Autor Wątek: DOHC alfa  (Przeczytany 5547 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

DOHC alfa
« dnia: Grudzień 16, 2009, 11:37:18 am »

Dziku

  • Gość
Czy ktoś jest w stanie wyjaśnić mi czym to się różni od zwykłego fiatowego DOHCa 8v? mam na myśli 1.6 i 1.8, wychodziło toto na 2 weberach albo wtrysku i było zwykle mocniejsze niż u fiata/lancii, z tym że wszysc piszą że fiat/lancia a nie fiat/lancia/alfa. Czy były tam jakies znaczace różnice konstrukcyjne? ze znanych mi danych wynika że 1.6 ma średnicę 78 i skok 82 a 1.8 średnicę 80 i skok 88.5mm, gdzie fiat/lancia mają dla 1.6 80x80 i dla 1.8 84x80...

Edit: Znalazłem jeszcze dane fiata 1.6 o wymiarach 84x71.5mm

DOHC alfa
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 16, 2009, 23:46:54 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
1) Alfa ma silnik 1,5 razy większy niż fiat dohc
2) Alfa ma lańcuch a Fiat pasek
3) Są to zupełnie inne silniki a jedyne ich cechy wspólne to rozmiary niektórych gwintów i to ze są to silniki DOHC
Mam pisać dalej ?
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

DOHC alfa
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 17, 2009, 08:58:57 am »

Dziku

  • Gość
Oki, o to mi chodziło, po prostu nie znalazłem tej informacji nigdzie.  Chociaż jak oglądałem alfettę, na szrocie to silnik nie sprawiał wrażenia wielkiego, ale przyznam się że nie przyglądałem się zbytnio.

To niech mi ktoś powie teraaz jak z potencjałem w tych silnikach i czy dzwon jest taki sam jak fiatowy TC?

DOHC alfa
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 17, 2009, 15:01:48 pm »

Fistasz

  • Gość
Nie wiem jak zpotencjalem ale jest to Transaxle czyli skrzynie masz zblokowana z tylnym mostem. Jesli masz taka Alfette to bierz caly zestaw napedowy i bedzie pierwszy Polonez Transaxle :)

DOHC alfa
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 17, 2009, 16:14:37 pm »

Dziku

  • Gość
Niestety nie polonez, tak,  będzie trans axle, pytanie o dzwon było po to ze jak się okaże że silnik z alfy jest mało życiowy(rozwojowy) to czy bezproblemowo siada fiat TC, czy nie?

Edit: Z tego co twierdzi wiki, to silniczek wygląda fajnie, zwłaszcza kuty wał zachęca...

DOHC alfa
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 17, 2009, 23:33:41 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Zapomnij bo ten swap pochłonie Ciebie, Twoja rodzinę i dwa pokolenia do przodu, nawet jezeli masz silnik/całe auto za darmochę. Skrzynia od fiata dohc nie pasuje do tego silnika
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

DOHC alfa
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 17, 2009, 23:58:11 pm »

bodzik

  • Gość
Cytat: "Dziku"
zwłaszcza kuty wał zachęca...


No tak, jeśli jest to jakimkolwiek wyznacznikiem "fajności" silnika to zachęcam do dłubania fabrycznej ohvki. Ona też ma kuty wał w serii (prawdopodobnie wszystkie silniki 4 suwowe samochodowe mają takie) jak i korbowody też są kute (jak ogromna większość). Jak widać ohv jest fajne, jedynie Lampredi zapomniał dorysować tam 2 podpór wału korbowego, żeby nie to byłby to świetny silnik.

DOHC alfa
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 18, 2009, 00:18:52 am »

Dziku

  • Gość
A ty widzisz może róznicę między kutym a odkuwanym???

DOHC alfa
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 18, 2009, 00:19:50 am »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "bodzik"
, jedynie Lampredi zapomniał dorysować tam 2 podpór wału korbowego, żeby nie to byłby to świetny silnik.

W latach 50/60 XX wieku to byl doskonaly silnik !!! Który bil na głowe ówczesne konstrukcje konkurencji. Wtedy projektowal czlowiek opierajac sie na własnej wiedzy która przychodzi z czasem a nie maszyna jak dzisiaj...
Silnik ten został zaprojektowany na początku jego kariery, Pozniej pracujac w Ferrari zaprojektował slynny V12 którego raczej nikt nie nazwie złym. Potem po "wspólpracy" z Vittorio Jano  zaprojektował dzielo swego zycia czyli silnik FIAT dohc który przez kolejne 32 lata od 1966 napedzal wiekszosc fiatów. Tzn konkretnie zaprojektował glowice DOHC wykorzystujac dół silnika Fiata OHV opracowanego wczesniej przez siebie który posiadal juz 5 podpór walu i głowice przykręcana na 10 srub (a nie na 9 jak w FSO) Oprócz tego zaprojektowal wiele innych silników - chocby OHC fiata znany z Fiata 128 .
Aurelio Lampredi dodatkowo opuszczając  zespół Ferrari, pozostawiił po sobie dwucylindrowy, ośmiozaworowy mający średnicę cylindra 118 mm, skok tłoka 114 mm i pojemność skokową 2493 cm3 motor. Przy 4800 obr./min. rozwiajł on moc 175KM. Atutem tego monstrum miał być wysoki moment obrotowy potrzebny na krętych trasach. Legenda głosi, że agregat ów wyleciał w powietrze wraz z całą hamownią podczas jednej z prób :mrgreen:
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

DOHC alfa
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 18, 2009, 02:07:55 am »

Offline turbonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 356
szacun za wiedze !!

DOHC alfa
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 19, 2009, 21:34:55 pm »

bodzik

  • Gość
Cytat: "Dziku"
A ty widzisz może róznicę między kutym a odkuwanym???


Że tak powiem, literatura fachowa jak i ta dotycząca polonezów we fragmentach opisujących wał korbowy stosuje zamiennie kucie i odkuwanie.
Ogólnie rzecz biorąc wały korbowe dzielimy na:
1. Kute.
2. Odlewane (wał i korbowody w silniku wspomnianego wyżej fiata 128)
3. Składane.

Ogólną zasadą mającą na celu poprawę trwałości silników przy zwiększaniu obciążeń układu korbowo-tłokowego (np zaturbianie) jest powiększanie przekrojów i zastosowanie "lepszych" materiałów. Idąc tym tropem wygląda na to, że sprzedawane customowe "kute wały korbowe i korbowody" to nic innego jak wały odkute ze stali o wyższych parametrach (nie można zwiększyć przekrojów) i korbowody o innym kształcie, liczone z wyższymi współczynnikami bezpieczeństwa, kute z innych stali.


Elwood moja wypowiedź nie neguje zaawansowania konstrukcyjnego ohvki, wskazuje jedynie na fakt braku podparcia wału korbowego między każdym wykorbieniem co znacząco ogranicza trwałość silnika jak i możliwości jego "dłubania". Swoją drogą głowica ohvki jest korzystniejsza (komory spalania) niż ta stosowana w wychwalanym przez niektórych silniku łady. Polacy znacznie poprawili włoskie ohv, chodzi mi tu głównie o układ smarowania który jest dużo wydajniejszy - pompa przejęta prosto z dohców.

btw o dół którego silnika Ci chodzi we fragmencie "Lampredi zaprojektował głowice do zaprojektowanego wcześniej dołu"?

DOHC alfa
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 20, 2009, 11:10:37 am »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "bodzik"
Elwood moja wypowiedź nie neguje zaawansowania konstrukcyjnego ohvki, wskazuje jedynie na fakt braku podparcia wału korbowego między każdym wykorbieniem co znacząco ogranicza trwałość silnika jak i możliwości jego "dłubania"

Wiadomo ze cos zaprojektowane 50 lat temu wiecznie nowoczesne nie bedzie...

Cytat: "bodzik"
btw o dół którego silnika Ci chodzi we fragmencie "Lampredi zaprojektował głowice do zaprojektowanego wcześniej dołu"?

1.6 OHV z fiata 131 ktory pozniej stal sie "baza" dla dohc fiata i ohc lady
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

DOHC alfa
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 20, 2009, 13:50:09 pm »

bodzik

  • Gość
Tak naprawdę ciężko jednoznacznie powiedzieć czy dohc powstał na bazie 5 podporowej ohvki z 124 o pojemności 1197/1438ccm (131 weszło później do produkcji) bo oba te silniki weszły do produkcji praktycznie w tym samym czasie. Mogło być tak, że były one równocześnie projektowane.

DOHC alfa
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 20, 2009, 14:00:24 pm »

Offline turbonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 356
Cytat: bodzik
Cytat: "Dziku"


Elwood moja wypowiedź nie neguje zaawansowania konstrukcyjnego ohvki, wskazuje jedynie na fakt braku podparcia wału korbowego między każdym wykorbieniem co znacząco ogranicza trwałość silnika jak i możliwości jego "dłubania".


z  moich obserwacji   w sumie nie tylko moich  sam wał i jego 3 główne podpory nie są przeszkodą bo pierwsze padają panewy korbowodowe , mam taką teorie ze  poprawiając układ smarowania można z ohv wygrzebać to co z innych porównywalnych silników .



pewnie każdy wie ale dla przypomnienia zobaczcie jak jest prowadzony olej do panewek na 2 i 3 korbowodzie , tu jest problem tego silnika moim zdaniem

DOHC alfa
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 20, 2009, 17:28:21 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
turbonez,
lepiej nie da sie poprowadzic smarowania - przed modernizacja olej dochodzil tylko z przodu walu i lecial do wszystkich panewek,
mozna poprawic wytrzymalosc panewek korbowodowych przez dokladniejsze wywazenie korbowodow z tlokami


co do walow ,to wiekszosc 4cyl ma kute waly ,ale wiekszosc wlochow ma odlewane waly (nawet 4cyl)
gorzej zrobic wal do silnikow 3,5,6 kuty ,bo trzeba go skrecac na goraco ,co jest kosztowne w produkcji ,
no i w wiekszosci korbowody tez sa kute ,w R5 fiata wal jest odlewany ,a korbowody kute
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

DOHC alfa
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 20, 2009, 17:40:22 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4228
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Wytrzymałość w dużej mierze niestety zależy od materiałów.
Wały w OHV lubią pękać niestety, myślę że gdyby materiały były lepsze, to OHV więcej by znosił w normalnej eksploatacji.
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

DOHC alfa
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 20, 2009, 22:23:55 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Materiały, wyważenie i spasowanie. To pierwsze nie musi być aż tak dobre, jeśli spełnione są dwa następne warunki. Niestety nie przykładano się do tego zbyt mocno. nawet w maluchu wystarczy planowanie głowicy, dobre dostrojenie i wydech i już od nadmiaru mocy (a pewnie jest ze 30KM w porywach) wał pęka.
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

DOHC alfa
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 21, 2009, 11:56:35 am »

Offline turbonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 356
Cytat: "KGB"
turbonez,

mozna poprawic wytrzymalosc panewek korbowodowych przez dokladniejsze wywazenie korbowodow z tlokami



dlaczego w takim razie padają przeważnie panewki na 2 i 3 cyl  a nie jakoś "losowo" ? Moim zdaniem to ze one padają pierwsze pozwala wysunąć wniosek że chodzi o smarowanie (zrywa film olejowy i koniec ) . Co do pękających wałów to myśle że takie wypadki sa spowodowane wadą materiału , w czasach kiedy produkowali te silniki nie bylo programów komputerowych i przy projektowaniu silnika zakladali poprostu wieksze marginesy bezpieczeństwa . Wał pękający w seryjnym silniku to nie jest normalna rzecz nawet w wyrobie fso , a nie powstał jeszcze zaden naprawde mocny projekt w którym wał się poddał żeby można powiedziec jednoznacznie ze jest za słaby .

pozdrawiam

DOHC alfa
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 21, 2009, 13:27:55 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
turbonez,
nie zaobserwowalem zjawiska o ktorym piszesz ,moze to byla kwestia egzemplarza ,kanal o zamalym przeswicie ,czy cos ,
w ilu sztukach to zaobserwowales ?

nie da sie polepszyc rozprwadzenia oleju w tym silniku ,bo takie jest bardzo prawidlowe ,pozostaje zastosowac lepsze panewki lub/i lac lepsze oleje
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

DOHC alfa
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 21, 2009, 14:11:30 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
moim zdaniem istnieje możliwość poprawy układu smarowania panewek korbowych. widziałem wał od fiatowskiego dohc, w którym w czopach były po dwa przecinające się pod kątem prostym kanały. dzięki temu olej pompowany był w wał 4 razy na 1 obrót (mówię o środkowym czopie), w czopach korbowych były również dwa kanały czyli olej wypływał z 4 otworów.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.