Autor Wątek: Silniki ktore fabrycznie nie były montowane do Df/PN :)  (Przeczytany 36690 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2695
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Silniki ktore fabrycznie nie były montowane do Df/PN :)
« dnia: Marzec 24, 2008, 20:50:11 pm »
Jako ze zebralem dosc spora kolekcje zdjec pokazujacych jakie silniki mozna zamontowac do poloneza czy 125p postanowilem foto tych silników z krotkimi komentazami zamiescic tutaj. Jako ze materialu jest sporo samochody beda pojawiac sie na "raty"

125p 2300 V6 FORD





Silnik 2,3 V6 z forda :
Dane techniczne silnika : http://www.capri.pl/garage/engine-2300-v6
Znaleziony na allegro byl wystawiony kilkakrotnie do sprzedazy. Drazek zmiany biegów, wypada w tym samym miejscu co w poldofordzie- gdyz skrzynia ma te same wymiary. Prawdopodobnie własciciel dysponowal walem  i innymi czesciami z poldoforda. Na zdjeciu widac ze kolektory wydechowe sa zamienione stronami i wydech jest puszczony do przodu samochodu. Silnik 2,3 jest tuningo i katodoporny, praktycznie bez obslugowy, starsze roczniki maja gniazda zaworowe nieodporne na gaz dlatego nalezy szukac w miare mozliwosci nowszych roczników. Silniki nie wysilone i bardzo trwale. Sa ciezsze od silnika 2,0 OHC o okolo 20Kg

POLDOFORD 2000 DOHC COSWORTH


Mocnijszy brat seryjnego poldoforda .Jednostka pochodzaca z Sierry Cosworth bazujaca na dole bloku pnto -takiego samego jak w polonezie. Roznia sie jedynie góra i ukladem korbowo-tlokowym(tlokami i korbowodami) -glowica jest aluminiowa, szesnastozaworowa, z rozrządem DOHC. Fabrycznie silnik ten wystepował zawsze z turbina i na wtrysku. Silniki i czesci do nich bardzo drogie i praktycznie nie  do zdobycia chyba ze dysponujemy spora gotowka -kompletny silnik w stanie agonalnym potrafi kosztowac okolo 15 tys zl Fabrycznie posiadal moc 204 Km, oznaczenie silnika YYB. Swap jezeli dysponuje sie poldofordem jest w miare prosty do przeprowadzenia -nalezy jedynie upchnac pod maska osprzęt silnika i uklad wydechowy :P

POLDOFORD 2000 DOHC



Opis wlasciciela
Silnik jaki założyłem do swojego poloneza to 8 zaworowy, dwu wałkowy motor na wielopunktowym wtrysku.Przełożony razem ze skrzynią i z całą instalacją elektryczną oraz komputerem. Po pierwsze z blach wykonane zostały nowe mocowania poduszek silnika(orginalne mocowania ze sierry są dużo szersze, a polonezowskie liche- nawet z dwulitrówki od fiata 132).Poduszki założone ze sierry.Przespawana została kołyska pod silnik tak aby pasowała do nowych mocowań.Wycięta została prawa podłużnica (na długości ok 20cm) tak aby alternator się zmieścił(również orginalny ze sierry).Minimalnie została przesunięta ściana grodziowa ponieważ dotykał ją kolektor ssący( ale tylko w miejscu gdzie się stykał).Nie wiem jak pan ale ja mam założone wspomaganie kierownicy z pompą też orginalną ze sierry.Jednak w sierze jest ono mocowane bardzo nisko( zaraz nad miską olejową).Polonez jest na tej wysokości bardzo wąski(podłużnice).Wykonaliśmy więc nowy uchwyt i przymocowaliśmy pompe wyżej( teraz jest na wysokości pompy hamulcowej) .Konieczne było również wykonanie nowej miski olejowej z aluminium( ok 200zł)-ponieważ w miejscu gdzie sierra ma smok i miska jest tam dosyć nisko polonez ma stabilizator.Trudne do opisania ale jak sie popatrzy to widać o co chodzi. Tunel został nieznacznie poszerzony pod skrzynię ze sierry i wykonane nowe mocowanie poduszki skrzyni biegów. Jak chodzi o wał to mam założony ze sierry i dorobiony uchwyt pod podporę, natomiast tuż przed tylnym mostem jest obcięty i dospawane końcówka z krzyżakiem i mocowaniem już polonezowskie.Tak skonstruowane współpracuje to z zupełnie seryjnym dyfrem.Jednak uważam że co do tego dyfra to uważam że mam fart ponieważ nie spotkałem osoby która nie miałaby z tym problemów.Raczej słyszałem że chłopaki jeżdżą na dyfrach chyba też od 132 ale nie jestem pewien. Lewarek natomiast gdyby założyć tak jak w sierze to byłby owszem pionowo ale za bardzo z tyłu.Dlatego skrócone zostało cięgno które wybiera biegi a mechanizm mocowania lewarka odwrócony o 180 stopni-nie umiem tego dokładnie opisać.Teraz lewarek jest pionowo w miejscu na drobiazgi
Silnik pochodzi ze sierry moce: 109Km gaznik(rzadko spotykany) i okolo 100-125 Wtrysk w zaleznosci od wersji. Nowsza i wieksza wersja tego silnika to 2.3 montowane w fordzie Galaxy- sa swapowane do starszych fordów z tylnim napędem. Silnik bardzo skomplikowany i praktycznie nietuningowalny ,bardzo wrazliwy na przegrzanie, wymaga dokładnej  i fachowej obslugi. Na forum forda panuja o nim rózne opinie- w wiekszosci ze starszy OHC jest lepszy. Silnik jest duzo wiekszy od pinto i ma dziwnie rozmieszczony osprzet. Rozrząd lancuchowy oraz walki wywazajace w misce olejowej. Na dzien dzisiejszy bardzo latwy w zakupie, problem z cena niektórych czesci, wymaga specjalistycznych narzedzi do obslugi. Cała elektryka w tym samochodzie lacznie z zegarami pochodzi od sierry.
POLONEZ 2500 L R6  BMW




Silnik BMW R6 2,5L. Wystawiony na allegro, kupiony przez jednego znaszych sympatykow za kwote okolo 2,5 tys. Samochod bardzo ciezko sie prowadzil powyzej 130Km -nie posiadal przedniego stabilizatora. Belka przednia rowniez byla wycinana aby zmiescilo sie kolo pasowe. Zostal doszczetnie zniszczony w wypadku przez kogos z rodziny(chyba brata osoby która go zakupiła). Dalsze losy samochodu sa nieznane. Silnik najprawdopodobniej 2494 ccm - 170 KM/125 kW typ M20B25 na wtrysku LE-Jetronic z BMW serii 3. Nie polecam gdyz silnik ten za dlugi i za ciezki do komory silnikowej FSo i wymaga znacznych modyfikacji sciany grodziowej oraz belki pod chlodnica
125p 1800 BMW

Równiez wystawiony na allegro. Silnik z BMW 1.8 serii 3. Gaznikowy pojemnosc 1766 ccm - 90 KM/66 kW typ silnika M10B18(2BE). Wersja wtryskowa LE_Jetronic tego silnika rozwijala moc okolo 105 Km. Silnik bardzo trwaly i katoodporny, nie ma problemu z zakupem dobrej i sprawdzonej jednostki. Polecany na swapa -poniewaz latwo jest go wsadzic pod maske FSO i nie jest ciezki. Mierzylem taki silnik i miesci sie bez wiekszych problemów w miejsce silnika ohv, nawet stabilizator moze zostac stary. Miska olejowa musi byc z "rekina" te z poznijszych modeli sa duzo szersze i maja inny kształt. Lapy sa bardzo łatwe do dorobienia- mozna sie wzorowac na tych z silnika dohc fiata gdyz silnik ma bardzo zblizone mocowania. Polecane wersje na wtrysku- łatwiej znalesc i sa praktycznie bezobslugowe
POLONEZ 1900 TD Vw


Silnik z Vw golfa III o mocy 75KM. Wiecej danych o nim :
http://www.volkswagen-golf.pl/dane-techniczne/volkswagen-golf-iii/golf-iii-19d-turbo/
Rowniez swojego czasu wystawiony na allegro.
POLONEZ 1600 ???

Polonez najprawdopodobniej z silnikiem benzynowym 1.6 z golfa I
POLONEZ 2000 OHC OPEL
Szerzej nieznany prototyp wykonany w Fabryce FSO. Posiada silnik od opla astry i skrzynie od opla omegi. Silniki w omedze i astrze sa takie same i róznia sie jedynie szczególami np miska olejowa. Wersja 115 KM typ silnika C20NE. Silniki znane i bardzo dobre. Mała awaryjnosc, czesci tanie i szeroko dostepne, podobnie jak same silniki. Silnik fabrycznie przystosowany do montazu wzdluznego. Dane techniczne tej rodziny silników znajdziecie tutaj :
http://www.wsinf.edu.pl/~szumigt/Astra/technika.php?typ=C20NE

125p 1800 Vw







Wystawiony na allegro ,opis własciciela
Silnik pochodzi z golfa II. Skrzynia jest fiatowska. Połączenie ze skrzynią wykonane jest przy pomocy flanszy. Żałuję że nie zostawiłem sobie szablonu, pewnie nie jeden chętny by się znalazł  Flansza jest ok 1cm grubości i przykręcona jest do silnika. Docisk pochodzi z audi, gdyż docisk w golfie ma słoneczko w środku. Tarcza sprzęgłowa jest od fiata. Aby zastosowac rozrusznik z fiata musieliśmy delikatnie stoczyć koło zamachowe i założyć fiatowski wieniec. Rozrusznik przykręcony jest bezpośrednio do flanszy. Wałek wychodzący ze skrzyni wchodzi w łożysko, które zostało zamontowane w wytoczonej tuleji osadzonej w kole zamachowym. Musieliśmy również wytoczyć na nowo ten element na którym osadzone jest łożysko oporowe, ponieważ oryginalny był nieco za krótki. Całość pracuje naprawdę bardzo dobrze i jak dotąd całkowicie bezawaryjnie. Szczerze mówiąc jak zabieraliśmy się za robotę to wyglądąło to nieciekawie. W życiu się nie spodziewałem że wyjdzie to tak dobrze i tak super się spasuje.
Silnik identyczny jak w Vw  Vento, pojemnosc 1781 ,moc w zaleznosci od wersji 75 lub 90 KM(róznica w stopniu sprezania)

POLONEZ /125p  2900 V6 FORD


Najbardziej chyba znany nieseryjny polonez z silnikiem 2,9 L o mocy okolo 145KM .Byla jeszcze rzadko spotykana wersja 150 KM. Silnik dysponuje sporym momentem obrotowym wynoszącym 230 Nm/3500. Scorpio napedzane tym silnikiem przyspiesza do setki w 11 sekund i osiaga 200Km/h przy masie wlasniej rzedu 1490 Kg ! Polonez z tym silnikiem jest o okolo 200Kg lzejszy. O tym samochodzie przeczytacie tutaj :
http://polskieforum.com/archive/index.php/t-1503.html
Z rozmowy z włascicielem wiem tez ze silnik jest zamontowany nad belka zawieszenia poniewaz w silnikach V6 rozdzielacz zaplonu i pompa oleju jest z tylu silnika wiec nie da sie przerobic najprawdopodobniej miski tak jak poldofordzie. silnik ma tez przerobione mocowanie pompy wspomagania i alternatora- sa przeniesione wyzej.
Do swapu najlepiej szukac wersji z jedna sonda lambda i bez przeplywomierzy klapowych. Wazne jest tez aby silnik byl od wersji ze skrzynia manualna- automatyczna skrzynia jest bardzo duza i raczej nie wejdzie -wiem bo porównywalem obok siebie 2,0 dohc fiata ze skrzynia i 2,9 z automatem- 2,0 jest o polowe mniejszy a zespol napedowy skrzynia-silnik o jakies 40 cm krótszy. Jezeli wiazka i komputer jest od automatu a skrzynie damy manualna to beda sie pojawiac bledy- wystarczy dac w odpowiednie miejsce kilka opornikow ale po co sobie utrudniac zycie. Jezeli ktos nie lubi elektroniki lub kupił goly motor mozna go bez wiekszych trudnosci przerobic na rozdzielacz oraz gaznik +kolektor ssacy od wersji 2,8 :) Swap wykonany bardzo fachowo i dokladnie.


Jest tez wersja Df z tym silnikiem ktora rok temu pojawila sie na zlocie kolegow z AK -jak widac wlasciciel nie zyczy sobie rozglosu poniewaz fotka jest robiona z ukrycia. Moj kolega widzial tego fiata i w przeciwienstwie do poloneza jest to straszna druciarnia- powicinane szlifierka elementy nadwozia, a wiekszosc rzeczy trzyma sie za pomoca drutu i opasek do przewodow. Obecnie silniki te mozna kupic za grosze- kwota rzedu 1200zł silnik lub cale scorpio za 1500. silnik jest tani poniewaz ludzie boja sie duzych pojemnosci i mozna go tanio wyrwac. Jego podstawowa wada jest ciezar- blok i glowice takze sa zeliwne wiec jest to typowe auto do jazdy na wprost. Drogie czesci osprzetu wtrysku. Poprzez wymiane walu na taki od explorera 4,0 mozliwy upgrade do 3,5 L Wiecej :
http://images.google.pl/imgres?imgurl=http://www.therangerstation.com/tech_library/images/2_9_Pic1.jpg&imgrefurl=http://www.therangerstation.com/tech_library/2_9_Page.html&h=372&w=544&sz=23&hl=pl&start=24&um=1&tbnid=QE5ROCj3mbyhPM:&tbnh=91&tbnw=133&prev=/images%3Fq%3DCologne%2B4.0%2Bexplorer%2Bford%2Bcylinder%2Bhead%26start%3D18%26ndsp%3D18%26um%3D1%26hl%3Dpl%26lr%3D%26sa%3DN

Silniki polaczone ze skrzyniam imanualnymi -automat jest bardzo wielki :


Skrzynia scorpio 2.9 24V. Mozliwy swap tylko na wersje 12V, wersja 24 V nie zmiesci sie do komory silnika poloneza ze wzgledu na rozrzad OHC a nie OHV
POLONEZ 2000 Volvo


Szerzej o tym samochodzie tutaj :
http://motonews.pl/forum/?op=fvt&t=150593&c=61&f=12
Dane techniczne silnika :
http://volvo.techno.org.pl/silnik-b200.html
Silnik posiada takze wiekszego brata w wersji 2,3L ktory był takze w wersji turbodoładowanej. Czesci do starszych volvo sa jednak trudno dostepne. W linku sa umieszczone dokladnisze zdjecia wiec nie kopiowalem ich tutaj. Samochod wykorzystuje skrzynie z Fiata 132 z redukcja pod obudowe sprzegla Volvo


Oprócz samochodów przedstawionych powyzej slyszalem o innych silnikach wsadzonych w przydomowych warsztatach do polonezow czy fiatow 125, nie mam jednak na ten temat zadnych wiarygodnych informacji wiec pozostawiam to w sferze przypuszczen:
1)Silnik 1,2 z Datsuna wsadzony do poloneza w miejsce seryjnego silnika ohv. Najprawdopodobniej wykorzystano zwykla skrzynie. Silnik mial dorobione lapy pod belke silnika 1600. Wsadzony przez mechanika, podobno osiagi mial takie same jak zwykly polonez a palił mniej. Silnik Nisssana ma okolo 60 Km
2) Polonez zbudowany na KJS-y z silnikiem AUDI 80 2,2 L- wczesnijsza krotko produkowana wersja przed wprowadzeniem 2,3L. Wykorzystywal on polska skrznie biegów i obudowe sprzegla od Df 1,6 D z silnikiem Vw. Mocowania silnikow powyzej 1.6 sa takie same.
3) Samochod poscigowy policji z silnikiem V6 z Citroena XM ,z tego co wiem te silniki sa bardzo nieudane konstrukcyjnie- powstaly przez obciecie V8 o jeden rzad garów i posiadaja wade nierownomiernosci zaplonów w cylindrach- rozna ilosc stopni obrotu walu korbowego pomiedzy zaplonami. Sa powolne i duzo pala oraz nierówno pracuja. Nie wiem jaka skrzynie zastosowano w tym samochodzie. Silniki w zalesnosci od wersji(12 i 24V) rozwijaly moc odpowiednio 123Km i 147Km i moment obrotowy 235-260 Nm. Citroen z tym silnikiem mial 8-9 s do setki wzaleznosci od wersji.
4) DF z silnikiem 2,5 R6 z Bmw -zbudowany przez grupe zapalenców, auto mialo wyciete wzmocnienie przednie(podobnie jakak polonez z tym silnikiem), chlodnica byla w bagazniku gdyz pod maska na cala szerokosc szlo 6 garow. Wytrzymal podobno jeden dzien katowania. Na YouTube jest filmik prezentujacy upalanie  opon Df z takim silnikiem ,ale prawdopodobnie jest to juz inny samochod.

