Autor Wątek: Przekaźnik zamiast żarówki podsufitki  (Przeczytany 2738 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Przekaźnik zamiast żarówki podsufitki
« dnia: Sierpień 23, 2007, 21:13:44 pm »

Offline Maurer

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1410
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1,6 GLI '96 LPG
Witam,
niedawno wstawiłem zamiast żarówki w podsufitce przekaźnik, żeby z czasówki móc podawać prąd o większym natężeniu niż 1A. Od tego czasu przekaźnik, a w zasadzie to chyba czasówka wariuje - zapala się na chwilkę przy wciśnięciu klaksonu, zwiększeniu obrotów, zgaszeniu silnika, włączeniu spryskiwacza przedniej szyby, i pewnie jeszcze przy wielu innych okazjach. Przekaźnik steruje obecnie dwiema lampkami, ale nie sądzę żeby którakolwiek z nich mogła być przyczyną problemów.
Czy ktoś wie może co można zaradzić żeby cały ten układ działał jak powinien? Próbowałem już na wyjściu z czasówki do przekaźnika zakładać opornik, żarówkę, diodę prostowniczą, zakładałem też na próbę diodę prostowniczą równolegle do cewki przekaźnika - wszystko na nic. Podmieniłem czasówkę na inną - jest tak samo, więc raczej uszkodzona nie jest.

Przekaźnik zamiast żarówki podsufitki
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 23, 2007, 22:18:14 pm »

klimek83

  • Gość
a może własnie w tym tkwi problem że żaróweczka ma większą rezystancję niż cewka przekaźnika

Przekaźnik zamiast żarówki podsufitki
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 23, 2007, 23:58:01 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Mozesz rozrysowac schemat ? tak bedzie latwiej zrozumiec o co chodzi :)

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Przekaźnik zamiast żarówki podsufitki
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 24, 2007, 12:58:53 pm »

elektrokiler

  • Gość
Cytat: "Maurer"
zakładałem też na próbę diodę prostowniczą równolegle do cewki przekaźnika


Generalnie to powinna ona tam byc nie na próbe tylko na stałe- katodą do plusa.

Przekaźnik zamiast żarówki podsufitki
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 24, 2007, 22:51:16 pm »

Offline Maurer

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1410
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1,6 GLI '96 LPG
Ja rozumiem, ze moze gasić prąd indukowany przez cewkę, ale na mój problem nie pomaga... Schemat postaram się narysować i wrzucić jutro.

Przekaźnik zamiast żarówki podsufitki
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 26, 2007, 02:10:36 am »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Co z tym shematem ?
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Przekaźnik zamiast żarówki podsufitki
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 27, 2007, 01:21:25 am »

Offline Maurer

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1410
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1,6 GLI '96 LPG
Hej, przepraszam, mialem duzo pracy...
Schemat wyglada mniej wiecej tak, u góry jest instalacja tak jak byla w oryginale - u dolu taka jaka jest teraz u mnie. Przekaźnik podaje stałą masę do włączników w momencie kiedy pojawi się masa na wyjściu z czasówki.


PS Mierzyłem dzisiaj opory, zwykła żarówka ma kilka omów, a cewka przekaźnika koło 400.

Przekaźnik zamiast żarówki podsufitki
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 27, 2007, 20:37:21 pm »

knrdlvn

  • Gość
Maurer napisał:

Cytuj (zaznaczone)
PS Mierzyłem dzisiaj opory, zwykła żarówka ma kilka omów, a cewka przekaźnika koło 400.


Właśnie problem jest taki że rezystancji żarówki właściwie omomierzem to nie zmierzysz, możesz ją sobie tylko policzyć. Wolframowy drucik w momencie kiedy zaczyna świecić na skutek "znacznego" zwiększenia temperatury wydatnie zwiększa rezystancje.
    Jeżeli masz żarówkę 5W to dla 12V pobiera 0,42A   czyli musi mieć R=29 Ohm.


Może jakbyś skądś wynalazł przekaźnik o podobnej rezystancji cewki zagrałoby wszystko jak powinno...

Przekaźnik zamiast żarówki podsufitki
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 27, 2007, 22:51:11 pm »

Eddek

  • Gość
Dumam nad podlaczeniem w miejscu zarowki malego halogena. Ktos juz tego probowal? Myslalem nad zwykla halogenowa zarowka 12V taka jak w lampkach biurkowych, ale nie wiem czy instalacja to pociagnie :)

Przekaźnik zamiast żarówki podsufitki
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 28, 2007, 10:49:27 am »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Ja mam dwie świetlówki takie "z reklamy papierosów" razem z inwenterami itd. Zasilene to wszystko jest z 12V :) czysty plug and play :) tylko jakos sie zebrac nie moge.

Swietlowki o dlugosci 25cm, srednicy okolo 3-4 mm

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Przekaźnik zamiast żarówki podsufitki
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 28, 2007, 16:13:14 pm »

elektrokiler

  • Gość
Maurer, jak masz przełączniki ustawione w pozycję na stałą masę też tak sie dzieje ? Poldka masz na wtrysku czy gaźniku ?

Przekaźnik zamiast żarówki podsufitki
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 28, 2007, 19:49:40 pm »

Offline Maurer

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1410
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1,6 GLI '96 LPG
Poldek na wtrysku Abimexa, szczerze to nie próbowałem jezdzic z ustawieniem na stałą masę, za bardzo rozprasza mnie lampka (mam jeszcze dodatkową umieszczoną tak jak w Atu - widac na fotkach).

[ Dodano: 11 Lut 2008 18:22 ]
Jakby kogos w przyszlosci to interesowalo, chyba udalo mi sie ominac ten problem - od oryginalnego przekaźnika czasowego odłączyłem oryginalnego stałego plusa i minusa, i podalem prąd bezpośrednio z akumulatora. Na razie wszystko działa dobrze, zadnych negatywnych objawów nie ma.