To polonez na gaźniku pali mniej jak się zmienia biegi na zielonym polu a nie przed nim (1.5 - 2krpm) ![?? ??](http://forum.fsoptk.pl/Smileys/emoty/pytajnik.gif)
No a do czego służy to zielone pole? Zielone pole to nic innego niż pole ekonomicznych obrotów silnika - i jeżeli chcesz aby silnik jak najmniej palił, to powinieneś zawsze jeździć na tym polu.
Co innego dobre warunki pracy silnika - silnik najbardziej lubi i najmniej się zużywa przy obrotach pomiędzy maksymalnym momentem obrotowym a mocą maksymalną, czyli w przypadku GLi 3600 - 5000 obr/min, a w przypadku GSI 3800 - 5000 obr/min.
Najgorzej silnik toleruje prace ponizej 2500 obr/min - jazda z obrotami ponizej zielonego pola (poniezej 2000 obr/min) powoduje szybkie zuyzwanie się wałów i panewek, poniewaz obciazenie silnika przy takiej jezdzie jest najwieksze.
Analogia jak w pzypadku jak jedziesz na rowerze z biegami. Jak jedziesz z gorki wrzucasz wyższy bieg aby szybciej jechać i mniej machać nogami. Ale jak jedziesz pod górę to spróbuj wjechac na wysokim biegu. Tak, obroty twoich nóg będą bardzo małe, krecić będziesz bardzo powoli. Ale to wcale nie oznacza, ze dla twoich nóg jest to najlepsze, prawda? O wiele więcej twoje nogi wytrzymają i praejedziesz pod górę na niższym biegu z o wiele szybszymi obrotami pedałów, niż z małymi obrotami na wysokim biegu ze względu na zmęczenie nóg wywołane przeciążeniem.
Identycznie jest w przypadku samochodu. Wał korobowy i panewki przy jeździe na wysokim biegu i obciążeniu ulegają przeciążeniu i wyrabiają się szybko. Jak jedziesz po równym lub z górki - owszem - możesz jechać i przy obrotach poniżej 2500 (ale powyżej 2000). Pod górkę jednak nie wolno jechać z obrotami poniżej 2500 na wysokim biegu - zarżniesz silnik. Silnikowi najbardziejsz właśnie szkodzą niskie obroty przy wysokim niegu - nie ma gorszje rzeczy dla silnika.