Autor Wątek: Wymiana Rozrządu  (Przeczytany 7128 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Wymiana Rozrządu
« dnia: Listopad 12, 2009, 13:41:03 pm »

AIRMATE

  • Gość
Witam

Mam pytanie jaki jest dobry sposób aby odkręcić koło pasowe żeby dostać się do rozrządu. Próbowałem różnie, długa rura -  kluczsię wygina , zablokowałem klucz o deskę tak jak opisano w jednym z postów i próbowałem przekręcić rozrusznikiem - niestety rozrusznik jest za słaby i zatrzymuje się a śruba jak nie drgneła tak pozostała nie naruszona - może ma ktoś sposób jak ją odkręcić

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 12, 2009, 14:10:53 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6139
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Zablokuj klucz tak żeby się nie przesuwał.
Wrzuć piąty bieg.
Drugim autem pociągnij.
Jak nie puści...

To tylko klucz pneumatyczny z udarem lub młotek i przecinak + nowa śruba,.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 12, 2009, 16:03:32 pm »

Offline Maxiu

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1061
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro MR 91
http://img196.imageshack.us/i/dsc02041b.jpg/

W zamach włóż sobie niedługą śrubkę o średnicy chyba 6mm w pierwszy napotkany otwór :mrgreen:  i wsadź klucz miedzy tą śrubkę a śrubę mocującą osłonę koła zamachowego.
Na klucz od kola pasowego rura ok. 70cm, auto troche do góry i jak staniesz na klucz to powinno odpuścić, no i staraj się nie szarpać i nie tłuc młotem żeby niewiadomo jakich naprężeń na tym włożonym kluczu nie robić. Aha klucz do koła pasowego 38, to wg. mnie tylko nasadowy się nadaje.
FSO Polonez Caro 1.6 k16 :) lpg 92' L-46
4 elektryczne szyby , wspoma, lusterka elektryczne, podgrzewane, IG Standard podgrzewane, podłokietnik
były #1935

Rozrząd...
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 12, 2009, 23:22:33 pm »

markus15021959

  • Gość
Airmate , napisz proszę jak uporałeś się  z odkręceniem tej śruby rozmiar 38. Jaki patent okazał się skuteczny w Twoim przypadku ?

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 12, 2009, 23:24:37 pm »

Offline graczol1

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 563
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borek 1.4 & Caro 1.6
przy odkręcaniu śruby za pomocą rozrusznika nie chodzi o to żeby zablokować klucz i ciągnąć rozrusznikiem... Należy ustawić około ćwierć obrotu luzu pomiędzy kluczem a podporą, a następnie dosłownie dotknąć kluczyk - tak żeby nie trzymać włączonego rozrusznika jak klucz dojdzie do podpory bo może go to uszkodzić. chodzi o to aby odkręcić tą śrubę momentem bezwładności.
nic się tak wzajemnie nie uzupełnia jak szlifierka kątowa i migomat...
...i sto koni w Borku goni...
FSO POLONEZ Your best discovery

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 12, 2009, 23:36:27 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4132
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Ja silnik zablokowuję w ten sposób, że wrzucam piątkę i naciskam z całej siły hamulec nożny. Ostatnio udało mi się odkręcić śrubę dopiero po waleniu w nią młotkiem. Jakiś absolutny kretyn dociągnął ją tak, że waląc młotem obróciłem ją całe dwa obroty zanim zaczęła być luźno. Klucze do śrub od rozrządu wyglądają tak:


(Prawy jest do 125p). Jak widać na obrazku nie jest to droga sprawa...
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 13, 2009, 16:45:57 pm »

AIRMATE

  • Gość
własnie podobny klucz jak na obrazku dzisiaj urwałem a śruba nie drgneła - rozrusznikiem oczywiście stosowałem zasadę momentu obrotowego tak jak kolega opisywał wcześniej ale klucz wyginało i nic - wziołem rurę długosci 1m szarpnołem kilka razy i urwałem klucz i po robocie muszę poszukać pancernego klucza i spróbować młotkiem

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 13, 2009, 17:27:07 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4132
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
No niestety - ja zablokowując tak jak opisałem wyżej silnik i stosując przedłużkę długości koło 2 metrów swój wygiąłem... Najwyraźniej Twój silnik obsługiwał taki sam idiota jak i mój... Pozostaje Ci tylko cierpliwe walenie aż pójdzie...

 Aby nie angażować drugiej osoby do odkręcania wtykam kawałek deski między przód fotela, a pedał hamulca - to bardzo dobrze działa i jak auto jest na biegu spokojnie można odkręcać. :)

W ogóle to siła dokręcania tej śruby jest w tabelce momentów i ona nie musi być tak totalnie mocno jak na ogół jest. Sprawdzałem to kluczem dynamometrycznym.
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Moment dokręcania 13,7 kGm w polonezie.
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 14, 2009, 12:21:42 pm »

markus15021959

  • Gość
Moment dokręcania tej śruby o rozmiarze łba 38 ,  gwint M20x1 , wg . Morawskiego powinien wynosić  :
137 N.m  , czyli  13,7 kGm . Należy nie zapomnieć o bardzo waznej zabezpieczającej roli podkładki , którą zaginamy na jednej z szesciu krawędzi łba sruby o rozmiarze 38. Dokładne zagiecie powoduje ze przy dokręceniu takim momentem śruba nie ma mozliwości samoczynnego odkręcenia się. Jak ktoś dokręcał podobną śrubę we Fiacie 126p to tam moment dokręcania jej wynosil 15 kGm , to tak piszę celem zoobrazowania sily dokręcenia .

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 14, 2009, 13:13:04 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1029
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
E... jaka podkładka ? Ani razu w tak wielu nie miałem okazji jej ujawnić...
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

DF juz odpowiadam na Twoje pytanie o podkładkę.
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 14, 2009, 13:58:12 pm »

markus15021959

  • Gość
Była to zwykła blaszana podkładka wykonana z dosyc miekkiej blachy o grubosci 1,5 mm , z otworem na śrubę gwint M20x1 jest o niej mowa tez w ksiazce Morawskiego w rozdziale :   2.8.3 Montaz silnika  na stronie 104. Poniżej masz fragment tekstu który o tym mówi . Sądze ze brak tej podkładki jako zabezpieczenia przed odkreceniem tej duzej sruby powodował nadgorliwie , za mocne dokrecenie , niewłasciwem momentem tej sruby 38 , tak mocne ze potem jest problem z jej odkreceniem. oto fragment w/w tekstu :
-— na czop wału korbowego założyć koło pasowe wału, podkładkę
zabezpieczającą,
wkręcić śrubę i dociągnąć kluczem
dynamometrycznym momentem 137 N m;
zagiąć podkładkę zabezpieczającą na łbie śruby;

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 14, 2009, 14:41:55 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4132
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Ta podkładka nie istnieje.  :mrgreen: Nie ma jej - w książce od lat jest błąd. Podkładka była wyłącznie w 125p jako dodatkowe zabezpieczenie przed odkręceniem, ponieważ w Fiacie śruba pracuje w oleju. W żadnym Polonezie nigdy nie montowano podkładki i to naprawdę wstyd, że przez tyle lat nikt nie poprawił tego błędu...
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 14, 2009, 15:18:03 pm »

markus15021959

  • Gość
Nie wiem dlaczego , o ile ten błąd występuje , nikt tego błędu nie poprawił .
Moim zdaniem jako zabezpieczenie to taka podkładka ma w POLONEZIE w tym miejscu sens jako zabezpieczenie . Fakt ,  w F126p i w F125p były stosowane , ale jak uważa Grzech : ze wzgledu na  pracę w oleju .
       Czesto spotyka sie tego rodzaju zabezpieczenie  w innych samochodach , dlaczego nie zastosowac go więc w POLONEZIE ?  
Prawidłowy moment dokręcajacy plus podkładka jako zabezpieczenie i najprawdopodobniej nie byłoby problemow z pęknietymi kluczami , czy używaniem przecinaków do odkręcania. Niedługo czeka mnie wymiana paska i sam jestem ciekawy jak mi z tą śrubą pójdzie .

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 14, 2009, 16:56:47 pm »

Offline DF

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1029
  • Darek F
    • Fordy Transit MkV x 2 - 2.3 LPG i 2.0 LPG
No to jeśli taką podkładkę można gdzieś jeszcze kupić to przy najbliższej okazji zrobię sobie tjuning  :mrgreen:
Już raz z powodu słabo dokręconej tej śruby koło pasowe i klin uderzało o siebie tak, że opóźnił mi się zapłon...  :(  że o zmartwieniu skąd dochodzą przeraźliwe stuki nie wspomnę...  :evil:

I jeszcze jedna uwaga... Skoro w książce jest taki błąd czyli jest kopia z książki o 125p to ile jeszcze tam takich kwiatków może być...  :roll:
"Dla triumfu zła trzeba tylko, żeby dobrzy ludzie nic nie robili"  Ale dobrych już jest tak niewiele, że nic nie mogą...
Nie dajcie się zwieść - nie ma epidemii...  
Niestety wszyscy jesteśmy niewolnikami systemu. Jednak ja jestem nieposłuszny i gardzę tymi oraz szczerze nienawidzę tych dobrowolnych ścierw, które są niczym i krzywdzą innych.

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 14, 2009, 17:17:21 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4132
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Tak samo jak całkowitym idiotyzmem jest odkręcanie tej śruby zgodnie z opisem w książce czyli blokując auto na "V" i zaciągając ręczny hamulec. Tak się nie da, bo ręczny jest do tego za słaby... Morawski to po prostu teoretyk...
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 14, 2009, 18:16:52 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
druga sprawa, to po jaki ch... dokręcać tą śrubę z taką potworną siłą?  nawet śruby kół dokręca się z mniejszą. ja dokręcam do czoła i dwa razy uderzam 1,5 kilowym młotkiem, koła zaklinowane i 5 bieg. nigdy nie musiałem jakiś cyrkowych sztuczek stosować żeby tą śrubę odkręcić. inna sprawa, że pracując kilka lat w elektrowni jako ślusarz, nabrałem doświadczenia- odkręciłem kilka tysiący śrub i nakrętek. 38 to dla mnie mały rozmiar. w elektrowni 46- 75 to najczęściej używane klucze, do nich 6- cio kilowy młotek.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 14, 2009, 18:26:22 pm »

knrdlvn

  • Gość
Cytat: "Grzech#1938"
Tak samo jak całkowitym idiotyzmem jest odkręcanie tej śruby zgodnie z opisem w książce czyli blokując auto na "V" i zaciągając ręczny hamulec. Tak się nie da, bo ręczny jest do tego za słaby... Morawski to po prostu teoretyk...



Tu się akurat nie zgodze, u mnie dało radę tym sposobem, a nie mam ręcznego jakiejś super żylety.

A co do klucza to kupiłem jakiś rzemieślniczy nasadowy do strzemion i trochę przyciąłem żeby pasował:


Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 15, 2009, 14:03:42 pm »

Offline show

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 745
    • FSO 1500
mi sie udalo odkrecic gdy zblokowalem zamach o obudowe skrzyni, wsadzilem miedzy dziure w zamachu(z gwintem)i na obudowie skrzyni (dziura po srubie po odkreceniu tej oslonki metalowej) i miedzy te dwie dziury wsadzilem kawalek blaszki z dwiema dziurkami i przylapalem srubkami bodajze tam sa 8" na klucz 13

[ Dodano: 15 Lis 2009 14:06 ]
aha a co do klucza to mam 38 taki normalny duuuuzy  :twisted: odlewany , po jednej stronie plaski po drugiej oczkowy i za pomoca tego puscilo bez wiekszych klopotow.

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 15, 2009, 14:29:22 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4228
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Ja jednak zamiast walić młotem poprzez przecinak w wał, wolałbym zeszlifować diaksem nakrętkę z jednej strony. Później próbować odkręcić. Mi się ta metoda sprawdziła jak miałem problem ze śrubami trzymającymi płyty zacisków do zwrotnic.
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Wymiana Rozrządu
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 16, 2009, 23:55:36 pm »

Zak

  • Gość
BARTEK#1925,
co ma piernik do wiatraka?....
 a co do tej małej śruby to to jest 36mm
w zwykłej OHV to macie pikuś i dojście cacuś, wyobraźcie sobie głębokie 3-bierzniowe koło i chłodnice z 1.9D z dwoma wiatrakami, niemówiąc o mocowaniu klimy(5mm blacha przywalona na obudowe rozrządu skręcona z poduszką silnika....) :evil:
pomysł z kluczem na kole zamachowym bardzo bystry :wink:
jednak narzędzia to podstawa 8)