Autor Wątek: Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału  (Przeczytany 11053 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #20 dnia: Marzec 18, 2004, 13:38:52 pm »

kan

  • Gość
Cytuj (zaznaczone)
Na początek nieco info. Podobno wtrysk paliwa do danego cylindra następuje podczas cyklu sprężania co zgadzałoby się z informacjami jakie pojawiły się wcześniej w tym wątku. Tak powiedział mi znajomy mechanik. Ja osobiście uwarzam że zabieg taki powinien nastąpić podczas cyklu ssania ale z drugiej strony to kto wie (no właśnie kto to wie ).

Bo popełniasz podstawowy błąd. Każdy mówiąc na myśłi wtrysk myśli że wtryskiwacz wtryskuje paliwo bezpośrednio do cylindra a tak nie jest. Taka sytuacja ma miejsce tylko w przypadku wtrysku bezpośredniego, który to maja tylko nieliczne pojazdy. Wszystkie wtryski jedno i wielopunktowe( jednoczesne i sekwencyjne) działają tak jak gaŹnik (podcisnieniowe zasysanie benzyny do cylindra) tylko mają mozliwość dokładniejszej regulacji dawki benzyny i szybszej reakcji na zmianę obciażenia. Wiaże się to z kosztami. Bezposredni wtrysk paliwa wymaga wiekszego ciśnienia i dodatkowych czujników które za pomocą których mozna dokładnie określić w którym momencie otwarty jest zawór i na którym cylindrze. Dlatego też np. samochody z silnikami diesla o bezpośrednim wtrysku tyle kosztują. Jednoczesny wielopunkt zwykle wtryskują dwa razy podczas sprężania i ssania. Sekwencyjny podobnie ale zazwyczaj wtrykuje tylko raz a czujnik dodatkowy który wskazuje cylinder umieszczony jest na wale i działa podobniej jak czujnik położenia wału lub czujnik halotronowy umieszcony w rozdzielaczu. Polecam też stronę www.howstuffworks.com

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #21 dnia: Marzec 18, 2004, 13:45:45 pm »

GeOrGe#411

  • Gość
Z tym generacjami miałem racje i Ty bocian połowicznie ;) IV generacja gazu to właśnie tak jak piszesz czyli sekwencyjny wtrysk gazu w stanie lotnym ale wstrysk gazu ciekłego też jest instalacją IV generacji!!! To moge podeprzeć tym że właśnie wracam z seminarium naukowego poświęconego układom zasilania gazem które prowadził gość który zajmuje się homologowaniem takich instalacji w ITS (Instytut Transportu Samochodowego)

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #22 dnia: Marzec 18, 2004, 13:52:10 pm »

Woj-o#772

  • Gość
no przy wtrysku bezpośrednim to cały pic polega na tym żeby wtryskiwać paliwo w momencie jak powietrze jest już sprężone (można uzyskać większy stopień spreżania bez spalania stukowego, bo nie ma co się spalić podczas sprężania ;) )
Więc otwarcie czy nie zaworów powinno mieć małe znaczenia, większe położenie tłoka.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #23 dnia: Marzec 18, 2004, 14:07:59 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Tu nie chodzi o wtrysk bezpośredni. W gaŹniku o ile mi wiadomo paliwo jest zasysane podczas cyklu ssania wraz z zasysanym powietrzem. Jak się mylę to poprawcie. Dlatego zdziwiło mnie bardzo że wtrysk do kolektora ssącego (tuż nad zaworami) następuje w czasie gdy dany cylinder jest w końcowej fazie cyklu sprężania.
Qrcze czemu ja jestem elektronikiem a nie mechanikiem :roll: .

Panowie pomóżcie.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #24 dnia: Marzec 18, 2004, 14:19:41 pm »

GeOrGe#411

  • Gość
Z tegoco się oriętuje benzyna nie nadaje sie do wtrysku bezpośreniego!!! Poprostu za wolno się spala a ten ułamek sekundy kiedy zostaje wtryśnieta musi wystarczyć na wymieszanie z powietrzem, odparowanie i jeszcze na spalanie, jest to okres zakrótki aby doszło do efektywnego spalania. Dlatego też paliwo wtryskuje się w czasie suwu ssania i dzięki temu podczas zapłonu mieszanaki jest już odpowiednio przygotowana. Ktoś powie: przecież w dieslu jest wtrysk bezpośredni i niema problemu z szybkością spalania, to jest błąd!!! Są mimo że olej napędowy podczas wtrysku dużo szybciej się spala!!! Wsiadając do samochodu z silnikiem diesla odrazu to widać. A mianowićie po obrotomierzu. Podczas obrotów rzedu 4000 i w góre ten czas jest tak krutki że paliwo nie zdąży się spalić i następuje dymienie z wydechu. Poprostu powstają czasteczki stałe typu sadza co jest wynikiem nie spalonego paliwa do końca. Tu jest też odpowiedŹ czemu takiego silnika nie da się kręcić na wysokich obrotach, poprostu niema sensu bo moc bardzo spada ;)

