Ogólne zestawienie oznaczeń MR (Model Roku) dla samochodu FSO Polonez:
MR77 - bazowy model Poloneza:
4-biegowa skrzynia biegów
silniki: 1.3 OHV, 1.5 OHV (AA), od 1978 również 1.5 OHV wzmocniony (AB)
lusterko chromowane bez regulacji wewnętrznej na drzwiach kierowcy
światła przeciwmgielne
regulowane na wysokość koło kierownicy
MR83 - różnice w stosunku do poprzednika:
spojler przedni i tylny z tworzywa
nakładka chwytu powietrza na masce
składane tylne siedzenia
opcjonalna skrzynia 5-biegowa
czarne plastikowe kołpaki
silniki: 1.5AA, 1.5AB, 2.0DOHC (112KM, pochodzący z Fiata Argenty)
od 1984 roku opcjonalny silnik 2.0TD VM o mocy 94KM
MR85 - różnice w stosunku do poprzednika:
przednia część nadwozia z modelu Coupe
zmieniony wystrój wnętrza
silniki: 1.3, 1.5AA, 1.5AB
(uwaga: rzadko spotykana w PL wersja eksportowa)
MR86 - różnice w stosunku do MR83:
przednia część nadwozia z modelu Coupe stosowana zamiennie z dotychczasową
okno w słupku tylnym
lusterka sterowane z wnętrza (na obu drzwiach)
czarne ramki szyb
silniki: 1.3, 1.5AA, 1.5AB, 1.6D (54KM, pochodzący z Volkswagena)
MR87 - różnice w stosunku do poprzednika:
zintegrowany spojler na tylnej klapie
skrzynia biegów 5-biegowa
silniki: 1.5AA, 1.5AB, 1.6CB (87KM, otrzymywany przez rozwiercenie silnika 1.5AB, niespecjalnie trwały)
MR89 - różnice w stosunku do poprzednika:
przednia część nadwozia tylko z modelu Coupe (uwaga: jeżeli ktoś widział
fabryczną przejściówkę z przodem Borewicza - i jest pewien że samochód został w takiej postaci wyprodukowany - to proszę o info, zmienię informację)
zmodernizowany tył nadwozia z wydłużoną tylną klapą
nowe tylne lampy zespolone (przeniesione później bez zmian do modelu Caro)
poziomo usytuowana wycieraczka tylnej szyby
silniki: 1.5AA, 1.5AB, 1.6CB, 2.0SOHC (105KM, Ford)
w 1990 roku także silniki 1.5Turbo (95KM)
MR91 - różnice w stosunku do poprzednika:
całkowicie zmieniona przednia część pojazdu (nowy zderzak, maska, światła, atrapa chłodnicy)
zmieniony zderzak tylny
dzielone w stosunku 1/3 do 2/3 siedzenia tylne
zmodyfikowany układ wydechowy
pokryte plastikiem klamki zewnętrzne
silniki: 1.5AB, 1.5AE, 1.5AF, 1.6CB, 1.6CE, 1.6CF (wersje AF i CF miały jednopunktowy wtrysk paliwa, wersje AE i CE dodatkowo także katalizator; silniki o pojemności 1.6 tworzono jako odlewy co zdecydowanie podniosło ich trwałość), 2.0SOHC, 1.9D (69KM, Citroen)
w końcowym okresie produkcji (około 2 miesiące, od połowy 1993 roku) - zwiększony o 60mm rozstaw kół, przetłoczenie na masce oraz zmodyfikowane lampy tylne (nie zmieniające z czasem barwy na ciemniejszą)
sporadycznie stosowana delikatnie zmodyfikowana deska rozdzielcza (bez przetłoczenia nad schowkiem) oraz elementy elektroniczne wyposażenia wnętrza wprowadzone do stałej produkcji w modelu MR93 (m.in. płynna regulacja nawiewu, sterownik oświetlenia wnętrza)
w modelach z silnikiem 1.9D lampka kontrolna świateł żarowych zamiast lampki świateł mijania, zwykle brak obrotomierza
MR93 - różnice w stosunku do poprzednika:
plastikowe podszybie z przesuniętymi mocowaniami wycieraczek
plastikowe nakładki progów
nowa deska rozdzielcza i tapicerka
silniki: 1.5AB, 1.5AE, 1.5AF, 1.6CB, 1.6CE, 1.6CF, 1.4 16v (103KM, Rover), 1.9D
MR95 - różnice w stosunku do poprzednika:
hamulce firmy Lucas (tarczowe z przodu, bębnowe z tyłu) w modelach z silnikami benzynowymi
filtr par paliwa w komorze silnika (na lewym nadkolu)
MR96 - różnice w stosunku do poprzednika:
silniki: sporadycznie w silnikach 1.6 z wtryskiem Abimex stosowano hydrauliczną regulację zaworów, pod koniec roku rozpoczęto również równoległy montaż wtrysku jednopunktowego systemu Bosch
sporadycznie stosowane w modelach Caro ukośne amortyzatory tylne z modelu Atu
MR97 - różnice w stosunku do poprzednika:
nowe zderzaki przednie i tylne oraz listwy wokół nadwozia
nowe tylne lampy zespolone
zmieniona atrapa chłodnicy oraz przedni "nosek" (element nadwozia między światłami a zderzakiem przednim)
zmodyfikowana tylna klapa nadwozia z pasem odblaskowym i zmienionym spojlerem
nowa deska rozdzielcza i tapicerka
układ ogrzewania i wentylacji zaadaptowany z samochodu Daewoo Espero
silniki: 1.6CE (tylko z wtryskiem Bosch), 1.4 16v (model oznaczony jako "1.4 GTI 16v") oraz niewielka ilość egzemplarzy z silnikiem 1.9D
dolna osłona silnika (umożliwiająca spełnienie normy Euro 2 odnośnie hałasu)
przeniesienie filtru par paliwa pod błotnik
unifikacja płyt podłogowych modeli Caro i Atu
tylne zawieszenie z modelu Atu (z ukośnymi amortyzatorami) w modelu Caro
MR98 - różnice w stosunku do poprzednika:
silniki: 1.6CE (tylko z wtryskiem Bosch), 1.6GSI (84KM, z wtryskiem wielopunktowym Delphi)
zmodyfikowane klamki (o zaokrąglonych kształtach)
niewielkie modyfikacje skrzyni biegów
w następnych latach różne wersje wskaźników poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego
[ Dodano: 2007-12-05, 21:31 ]+ wyposażenie luksusowe, zapłon elektroniczny.
No tak. S oznacza nadwozie, L wyposażenie, E zapłon
![:) :)](http://forum.fsoptk.pl/Smileys/emoty/usmiech.gif)
Po resztę literek i oznaczeń (wliczając megaegzotyczne "Automatic") zapraszamy do pierwszego rozdziału Morawskiego
![:) :)](http://forum.fsoptk.pl/Smileys/emoty/usmiech.gif)