Autor Wątek: Wymiana filtru LPG  (Przeczytany 3024 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Wymiana filtru LPG
« dnia: Styczeń 21, 2004, 17:18:44 pm »

Maciek#938

  • Gość
Tak jak obiecałem w jednym z postów piszę krótką instrukcję obsługi o tym jak wymienić filtr LPG w instalacji LOVATO bez komputera. Naszą zabawę rozpoczynamy od zlokalizowania elektrozaworu z umieszczonym wewnątrz filtrem do gazu. Wygląda to mniej więcej jak na tym zdjęciu po lewej stronie. Jest to taka puszeczka mosiężna z nakładką z tworzywa sztucznego w kolorze niebieskim. Jeżeli już ustalimy gdzie znajduje się nasz elektrozawór to zakręcamy na butli zawór wylotowy, ten idący do silnika. W razie wątpliwości polecam zakręcenie obu zaworów umieszczonych koło wskaŹnika ilości gazu. Następnym krokiem jest wypalenie resztek gazu poprzez uruchomienie silnika i odczekanie do jego samoczynnego zgaśnięcia. Radzę to zrobić bo inaczej całość będzie pod ciśnieniem i przy rozkręcaniu elektrozaworu można uszkodzić uszczelkę lub odmrozić sobie palce, bo z fizyki wiadomo, że rozprężający się gaz obniża swoją temperaturę. Jeżeli jesteśmy pewni, że ilość gazu jest nieznaczna, tzn. silnik zgasł, możemy przystąpić do właściwych czynności. Bierzemy klucz 13 i ostrożnie odkręcamy śrubę znajdującą się na dole mosiężnej puszki. Na zdjęciu zaznaczona ona jest niebieską obwódką. W początkowej fazie rozkręcania mogą jeszcze ulatniać się resztki niespalonego gazu a w powietrzu poczujemy charakterystyczny zapach. Następnie rozkręcamy całość uważając aby nie pogubić uszczelek. Kolorem zielonym jest zaznaczone miejsce rozłączenia górnej i dolnej części elektrozaworu. W środku znajduje się wkładka filtracyjna a na jej spodzie powinien znajdwać się malutki okrągły magnesik. Trzeba uważać aby go nie zgubić. Jeżeli jakość tankowanego gazu była kiepska albo przejechane jest już sporo na tym filtrze to wewnątrz mosiężnej puszki i w samej wkładce znajdują się drobinki metalu. Jest to grafit - efekt uboczny jazdy na gazie. należy wszystko wydmuchać a jeżeli ilość grafitu wysypującego się z wkładu jest znaczna należy wymienić wkład na nowy. Na tym zdjęciu, widać zawartość "puszeczki". Taka szara plama nad numerem 4 to miał być ten wysypany ze środka grafit ale jakość zdjęcia nie oddaje tego zbyt dokładnie :(. W kolejności na zdjęciu znajdują się:
1, 2, 5, 6 - uszczelki gumowe, przy czym uszczelka oznaczona numerem 7 jest założona na śrubę
3 - wkładka filtracyjna do gazu
4 - miniaturowy magnes
7 - śruba fi8 odkręcana kluczem 13 z gwintem prawym.
Po wymianie wkładki filtrującej składamy całość do kupy według wzoru pokazanego na tym rysunku. Przy skręcaniu całości należy zwrócić uwagę na ułożenie uszczelek i na szczelność całego elektrozaworu. Przy dociąganiu śruby należy zachować umiar aby nie zniszczyć uszczelki oznaczonej numerem 7 na schemacie. Ja dokręciłem za mocno i niestety uszczelka tego nie przeżyła. Całe szczęście że udało mi się znaleŹć inną i teraz jesk OK. Po zakończeniu całej operacji odkręcamy zawory na butli. Powinno się dać usłyszeć takie dosyć głoścne syknięcie w chwili gdzy gaz przedostanie się do rozkręcanej przd chwilą części instalacji. Kolejnym krokiem jest sprawdzenie szczelności elektrozaworu. W razie nieszczelności należy spróbować delikatnie dociągnąć śrubę lub zlokalizować uszkodzoną uszczelkę. Na tym kończy się wykład o wymianie filtra gazu w instalacji Lovato. Sądzę że w podobny sposób postępuje się ze wszystkimi innymi instalacjami gazowymi.

Na koniec jeszcze kilka dodatkowych uwag odnośnie obsługi instalacji Lovato. Na tym zdjęciu widać parownik. Kolorem żółtym zaznaczono śrubkę do regulacji obrotów biegu jałowego. To niebieskie dalej to drugi elektrozawór w instalacji. Kolorem czerwonym zaznaczono korek spustowy do wylewania z parownika oleiny która jest efektem ubocznym jazdy na gazie. Śruba umieszczona jest na dole parownika pod kątem około 45 stopni od pionu. Im gorszy gaz tym więcej tej "cieczy". Radzę raz na jakiś czas odkręcić tę śrubkę i wylać to coś ze środka. I na koniec jeszcze krótki opis magicznej śrubki. Chodzi oczywiście o tą do regulacji dawki gazu. Sam posiadam 1,4 ale sądzę że w innych wielopuktach jest podobnie. Otóż śróbka ta umieszczona jest na przewodzie gumowym wychodzącym z parownika do dolotu. Jej przykręcenie, ruch zgodnie ze wskazówkami zegara, powoduje zmniejszenie podawanej dawki gazu, a jej odkręcenie powoduje zwiększenie. Instalacje gaŹnikowe mają dwie takie śrubki. Jedna do wolnych obrotów druga do wysokich - chyba :). Ale na tym się już aż tak dobrze nie znam.
Kończę zatem mój wykład na temat instalacji gazowej i wymiany filtru LPG. Dziękuję wszystkim za uwagę i mam nadzieję że opis jest wystarczająco jasny.

Pozdrawiam
Bocian_s #313 1,4 16V LPG Lovato

Zdjęcia do artykułu: