Autor Wątek: Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy  (Przeczytany 7659 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« dnia: Wrzesień 28, 2007, 13:45:49 pm »

Szczepekd17

  • Gość
Witam
mam pytanie co do wyprzedzenia kąta zwrotnicy` czy on musi być ustawiony pod odpowiednim kątem czy wystarczy że koła są równo?? a jeśli ma znaczenie a jest ustawione tylko tak że koła są równo to co się będzie działo?? POZDRAWIAM

Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 28, 2007, 14:03:57 pm »

Offline Daro

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 354
kąt wyprzedzenia odgrywa kluczową rolę przy samoczynnym powracaniu kół do jazdy na wprost
były:
>plus '97
>125p '78/'82
>caro 96
jest: Power of Dreams

Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 28, 2007, 20:52:31 pm »

bruns

  • Gość
Szczepek kąta wyprzedzenia nie widać gołym okiem . Może mylisz go z kątem pochylenia koła lub ze zbieżnością kół ?

Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 28, 2007, 22:45:49 pm »

Offline Daro

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 354
troche partyzancki rysunek zrobiem ale chyba coś widać


PS. Za ten kąt odpowiedają drązki reakcyjne.
były:
>plus '97
>125p '78/'82
>caro 96
jest: Power of Dreams

Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 29, 2007, 02:24:38 am »

Szczepekd17

  • Gość
bo byłem ustawiać geometrie i wszystko wyszło ok tylko że włąśnie ten kąt wyprzedzenia zwrotnicy nie wyszedł no wyszedł by gdyby sie chciało gościowi to zrobić ale śruby cięzko szły i powiedział że to jest mało ważne ile on będzie wynościć tylko żeby kola się pokrtywały tzn żeby był taka sama wartość tego kąta`i mam coś takiego że mi go ciągnie przy hamowaniu w lewo (zawieszenie całe zrobione hamulce też`biorą równiutko) i jak cofam to jak puszcze kierownice to skręca w lewo jak jade do przzodu to wszystko ok poza tym hamowaniem`tak wiem że kątów wyprzedzenia nie widać i że ustawia się je na drążkach`POZDRAWIAM

Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 29, 2007, 12:05:15 pm »

bruns

  • Gość
Szczepek no to sprawdź stan drążka reakcyjnego . To jest ten co idzie od dolnego wachacza po skosie do ucha na podłużnicy . sprawdź czy gumy nie są wyklepane i czy ucho się nie odrywa ze starości

Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 29, 2007, 21:41:25 pm »

Szczepekd17

  • Gość
bruns, gumy na drążkach mam nowe`łapy też są wporządku już nie raz były sprawdzane i zresztą to 2001 ;) POZDRAWIAM

Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 30, 2007, 13:27:43 pm »

bruns

  • Gość
No to ja nie wiem ! Może powodem nie jest przednie zawieszenie tylko coś z tyłem ? Kiedyś miałem coś podobnego z tym cofaniem tylko ze wtedy głowne pióro resora miałem pęknięte w przedniej części . Jak jechałem do przodu to siła go dociskała a jak cofałem to resor się rozłaził i dyfer stawał skosem . sprawdź czy nie jest pęknięty i czy resor jest dobrze skręcony z dyfrem . Warto też zwrucić uwagę na stan tulejek i wieszaków tylnych resorów . Tak bez oglądania samochodu to trudno powiedzieć coś więcej i doradzic na odległość . Pozdrawiam.

Odp: Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 08, 2011, 16:21:20 pm »

Offline xprot

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 328
    • borocaro+ gsi
teamat suchy, ale o tym, o co chce zapytac:

zawsze jak piotrek na SOP ustawia wlasnie ten kąt, to wrzuca do auta odwazniki po 70kg na strone.
i teraz pytanie: jak ten kat zmienia sie pod obciazeniem ?? (wogole zmienia sie ten kat czy cos innego?)

jak jade sam kola beda odbijac? a jak w 5 osob to juz nie ?

Odp: Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 08, 2011, 16:29:40 pm »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2985
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
tak na logikę, im większe ugięcie wahaczy tym mniejszy kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Odp: Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 08, 2011, 22:52:45 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1029
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
A im większy kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy to wynikiem tego co bardziej lub mniej ?
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Odp: Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 09, 2011, 17:12:48 pm »

Offline oprawca_1978

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 575
Im większy ten kąt - tym większa jest wypadkowa siły, która powoduje powracanie kół do położenia jazdy na wprost. W zawieszeniu Poloneza ten kąt można o niewielkie wartości korygować napinaniem drążków reakcyjnych, których pierwotna funkcja to zapobiegiwanie tzw. "trzepotaniu" kół podczas jazdy. Niestety, to zawieszenie to nie McPherson, to dość już archaiczne zawieszenie dwuwahaczowe, które ma tendencję to wpadania koła (zwrotnicy) w drgania i rezonan, w wyniku dwóch punktów podparcia na niej samochodu (osie wahaczy).
Jak Kuba Bogu - tak Bóg Kubańczykom!

