Autor Wątek: Przedłużanie wału  (Przeczytany 3553 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Przedłużanie wału
« dnia: Luty 11, 2010, 16:47:08 pm »

Offline bisz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 342
    • http://marekd.chrobry.pl
Witam. Załóżmy że mamy taką sytuację że przy jakimś nieseryjnym swapie brakuje nam między skrzynią a wałem paru cm, przy czym szpilki na skrzyni są na tyle długie że zmieszczą 2 przeguby 6-kątne, i wtedy sięgnie. Czy takie rozwiązanie zda egzamin ?

Przedłużanie wału
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 11, 2010, 17:11:35 pm »

Offline oprawca_1978

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 575
Więcej niż jeden przegub na wale może spowodować, że zacznie się to za mocno skręcać (za duży sumaryczny kąt skrętu), a od tego, wpadać w różnoraki rezonans, gdy moment obrotowy zacznie się kumulować na gumach przegubów (teoretycznie dwukrotnie większa możliwość zmagazynowania energii w gumach przegubów), itd..
Dochodzi tu jeszcze zginanie poprzeczne w przegubie. Gdybyś dał szeregowo dwa przeguby za sobą, to może spowodować, że zacznie to się zginać tak, że w końcu się rozwali.
Mniej szkodliwe byłoby danie tych przegubów w jakiejś odległości od siebie. Ale i tak wtedy, jw. sumaryczny kąt skrętu wału kompletnego będzie za duży.
Jak Kuba Bogu - tak Bóg Kubańczykom!

Przedłużanie wału
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 11, 2010, 17:15:01 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
Ja prędzej bym włożył tą metalową potrójną końcówkę, co wychodzi ze skrzyni. Chyba, że potrzebne to 2.
I mówiąc, że szpilki starczą mam nadzieję, że mówisz o porządnych śrubach. Ja na szpilkach bałbym się jeździć.
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Przedłużanie wału
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 11, 2010, 18:26:52 pm »

Offline bisz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 342
    • http://marekd.chrobry.pl
Mówiąc szpilki mam na myśli to co wychodzi ze skrzyni MT75. A gdyby między jednym a drugim przegubem na każdej szpilce dać jakąś podkładkę sztywna ? Na każdej ze śrub lub na całość powierzchni przegubu.  Przy okazji, co sądzicie o kolejnej domowej metodzie wyważania wału, eksperymentalnej. Tzn mamy bicie wału. i zakładamy że pokrywa się w fazie z jedną ze śrub/szpilek od skrzyni lub wału (czyli łącznie 6 opcji), Wyważenie polegałoby na dodaniu jednej nadmiarowej podkładki do którejś ze śrub łączących wał z przegubem. I tak kombinujemy a nuż skompensujemy bicie. Co sądzicie?

Przedłużanie wału
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 11, 2010, 18:33:15 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2902
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
nie lepiej oddac wal do przedluzenia :?:
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Przedłużanie wału
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 11, 2010, 18:39:30 pm »

Offline oprawca_1978

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 575
Podłożenie różnej wysokości podkładek pod końcówki spowodowałoby zamierzone bicie wału i to porządne, przez przekoszenie w miejscu jego połączenia. Absolutnie niedopuszczalne, rozwaliłbyś zaraz łożysko w skrzyni, a niewyrównoważona masa mogłaby spowodować wyrwanie się wału z mocowań i tragedię.

Istota wyrównoważania wału polega na tym, że montuje się go dokładnie w osi jego
obrotu i wyrównoważa podczas jego pracy, tj. dynamicznie, poprzez zgrzewanie do wału podkładek i redukowanie wypadkowej masy niewyważenia, która zawsze będzie istnieć w produktach takiej jakości. To nie wał silnika odrzutowego, który obraca się np. z prędkościami do 100 tys. obr min i musi być wyważony co do setnych części grama, bo inaczej by się rozpadł. Każdy wał w Polonezie bije, z tymże wirująca niewyważona masa musi być odpowiednio mała, co redukuje się właśnie poprzez dodawanie podkładek po stronie przeciwnej od występującego bicia.
Trzeba także wziąć pod uwagę przekoszenie osi skrzynia - most, spowodowane przez np. pokrzywione mocowanie zespołu napędowego, zniszczone poduszki silnika, przesunięty most w pojeździe, skrzywione nadwozie po wypadku, czy stłuczce, itd..
Czasami bywa tak, że wał na wyważarce jest wyrównoważony i nie bije nic, a założony, tłucze, właśnie z ww. powodów.
Jak Kuba Bogu - tak Bóg Kubańczykom!

Przedłużanie wału
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 11, 2010, 18:39:43 pm »

Offline bisz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 342
    • http://marekd.chrobry.pl
No dobra, kumam w temacie wyważania, a w temacie przedłużania ?

Przedłużanie wału
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 11, 2010, 18:43:49 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2902
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
znajdz drugi wal. utnij z niego potrzebna odleglosc, oznacz sobie polozenie rury, wspawaj potrzebny kawalek, wywaz i bedzie lepiej niz jakie kolwiek gumowe przeguby
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Przedłużanie wału
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 11, 2010, 20:05:48 pm »

Offline radosław91

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 551
  • Płeć: Mężczyzna
  • Aktualnie posiadany: PN caro+ '99 1.6 GLi
a nie mozna by tak poprostu dotoczyc metalowego dystansu i dac go pomiędzy końcówke wału a most?
Powered by Lpg.

Przedłużanie wału
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 11, 2010, 20:09:38 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
Cytat: "radzio_1991"
a nie mozna by tak poprostu dotoczyc metalowego dystansu i dac go pomiędzy końcówke wału a most?


Ale wtedy trzebaby przesuwać podporę. Poza tym dorobienie takiego dystansy pewnie kosztowałoby tyle, co przedłużenie wału. No ale w końcu wał od Trucka ma inny wymiar.
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Przedłużanie wału
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 11, 2010, 20:40:32 pm »

Offline radosław91

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 551
  • Płeć: Mężczyzna
  • Aktualnie posiadany: PN caro+ '99 1.6 GLi
fakt podpore wału trzebabyprzesunąc, a dotoczenie takie dystansu wcale nie byłoby takie kosztowne :wink:
Powered by Lpg.

Przedłużanie wału
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 13, 2010, 19:54:22 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Chyba nie przejdzie. Krzyżak od forda jest większy. Zawsze możesz zrobić tak jak ja zrobiłem. Gotowe i pewne rozwiązanie. Spisuje się od dobrego półtorej roku.

Look @ artykuły  :mrgreen: .
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.