Autor Wątek: Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału  (Przeczytany 11051 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« dnia: Styczeń 05, 2004, 12:44:26 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Witka.

Zaczynam ten temat aby ktoś wyjaśniłby mi kilka nurtujących mnie kwestii.
1. Jak się ma początek wtrysku paliwa względem położenia wału korbowego i punktu GPZ itd..... ew. czujnika położenia wału?
2. Jak się ma natomiast zapłon względem położenia wału.

Informacje te potrzebne są mi do stworzenia sterownika LPG IV generacji (długa historia ale kiedyś ją wam opowiem). Rozchodzi się o to że potrzebuję zrobić wskaŹnik  1 cylindra w swoim Roverku. Niestety okazało się że paliwo jest wtryskiwane w sposób grupowy czyli wszystkie wtryskiwacze jednocześnie. Do pełni sukcesu potrzebuję ukłądu który będzie załączał tylko jeden wtryskiwacz który w danej chwili jest potrzebny. Dlatego też potrzebuję skaŹnika 1 cylindra lub innego znacznika określającego żądaną kolejność wtrysku.

Na koniec przypomniałem sobie jeszcze jedno pytanie.
3. Jaka jest różnica między początkiem czasu wtrysku w układzie jednopuktowego i wielopunktowego wtrysku.

Mam nadzieję że znajdzie się ktoś kto będzie umiał odpowiedziećna moje pytanie.
POzdrawiam.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 05, 2004, 13:50:39 pm »

Woj-o#772

  • Gość
o ile kojarzę to w roverku jest możliwość uzyskania tego sygnału - na kole zamchowym jest chyba 36 znaczników branych do liczenia prędości silnika wśród nich jest kilka ustalających położenie wału - musi być jakiś ustalający punkt zwrotny na 1 cylindrze. Coś niecoś było napisane w morawskim, ale raczej po łebkach (mam bardzo stare wydanie i 1.4 jest jako zapowiedŹ dopiero)

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 05, 2004, 20:33:01 pm »

Gifter

  • Gość
ja pierdziele ale gadanie :) wogole nie wiem o co biega no moze troszeczke :) ale dla mnie nie jest zrozumiale co i jak :)

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 05, 2004, 20:37:09 pm »

Kowall#863

  • Gość
Bocian_s#313 czy chcesz zrobić wtrysk bezpośredni?? Bo tak wnioskuję. Wtrysk do kolektora ssącego może jak sam napisałeś być chyba realizowany kiedykolwiek (sam zauważyłeś, że wszystkie wtryskiwacze pracują jednocześnie).

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 06, 2004, 11:50:52 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
NO tak ale tą wersję już przerabiałem i pojawiły sięproblemy z którymi sobie nie poradziłem. Dla zainteresowanych polecam przeczytać post na motonews.pl w dziale LPG Forum. Tam opisałem nieco więcej z czym walczyłem i jakie miałem problemy.
http://motonews.pl/forum/?op=fvt&t=34347&c=0&f=38
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 06, 2004, 12:22:42 pm »

kan

  • Gość
Wtrysk Rovera jest wtryskiem jednoczesnym i komputer nie musi rozpoznawać 1 cylindra i kolejności zapłonów. Wtrysk pracuje dwa razy na 1 cykl silnika i tylko do określenia ilości wtrysków wykorzystywany jest sygnał położenia wału a nie do dokładnego określenia momentu wtrysku. Natomiast zapłon własciwego cylindra wyznaczany jest na podstawie położenia wału korbowego. Czujniki identyfikujące cylindry (Halla, indukcyjny) wykorzystywane są jedynie we wtryskach sekwencyjnych. A co do różnicy (3) toi w tym względzie praktycznie jej nie ma. Różnica polega kjedynie na tym że przy jednopunktowym wtrysk wprowadza paliwo do kolektora dolotowego a w wielopunkcie bezpośrednio na zawory.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 06, 2004, 13:22:25 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
To jak zatem zrobić wskaŹnik pierwszego cylindra aby wtrysk gazu następował w odpowiednim momencie przed zapłonem i przed ssaniem.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 06, 2004, 13:46:43 pm »

kan

  • Gość
Najprościej to zaadaptować jakiś czujnik z wtrysku sekwencyjnego. Problemem jest tylko to że są one zazwyczaj montowane na wałku rozrządu ponieważ wał obraca się w tym czasie dwa razy. Drugi problemem jest mapa wtrysku bez niej to raczej ten układ nie będzie pracował.Ciężko Ci to będzie zrealizować domowym sposobem.
Pozdrawiam,
kan

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 06, 2004, 14:04:15 pm »

Kowall#863

  • Gość
A ja mam takie pytanko: ile kosztuje parownik do III generacji gazu?

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 06, 2004, 14:11:41 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Zasadniczo to mówimy tu o próbie stworzenia IV generacji sterownika. Tutaj nie ma już mapy wtrysku itd., a jedynie przeliczanie mapy wtrysku paliwa. Za skład mieszanki w IV generacji LPG odpowiada zasadniczo sterownik od paliwa, bo to on reaguje na wszaelkie zmiany składu mieszanki. Sterownik LPG poprostu przelicza czas wtrysku paliwa na czas wtrysku gazu.

Co do zaadaptowania czegoś z innego auta to musze to podglądnąć. Chyba dzisiaj się wybiorę do warsztatu pogadać z ludŹmi.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 07, 2004, 07:50:48 am »

Anonymous

  • Gość
Witam

Przeciez wiekszosc (wszystkie ?) instalacje gazowe ktore w nazwie maja "sequent" tak naprawde steruja wszystkimi wtryskiwaczami rownoczesnie  (lub ewentualnie grupami po 2-3)!

Slowo sequent (niepoprawnie) oznacza wlasnie to ze sterownik bierze pod uwage sygnal wtrysku benzynowego do korekty / autoadaptacji mapy gazowej, a nie to ze kazdy wtryskiwacz pracuje osobno.

Co do obesrowanego spadku cisnienia w listwie...czy uzyty byl odpowiedni reduktor ?

Tez jestem za stworzeniem wlasnego sterownika do wtrysku gazu, niestety koszt odpowiedniego reduktora oraz wtryskiwaczy jest i tak wysoki. (Zna ktos tanie zrodlo ?)

Sterownik wtrysku LPG Open Source :) :) ??? To byloby interesujace.

pozdrawiam

Pawel W.

(1.4 16V)

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 07, 2004, 08:30:04 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Witka.

Z tym słowem wszystkie to wg. mnie lekka przesada. Raczej mamy tam doczynienia z konkretnym wtryskiem sekwencyjnym bo jakby to chodziło w V-kach albo turbinach. Osobiście zagazowałęm jedno 2,5Turbo więc raczej był tam wtrysk sekwencyjny.

CO do otwartości Źródła sterownika to nie wiem. W sumie na tak konkretnej wiedzy lepiej byłoby trochę zarobić coby zwrócił się czas poświęcony na eksperymenty oraz zmarnowany materiał.

Jak ktoś dokładnie przeczytał temat na motonews to zapewne pamięta że wszystko już prawie działało więc sukces powinien być blisko.

Co do zastosowanego parownika to był to element z III generacji. Pierwsze systemy IV generacji też pracowały na tych samych parownikach więc raczej powinno być dobrze.
Narazie jeszcze nie skończyłem elektroniki więc narazie się zatrzymałem w eksperymentach.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 07, 2004, 09:52:32 am »

Anonymous

  • Gość
Ok, fakt wszystkie to zbyt duze generalizowanie.

Ale mysle ze do auta z prawdziwym sekwencyjnym wtryskiem benzyny mozna spokojne zamontowac wtrysk gazu - niesekwencyjny (pseudo-sekwencyjny), poprostu sygnal z np. pierwszego wtryskiwacza (konkretnie jego czas trwania) sluzylby do sterowania wtryskiem grupowym lpg. Nie byloby to rozwiazanie idealne ale i tak duzo lepsze niz prymitywne instalki podcisnieniowe.

Co do ustalenia ktory cylinder powinien akurat dostac paliwo to chyba nie ma innej mozliwosci niz czujnik na walku rozrzadu lub gdzies w aparacie zaplonowym (czyli tez walek)

Jesli mozna zapytac ile kosztowaly czesci do eksperymentow ?  Reduktor, wtryskiwacze, listwa itp. ?

Jesli chodzi o mozliwosc zarobku, to jest pewnien problem, mianowicie wymagana jest wtedy chyba homologacja nie ?  67-r01 ? A to moga byc zaporowe koszta.

Pawel W

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 07, 2004, 10:58:51 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Więc jeśli chodzi o cenę podzespołów to nie wiem. Wszelkie zabawy i eksperymenty robiłem w zaprzyjaŹnionym warsztacie więc było to inaczej robione.

Na chwilę obecną to staram sięzrealiwozać część elektroniczną. Z czasem dojdzie do eksperymentów na żuwym organiŹmie.

Z możliwością zarobkowania to żeczywiście może i masz rację. Narazie zależyu mi na tym aby to działało. O reszcie pomyśli się potem.

Trzymajcie za mnie kciuki to może się uda.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 04, 2004, 14:33:33 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Wyciagam stary temat ponieważ szykuje się ciąg dalszy zabawy. W związku z tym mam dwa pytania do posiadaczy poldków GSI (wielopunktowców).

1. Jak odbywa się sterowanie wtryskiem. Czy każdy wtryskiwacz oddzielnie czy wszystkie grupowo razem??
2. Czy i ewentualnie gdzie jest zrobiony czujnik fazy rozrządu lub inny wskaŹnik pierwszego cylindra i jak to się ma do znaków na rozrządzie?

Mam nadzieję że ktoś mi odpowie na to pytanie. Jeśli nie to będe szukał innego sposobu na stworzenie czujnika fazy rozrządu.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 05, 2004, 16:59:41 pm »

Kris2404

  • Gość
Mam, Peloponeza 1,6 GSI, czytałem jakiś czas temu we książce i o ile mnie pamięć nie myli to odbywa się to tak.
Ad 1. Wtrysk jest półsekwencyjny , tzn wtrysk jest grupowany po dwa cylindry chyba 1-4 i 2-3 - tak jakby. Ale każdy cylinder dostaje dwa razy wtrysk paliwa , raz przed ssaniem, drugi raz przed pracą. Zrobione jest tak bo tak jest prościej, nie trzeba właśnie dodatkowych czujników wskazujących fazy rozrządu.
Ad.2 Jedynym czujnikiem w GSI jest wieniec na wale razem z podwujnym kołem pasowym do napędu alternatora i wspomagania , z chyba 58 zębami (60 - 2 wycięte na położenie wału) , więc komp po tym tylko rozpoznaje położenie wału. Wtrysk do 1 cyl (i do 4)  , jest chyba na 90 stopni przed znacznikiem na wale, potem komp dolicza sobie 1/2 ilości zębów wału i 90 st. po znaczniku jest wtrysk do 2 i3 cyl. Sorki jeśli się mylę ale książkę czytałem ok rok temu, ale mniej więcej tak to wygląda. Oczywiście x zębów po wtrysku jest inicjowana sekwencja zapłonu, na podstawie mapy zapłonu z kompa. Zresztą zapłon też jest na 2 cylindry na raz 1-4 i 2-3 , w GSI są 2 oddzielne (co prawda w jednej obudowie) podwujne cewki zapłonowe -nie ma rozdzielacza zapłonu w związku z tym.
POZDR
Kris2404@poczta.onet.pl

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 05, 2004, 19:05:04 pm »

GeOrGe#411

  • Gość
A instalacja gazowa IV generacji nie jest oparta na wtrysku gazu w stanie ciekłym?

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 06, 2004, 07:49:03 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cytat: "GeOrGe#411"
A instalacja gazowa IV generacji nie jest oparta na wtrysku gazu w stanie ciekłym?


Nie.

Wtrysk ciekłego gazu to V generacja.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Rover - Wtrysk paliwa i zapłon względem położenia wału
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 06, 2004, 09:14:38 am »

GeOrGe#411

  • Gość
A to sory ;)

Wtrysk paliwa i zapłon a czujnik PWK/ Sekwencja w Roverze :)
« Odpowiedź #19 dnia: Marzec 18, 2004, 12:00:34 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Odkopałem stary temat w związku z nowym pomysłem jaki mi się nasunął oraz informacjami jakie zdobyłem.

Na początek nieco info. Podobno wtrysk paliwa do danego cylindra następuje podczas cyklu sprężania co zgadzałoby się z informacjami jakie pojawiły się wcześniej w tym wątku. Tak powiedział mi znajomy mechanik. Ja osobiście uwarzam że zabieg taki powinien nastąpić podczas cyklu ssania ale z drugiej strony to kto wie (no właśnie kto to wie ;)).

Teraz nowy pomysł. Ci którzy czytali ten temat od początku to wiedzą że mam zamiar zrobić sekwencyjny wtrysk gazu. Właśnie pomyślałem że możnaby ten sam sterownik (prawie został już stworzony- bynajmniej w teorii działa :D) zastosować do rozdzielenia sygnału na poszczególne wtryskiwacze benzyny. Będę musiał się tym zająć jak tylko odzyskam auto i będę miał czas zrobić czujnik fazy rozrządu.

Ciekwai mnie tylko czy zyskałbym dzięki takiemu zabiegowi na ekonomiczności i parametrach silnika. Jak złorzę to wszystko do kupy to postaram się podzielićsię z wami własnymi spostrzeżeniami.

Czekam teraz na wasze opinie oraz na jeszcze więcej info na temat początku wtrysku paliwa. Najlepiej na przykładzie pełnosekwencyjnego wtrysku lub podparte jakimiś materiałami (książki internet itd....)
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.