Autor Wątek: DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?  (Przeczytany 6260 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« dnia: Listopad 18, 2009, 18:49:16 pm »

lisu

  • Gość
witam przełożyłem szeroką belke z poldorovera do kanciaka i teraz mam problem z górnymi wahaczami a mianowicie jak ustawić kąty? (oczywiście mocowania są już wspawane pod szeroki zawias) robił ktoś już to? jeżeli był już taki temat to prosze o link i z góry dziękuje za pomoc.

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 19, 2009, 11:28:59 am »

Offline Cyneq

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 503
  • Płeć: Mężczyzna
    • Fiat 125p '79
sam to chesz robić?
jedź gdzieś na geometrie.
O ile ktos nie stweirdzi ze mu sie nie chce robić tego w fiacie.

A kąty ustawia się tak:

- KPK - podkładkami (naciętymi) pod mocowaniem wahacza (te 4 śruby przykręcane do budy).
- KWSZ - podkładkami (okrągłymi) pod śrubą mocującą górny wahacz z przodu), a także poprzez regulację długości drążków rakcyjnych (dwie nakrętni trzymajace gume)

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 19, 2009, 14:19:22 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4132
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
TUTAJ POJEDŹ  - na pewno nie będą marudzili, a zrobią to fachowo i tanio. W dodatku nie masz daleko. :) Nie wiem gdzie dokładnie mieszkasz, ale na oko to z kwadrans drogi od tego warsztatu. :)
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 19, 2009, 14:35:34 pm »

Offline Van

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1713
  • Płeć: Mężczyzna
    • LANOS 00 1.4 16v
bez urządzeń sobie nie poradzisz
taniej jest zlecić to warsztatowi niż kupować sprzęt :) no chyba że go jużktoś ma  :mrgreen:

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 19, 2009, 15:58:34 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4228
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
NO z tymi warsztatami to gówno wiadomo po wykonaniu :evil:
Mi tak ustawili, że z przodu miałem negatyw, było to widać dopiero po pół roku od "wykonania" usługi :evil: po oponach. QRwa jak widzą dwudziestoletniego Poloneza, to już mają to w dupie  :x
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 19, 2009, 17:53:18 pm »

lisu

  • Gość
A drugo biorą za takie ustawienia? Grzech#1938, ja mieszkam 4kilosy od wołomina :D  do zielonki jade góra20min, mówicie że ustawić na oko zeby na geometrie dojechać.

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 20, 2009, 22:12:18 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4132
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Bez problemu można znaleźć pod podanym przeze mnie linkiem cennik a w nim:

Cennik ogólnych usług:
Geometria przedniego zawieszenia:
Samochody osobowe 50zł

Taniej już nie będzie, a to baaardzo dobry zakład. Jeźdżę tam od lat, jeździłem już jak miałem 125p kombi. :)
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 27, 2009, 14:38:40 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
W ramach OT. Nie miał kolega problemu z wsadzeniem belki roverowej. Pasowała do budy DFa?? Pytam bo pojawiały się ostatnio glosy na forum że w poldku z 87r. były różnice w kołkach ustalajacych i otworach.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 12, 2010, 21:35:55 pm »

wito

  • Gość
Podepne sie, ostatnio majstrowałem przy przednim zawiasie demontowałem dolne wahacze żeby dobrać sie do przegubów kulowych. Przy okazji musiałem poluzować drążki reakcyjne. Gdy wszystko zmontowałem kierownica chodzi ciężej i w ostatniej fazie nie chce sie prostować brakuje może z 30 stopni. I pytanko wydłużyć je czy skrócić ? Starałem się zmontować tak samo ale chyba nie do końca sie udało.

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 13, 2010, 09:55:03 am »

Offline oprawca_1978

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 575
Cytat: "wito"
Podepne sie, ostatnio majstrowałem przy przednim zawiasie demontowałem dolne wahacze żeby dobrać sie do przegubów kulowych. Przy okazji musiałem poluzować drążki reakcyjne. Gdy wszystko zmontowałem kierownica chodzi ciężej i w ostatniej fazie nie chce sie prostować brakuje może z 30 stopni. I pytanko wydłużyć je czy skrócić ? Starałem się zmontować tak samo ale chyba nie do końca sie udało.


Drążki reakcyjne w zawieszeniu Fiata i Poloneza mają przeciwdziałać "trzepotaniu" wahaczy i w niewielkim stopniu, można nimi, poprzez ich napięcie, regulować kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. A ten kąt właśnie odpowiada za samoczynne cofanie się kierownicy do pozycji środkowej, wykorzystując większe przekoszenie względem osi pionowej pojazdu przy skręcie.
Zupełnie nie rozumiem, po co je ruszałeś, jeśli wymieniałeś sworznie zwrotnic. Niepotrzebnie.
Trzeba było podnieść samochód, podstawić rurkę pod górny wahacz i opuścić na nią samochód. Wtedy będzie wciskać go siłą ciężaru pojazdu i trzymać sprężynę zawieszenia, a po rozpięciu dolnego sworznia, siła ta nie przeniesie się na dolny wahacz i będziesz mógł machać nim dowolnie, a przeszkadzał w tym będzie tylko drążek reakcyjny, którego też nie trzeba rozpinać, wystarczy porządna rurka metrowa, gdy zaprzesz ją o wahacz i podłużnicę, tudzież belkę zawieszenia, żeby nie urazić podwozia, to na spokojnie nagniesz wahacz i naprowadzisz oś zwrotnicy na nowo wstawiony sworzeń, wystarczy tylko go ręką nastawić nieco skośnie w kierunku osi dolnego otworu gniazda sworznia w zwrotnicy.
Jak Kuba Bogu - tak Bóg Kubańczykom!

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 13, 2010, 13:15:07 pm »

wito

  • Gość
hmm demontowałem to tylko dlatego aby mieć dobry dostęp szlifierką do nitów a samochodzie ciężko tam podejść zawadza tarcza hamulcowa etc, A sam drążek przeszkadzał i nie dało rady podejść kluczem do nakrętki sworznia, nie chciałem też wylecieć w powietrze razem z autem przy cięciu nitów ;D W którąś stronę przedobrzyłem i dlatego pytam wydłużyć drążki czy skrócić ?

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 13, 2010, 19:12:20 pm »

Offline oprawca_1978

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 575
Cytat: "wito"
hmm demontowałem to tylko dlatego aby mieć dobry dostęp szlifierką do nitów a samochodzie ciężko tam podejść zawadza tarcza hamulcowa etc, A sam drążek przeszkadzał i nie dało rady podejść kluczem do nakrętki sworznia, nie chciałem też wylecieć w powietrze razem z autem przy cięciu nitów ;D W którąś stronę przedobrzyłem i dlatego pytam wydłużyć drążki czy skrócić ?


Nity pięknie ścina się meslem i młotkiem, robiłem tak z górnymi i dolnymi w powietrze nie wyleciałem.
Do odkręcenia nakrętki osi sworznia potrzeba albo klucz oczkowy, albo nasadkę i zawsze pójdzie. Gorzej jest z wybiciem osi z jej gniazda w zwrotnicy.
Jak Kuba Bogu - tak Bóg Kubańczykom!

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 13, 2010, 21:37:01 pm »

Offline Cyneq

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 503
  • Płeć: Mężczyzna
    • Fiat 125p '79
Cytat: "wito"
dlatego pytam wydłużyć drążki czy skrócić ?


Ustawić geometrię, odżałować juz te pieniądze. Nie da się powiedzieć na oko. A na drugi raz - wahacz spokojnie wychodzi po odkręceniu drazka tylko od niego, od strony gum nie ruszaj. Chociaż te gumy raz na pare lat trzeba wymienić - 5 lat to maks.

Cytat: "oprawca_1978"
Gorzej jest z wybiciem osi z jej gniazda w zwrotnicy.

Tego się nie wybija, tylko raz w życiu trzeba odżałować 70 zł na ściągacz. Jak już ktoś musi młotkiem, to resztę zwrotnicy podeprzeć, inaczej można do usr*nej naparzać i nic :)

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 13, 2010, 22:00:40 pm »

wito

  • Gość
Cytat: "Cyneq"
Tego się nie wybija, tylko raz w życiu trzeba odżałować 70 zł na ściągacz. Jak już ktoś musi młotkiem, to resztę zwrotnicy podeprzeć, inaczej można do usr*nej naparzać i nic :)

Palnik i jakoś poszło  :)  a od strony gum musiałem poluzować, przy składaniu nie umiałem tak naciągnąć wahacza żeby śruba weszła. Starałem sie skręcić tak samo ale chyba nie do końca sie udało

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 13, 2010, 23:19:42 pm »

Offline oprawca_1978

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 575
Ja wybijałem oś sworznia z gniazda zwrotnicy wkładając ten sam mesel, którym ścinałem nity sworznia pomiędzy korpus zwrotnicy a wahacz. Nawet się z tym nie siłowałem, wbiłem klina i samo wyskoczyło.
Dolne poszły młotkiem, waliłem w śrubę po odkręceniu nakrętki sworznia, i tak był przecież do wywalenia i mogłem mu gwint popsuć.
Przy zakładaniu potem wahacza z nowym sworzniem w gniazdo zwrotnicy wcześniej ręcznie przestawiłem jego oś tak, by pokrywała się z pochyleniem otworu w zwrotnicy. Wahacz naginałem łomem, wsadzonym pomiędzy niego a poprzeczkę zawieszenia. Poszło bezproblemowo, nie rozpinałem stabilizatora. Robiłem to na wiosnę 2006. Dziś te sworznie są już rozbite, niestety, ale zrobiły od tamtej wymiany jakieś 70 - 80 kkm, czyli i tak nieźle.
Jak Kuba Bogu - tak Bóg Kubańczykom!

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 14, 2010, 12:24:41 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4228
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
A ja w ogóle nie waliłem młotkiem przy wybijaniu sworznia dolnego ze zwrotnicy.
Zastosowałem się do rady Kolegi Zoltan#1930 i po prostu włożyłem podnośnik trapezowy między wahacze i rozparłem w ciągu kilkunastu sekund wahacze i sworzeń sam wyskoczył.
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 28, 2010, 13:51:55 pm »

Cubuś

  • Gość
Koledzy może ktoś powiedzieć jakie jest pole manewru przy ustawieniu geometrii w Poldku?
Mam w prawdzie Caro, ale jest on tzw. przejściówką i ma wąskie zawieszenie.
Zeszłej zimy wmontowałem się na chodnik(wysoki)przednimi kołami sunąc bokiem po lodzie(drift roku:/)

Tak to wyglądało mniej więcej.
Pytanie moje co mogło dostać w du*e? Zwrotnice? Wahacze?
Czy ew. sama regulacja geometrii da rade? (stąd moje pytanie co się w tym aucie reguluje, koła obecnie wyglądają na lekko skrzywione).
Dzięki z góry za odpowiedź

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 28, 2010, 16:32:03 pm »

Offline Cyneq

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 503
  • Płeć: Mężczyzna
    • Fiat 125p '79
Cytat: "BARTEK#1925"
A ja w ogóle nie waliłem młotkiem przy wybijaniu sworznia dolnego ze zwrotnicy.
Zastosowałem się do rady Kolegi Zoltan#1930 i po prostu włożyłem podnośnik trapezowy między wahacze i rozparłem w ciągu kilkunastu sekund wahacze i sworzeń sam wyskoczył.


W ten sposób załatwiłem podnośnik hydrauliczny Marginesowi.
Od tej pory tylko ściągacz.

DF ustawienie kątów wahacza jak to zrobić?
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 28, 2010, 17:21:00 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4228
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Cyneq, ja używałem taki w kształcie rombu i się sprawdzał :)
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja