Autor Wątek: Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen  (Przeczytany 20183 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #20 dnia: Marzec 03, 2009, 21:42:15 pm »

Offline Kusmier

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 183
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 3.0 V6
    • Kompletne systemy interkomów rajdowych
a jest jakas roznica w przelocie spalin przez seryjny przelotowy a ten michael? albo roznica w tlumieniu? czy tylko dlatego jest taki drogi ze jest z jakiejs nierdzewki czy czegos takiego? ;p;p

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #21 dnia: Marzec 03, 2009, 21:46:53 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4228
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Cytat: "fazer151"
ja chcialem zeby na 3 km slychac bylo
 :lol:  kup se T72, ten kipiący mocą diesel słychać z daleka albo (tańsze rozwiązanie) ściągnij wydech z auta, tak aby kończył się na dwururce za kolektorem wydechowym :lol:
 a poważnie, CHŁOPIE, CZY TY CHCESZ OGŁUCHNĄĆ  :?:
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #22 dnia: Marzec 04, 2009, 07:15:04 am »

Offline brudny#1924

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 854
  • Płeć: Mężczyzna
  • Grzegorz
    • Fiat 125p 1.5c 1987 Volvo V70 2.4T 2001
Cytat: "BARTEK#1925"
CHŁOPIE, CZY TY CHCESZ OGŁUCHNĄĆ :?:
albo innych ogłuszyć :?:
"wtedy stworzył Bóg FSO i zobaczył,że jest dobre":D
Cytat: Zoltan#1930
O!jest Ten Co Śpi Na Stojąco :)
Fiat 125p 1.5c 1987
Volvo V70 2.4T 2001
Peugeot 508 2.0 2013
Peugeot 308 2.0 2015

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #23 dnia: Marzec 04, 2009, 13:29:12 pm »

fazer151

  • Gość
Cytat: "BARTEK#1925"
Cytat: "fazer151"
ja chcialem zeby na 3 km slychac bylo
 :lol:  kup se T72, ten kipiący mocą diesel słychać z daleka albo (tańsze rozwiązanie) ściągnij wydech z auta, tak aby kończył się na dwururce za kolektorem wydechowym :lol:
 a poważnie, CHŁOPIE, CZY TY CHCESZ OGŁUCHNĄĆ  :?:

nie no tak chciałem ;] ale to poldek czego tu wymagać jest dobrze jak jest ;]

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #24 dnia: Marzec 04, 2009, 23:05:22 pm »

Offline hans

  • go hard or go home !
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 969
  • Płeć: Mężczyzna
    • ulep
Cytat: "BARTEK#1925"
Cytat: "fazer151"
ja chcialem zeby na 3 km slychac bylo
 :lol:  kup se T72, ten kipiący mocą diesel słychać z daleka albo (tańsze rozwiązanie) ściągnij wydech z auta, tak aby kończył się na dwururce za kolektorem wydechowym :lol:
 a poważnie, CHŁOPIE, CZY TY CHCESZ OGŁUCHNĄĆ  :?:


Ogłuchnąć? Panowie :D http://www.youtube.com/watch?v=6LQY_dI34xc w tym jak jechalem to nie rozumialem co kumpel z przodu do mnie mowi... poza tym kumpel chcial w niej wydech zakonczyc NAD maska :D 4 rury kazda osobno z kolektora :D
nie masz hebla w gazie?! To narazie!

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #25 dnia: Marzec 05, 2009, 12:27:46 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4228
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Cytat: "hans"
poza tym kumpel chcial w niej wydech zakonczyc NAD maska :D 4 rury kazda osobno z kolektora :D
no to by nie wiedział co to moc :lol: powyżej 1500 obr :lol:
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #26 dnia: Marzec 05, 2009, 20:48:08 pm »

Offline Kusmier

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 183
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 3.0 V6
    • Kompletne systemy interkomów rajdowych
wlasnie jak to jest z tym ze traci sie moc przy zbyt duzym odetkaniu wydechu? to prawda? i czemu tak jest?

