Autor Wątek: Pytanie o Napięcie zasilające sondę lambda  (Przeczytany 3094 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Pytanie o Napięcie zasilające sondę lambda
« dnia: Listopad 23, 2007, 12:12:09 pm »

ArekZ

  • Gość
Witam.

Od pewnego czasu spalanie w moim poldrowerze  wzrosło z 10 l LPG do jakichś 18

wymieniłem świece , filtr powietrza i w w końcu wpiąłem się do  centralki bingo 4 by sprawdzić jak pracuje sterownik.

Miałem bardzo ciekawy objaw po uruchomieniu odczyty były w normie ale wraz z czasem pracy wskazania sondy lambda szły w górę. postawiłem na wymianę sondy. Założyłem nówkę NTK . Jakie było moje zdziwienie gdy po właczeniu zapłonu w stanie spoczynku zobaczyłem odczyt 0.8V Po uruchomieniu silnika wskazania wędrują do poziomu 1.34V dodając gazu czy to na benie czy lpg sygnał czasem przekraczał 2V.

Wpiołem sie miernikiem analogowym i widzę że napięcie zasilające czujnik ma około 1,5V czy takie powinno być? Bingo na wyjściu emulacji sondy oscyluje około 0.45V więc tam raczej problem nie występuje. No cóż wypiąłem całkowicie obwód odczytu i emulacji bingo i wyjąłem sterownik. Przy pomiarze nadal na wejściu mam 1.5 V a na wyjściu od 0.8V do 1,4V. Niestety schemat elektryki mam tylko ideowy z książki naprawa i obsługa.

Pytania mam dwa. Pierwsze czy napięcie zasilające jest prawidłowe i co może być przyczyna jesli nie. (stawiam na komputer uwalony)
Drugie skąd ewentualnie mozna pobrac napięcie 1V bo takie zdaje mi sie powinno być prawidłowe.
Dosyć długo szukałem odpowiedzi w  necie i na forum jednak nie udało mi sie nic znaleźć.

Narazie zblokowałem atutator na ręcznych nastawach z małym skokiem przy przyspieszaniu i idę sprawdzać czy nie mam wycieków LPG gdzieś po drodze. na przewodach.

Pytanie o Napięcie zasilające sondę lambda
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 23, 2007, 12:59:31 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1245
Możliwe że zgubiła się masa silnika i przez przewod masowy sondy plynie prąd z alternatora.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Pytanie o Napięcie zasilające sondę lambda
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 23, 2007, 13:15:07 pm »

beton

  • Gość
chyba napięcie sondy ma dochodzić 0-1 V w tym przedziale ustawiasz ubogą-bogatą mieszanke (takie są odczyty sondy przy podłączeniu kompa i ustawianiu )

Pytanie o Napięcie zasilające sondę lambda
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 23, 2007, 13:51:35 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1245
Sonda nie jest zasilana. Przynajmniej w żadym polonezie nie ma napięcia offsetowego. Pojawił Ci sie dodatkowy spadek napięcia w obwodzie sondy. Zazwyczaj dzieje sięto na masie. Sprawdź czy jest sprawne przejście między masą sondy (obudowa) a przewodem masowym wtyczki. Sprawdź połaczenie masowe silnika z nadwoziem.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Pytanie o Napięcie zasilające sondę lambda
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 26, 2007, 14:52:27 pm »

Aeddin

  • Gość
Jeśli mogę dodać kilka słów z własnych badań nad sondą lambda w monotrywsku Bosch Motronic M 1.7 ;-)
Sonda ma 4 przewody, 2xbiały, szary i czarny. Przy włączeniu zapłonu na białych występuje napięcie 13.9V, domyślam się, że to jest podgrzewanie sondy. W trakcie pracy silnika, (sondę odpiąłem od komputera) napięcie między czarnym a szarym przewodem miało wartość ok. 0.5V, przy większym otwarciu przepustnicy spadało do około 0.3V (przy około 3500 obr/min).
Według mojej wiedzy we wtrysku Abimexa sonda jest dwuprzewodowa i sygnał z niej jest brany pod uwagę dopiero po uzyskaniu przez silnik temperatury 85*C. Jak jest w Boschu, nie wiem, zgaduję jak powyżej.
Poprawcie mnie jeśli się mylę.

pozdrówka

Pytanie o Napięcie zasilające sondę lambda
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 26, 2007, 14:59:04 pm »

Buton

  • Gość
W Abimeksie jest sonda jednoprzewodowa.

Pytanie o Napięcie zasilające sondę lambda
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 30, 2007, 02:47:40 am »

ArekZ

  • Gość
Trochę za zimno na grzebanie w instalacji. Więc tak , pewnie gdzieś mam przebicie . Bo to napięcie jest na szarym od strony wiązki a nie sondy , skoro na przewodzie masy sondy pojawia mi się te 1,5V (szarym) Wzrost napięcia do ponad 2V wynikać może ze zbyt bogatej mieszanki. Trochę zbiło mnie z pantałyku to napięcie. Sonda sama indukuje napięcie w zależności od ilości jonów więc tak kombinuje że to 1.5V  w stosunku do (-) pojazdu staje się w tym przypadku punktem neutralnym sondy. Na razie ustawiłem krokowca na sztywno i jakoś jadę. :) Przy okazji naprawiłem ogrzewanie szyby od strony kierowcy za pomocą reklamówki mediamarkt. Jakiemuś gazownikowi brakowało kabla żeby obejść przewód nawiewu więc po prostu zagniótł tę nieszczęsną kartonową rurę. :)

Dziękuje za wypowiedzi.  Teraz już jestem pewien  że tego napięcia ma nie być .

Pytanie o Napięcie zasilające sondę lambda
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 01, 2008, 21:10:33 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
O ile mi wiadomo to żadna sonda nie jest zasilana. Sondy mają od 1 do 4 przewodów. Z czego najważniejszy jest przewód niosący sygnał. Praca sondy nie jest zależna od temperatury pracy silnika, ale od swojej własnej temperatury. Przed nagrzaniem sygnał na każdej sondzie powinien wynosić około 0,45V. Ogólnie sygnał na sondzie wacha się zazwyczaj od 0,3 V do niecałe 1,5 V i jest zależny od ilości tlenu w układzie wydechowym. Ewentualny przewód z napięciem ok 12V to przewód z zasilaniem podgrzewania sondy. Kolejne przewody to masa do podgrzewania lub masa podciągnięta do samej sondy, choć w większości sondy "masowane" są przez obudowę i przez to przy montażu nowej sondy ważne jest nasmarowanie jej specjalną pastą przewodzącą. Inne sygnały na wyjściu stosuje bpodajże tylko mercedes  i jest to zakres od ok. 0,3V do 2V.
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)