Autor Wątek: elektronik/elektryk potrzebny-rezystor i sterowanie dmuchawy  (Przeczytany 5537 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

elektronik/elektryk potrzebny-rezystor i sterowanie dmuchawy
« Odpowiedź #20 dnia: Czerwiec 13, 2006, 08:17:13 am »

Offline -Marcin-

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1561
    • PN 3.0 24v, PN Truck 1.6E
1. nie wiem czy co o to chodzi o czym mysle, ale silniczek jest polaczony "sciezkami" z tymi okraglymi sciezkami, i w zaleznosci jak kolo zebate sie obroci (i o ile) to wlacza jedna z kombinacji (1 i 2 otwiera, zmiana polaryzacji i zamyka itp)  
a jezeli ci chodzi o to czym on obraca to fotke zrobie pozniej
2. nie,  do otwarcia chyba nie jest potrzebny caly obrot silniczka (prawie caly, jezeli chodzi o caly silczniek razem z kolami zebatymi), zreszta jezeli silniczek sie obroci, to sie wylacza i trzeba zmienic na inna opcje zeby przekrecic w druga strone. ale rownoczesnie przezuca sie na inna sciezke i mozna dalej krecic w ta sama strone. w sumie mozna powiedziec, ze jest automatyczny.
to ja, byly Marcin#839

elektronik/elektryk potrzebny-rezystor i sterowanie dmuchawy
« Odpowiedź #21 dnia: Czerwiec 13, 2006, 09:25:16 am »

Offline Osfald

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 690
    • JAGUAR XJL 3.0 Supercharged 380KM
chodzi mi o to z ktorymi sciezkami (wyprowadzeniami) silniczek jest polaczony...

rozumiem, ze silniczek na ktorego osi osadzono slimak tworzy ze slimacznica przekladnie, a w slimacznicy osadzono blaszke zwierajaca podczas obrotu odpowiednie sciezki... jest to taki typowy wlacznik labiryntowy czesto takze spotykany w magnetowidach wewnatrz wlacznikow funkcyjnych - tego nie musisz mi pokazywac. Zrob tylko fotke polaczen silniczka ze sciezkami lub opisz te polaczenia, narysuj... etc  :)

po wstepnej symulacji pracy tego wylacznika mam juz "program" ktory on realizuje... do szczescia potrzebne sa jedynie polaczenia silniczka.

rozumiem ze caly uklad ma tylko 4 piny zewnetrzne?

w drugim pytaniu oczywiscie nie chodzilo mi o obrot osi silniczka tylko osi slimacznicy... wiadomo, ze przy takim przelozeniu silniczek musi troszke pokrecic zanim slimacznica wykona cykl obrotu.
FSO Car Team
12 lat przejeździłem wyrobami FSO. Są powody do dumy :)

elektronik/elektryk potrzebny-rezystor i sterowanie dmuchawy
« Odpowiedź #22 dnia: Czerwiec 13, 2006, 17:22:31 pm »

Offline -Marcin-

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1561
    • PN 3.0 24v, PN Truck 1.6E
tak, caly uklad ma 4 piny zewnetrzne, chociaz po przyjzeniu sie doklandnie silniczkowi, zobaczylem ze byc moze te piny wcale nie byly uzywane  :shock: otoz na fotce pierwszej widac, ze dwie blaszki idace bezposrednio do silniczka i sa przy samym silniczku, sa obtarte, jakby wsuwkami albo czyms. moze to to bylo uzyte oryginalnie?? hmm, tylko wtedy silniczek by sie chyba nie zatrzymywal tylko jechal non stop wiec to chyba nie to  :mrgreen: :mrgreen: ale dziwna sprawa.





co do drugiego pytania, to caly mechanizm wykonuje okolo pol obrotu, i to wystarczy aby zamknac/otworzyc klapke.


co do narysowania jak ida sciezki do silnika to za bardzo nie ma jak to zrobic, bo nie widac jak ida one bezposrednio do silnika, bo zaslania je plastik (a niektore sciezki sa wlasnie pod plastikiem, co widac zreszta na zdjeciach) a jego nie da sie usunac. narysowalem jak to wg mnie moze wygladac, ale czy tak jest naprawde to nie wiem. choc w zasadzie jest to prawdopodobne, bo 1 idzie od razu do silnika (a 1 praktycznie w kazdej kombinacji wystepuje) i sie zmieniaja tylko 2,3,4
nie wiem czy to widac, ale w tych malych, cienkich sciezkach posrodku niekiedy jest dziurka, ktora "przerywa" je(razej nie istotne, ale lepiej zeby w razie czego wiedzial o tym :) ). przy okazji ponumerowalem piny tak, jak pisalem wyzej



to ja, byly Marcin#839

elektronik/elektryk potrzebny-rezystor i sterowanie dmuchawy
« Odpowiedź #23 dnia: Czerwiec 14, 2006, 17:01:14 pm »

Offline Osfald

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 690
    • JAGUAR XJL 3.0 Supercharged 380KM
i ostatnie pytanie.... czy silnik musi wykonywac obrot w jedna i druga strone aby odpowiednio zamknac lub otworzyc przeplyw? czy tez moze obracac sie caly czas w jedna strone zatrzymujac sie w odpowiednich pozycjach?

chodzi mi o to czy slimacznica moze wykonac (juz po zamontowaniu calego tego napedu w docelowym ukladzie) caly obrot.... czy nie ma tam zadnych przeszkod mechanicznych uniemozliwiajacych poruszanie tego ukladu tylko w jednym kierunku?
FSO Car Team
12 lat przejeździłem wyrobami FSO. Są powody do dumy :)

elektronik/elektryk potrzebny-rezystor i sterowanie dmuchawy
« Odpowiedź #24 dnia: Czerwiec 14, 2006, 17:13:41 pm »

Offline -Marcin-

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1561
    • PN 3.0 24v, PN Truck 1.6E
chyba wiem do czego zmierzasz z tym kreceniem sie tylko w jedna strone. nie trzeba by wtedy zmieniac polaryzacji na 1 pinie i wtedy by wystarczylo pod przycisk tlyko podlaczyc ktorys pin z plusem, a minus by byl staly .
zrobilem tak, klapka jest otwarta; otwierana 1(-) 4(+); zamykam i biore 1(+) i 3(-), potem podlaczylem  (zamiast 3) 2 (-)  i 1(+), czyli kreci sie dalej w tym samym kierunku jak zamykanie no i sie otwiera, ALE tylko do polowy. poza tym mam wrazenie jak by sie silniczek meczyl, bo mechanizm musi zrobic obrot, a "prowadnica" (zaznaczona na zdjeciu) stoi, ktora obraca klapka . ale nie wiem, moze mi sie wydaje.
czyli silniczek "ciagnie" ja do gory, ale oczywiscie nie idzie. a jak sie normlanie (zmienia polaryzacjie) zamyka to idzie oczywiscie w dol. w sumei nie wiem, moze to jest prawidlowe..

no ale odpowiedz na Twoje pytanie brzmi: slimacznica moze wykonac caly obrot i otworzyc i  zamknac (byc moze nawet i do konca jak sie znajdzie odpowiednia kombinacje) klapke.
to ja, byly Marcin#839

elektronik/elektryk potrzebny-rezystor i sterowanie dmuchawy
« Odpowiedź #25 dnia: Czerwiec 14, 2006, 17:37:30 pm »

Offline Osfald

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 690
    • JAGUAR XJL 3.0 Supercharged 380KM
nie mam narazie innego pomyslu.... ja zrobilbym to tak:

1 - na stale masa
2 - nie podłaczone
3 - plus przy jednej pozycji przycisku na kokpicie (dajmy na to zwolniony)
4 - plus przy drugiej pozycji przycisku na kokpicie (dajmy na to wcisniety)

podlaczajac w ten sposob sterowanie mechanizm powinien wykonywac prawie po pol obrotu (proporcje nie sa rowne, a to wynika z budowy wlacznika labiryntowego) przy danej pozycji wlacznika na kokpicie

odpowiednie pozycje przycisku musisz dopasowac sam, w zaleznosci na ktory pin (3 lub 4) podawany jest plus w danej pozycji i jakiemu polozeniu mechanizmu to odpowiada...

PS
tak na marginesie to podajac + na piny 2,3,4 mozesz wykorzystywac rozne proporcje ruchu otwarcia/zamkniecia tylko nie podawaj + na dwa piny naraz! Przycisk na kokpicie musi podawac + raz na jeden raz na drugi pin w zaleznosci czy jest wcisniety czy nie.

PS2
jesli cos tam idzie zbyt ciezko to masz do dyspozycji ciegno z dwoch stron gwintowane (widoczne na fotkach) umozliwiajace regulacje
FSO Car Team
12 lat przejeździłem wyrobami FSO. Są powody do dumy :)

elektronik/elektryk potrzebny-rezystor i sterowanie dmuchawy
« Odpowiedź #26 dnia: Czerwiec 14, 2006, 20:15:46 pm »

Offline -Marcin-

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1561
    • PN 3.0 24v, PN Truck 1.6E
dobra, testowalem trosze ten silniczek i odkrylem ze zamyka i otwiera sie calkowicie jak na 1 jest stale plus, a minus na 3 zamyka a minus na 4 otwiera (oczywiscie caly czas kreci sie w jedna strone). czyli lepiej jak by byl staly plus  , a na przelaczniku musial by byc minus. tylko czy to dobre rozwiazanie z minusem na przelaczniku??  Poza tym ten wlacznik wlacza jeszcze lampke kontrolna i tez musi byc odpowiedni biegun wylatywac do lampki i wlasnie nie pamietam jaki on ma byc (ta lampka ma jeden biegun wspolny z reszta podswietlenia).  no ale ewentualnie moze by dalo rade podmienic bieguny lampce jak by na przelaczniku byl minus.
to ja, byly Marcin#839

elektronik/elektryk potrzebny-rezystor i sterowanie dmuchawy
« Odpowiedź #27 dnia: Czerwiec 14, 2006, 20:51:35 pm »

Offline Osfald

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 690
    • JAGUAR XJL 3.0 Supercharged 380KM
no wiec sam widzisz, ze podalem Ci wlasciwa konfiguracje pinow

co do plusa i masy takze musi dzialac tak jak podalem... to nie ma znaczenia (nie powinno miec o ile nie ma tam diody zabezpieczajacej!) co podasz na pin 1, a co na pin 4 i 3... wazne aby na 1 podawany byl jeden biegun zasilania (proponuje MASE), a na 3 i 4 drugi biegun w zaleznosci czy otwierasz czy zamykasz...

fachowo powinno sie wlaczac + poprzez przelacznik jesli auto ma mase na blachach... czasami jednak nie mozna tego zrobic i w zasadzie nic nie stoi na przeszkodzie by w ostatecznosci wlaczac mase. Sprawdz co powinna dostawac kontrolka i wszystko bedzie jasne.
FSO Car Team
12 lat przejeździłem wyrobami FSO. Są powody do dumy :)

elektronik/elektryk potrzebny-rezystor i sterowanie dmuchawy
« Odpowiedź #28 dnia: Czerwiec 14, 2006, 21:48:04 pm »

Offline -Marcin-

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1561
    • PN 3.0 24v, PN Truck 1.6E
sprwdzilem co ma dostawac kontrolka, ma dostawac minus (ale jak napisalem, moze da rade zamienic bieguny w podswietleniu, w koncu to zarowka i jej nie zalezy :mrgreen: i tak w ogole to ja je podlaczalem wiec moze odwrotnie podlaczylem )

nie da sie zmienic
pobawilem sie jeszcze silniczkiem, zeby byl staly plus, i da rade. pinologia wtedy bedzie taka: 1 - i 2 + otwiera , 1- i 3+ zamyka (kreci sie oczywiscie w ina strone niz przy wczesniejszej kombinacji)
co ciekawe, przy otwieraniu silniczek nie wykonuje tylko pol obrotu, ale prawie 3/4 i jak by ustawia "prowadnice" w polowie zakresu. potem jak sie po dlaczy 3z plusem to wykonuje maly obrot (okolo mniej niz polowa) i sie wylacza kompletnie, ale klapka jest tak jak powinna byc, czyli zamknieta   :smile:  :smile:  

jest jeszcze druga kombinacja, taka jak w zasadzie pisales i tu z koleji 1- i 4+ otwiera mniej niz polowa obrotu, a 1- i 3+ robi 3/4 obrotu.
teraz mam do wyboru az dwie kombinacje   :mrgreen:  :mrgreen:

jeszcze co do przycisku to mysle ze tak bedzie trzeba podlaczyc:
1 i 4 zasilenie diody podswietlania (z niczym innym sie nie laczy)
2 plus
3 wyprowadzenie plusa do silniczka jak wlaczony przycisk (czyli ma isc do 2 pinu silniczka)
5 wyprowadzenie plusa do podswietlenia kontrolki jak wlaczony przycisk (jak jest wlaczony przycisk  i przechodzi plus miedzy 2 a 3 , wtedy jest rownoczesnie przejscie miedzy 5 a 6 i stad wniosuje ze 5 jest do podswietlenia)
6 plus
7 wyprowadznie plusa do silniczka jak wylaczony przycisk (czyli ma isc do 3)

tutaj moglem pogibac numery, bo pisalem z pamieci co ma przejscie z czym (nie pamietam dokladnie czy to 5 czy 7 idzie do podswietlenia kontrolki, no ale to teraz malo wazne, a miernik zostawilem w samochodzie i nie chce mi sie juz schodzic :mrgreen: ).
to ja, byly Marcin#839

elektronik/elektryk potrzebny-rezystor i sterowanie dmuchawy
« Odpowiedź #29 dnia: Czerwiec 14, 2006, 22:34:55 pm »

Offline Osfald

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 690
    • JAGUAR XJL 3.0 Supercharged 380KM
z samym przyciskiem sobie poradzisz... kwestia wyboru
wazne, ze wiesz jak podlaczac przycisk i naped  :D
FSO Car Team
12 lat przejeździłem wyrobami FSO. Są powody do dumy :)

elektronik/elektryk potrzebny-rezystor i sterowanie dmuchawy
« Odpowiedź #30 dnia: Czerwiec 14, 2006, 22:50:38 pm »

Offline -Marcin-

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1561
    • PN 3.0 24v, PN Truck 1.6E
no, powiniem sobie poradzic, dzieki za pomoc i wsparcie  :smile:
to ja, byly Marcin#839

elektronik/elektryk potrzebny-rezystor i sterowanie dmuchawy
« Odpowiedź #31 dnia: Czerwiec 14, 2006, 23:14:02 pm »

Offline Osfald

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 690
    • JAGUAR XJL 3.0 Supercharged 380KM
:thumbs:
FSO Car Team
12 lat przejeździłem wyrobami FSO. Są powody do dumy :)