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #27 dnia: Marzec 05, 2009, 23:28:11 pm »

Offline ajk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 208
    • 90' SLE
TUNING WYCZYNOWY - UKŁAD WYDECHOWY

 

Układ wydechowy jest elementem niezwykle często poddawanym przeróbkom. Niejednokrotnie tuning auta rozpoczynamy właśnie od układu wydechowego. Dlaczego? Jaka jest jego rola i wpływ na wzrost mocy?

Układ wydechowy służy do opróżnienia cylindra ze spalin pozostałych po suwie pracy. W skład przeciętnego układu wydechowego wchodzi: kolektor wydechowy, rura wydechowa i występujące w samochodach turystycznych katalizator oraz tłumik lub częściej 2-3 tłumiki.

Praca układu wydechowego rozpoczyna się dla każdego cylindra pod koniec suwu pracy, gdy otwiera się zawór wydechowy. W celu zapewnienia maksymalnej sprawności silnika zawór wydechowy otwiera się stosunkowo wcześnie, na 50-80° przez osiągnięciem przez tłok DMP. Fakt, że tłok nie wypycha spalin, gdyż porusza się jeszcze w dół, nie ogranicza wypływu spalin, gdyż mają one w tym momencie ciśnienie kilku barów. To właśnie wtedy gwałtowny wypływ spalin powoduje charakterystyczny huk, który w seryjnym samochodzie musi być wytłumiony.

Sprawność pracy układu wydechowego decyduje przede wszystkim o dokładnym opróżnieniu cylindrów z gazów spalinowych, ale nie tylko. W silnikach wyczynowych wyposażonych w wałki rozrządu o dłuższych czasach otwarcia impuls powstały w rurze wydechowej zapoczątkowuje suw ssania.

 

Zjawiska falowe w rurze wydechowej
Ponieważ wypływ gazów spalinowych odbywa się cyklicznie, w rytm poszczególnych suwów wydechu cylindrów, a energia spalin przemieszczających pod wpływem stosunkowo wysokiego ciśnienia (w porównaniu np.: do ciśnień panujących w układzie ssącym) jest znacząca, o sprawności układu wydechowego decydują zjawiska falowe.

W chwili rozpoczęcia otwierania zaworu wydechowego na początku rury wydechowej tworzy się impuls nadciśnienia. Impuls ten przemieszcza się wzdłuż rury z prędkością zbliżoną do prędkości dźwięku aż do jej wylotu. Siła bezwładności gazów w momencie wypływu z rury wytwarza impuls podciśnienia, który rurą wydechową wraca z podobna prędkością do cylindra. Jeżeli długość rury (droga impulsów) jest taka, że impuls podciśnienia zdąży wrócić w chwili, gdy jeszcze otwarty jest zawór wydechowy, następuje zjawisko doładowania rezonansowego silnika. Podciśnienie "wysysa" resztki spalin z cylindra a w silniku wyczynowym posiadającym większe współotwarcie zaworów dociera aż do przewodu ssącego, zapoczątkowując intensywnie suw ssania. Zjawisko to występuje tylko dla pewnego zakresu prędkości obrotowej silnika i objawia się charakterystycznym, głośniejszym dźwiękiem pracy układu wydechowego.

Poprawia to napełnianie silnika (a więc jego moc), a ponadto korzystnie obniża temperaturę w cylindrze.

 

Konstrukcja układu wydechowego
Opisane powyżej zjawiska pozwalają wysnuć wniosek, że silnik pozbawiony zupełnie układu wydechowego (rury wydechowej i kolektora) będzie rozwijał mniejszą moc i tak jest w istocie.

Jeżeli długości przewodów wydechowych mierzone od grzybka zaworów nie będą miały przynajmniej kilkudziesięciu centymetrów, moc silnika może być wyraźnie mniejsza.

Z drugiej strony, gdy rura wydechowa będzie cienka i długa na kilka metrów, zjawiska falowe nie wystarczą do pokonania oporów przepływu i w tym przypadku także będziemy mieli zjawisko obniżenia mocy silnika.