Odp: Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 09, 2011, 17:27:29 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13965
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
ciekawa teoria z tym wpadaniem w rezonans bo ... zawieszenie jest stare :lol: ,
Renault 25 ,a wiec  wysoki model tej firmy ma praktycznie identyczny zawias z przodu jak Polonez ,tylko tak jakby ktos miejscami wahacze zamienil ,
dopelnione to jest przednim napedem i w drgania nie wpada :]
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 09, 2011, 20:02:33 pm »

Offline oprawca_1978

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 575
Poczytaj sobie książkę p. Eugeniusza Kaima, traktującą o naprawie samochodów FSO 1500. Tam jest to konkretnie wyjaśnione.
Jak Kuba Bogu - tak Bóg Kubańczykom!

Odp: Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 09, 2011, 22:54:12 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1029
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
A można bardziej po "chłopsku" ?. Co mi po większej sile wypadkowej...
Akurat w książce, podpisanej przez obywatela Kaima w rozdziale o zawieszeniu krótko wspomina o budowie a potem rozpisuje się o demontażu/montażu oraz ustawianiu geometrii za pomocą specjalnego przyrządu. Przydatna lektura pod warunkiem, że ma się specjalny przyrząd...
Obserwując wygląd zawieszenia w mym polonezie stwierdzam, że dolne wahacze są bardzo, bardzo, bardzo wysunięte do przodu. Moim zdaniem więcej niż 4 - 5 stopni jak powinno być (na ustawianie geometrii wybieram się od roku już chyba). No i co w związku z tym ? Czy mam się mocno martwic ?
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Odp: Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 10, 2011, 01:47:55 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13965
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
jak dolne bedziesz mjal zbyt mocno podgiete do przodu to  tulejki ci sie szybko rozwala ,
jaki wplyw na zachowanie w zakretach ma zbyt mocne przyspieszenie tego nie wiem i to raczej doswiadczalnie trzeba wyznaczac ,
na pewno kierownica bedzie ciezko chodzic w szybkich zakretach
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 26, 2011, 12:03:18 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Doświadczalnie mogę powiedzieć-mam wyprzedzenie ustawione tak, ża wahacz prawie ociera o belkę (jest takim skosem)
Koła ładnie się kładą, jak w mercedesie :) podsterowność wyraźnie mniejsza.
Ustawiłem to wszystko na oko (zbieżnośc na listę, pochylenie na poziomicę i miarkę, wyprzedzenie na listwię i miarkę. Auto nie ciągnie na boki, nie zjada opon dobrze się prowadzi. Potwierdzają to ludzie, którzy wsadają do niego z seryjnego polda, nawet obniżonego. Moj ma przód bardzo do góry.
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Odp: Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 26, 2011, 12:44:32 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4228
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Znaczy się masz śruby regulacyjne wkręcone do końca na drążkach reakcyjnych z przodu ?
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 26, 2011, 15:14:36 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1029
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
Mógłbyś trochę bardziej obrazowo przedstawić jak wahacz ociera o belkę ?
U mnie o wahacz, a właściwie o jego fragment - blachę, której zadanie nie jest znane a w starych modelach jej nie było, ociera łącznik stabilizatora. Łącznik i wahacz w tym miejscu już dopasowały się do siebie przez lata takiej eksploatacji lecz nie poprzestają w swych kontaktach co widać po ich powierzchni...
Tutaj to obrazuję:



A zastanawia mnie od dawna niezmiennie to, czy jest to wynikiem błędu ustawienia geometrii czy zamierzone działanie w celu osiągnięcia jakichś korzyści w prowadzeniu lub temu podobnych.
Tutaj może być opór w przekazywaniu sobie takich informacji na zasadzie psa ogrodnika...
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Odp: Kąt wyprzedzenia sworznia zrotnicy
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 26, 2011, 18:10:05 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Ta blacha, o której piszesz jest najprawdopodobniej po to, by ograniczyć maksymalny skręt koła (zaprze się o nią wąs zwrotnicy.

Mówiąc o ocieraniu, miałem na myśli ocieranie boku wahacza o wewnętrzną część belki silnika, przy obciązeniu samochodu.
Jak patrzy się od spodu samochodu na belkę, to wahacze są prawie równolegle do niej, minimalnie skręcają do przodu.
Ja zrobiłem tak, kręcąc drążkami reakcyjnymi, by wahacze poszyły do przodu (zwiększa się kąt wyprzedzenia). własnie belka służyła mi jako punkt odniesienia w regulacji. Liniał do belki i kontrola wychylenia każdego wahacza.
Ślady u Ciebie wydając się obrazować sytuację, gdzie własnie już coś było kręcone-wahacze poszły do przodu. Albo te blachy się wygięły, bo nie ma ogranicznika skrętu/jest żle wyregulowany/ktoś wpadał na skręconych kołach szybko w grząskie podłoże. Ja sam nie patrzyłem akurat, czy tam mi obciera.
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r