Autor Wątek: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?  (Przeczytany 4406 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
« dnia: Grudzień 23, 2010, 23:17:44 pm »

punisher

  • Gość
Cześć. Może zadam głupie pytanie ale w zimie ważne wiadomo z jakich powodów :)
Chciałbym wiedzieć które tylnie koło będzie pracowało jeśli auto stoi przechylone w prawo i chcę ruszyć. Prawe koło zacznie obracać się a lewe stać w miejscu?

Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 23, 2010, 23:41:26 pm »

Offline Maurer

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1410
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1,6 GLI '96 LPG
Jesli tyl stoi na jednym kole, to obracac sie bedzie tylko to ktore jest w powietrzu (chyba). O to Ci chodzi?

Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 23, 2010, 23:45:31 pm »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
Zawsze będzie się obracać to koło, które ma lżej.
Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 23, 2010, 23:52:15 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6139
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Dyferencjał przekazuje moment obrotowy na to koło które ma lżej :)

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 24, 2010, 00:03:51 am »

punisher

  • Gość
Jesteśmy za autem, patrzymy na jego  tył, auto stoi na asfalcie przechylone w prawo bo z boku górka. Ruszam do przodu, z tego co napisał Rafał wynika że będzie się obracało szybciej lewe koło od strony kierowcy bo ma mniejszy opór. Prawe koło chyba jest wtedy bardziej dociążone masą auta. Tak?

Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 24, 2010, 00:15:43 am »

mateoos

  • Gość
http://www.youtube.com/watch?v=ZIvNgo42VlA

To chyba najlepszy sposób, aby zrozumieć zasadę działania mechanizmu różnicowego.

Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 24, 2010, 00:47:55 am »

Offline Maurer

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1410
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1,6 GLI '96 LPG
Cytat: "punisher"
Jesteśmy za autem, patrzymy na jego  tył, auto stoi na asfalcie przechylone w prawo bo z boku górka. Ruszam do przodu, z tego co napisał Rafał wynika że będzie się obracało szybciej lewe koło od strony kierowcy bo ma mniejszy opór. Prawe koło chyba jest wtedy bardziej dociążone masą auta. Tak?


Chyba nie, myslalem ze chodzi Ci o sytuacje kiedy tylko jedno kolo ma kontakt z ziemia. jesli auto stoi pochylone na ktorys bok, ale wszystkimi kolami na podlozu, to powinny krecic sie tak samo.

Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 24, 2010, 00:50:27 am »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6139
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Nie Mauer !

W lewym zakręcie auto przechyla sie w prawo.. w związku z tym koło prawe jest bardziej dociążone... ale to lewe dostaje cały cug...

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 24, 2010, 02:07:48 am »

Offline Maurer

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1410
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1,6 GLI '96 LPG
No ok, ale kolega pyta ktore auto bedzie bardziej dociazone przy ruszaniu, a nie lecac w zakrecie, wiec nadal uwazam ze czy jedno stoi wyzej od drugiego, czy oba  na tej samej wysokosci, to nacisk bedzie taki sam.

Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 24, 2010, 08:39:08 am »

punisher

  • Gość
Tak, fajny film dzięki za linka, oglądałem go kiedyś rozumiem zasadę działania ale tutaj mam przypadek pochylonego auta.
Jeszcze raz :) :

Jesteśmy za autem, patrzymy na jego tył, auto stoi na asfalcie przechylone w prawo bo z boku górka. Ruszam do przodu z miejsca, jedno koło od strony kierowcy stoi wyżej od drugiego od strony pasażera. Chyba wtedy nacisk na osie nie jest taki sam...?

Gdyby auto jechało na prostej drodze bez górki to w tej sytuacji rozumiem co pisze Stingerek że wóz  bardziej wychyla się w prawo czyli koło prawe od pasażera jest bardziej dociążone dlatego nie pracuje, nie ciągnie lub pracuje bardzo słabo. Ale tutaj mamy górkę i auto jest pochylone a ja startuję z miejsca.

Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 24, 2010, 08:57:10 am »

snikers

  • Gość
Cytat: "punisher"
Tak, fajny film dzięki za linka, oglądałem go kiedyś rozumiem zasadę działania ale tutaj mam przypadek pochylonego auta.
Jeszcze raz :) :

Jesteśmy za autem, patrzymy na jego tył, auto stoi na asfalcie przechylone w prawo bo z boku górka. Ruszam do przodu z miejsca, jedno koło od strony kierowcy stoi wyżej od drugiego od strony pasażera. Chyba wtedy nacisk na osie nie jest taki sam...?

Gdyby auto jechało na prostej drodze bez górki to w tej sytuacji rozumiem co pisze Stingerek że wóz  bardziej wychyla się w prawo czyli koło prawe od pasażera jest bardziej dociążone dlatego nie pracuje, nie ciągnie lub pracuje bardzo słabo. Ale tutaj mamy górkę i auto jest pochylone a ja startuję z miejsca.


obczaj przypadek taki:
wał umieszczony wzdłuż; przenosi moment obrotowy, który częściowo przeniesie się na most i dociśnie jedno koło bardziej (prawe jak dobrze pamiętam w którą stronę kręci się wał). Także to jest dodatkowa siła którą musisz uwzględnić.

Re: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędz
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 24, 2010, 11:03:48 am »

Offline ujban88

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 262
  • Płeć: Mężczyzna
    • Fiat 125p
Cytat: "punisher"
auto stoi przechylone w prawo i chcę ruszyć


na bank lewe koło będzie się kręcić, dlaczego?

auto jest pochylone na prawo a jest w spoczynku więc chwilowo na prawym kole jest większa masa przy czym mechanizm różnicowy przekazuje moment obrotowy na koło które ma mniejsze obciążenie
więc wniosek prosty
lewe koło się obróci i już

chyba że zaprosisz swojego kolege który lubi dużo zjeść, otworzysz tylne lewe drzwi i poprosisz go aby stanął na progu przy otwartych drzwiach odpychając się od dachu auta
wtedy nacisk na lewe tylne koło (prawdopodobnie) będzie większe niż dotychczas na kole prawy więc koło prawe będzie kręcić a lewe nie
Moc V-ki

Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 24, 2010, 14:06:42 pm »

punisher

  • Gość
OK, dzięki za opinię ;)

Re: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędz
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 24, 2010, 14:43:58 pm »

Offline Maurer

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1410
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1,6 GLI '96 LPG
Cytat: "ujban88"
Cytat: "punisher"
auto stoi przechylone w prawo i chcę ruszyć



chyba że zaprosisz swojego kolege który lubi dużo zjeść, otworzysz tylne lewe drzwi i poprosisz go aby stanął na progu przy otwartych drzwiach odpychając się od dachu auta
wtedy nacisk na lewe tylne koło (prawdopodobnie) będzie większe niż dotychczas na kole prawy więc koło prawe będzie kręcić a lewe nie


ciekawy pomysl:) mozna tez zaciagnac lekko reczny, to podobno pomaga jak sie nie moze wyjechac kiedy kolo kreci sie w powietrzu.

Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 27, 2010, 20:49:08 pm »

Offline matucha

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2701
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96
    • http://www.osp.piaski-wlkp.pl
Ja to zrozumiałem kiedyś dzięki tej stronce:
http://www.howstuffworks.com/differential.htm
Kilka stron, dużo animacji  :)
Ktoś, kto zaprojektował Poloneza, wiedział, że się kiedyś urodzimy...

Polonez Caro 1,6 GLI LPG, Polonez KOMBI 1,6 MPI LPG & Dacia Sandero Stepway 1,6MPI LPG
Lublin 3 KOMBI 2,4TD & Renault KANGOO Fairway 1,5 DCI Privilege ;)

Odp: Dyferencjał i przechylone auto. Które koło będzie napędzało?
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 03, 2011, 13:29:17 pm »

Offline czapla499

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 58
pomyśl