O sprawności układu wydechowego decydują więc jego wymiary geometryczne; przede wszystkim długość i średnica rury wydechowej (łącznie z kolektorem).

Optymalna długość rur wydechowych powinna być wyliczana w zależności od tego, przy jakich prędkościach obrotowych chcemy uzyskać doładowanie rezonansowe. W wysokoobrotowych silnikach samochodów wyścigowych np.: Formuły 1 czy innych podobnych, które mają silniki zabudowane z tyłu lub centralnie długość całkowita rur wydechowych wynosi zwykle około 1000 do 1500 mm.

W większości jednak samochodów osobowych, w których silnika umieszczony jest z przodu pojazdu, konieczność odprowadzenia spalin do tyłu nadwozia wymusza stosowanie ponad 3 m rur wydechowych. Przy takiej długości rura wydechowa stwarza duży opór wypływającym gazom i dlatego jeżeli tylko regulamin zawodów to umożliwia, usuwa się z układu tłumiki i katalizator.

W niektórych zawodach można także skrócić rurę, wyprowadzając ją z boku samochodu. Dla pojazdów wyczynowych najczęściej konstruuje się całkowicie nowy układ wydechowy.

Kolektory wydechowe
Należy pamiętać, że na moc silnika wpływa głównie pierwszy za cylindrem odcinek rury wydechowej. Tam zjawiska falowe występują najsilniej i stąd prace tuningowe układu wydechowego rozpoczyna się często od wykonania sportowego kolektora wydechowego.

Fabrycznie montowane kolektory wydechowe ze względów ekonomicznych wykonane są najczęściej z żeliwa i posiadają stosunkowo krótkie przewody, które wcześnie się łączą w jedną rurę. Ponadto wymagania ekologiczne sprawiają, że katalizator montuje się stosunkowo blisko głowicy, co zwiększa opory przepływu i zmniejsza możliwość wykorzystania zjawisk falowych.

Oczywiście układy wylotowe samochodów seryjnych są starannie obliczane i badane na hamowni, by wymagania ekologiczne powodowały możliwie najmniejszy ujemny wpływ na pracę silnika.

W samochodach wyczynowych i samochodach sportowych turystycznych, w których wykonany jest kompletny tuning silnika, wymiana układu wydechowego jest koniecznością.

Źródło: Lech Świątek "Tuning wyczynowy. Układ Wydechowy", AUTO TUNING ŚWIAT nr 10, październik 2003, str. 57

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #28 dnia: Marzec 06, 2009, 19:38:48 pm »

Offline Kusmier

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 183
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 3.0 V6
    • Kompletne systemy interkomów rajdowych
czyli rozumie ze jak zrobie calkowity przelot ( kolektor->struminieca stożkowa zamast kata-> tłumik srodkowy przelotowy-> tłumik końcowy przelotowy to bedzie ok? nie strace nic mocy, a możliwe że coś zyskam tak? ;p

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #29 dnia: Marzec 07, 2009, 02:29:47 am »

Offline maciejowski

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2979
  • Płeć: Mężczyzna
    • 125p '75 | 125p '78 | 125p '80 | 125p '90 | 126p '78 | caro '96 x2 |
daj tłumok od gle, a nie strumienicę to przynajmniej nie stracisz.
Cytat: KGB
wtedy moze okazac sie ,ze pelno Nm ,a jakoby zadnego nie bylo - jedna malutka przekladnia ,tak wiele ubylo ...

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #30 dnia: Marzec 07, 2009, 17:42:55 pm »

Offline Kusmier

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 183
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 3.0 V6
    • Kompletne systemy interkomów rajdowych
strumienice juz mam wiec nie bede zmienial. czemu ludzie sa tacy przeciwni temu? ;p w pytaniu chodzilo mi w sumie o to czy to prawda ze calkowicie przelotowy wydech moze jeszcze pogorszyc osiagi...

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #31 dnia: Marzec 07, 2009, 18:08:52 pm »

Offline Mardas#1946

  • Witajcie !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Klubowicz
  • Wiadomości: 787
  • Płeć: Mężczyzna
    • ATU + GSI 1,6,2000 r. LPG-AL 700,70U,klimatyzacja Fab. kontrolka AFR
Bo to nie jest orginał!!!!!!!!!.Powinien być katalizator, jeżeli masz lambdę.Wszystko co zostaje zmienione , przez ciebie nie będzie działać jak w orginale,tak jak producent zaleca.!!!!!!!!!!
Mardas- Jimi wiecznie żywy !!!!!!!!!!!! ,a moje ATU nie do zdarcia !!!!!!


http://www.polskajazda.pl/Samochody/FSO/Polonez_ATU/108123

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #32 dnia: Marzec 07, 2009, 18:21:50 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3795
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Cytat: "mardas"
Powinien być katalizator, jeżeli masz lambdę


Katalizator jest za sondą więc jedno nie wpływa na drugie.

Cytat: "mardas"
Bprzez ciebie nie będzie działać jak w orginale,tak jak producent zaleca


Nie będzie działać tak jak w oryginalne, będzie działać lepiej. Ważne żeby tłumiki były odpowiednio umiejscowione, a zamiast nich nie była wstawiona rura.  :)
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #33 dnia: Marzec 07, 2009, 18:25:53 pm »

Offline Kusmier

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 183
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 3.0 V6
    • Kompletne systemy interkomów rajdowych
No wlasnie mi chodzi o to zeby chodzilo lepiej - jak najlepiej na moje warunki ;p
A z tą sondą to w tym aucie jest idealnie 1 sonda, więc można wyrzucić kata, bo przy 2 lub 3 sondach już jest lipa

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #34 dnia: Marzec 08, 2009, 18:16:52 pm »

Offline hans

  • go hard or go home !
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 969
  • Płeć: Mężczyzna
    • ulep
Kusmier, kupilem do swojego strumienice, lecz zanim ja zamontowalem sprawdzilem jak smiga w innym polonezie z takim samym silnikiem, niestety osiagi byly gorsze. Dlatego strumienica wylądowała jako tłumik w maluchu i zieje pięknymi marchewami :D
nie masz hebla w gazie?! To narazie!

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #35 dnia: Marzec 08, 2009, 18:36:21 pm »

Offline Kusmier

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 183
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 3.0 V6
    • Kompletne systemy interkomów rajdowych
a jaka to była strumienica? łuskowa czy stożkowa (zwężka venturiego) ??

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #36 dnia: Marzec 09, 2009, 00:21:20 am »

Offline hans

  • go hard or go home !
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 969
  • Płeć: Mężczyzna
    • ulep
Kusmier, łuskowa
nie masz hebla w gazie?! To narazie!

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #37 dnia: Marzec 09, 2009, 13:01:10 pm »

Offline Kusmier

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 183
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 3.0 V6
    • Kompletne systemy interkomów rajdowych
a ja mam zwezke venturiego. ale szczerze mowiac nie wiem ile i czy cos dala, bo z katalizatorem nie jezdzilem tylko zanim zaczolem jezdzic zalozylem strumienice. najlepiej było by sprawdzic z katem, strumienica w miejscu kata i zwykla rura w miejscu kata. wtedy by bylo wiadome co najlepsze ;p

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #38 dnia: Marzec 09, 2009, 15:22:43 pm »

fazer151

  • Gość
mowie wam kat niech jest przelotowy tłumik wywalic i koncowy to mugen ładnie bedzie brzmieć ;] albo wogle wszystkie tłumiki wywalic a na koniec mugen

Tłumik - jaki polecacie w stylu mugen
« Odpowiedź #39 dnia: Marzec 09, 2009, 15:23:06 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3795
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Cytat: "Kusmier"
zwykla rura w miejscu kata


Odpada, musi być komora rozprężna.
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...