BARTEK#1925, wiesz ja rozmawiałem z Elwoodem nt. pierścieni podczas remontu. Dowiedziałem się tyle, że z Primą raz się trafi raz nie
tym razem może nie trafiłem, może trfiłem (ale o tym niżej). Wtedy jeszcze Ty się chyba nie przejechałeś na Primie.
Ale ale, powiem tak, być może nic nie jest u mnie "wysrane" tylko po prostu szukam dziury w całym i chcę lepiej niż być powinno. Otórz, silnik trafił do szlifierni gdzie pracują doświadczeni ludzie z wieloletnią praktyką w zawodzie, dopiero teraz połączyłęm kilka faktów w jeden wniosek. Jutro tylko wykonam telefon by się w tym fakcie upewnić i podejmę odpowiednie kroki. Więc tak, najprawdopodobnie zastosowali luzy wg. specyfikacji fiatowskich dla mojego silnika wydanych X lat temu (dopiero teraz przypomniał mi się fakt, że dłuuuugo w katalogach szukali danych mojego silnika i koniec końców gdzieś wykopali je ze strychu) Pasowania te nie są przysotowane do obecnie produkowanych olejów klasy SL (a na takim Mobilu półsyntetyku jeżdżę). Wszelka literatura jaką nagromadziłem na przestrzeni 2 lat informuje, że w motor ma być wlewany Selektol (
!) Klasy jakościowej SD. To jest 6/7 klas pomiędzy tymi olejami!
A dlaczego myślę, że to jednak jest tylko źle dobrany olej - a nie niesprawny pierścień? Ano temu, że kopyto auto ma, komprecha na zimno jest ok, tylko łyka sobie olej. Więc najpierw spróbuję zimienić olej na bardziej odpowiedni dla mojego silnika - zobaczymy jakie będą efekty.
Jeszcze kilka słów o klasach oleju:
Wg. amerykańskiej klasyfikacji API oleje do silników benzynowych podzielone na klasy:
SA - oleje nie zawierające dodatków uszlachetniających.
SB - oleje dla silników z niskim obciążeniem skonstruowanych przed 1958r.
SC - oleje dla silników konstruowanych na początku lat 60
SD - oleje dla wysoko obciążonych silników (silniki samochodowe lat produkcji końca lat 60 i początku 70);
SE - oleje do silników konstruowanych w latach 70-tych.
SF - oleje do silników o konstrukcji z lat 80-tych.
SG - olej dla najwyższych wymagań. Jak SF + ochrona przed tworzeniem osadu. Oleje te wprowadzone zostały pod koniec lat 80-tych
SH - Specyfikacja wprowadzona w 1993r. Podwyższono wymogi dotyczące odporności na utlenianie oraz ochronę przeciw korozji.
SJ - Specyfikacja wprowadzona w 1996 roku. Tak samo jak SH + lepsze parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach, lepsza współpraca z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność paliwa.
SL - Specyfikacja wprowadzona w 2001r. zastępująca klasyfikację SJ. Oleje do wszystkich silników używanych obecnie. Doskonała ochrona silnika w wysokich temperaturach oraz zmniejszone zużycie oleju i paliwa.
SM - najnowsza specyfikacja, weszła w życie w lipcu 2004r do benzynowych silników aut osobowych.
Odpowiednio są też klasy dla silników o zapłonie samoczynnym (diesle ;P ):
CA - oleje dla silników z niewielkim obciążeniem
CB - oleje dla silników z niewielkim obciążeniem. Charakteryzują się lepszymi własnościami przeciw zużyciowymi w stosunku do olejów klasy CA.
CD - oleje do silników zarówno wolno ssących jak i doładowanych. Zapewniają ochronę przed zużyciem, korozją oraz chronią przed powstawaniem osadów wysokotemperaturowych.
CDII - oleje do dwusuwowych silników Diesla.
CE - Oleje do doładowanych silników wysokoprężnych, pracujących pod dużym obciążeniem zarówno przy wysokiej, jak i niskiej prędkości obrotowej.
CF4 - Oleje do szybkoobrotowych czterosuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikacje CE w silnikach Diesla zasilanych paliwem o niskiej zawartości siarki.
CF - Specyfikacja olejów silnikowych dla silników wolno ssących oraz doładowanych, pracujących pod dużym obciążeniem, zasilanych paliwem o zróżnicowanej jakości.
CF2 - oleje do wysoko obciążonych dwusuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikację CDII
CG-4 - oleje te produkowane od około 1998 r. przewyższają oleje klasy CF-4. Stanowi standard dla nowoczesnych 4-suwowych silników Diesla;
CH-4 - jest stosunkowo rzadko używanym olejem najnowszej generacji od roku 2001;
CI-4 - dotychczas najwyższa klasa jakości olejów wprowadzona w 2002. Oleje tej klasy używane są dla najnowocześniejszych, wysokoprężnych 4-suwowych wysokoobrotowych silników Diesla przede wszystkim aby podnieść poziom redukcji emisji szkodliwych substancji. Przewidziana dla samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy oczyszczania spalin.