się poddał po 1500km.

Raz robiłem kiedyś sam, dwa razy dałem do zakładu (nie partacza, zaufany i sprawdzony), i 2x padł bendiks raz elektromagnes. Bendiks zwykły z allegro, elektromagnes komax (fabryczny niestety wyrzuciłem dawno temu). Na przestrzeni 10kkm. Wcześniej był spokój przez 80 tysięcy, a teraz naprawa co chwilę? Coś jest nie tak. W moskwiczu zrobiłem raz po kupnie i spokój.

Co do tulejki w głowicy, pojęcia nie mam. Będę musiał sprawdzić.

Montaż rozrusznika od łady jest niemożliwy?
« Ostatnia zmiana: Grudzień 23, 2024, 00:28:07 am wysłana przez Daniel#1984 »
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 23, 2024, 00:47:32 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2226
Te rozruszniki to licencje boscha z lat 50

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 25, 2024, 01:58:54 am »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2985
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
Numer części, przynajmniej bendixu, jest fiatowski, więc pewnie można coś dobrać rozsądnej jakości, ostatecznie kupić zagranicą
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 25, 2024, 23:16:25 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4914
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Numer części, przynajmniej bendixu, jest fiatowski, więc pewnie można coś dobrać rozsądnej jakości, ostatecznie kupić zagranicą

Jest wspólny ze 115c? Jeśli tak, to ułatwi sprawę i poszukam we Włoszech
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 26, 2024, 11:27:36 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2226
bendiks tak
elektromagnes nie.

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 26, 2024, 14:33:12 pm »

Offline lesor#1973

  • FSO:1993-1996 B1078
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1336
  • Płeć: Mężczyzna
  • Borełło, Carełło, 115c_w_Jesionie
Co do tulejki w głowicy, pojęcia nie mam. Będę musiał sprawdzić.
We wszystkich (3 czy 4-ech ;-) ) rozrusznikach PN, jakie w życiu rozbierałem to ona była najbardziej zużyta.
Zważcie jegomość – odparł Sanczo Pansa – że to, co tam się ukazuje, to nie żadne olbrzymy, ino wiatraki.

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 26, 2024, 15:49:24 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5326
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
No bo ona przenosi największe siły, w sensie, zębnik zazębia się na wieńcu koła zamachowego i w czasie pracy powstaje siła "odpychająca" elementy od siebie, co musi przejąć tulejka.
Temat na czasie, bo u mnie też chyba rozrusznik padł. Do tej pory chodził bez zająknięcia, palił jak rover, od strzała, ale już ze dwa-trzy tygodnie do tyłu, coś sie zaczęło dziać i aktualnie muszę podłączać drugi aku, żeby go zimnego zapalić. Gorący, to jeszcze jakoś zakręci, ale słychać i czuć, że brak mu uderzenia, więc pewnie zwarcie przez zużyte tulejki. Pasuje to jak najszybciej wyjąć i przejrzeć, bo w końcu spalę wirnik od takich rozruchów. 
Jeszcze ewentualnie może być problem z którymś przewodem, co zdarza sie chyba raczej rzadko, choć na mnie trafiło raz, parę la temu, jeszcze w roverze, gdzie nastąpiło wewnętrzne uszkodzenie przewodu masowego między silnikiem, a nadwoziem, którego nie było ani widać, ani czuć pod palcami. Po prostu się nadpalił na tyle, że wszystko działało w aucie do momentu rozruchu. Wyciągałem wtedy rozrusznik, przeglądałem itd i chwilę mi zeszło, zanim znalazłem przyczynę. Spaliło mi wtedy linkę od sprzęgła, bo to było jedyne połączenie silnika z masą i dopiero mnie oświeciło.
Mam ten przewód do dziś i raz nawet się pomyliłem i założyłem go do GSI i było to samo, co tam. Można tym śmiało komuś zrobić psikusa.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 26, 2024, 15:51:21 pm wysłana przez Buźka »

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 26, 2024, 16:15:02 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2226
Tylko nie montujcie PL tulejek bo to syf. Te chińskie trzymają właściwy wymiar. PL trzeba obrabiać rozwiertakiem nastawnym.

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 26, 2024, 17:31:00 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2961
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Mój ojciec zawsze stosował taki rozwiertak już tyle lat temu i pamiętam, że po takiej operacji rozruszniki działały do momentu aż auto zostało sprzedane lub trafiało na szrot. Jak dobrze kojarzę to chyba nawet w którejś książce też jest napisane że należy rozwiertakiem potraktować tulejkę do konkretnego luzu. Tu pewno chodzi o to, że ośka ma różne wymiary i pewno wzięto pod uwagę zużycie tej ośki. Dlatego tulejki są ściślejsze, aby można było ją przygotować pod dana oske
« Ostatnia zmiana: Grudzień 26, 2024, 17:33:41 pm wysłana przez śledzik »
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 26, 2024, 18:16:44 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5326
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Może też tak być. Ja już nieraz zauważyłem (nie tylko w polonezie) że tulejki po wbiciu na swoje miejsce, lubią się robić ciaśniejsze. Pół biedy, jak to jest po prostu "pasownie" i wirnik daje się przekręcić w rękach, ale jak ściśnie bardzo, to już problem i wtedy rozwiertak by się przydał. Zawsze można go trochę puścić na luzie, bez obciążenia, żeby się to wszystko ułożyło, ale nie zmienia to faktu, że dobrze by było to liznąć. To jak z tulejkami do przednich osi ciągników, które "w rękach" pasują idealnie na sworznie, ale po wbiciu się ściskają i trzeba je przelecieć rozwiertakiem.

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 26, 2024, 20:42:32 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2226
Wiadomo, że te ciasne rozwiercone są lepsze, bo będą ubite przy rozwiercaniu. Ale mamy 21 wiek ... chinole potrafią wcelować z wymiarem idealnie.

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 27, 2024, 18:00:21 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13962
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
skoro to sa tulejki naprawcze, to normalna technika naprawy jest taka, ze nalezy taka tulejke rozwiercic na wymiar walka,
jezeli kitajce trafili z odpowiednim pasowaniem pod dany walek, to jest czysty przypadek - pod mocniej zuzyty walek juz taka tulejka nie nada sie
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 29, 2024, 14:49:13 pm »

Offline maniek1

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 452
  • Płeć: Mężczyzna
    • fiat 125p
Witam, gdy składałem przejściówkę , naprawiłem też rozrusznik, bendix zamontowałem AUTO STARTER SD4049
ponad 2 lata i jest ok. myślę że można polecić .

Odp: Rozrusznik - jakość nowych części, sposób na zwiększenie niezawodności
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 01, 2025, 23:06:01 pm »

Offline Daniel#1984

  • Democratic Republic Of Boland
  • Moderator
  • Wiadomości: 4914
  • Płeć: Mężczyzna
  • Kukle City
    • 1.6 Abimex 1996 LPG
Pytanie nie o lata, a o przebieg. Jaki przebieg zrobiłeś na tym rozruszniku w ciągu tych dwóch lat?
Z kolan wstajemy, łbem w sufit je...