TO CO POWINNO SIE ZMIESCIC  :mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:
Istnieja silniki których nikt jeszcze nie zamontowal ale powinny wejsc :

4000 COLOGNE- FORD EXPLORER




4.0 - najwiekszy z rodziny silników Cologne-  Big Brother  silnika 2,9 L. Stosowany tylko do napedu pojazdów amerykanskich tj Forda Explorera, Forda Rangera I Forda Aerostara. Dysponuje moca tylko 160 Km ale w zamian poteznym momentem obrotowym 305Nm który jest osiagany bardzo nisko- przy 2800 Obr/min. Budowany w wersji OHV (ktora nas interesuje) oraz wersj nowszej wersji OHC. Wszystkie silniki sa kompatybilne w stosunku do starszych wersji i uzywaja tego samego rozstawu srub do skrzyni(mowa tutaj o OHV, OHC uzywaja juz innego rozstawu srub mocujacych). 4.0 jest nieco wiekszy od 2,0- bardziej rozsuniete glowice oraz bardzo wystajacy kolektor ssacy. Dodatkowo blok jest o 2 cm wyzszy niz blok wersji 2.9 Wersje 2,4/ 2.9/ 4.0 maja potrojne wyjscie kanalów wydechowych z glowicy, wersje 2.0/2.3/2.6/2.8 podwójne. Wyczytalem takze ze 4.0 posiada uwaga ALUMINIOWE glowice, niestety nie jest napisane ale dotyczy to silnika  OHC który nie miesci sie do starych fordów nie mówiac juz o polonezie. Rodzina Cologne jest opisana tutaj :
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_V6_engine
Wielki i ciezki Ford Explorer 100Km/h z tym silnikiem osiaga po 12 sekundach, a od siebie moge dodac ze 4.0 bardzo sprawnie napedza moja granade :mrgreen: wiec moge sobie tylko wyobrazic co bedzie sie działo w polonezie 8)

2300- FORD GALAXY





Wspomniane wczesniej rozwiniecie silnika 2.0 DOHC ze Forda Sierry. Przy swapie najprawdopodobniej lepiej isc w kierunku silnika z Galaxy(Y5B) niz scorpio(Y5A) poniewaz :
-miska ma splyw z przodu, w scorpio z tyłu co wiaze sie tez z bagnetem do sprawdzania poziomu oleju
-galaxy posiada juz kolektor rurowy, natomiast scorpio tylko zeliwne
-wiazka elektryczna w galaxy jest duzo lepsza jezeli chodzi o wykonanie przewodow -sa grubsze a izolacja nie rozpada sie w palacach jak w scorpio. Oczywiscie motor ze scorpio tez da sie załozyc ale bedzie pare modów wiecej niz przy silniku galaxy, za silnikiem scorpio przemawia za to cena i dostepnosc.

2300 LIMA- FORD MUSTANG






Jest to rozwiniecie silnika pinto w wersji amerykanskiej. Wystepowal w wersji 2.3L w Fordzie Mustangu, Tempo, Topaz i Taurusie(rowniez w  wersji turbo) oraz 2.5 w Fordzie Mustangu, Rangerze, Areostar. Nazwa wziela sie od zakladów gdzie jest produkowany- w miejscowosci Lima w stanie Ohio. Pojemnosc skokowa 2302cm3, produkował 88KM i 160 Nm. Pomiedzy 1970 a 1980 produkowany w wersji turbo Draw_Thru -sprezarka sprezala gotowa juz mieszanke z gaznika znajdujacego sie przed turbo. Poznijsze wersje turbo instalowane w Merkurze sierra,Mustang Turbo GT rozwijały juz moc 190 koni i 325 Nm. Najmocnijsza wersja W Mustangu miala 205 Km. Wersja 2,5 L miala wydluzony skok o 7 mm i lepsza glowice z poprawionymi kanalami- moc 119 Km i 202 Nm w Fordzie Ranger 1998-2001.
Pomimo ze Amerykanie zaliczaja ten silnik do rodziny pinto, silniki te nie maja praktycznie zadnych wspolnych czesci -na zdjeciu na blok silnika pinto jest polozona uszczelka podglowicowa limy. Silniki tez korzystaja takze z innej skrzyni i maja calkowicie odmienny osprzet. Silnik u nas malo popularny i zwiazku z tym problematyczne zdobywanie czesci, ale ze wzgledu na bardzo bliskie pokrewienstwo powinien pasowac pod maske podobnie jak pinto .Silniki te sa wyposarzone w bardzo trwale skrzynie- zwlaszcza Merkury 2.3 Turbo.

ZETEC FORD MONDEO/FOCUS 1600/1800/2000










Sa to czterocylindrowe silniki 16 V produkcji forda z rorządem DOHC. Produkowane od 1992 stosowane w  Escortach  i Focusach oraz Mondeo. Pojemnosci 1.6/1.8/2.0. Nalezy uwazac poniewaz Ford przyjal nazwe marketingowa ZETEC i wiele rodzajów silnikow z roznych rodzin o calkowicie odmiennych rozwiazaniach konstrukcyjnych nosi ta nazwe na deklu. Uzywaja skrzyni MTX 75 która ma wiele czesc i wspolnych ze skrzynia MT-75 i posiada taki sam rozstaw otworów jak skrzynie N9. Na zdjeciu widac rozstaw otworów skrzyni N9 i Zeteca. Co wiecej w silniku na zdjeciu albo ktos zrobil(lub jest fabrycznie) miejce na rozrusznik do skrzyni RWD :mrgreen:   Dwulitrowa jednostka ma wymiary 84,8 x 88mm 1989 cm3 i rozwija w zalesnosci od samochodu gdzie jest montowana 130 -145 Km Najmocnijsze Wersje z Np Focusa SVT z 2002 rozwijaja 170 KM  i moment obrotowy 197Nm. Mniejsze ZETEC-e sa montowane w Fordach Ka i Fiesta
Troche o Tuningu, sa tez podanewymiary silnika ! :
http://www.zetecinside.com/xr2/zetectune.htm
Najwieksze problemy podczas przekladki to brak nadlewek w bloku na jedna lape oraz termostat wychodzacy z tylu glowicy oraz kolektor skierowany w strone sciany grodziowej.
http://www.capri.pl/forum/239803 link z watkiem o skrzyniach
1600/1800 VVT-i Toyota Avensis/Celica










Motor nosi oznaczenie 2ZR-FE i zastępuje starszą jednostkę o nazwie 1ZZ-FE. Dzięki zmianie średnicy cylindra i skoku tłoka pojemność wzrosła z 1794 do 1797 cm3, silnik wyposażono w nowy system zmiennych faz rozrządu VVT-i (Variable Valve Timing-intelligent), który teraz obsługuje także zawory wydechowe. Poprawiono przebieg momentu obrotowego, który osiąga teraz 175 Nm przy 4400 obr./min (wcześniej 170 Nm przy 4200 obr./min), najwyższa moc wzrosła z 132 do 136 KM przy 6000 obr./min. Ważną właściwością nowej jednostki napędowej są niskie straty spowodowane tarciem i minimalna masa tłoków, dzięki czemu osiągnięto niskie zużycie paliwa na poziomie 75% limitu, który na rok 2005 obowiązywał w Japonii. Silnik ważący 97 kg jest o 1 kg cięższy od swojego poprzednika, jednak jego kompaktowa budowa umożliwia łatwiejszy montaż w poszczególnych modelach.
Montowany w :
1999-2006 Toyota MR2 Spyder
2000-2003 Toyota Celica
2001-2003 Toyota Avensis
2004-2006 Toyota Avensis(MK2)
2002-2004 Corolla Verso
Silnik wystempuje w wersjach 1.6 i 1.8. Istnieje wersja 2.0 ale to juz inna konstrukcja -ma kolektory zamienione stronami. Silnik posiada nastepujace zalety podczas montazu :
-miska olejowa jest mala i ma splyw z przodu silnika(jak w FSO). Fordy maja zazwyczaj splyw do tylu silnika
-kolektory sa po wlasciwych stronach. W fordzie zamienione stronami i sa tak samo jak w silniku 1.4 Rover-a
-w bloku sa otwory ktore mozna wykorzystac pod lapy
-jest montowany pionowo pod maska(kiedy jest poprzecznie)
Niestety nie wiem jak wyglada sprawa elektroniki w tym silniku tzn immo, blokady itd Na pewno posiada niestety 2 sondy wiec katalizator jest konieczny :evil:  Z minusow to podobie jak w Zetecu wejscie do kolektora wypada w scianie grodziowej. Kolektory sa z tworzywa sztucznego i lubia sobie pekac. Pod silnik nalezy dostosowac takze skrzynie biegow RWD. Kolejne problemy to cena- goly motor to okolo 5 tys zl ale z angli mozna w podobnej cenie(6-8 tys) kupic cale auto. Silniki te BARDZO NIE LUBIA GAZU- po 60 tys siadaja zawory w głowicach i jest ona do wymiany, za to na benzynie nie zadnych problemow- pierwsza regulacja luzow zalecana po 90 tys i zazwyczaj nie jest konieczna. Regulacja luzow jest tak jak w silniku DOHC fiata -na plytki. Tyle narazie udalo mi sie ustalic odnosnie tego silnika. Znalazłem takze dosc dokladne zdjecia bloku tego silnika :









Docelowo bedzie jeszcze opisany silnik M42 z BMW IS  o którym zapomnialem  :P
« Ostatnia zmiana: Październik 16, 2011, 01:55:17 am wysłana przez Elwood#1887 »
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2695
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Odp: Silniki ktore fabrycznie nie były montowane do Df/PN :)
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 04, 2011, 03:35:09 am »
Zapomniany M42B18 :P



Jako ze mam taki motor z serii M40 obecnie(m43B16) oraz dysponuje dojsciem do innych wersji opis bedzie dosc szeroki :
Silniki BMW -opis dotyczy M42B18(oraz posrednio M43B16/M43B18/M44B18/M44B19) Motory te idealnie nadawały by sie na swapu do FSO gdyby nie "kilka trudnosci" do przejscia i dodatkowa gimnastyka przy detalach np cewki zaplonowe, inspekcja, itp
1)Maksymalna pojemnosc to 1.8/1.9L -powyzej to juz jednostki R6 a nie R4.
2) Sa odchylone od pionu o 20 stopni co powoduje ze na kolektor wydechowy od wyjscia z głowicy zostaje jakies 7-9 cm(zmierzone podczas swapa do E36 gdy miałem akurat wolna bude FSO) co stawia po znakiem zapytania sens całej operacji poniewaz te 140Km w IS bazuje w duzej mierze na dobranym i obliczonym wydechu który po prostu nie wejdzie. Co innego swap tego motoru do łady która jest szersza i lzejsza i wchodzi to praktycznie bez problemu w porównianiu do poloneza
3)Brak predkosciomierza -BMW ma elektroniczny predkosciomierz który czujnik ma w moscie, wiec albo nawigacja albo licznik roverowy, obrotomierz tez nie ruszy bez modyfikacji
4)Drazek zmiany biegów po pomiarach wypada w hamulcu recznym -wiec trzeba by to skrócic lub jakos przerobic,mocowanie sterowania w orginale jest w budzie wiec trzeba cos wykminic, do tego montaz wysprzeglika poniewaz skrzynia ma sterowanie hydrauliczne, skrzynia jest mala i pekata wiec wchodzi w tunel bez problemu
5)Jezeli chcemy zapakowac motor to musimy szukac albo od E30- wtedy pasuje miska(spływ z przodu) ale nie pasuje kolektor ssacy raczej -moze wadzic o pompe, a przypominam ze walczymy o kazdy centymetr na wydech albo szukac od E36 - wtedy kolektor bardziej pasi ale do motoru od E36 pasuje załozyc miske od E30(dodatkowe koszta, miska ciezko osiagalna, tych od E36 jest na peczki) co znowu wiaze sie np z bagnetem olejowym w innym miejscu oraz niestety z innymi mocowaniami pompy wspomagania i alternatora których jest kilka rodzajow według realom(katalog czesci BMW) oraz miska która ma spływ z przodu jest bardzo szeroka i raczej stab od 1,4 nie wejdzie. Pomijam spawanie wlasnoreczne belki zwieszenia pod miske ze spływem z tylu  gdyz dla kogos ktos chiałby jeszcze pobyc na tym swiecie nie jest to dobra opcja.( Z drugiej strony -do odwaznych swiat nalezy -lepiej umrzec mlodo :D )
6) Od roku 1996 seryjnie, a wczesniej na zamowienie wystepuje EWS(immo) w steroniku które im mlodsze tym ciezej to wywalic(malo kto to potrafi, wiec cena jest odpowiednia) i podpiac do starszego BMW a co dopiero do FSO -wiec albo motor max 1995 rok albo mlodszy i elektronika od starszej wersji bez EWS- chyba ze przełozycie całosc co wymaga raczej kupna całej sztuki na swapa
7) Starsze motory maja przeplywki klapowe które gazu za bardzo nie lubia wiec polecana sekwencja.
8) Wystepuje w zaleznosci od rocznika duzo wersji np na pasek wielorowowy 6PK albo na dwa paski klinowe, cewki zaplonowe w zalenosci od rocznika sa cztery/dwie/ lub jedna zawierajaca 4 szt, dochodza jakies głupoty typu EGR, inne przepływomierze -klapa lub drut, inne mocowanie osprzetu itd poniewaz motory te cały czas modernizowano ,oraz montowano w róznych modelach wiec kazda opcja ma plusy i minusy
Plusem tych motorów jest na pewno trwałosc, dozywotni rozrzad, niezawodnosc, prestiz ;) sa dosc lekkie jak na fakt ze zawieraja łancuch rozrzadu i zero plastikow tylko stal i aluminium, rozpracowana elektryka(jedno bodajrze 25pinowe gniazdo gdzie jest wszystko a potrzeba podpiac chyba z 10 przewodow i wiazka w miare nawet pasuje do nadwozia FSO wiec nie trzeba lepic od zera) i problemy z nimi oraz fakt ze sa FSO które z takimi motorami jezdza oraz to ze mozna kupic taki kompletny naboj dosc tanio i w dobrym stanie w dniu dzisiejszym
Generalnie osobiscie nie polecam na swap - chcesz miec IS to kup BMW(albo łade bedzie naprawde łatwiej) - do poloneza wejda szybciej/prosciej/taniej inne silniki dajace podobne osiagi i frajde z jazdy, a przy wymaganej ilosci modyfikacji to własciwie tylko 1.8/1.9 jest sens wkladac bo montowac 1600 z moca 102 Km jest raczej bez sensu. Dodatkowo do IS specyficzne czesci sa bardzo drogie np kable zaplonowe, do "zwyklych" 1.8 sa znacznie tansze. Niestety nie dysponuje zdjeciami M42B18 w PN na dzien dzisiejszy poniewaz własciciel zabronił robienia zdjec, na necie znalazłem filmik z M40B18
http://www.youtube.com/watch?v=_gzirbQeEsg
« Ostatnia zmiana: Październik 11, 2011, 23:17:35 pm wysłana przez Elwood#1887 »
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG