Autor Wątek: Zakłócenia  (Przeczytany 4440 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Zakłócenia
« dnia: Grudzień 25, 2009, 13:35:00 pm »

Offline miki1305

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 90
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro - 1.6 td
Co może być przyczyna zakłóceń w poldku 1.5 gle. Na postoju ze zgaszonym silnikiem jest dobrze a jak zapale to już nic nie słychać tylko trzeszczy :cry:


/ort.  #1921/
Caro+ 1.6 gli 97r
Caro 1.6TD 94r
2x 126p 98r 99r
Audi A4 1.9 TDI 96r.
Skoda felicia 1.3Mpi 99r.

Re: Zakłucenia
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 25, 2009, 14:18:03 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4125
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Cytat: "miki1305"
Co może być przyczyna zakłuceń w poldku 1.5 gle. Na postoju ze zgaszonym silnikiem jest dobrze a jak zapale to już nic nie słychać tylko trzeszczy :cry:

Brak kondensatorów przeciwzakłóceniowych lub niesprawne najprawdopodobniej. Trzaski podążają za prędkością obrotową silnika jak mniemam?
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Zakłócenia
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 25, 2009, 16:34:56 pm »

Offline Grzech#1938

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 4125
  • Płeć: Mężczyzna
    • GSI, GLI, GLE
Przy alternatorze i przy cewce być powinny. Do tego samo radio zawsze można podłączyć do zasilania przez filtr, ale przy sprawnych kondensatorach nie powinno być potrzeby.
Mój system to linux: https://www.opensuse.org/#Leap

Zakłócenia
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 25, 2009, 19:33:13 pm »

Offline Seba OBR

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 501
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro (L-205) 1.8 16V
    • OBR Garages
zależne to jest również od kabli. jak instalacja jest podłączona, czy kable sygnałowe idą razem z kablali prądowymi tip.

Zakłócenia
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 26, 2009, 17:45:41 pm »

Offline Mariusz#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2282
  • Płeć: Mężczyzna
    • POLONEZ Atu+ 1.6 GSI
Zakłócenie jest to każdy sygnał poza użytecznym.
Powstawanie
Zakłócenia odbioru mogą powstawać w różnych urządzeniach: instalacji zapłonowej, alternatorze, komputerach sterujących pracą silnika i kontrolujących samochód, urządzeniach wtrysku paliwa, przetwornicach od lamp, instalacji alarmowej i tak dalej. Postaram pokrótce je przedstawić.
Trzeszczenie, ostre trzaski zależne od obrotów silnika
– im wyższe obroty tym szybciej trzeszczy.
Pochodzenie – instalacja zapłonowa, a konkretnie obwód wysokiego napięcia od cewek zapłonowych do świec. Występuje wyłącznie w silnikach benzynowych.
Sposób ochrony – trudno to wyeliminować, ale pomaga wymiana przewodów wysokiego napięcia na nowe oraz użycie końcówek (tzw fajek) z ekranem. Tutaj uwaga – NIE WOLNO samodzielnie ekranować kabli wysokiego napięcia, gdyż zmienia się charakterystyka układu – wtedy zmienia się pojemność przewodów a z nią czas i energia iskry a to wpływa na proces spalania paliwa w silniku.
W nowych samochodach jest to rzadkie żródło zakłóceń, bowiem nowoczesne obwody wysokiego napięcia stosowane w samochodach z wtryskiem paliwa są odpowiednio projektowane. Filtr przeciwzakłóceniowy włączony na kablu zasilającym raczej niewiele pomaga, bowiem odbierane są przeważnie przez antenę. Dobrze wykonany filtr NB (Noise Blanker) częściowo pomaga.
Brzęczenie (dość niskie dźwięki) zależne od obrotów silnika
Pochodzenie – układ wtrysku paliwa. Bardzo trudne do wyeliminowania, bowiem nie można nic przy nim manipulować w celu odkłócenia.
Sposób ochrony - Czasami pomaga filtr przeciwzakłóceniowy na kablu. Noise Blanker nie daje sobie rady, bo zakłócenia nie mają charakteru krótkich impulsów o stromych zboczach.
Gwizdy zależne od obrotów silnika
Pochodzenie – alternator. Zakłócenia przeważnie przenoszą się przez zasilanie.
Sposób ochrony:
–odkłócenie alternatora za pomocą dedykowanych kondensatorów przeciwzakłóceniowych instalowanych przy samym alternatorze. Między złącze od alternatora do akumulatora (najgrubszy kabel) a masę alternatora trzeba założyć kondensator, typowy to jest 100 nF lub 250 nF (0,25 mikrofarada). Trzeba używać odpowiednio wykonanych dedykowanych „samochodowych”, bowiem w tak trudnych klimatycznie i mechanicznie warunkach zwykłe „elektroniczne” nie będą pracowały długo i dobrze.
–Użycie filtra przeciwzakłóceniowego przy przewodach zasilania do radia CB.
–Sprawdzenie czy nie ma problemów z masą przy antenie (sprawdzić omomierzem czy masa kabla jest połączona z karoserii).
–Jeśli antena jest mocowana w otworze klapy bagażnika, należy przeprowadzić osobne grube przewody połączone między podstawą anteny (masą anteny) a masą karoserii (nie klapą ale resztą karoserii obok zawiasów). Problem może wynikać stąd, że w niektórych samochodach klapa bagażnika może być połączona z masą tylko za pomocą kabli zasilających światła, gdyż zawias jest izolowany. Na tych kablach elektrycznych mogą przenosić się także zakłócenia.
–Poprowadzenie zasilania wprost od akumulatora (zalecane w każdym przypadku).
Instalacja gazowa drugiej generacji – stały szum lub brzęczenie po przełączeniu na gaz. Zakłócenia są generowane przez emulator sondy lambda, który produkuje piłokształtne przebiegi. Czasem pomaga ekranowanie kabli od instalacji gazowej do poszczególnych elementów. Można zastosować prosty filtr przeciwzakłóceniowy przy przewodach zasilających komputer oraz elementy wykonawcze instalacji gazowej.
–Instalacja gazowa trzeciej i czwartej generacji – brzęczenie przy pracy na gazie zależne od obrotów silnika – generator sterowania wtryskiwaczami gazu. Przewody można zaekranować, można także zastosować filtr jak wyżej.
–Różne marki – szum przy włączeniu świateł – przetwornice od lamp ksenonowych. Bardzo trudne do odkłócenia źródło zakłóceń ze względu na dużą amplitudę. Trzeba zastosować solidne filtry (tryfilarny wraz z kondensatorem 470 nF sprawdzi się) między przetwornicami a zasilaniem, możliwie blisko przetwornicy. Należy sprawdzić połączenie obudowy przetwornic z masą. Można także zaekranować kable wysokiego napięcia między przetwornicą a lampą. Najwięcej zakłóceń przenosi się przez zasilanie, filtr przy zasilaniu CB radia także pomaga znacząco.
–Brzęczenie i trzaski podczas jazdy zależne od ukształtowania terenu – autopoziomowanie świateł. Pomaga założenie pierścieni ferrytowych na przewody od serwa do silniczków w reflektorach. Można także zastosować filtr przy radiu.
–Zakłócenia (burczenie, piski) po wrzuceniu wstecznego biegu – odległościomierz cofania. Nie ma sensu odkłócać, bo przy cofaniu radia CB raczej się nie używa.
Urządzenia w samochodzie generujące zakłócenia można odkłócać dodatkowo instalując pierścienie ferrytowe przeznaczone do zaciskania na przewodzie zasilającym. Pierścień taki składa się z dwóch połówek ferrytu w plastikowej obudowie z zatrzaskiem. Po włożeniu przewodu wewnątrz połówki rdzenia należy zatrzasnąć obudowę dociskając pierścień do przewodu. Całość jest dość skuteczna, zmniejsza zakłócenia o około 1S.
Pan inżynier widzę, że lubi jeździć tym polonezem