Autor Wątek: Ocena stanu pompy paliwa za pomocą amperomierza.  (Przeczytany 1704 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Ocena stanu pompy paliwa za pomocą amperomierza.
« dnia: Maj 06, 2010, 09:54:21 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Witam.

Tym razem zaproponuję coś co moze wydać się dziwne ale kto wie moze i skuteczne.

Jak wiadomo elektryczne pompy paliwa są zainstalowane w baku więc dostęp do nich jest kiepski. Nie każdy też ma możliwość sprawdzić ciśnienie paliwa manometrem. Dlatego przy okazji zabawy z pompkami paliwa przyszdł mi do głowy pewien pomysł.

Szacowanie wydajności pompy paliwa za pomocą amperomierza:

1. Potrzebne narzędzia:
 - amperowmierz prądu stałego z zakresem działania minimum 10A. Najlepiej jakiś elektroniczny z zakersem 20A.
- duże kombnerki (może być potrzeba też dodatkowa osoba do obsługi) lub ścisk stolarski.

2. procedura pomiaru
 - znadujemy bezpiecznik pompy paliwa w skrzynce bezpieczników ewentualnie wyłącznik bezwładnościowy/uderzeniowy
- ustawiamy amperomierz na odpowiedni zakres i podłączamy jeden zacisk do stałego plusa a drugi w miejsce bezpiecznika pompy paliwa lub wyłącznika bezwładnościowego tak aby zaczęła ona pracować. W przypadku ameromierza cyfrowego biegunowść nie powinna mieć znaczenia najwyżej wynik będzie z minusem. Przy miernku analogowym trzeba uważać na prawidłowe podłącznie aby nie doprowadzić do jego uszkodzenia (na ogół czerwony/+ do plusa czarny/- do pompki).
- obserwujemy wskazania amperowmierza przez kilka sekund, notujemy i rozłączamy układ (niektóre amepromierze nie powinny pracować z prądami rzędu kilku amper przez dłuższy czas)
- za pomocą ścisku stolarskiego lub kombinerek (i ew. asysty) zaciskamy przewód powrotny z listwy wtryskowej do zbiornika paliwa
- ponownie podłączamy amperomierz na kilka sekund i sprawdzamy wynik.

3. Analiza wyników:
Prawidłowo działajaca pompka powinna pobierać większy prąd w chwili zatkania przewodu powrotnego. z doświadczenia wiem że im wydajniejsza pompka paliwa tym większy prąd pobiera. Dla osławionego walbro 6 atmosfer prąd osiągał wartość około 8A. Typowa pompa w roverze to jakieś 4A.

4. Baza wyników:
Każdy kto dokonałby takiego pomiaru umieszczałby w tym temacie zmierzone wartości wraz z krótkim subiektywnym opisem właściwosci jednych auta na benzynie i typem pompki jeśli jest nieseryjna. W ten sposób powstanie baza wyników wg której każy będzie mógł choć z grubsza ocenić stan swojej pompki.

Jak tylko znajdę chwilę to postaram się umieścić swoje wyniki.

Można też zrobić taki pomiar w normalnych warunkach pracy silnika ale ja tego nie robiłem.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Re: Ocena stanu pompy paliwa za pomocą amperomierza.
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 06, 2010, 10:03:46 am »

snikers

  • Gość
Cytat: "Bocian_s#313"

2. procedura pomiaru
 - znadujemy bezpiecznik pompy paliwa w skrzynce bezpieczników ewentualnie wyłącznik bezwładnościowy/uderzeniowy
- ustawiamy amperomierz na odpowiedni zakres i podłączamy jeden zacisk do stałego plusa a drugi w miejsce bezpiecznika pompy paliwa lub wyłącznika bezwładnościowego tak aby zaczęła ona pracować.


Tutaj dodalbym tylko ze:

Po wyjęciu bezpiecznika amperomierz można wpiąc "zamiast" tego bezpiecznika, jedną sonde zamiast jednej nogi bezpiecznika a druga zamiast drugiej. nie trzeba wtedy szukać plusa itp

z uwag, to czy pomiar ma byc na wylaczonym czy wlaczonym silniku? jak lepiej? wiadomo przy wlaczonym jest ladowaie wiec wyzsze napiecie i prad tez moze plynac wiekszy
a

Ocena stanu pompy paliwa za pomocą amperomierza.
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 06, 2010, 10:33:32 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
snikers, Nie do końca tak jak piszesz ale OK.

Po pierwsze zapomniałem napisać że na zgaszony silniku więc wtedy nie wystarczy zastąpić bezpiecznika. Trzeba zasilić bezpośrednio z plusa.

Po drugie to jest szacowanie stanu samej pompy i jej wydajności a pracujace wtryskiwacze mogą zaburzać wskazania szczególnie jak zatka się powrót.

Zawsze można umieszczać 3 wyniki w następującej formie:

typ/model auta
typ pompki paliwa (seryjna lub model pompki ew. typ auta jeśli przesczep z innego niż FSO)
pobór prądu z otwartym powrotem
pobór prądu z zamkniętym powrotem
pobór prądu na pracujacym silniku na wolnych obrotach
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Ocena stanu pompy paliwa za pomocą amperomierza.
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 06, 2010, 10:53:47 am »

snikers

  • Gość
No tak, to sie zgadza, tylko wydaje się, że bezpieczniej jest przekrecic kluczyk na pierwszą pozycje zeby pojawiło się zasilanie na bezpieczniku i robic mostek woltomierzem. A to dlatego, żeby przy wylaczonym zaplonie nie mostkowac (podczas szukania dobrego zacisku po bezpieczniku) plusa do styku zasilania bezpiecznika bo wtedy zasilamy cala instalacje postacyjkową (kompa, itd). No i nie trzeba kombinowac skad wziac plus

Ocena stanu pompy paliwa za pomocą amperomierza.
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 06, 2010, 11:26:21 am »

Offline Van

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1714
  • Płeć: Mężczyzna
    • LANOS 00 1.4 16v
moja ma 10A poboru :P

Ocena stanu pompy paliwa za pomocą amperomierza.
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 06, 2010, 12:04:19 pm »

snikers

  • Gość
Cytat: "Bocian_s#313"
Cytat: "snikers"
No tak, to sie zgadza, tylko wydaje się, że bezpieczniej jest przekrecic kluczyk na pierwszą pozycje zeby pojawiło się zasilanie na bezpieczniku i robic mostek woltomierzem. A to dlatego, żeby przy wylaczonym zaplonie nie mostkowac (podczas szukania dobrego zacisku po bezpieczniku) plusa do styku zasilania bezpiecznika bo wtedy zasilamy cala instalacje postacyjkową (kompa, itd). No i nie trzeba kombinowac skad wziac plus
Nie ma takiego ryzyka. Za bezpiecznikiem jest już tylko pompa. Przed bezpiecznikiem jest jeszcze przekaźnik sterowany przez komputer więc nie ma ryzyka zasilenia calej instalacji elektrycznej.

Stałego plusa najłatwiej wziąść z bezpiecznika awaryjnych.

w takim razie zwracam honor, nie zaglebialem sie w schematy benzynowe,