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #25 dnia: Marzec 18, 2004, 14:27:15 pm »

GeOrGe#411

  • Gość
Boćku, ktoś ci chyba głupot naopowiadał ;) Takie rozwiązanie było by bez sensu ponieważ wtryśnięte paliwo na zamknięty zawór podczas gdy w cylindrze następuje sów sprężania musiało by czekać na otwarcie zaworu jeszcze dwa suwy, w tym czasie ciężko mi powiedzieć co by się z nim działo, mogło by się cofnąć. Niby mogło by mieć czas na odparowanie od ciepłego kolektora i zaworu. Ogólnie pierwsze słysze o taki rozwiązaniu ;)

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #26 dnia: Marzec 18, 2004, 15:21:20 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
To jak to jest niech mi ktoś powie. George spytaj się o to opiekuna waszego kółka zainteresowań. Niech się wykaże  :wink: .

Albo inaczej. Czy jak tłok przechodzi GPZ to jest możliwe że w tym czasie na którykolwiek cylinder następuje wtrysk paliwa. Jeśli nie to reszty dojdę experymentalnie.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #27 dnia: Marzec 18, 2004, 16:37:26 pm »

kan

  • Gość
Cytat: "GeOrGe#411"
Boćku, ktoś ci chyba głupot naopowiadał ;) Takie rozwiązanie było by bez sensu ponieważ wtryśnięte paliwo na zamknięty zawór podczas gdy w cylindrze następuje sów sprężania musiało by czekać na otwarcie zaworu jeszcze dwa suwy, w tym czasie ciężko mi powiedzieć co by się z nim działo, mogło by się cofnąć. Niby mogło by mieć czas na odparowanie od ciepłego kolektora i zaworu. Ogólnie pierwsze słysze o taki rozwiązaniu ;)

No i właśnie czeka, a jak niby to się dzieje w gaŹniku? Paliwo leci cały czas i co gaŹnik wie jaką dawkę ma puścić tak że by po zamknięciu zaworu nie było benzyny w kolektorze? Jak zawór się zamknie to benzyna która nie wleciała czeka w kolektorze na następne otwarcie zaworu. W przypadku wtrysku ma to oczywiście wadę. W przypadku nagaru na zaworach paliwo wsiąka w nagar i mieszanka staje się uboga i są problemy np. z przyśpieszaniem.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #28 dnia: Marzec 18, 2004, 17:14:22 pm »

GeOrGe#411

  • Gość
Spoko ken, ale ja nie słyszałem o takim rozwiązaniu, chodzi oczywiście o wtrysk wielopunktowy bo o takim tu mowa. Co do gaŹnika to się zgodze ;) Poza tym pomyśl co się bedzie działo na zimnym silniku, paliwo skropli się na zaworze i gdy otworzy się zawór wpłynie dośrodka. Paliwo najlepiej wtryskać w strumień powietrza wtedy najlepiej się miesza i odparowuje.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #29 dnia: Marzec 18, 2004, 19:05:43 pm »

Eater#851

  • Gość
Cytat: "GeOrGe#411"
Z tegoco się oriętuje benzyna nie nadaje sie do wtrysku bezpośreniego!!! Poprostu za wolno się spala a ten ułamek sekundy kiedy zostaje wtryśnieta musi wystarczyć na wymieszanie z powietrzem, odparowanie i jeszcze na spalanie, jest to okres zakrótki aby doszło do efektywnego spalania.  (...)


No dobrze, a Mitsubishi skontruowalo silnik z bezposrednik wtryskiem benzyny.
O ile pamietam byl to Galant GDI (Gasoline Direct Injection). Byl bardzo wydajny. Wydaje mi sie ze to byl 1.8 litra a spalal w trasie cos kolo 5 litrow.

Poprawcie mnie jak sie myle.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #30 dnia: Marzec 18, 2004, 19:14:05 pm »

Woj-o#772

  • Gość
george w roverku jest MPI a wszystkie 4 wtryski walą paliwko jednocześnie, więc na którymś garze musi ono sobie poczekać aż je do cylindra zassa. Wcześniej ktoś chyba podawał albo linkia albo obrazek kiedy nastepuje ten wtrysk w stos do położeń tłoków.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #31 dnia: Marzec 18, 2004, 20:58:49 pm »

GeOrGe#411

  • Gość
Masz racje, ten silnik jest właśnie tak skonstruowany. Ale głównym celem w tym silniku było to by mieszanka w cylindrze tuż przed zapłonem była ułożona warstwowo. Warstwa bogatej mieszanki w okolicy świecy a uboga poniżej. W GDI tak wykombinowano że w tłoku był ukształtowana komora wirowa i podczas wtrysku paliwo wpadało w tę komore i się zawirowywało i wracało bezpośrenio pod świece i wtedy następował zapłon. Mieszanka bogata bardzo łatwo się zapala i podczas spalenia kożystała z powietrza które było podspodem. Dodatkowo poduszka powietrzna z tej bardzo ubogiej mieszanki tłumiła fale udeżeniową która leciała w pierunku tłoka i przez to silnik był cichszy. Wszystko ładnie do puki w tej komorze wirowej nie zaczoł osadzać się nagar który wszysko popsół!! podczas wtrysku w wyniku zakłucenia przez ten nagar bogata mieszanka nie lądowała pod świecą w chwili zapłonu i wszystko szlak trafiał. To był główny powód wycofania tego silnika (mowa o 1.8GDI) ale ostatnio pojawił się 2.2GDI i nie wiem czy ten problem został rozwiązany. Dodam że ten silnik faktycznie był bardzo oszczędny, pracował na średnim lambda bliskim jedności (dlatego średnim bo mieszanka w cylindrze niebyła homogeniczna).

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #32 dnia: Marzec 19, 2004, 07:16:42 am »

Woj-o#772

  • Gość
no pasuje - o tym problemie z nagarem nie wiedziałem ;). Silnik był oszczędny przy małym i średnim obciążeniu, przy przyśpieszaniu wtryski pracowały już normalnie tzn mieszanka wypełniała całą komorę spalana. Aha wiem  że były problemy z czystościa spalin tzn ze związkani azotu, chyba, NOx.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #33 dnia: Marzec 19, 2004, 07:52:28 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Wiem co zrobie. Jak juz sobie poradzę z rozrusznikiem to porzyczę sobie oscyloskop i sprawdzę w końcu jak to jest. Tylko niech znajdę na to czas bo ostatnio jestem bardzo (nawet bardzo) zabiegany i nie mogę zbytnio popracować nad autem.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #34 dnia: Marzec 19, 2004, 10:09:26 am »

kan

  • Gość
Cytuj (zaznaczone)
Spoko ken, ale ja nie słyszałem o takim rozwiązaniu, chodzi oczywiście o wtrysk wielopunktowy bo o takim tu mowa. Co do gaŹnika to się zgodze  Poza tym pomyśl co się bedzie działo na zimnym silniku, paliwo skropli się na zaworze i gdy otworzy się zawór wpłynie dośrodka. Paliwo najlepiej wtryskać w strumień powietrza wtedy najlepiej się miesza i odparowuje.

Tylko że to jest standardowe rozwiązanie.  A co się stanie to co zwykle samochód nie będzie chciał jechać i trzeba wzbogacić mieszankę co się realizuje przez włączenie się  ssania co zreszta nikogo nie dziwi.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #35 dnia: Marzec 19, 2004, 16:05:29 pm »

Wydra707

  • Gość
To Bocian_s:
Wtryskiwacze w GSI sterowane są tak, jak pisał Kris2404 - parami, po dwa wtryski połówkowe na każdy pełen cykl pracy cylindra. Żeby skomplikować rzecz, sterownik przechodzi na wtrysk asynchroniczny przy rozruchu - wtedy paliwo wtryskiwane jest w stałych odstępach czasu niezależnie od prędkości obrotowej silnika. Nie wiem czy ten tryb nie włącza się i w innych sytuacjach.

Podzielenie dawki paliwa na kilka mniejszych wtrysków to nie tylko uproszczenie sterowania, ale też lepsze odparowanie paliwa - bo przecież do cylindra muszą trafić pary, a nie krople. Dlatego wtrysk następuje gdy zawór ssący jest zamknięty, a nie otwarty. Czy w takiej sytuacji istotny jest bardzo precyzyjny moment początku wtrysku? Nie wiem, ale logika wskazuje, że raczej nie.

W latach 80. WKiŁ wydało grubą książkę "Elektronika w technice motoryzacyjnej". Jest tam sporo wciąż aktualnych rzeczy związanych ze sterowaniem wtryskiem (choć rozwiązania układowe należą do przeszłości). Niestety, w tej chwili nie pamiętam autora. Trochę informacji o wielopunktowym wtrysku w C+ jest też w serwisówce Trzeciaka ("Polonez Truck").

Pozdrawiam
Paweł Rajewski

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #36 dnia: Marzec 22, 2004, 13:11:39 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Dzięki wszystkim za pomoc i udzielone informacje. Jednak trzeba będzie tego oscyloskopu załatwić i oblookać.

Qrcze że ja mam tak mało czasu  :x .
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.