Autor Wątek: [Poradnik] Jak wyjąć nagrzewnice, wyregulować klapki.  (Przeczytany 5504 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline FaZi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez, Mercedes, Fiat 125p
[Poradnik] Jak wyjąć nagrzewnice, wyregulować klapki.
« dnia: Styczeń 07, 2011, 23:18:53 pm »
Witam. Duzo osob pyta o to jak sie reguluje klapki/wyjmuje nagrzewnice, więc postanowiłem zrobić krótki poradnik co i jak :)

Potrzebne narzędzia:
- śrubokrety płaski/krzyżak
- kombinerki
- wiertarka (gdy schowek jest zanitowany)
- klucz 10mm



Aby dostać się do nagrzewnicy musimy rozkrecic konsole srodkową. Zaczynamy od zdemontowania plastikowych cięgieł do sterowania powietrzem. Uzywamy w tym celu plaskiego srubokreta, wkladamy miedzy metalowe cięgno a plastik (od zewn strony). W przypadku lewego cięgna również od zewnętrzej strony.  


Jezeli posiadamy radio musimy je zdemontować. Nastepnie bierzemy sie za wymontowanie srodkowej czesci tej konsoli. Przymocowana jest ona na 5 wkrętów (piąty wkręt jest za popielniczką). Zaznaczone są na zdjęciu czerwonym kolorem.


Po odchyleniu będziemy musieli jeszcze odkrecic linke od sterowania powietrza na nogi (jeden wkręcik).
Odpinamy kable od zapalniczki, od żaróweczek (Uwaga, jak ktoś nie wie ktory kabel do czego lepiej sobie to gdzies zapisac, ew. zrobić zdjęcie zeby pozniej nie pomylic kabli).

Kolejną czynnością będzie odkręcenie całej konsoli. W sumie 6 srubek (4 od konsoli i 2 od panelu sterowania powietrzem). Zaznaczone na zdjeciu na czerwono.


Po wyjęcia ukaże nam sie plątanina kabli :) Lepiej je jakoś związać na czas operacji, żeby zbytnio nie przeszkadzały. Aby dostać sie do wnetrza musimy zdjąc dolna część obudowy nagrzewnicy. Jest ona przymocowana sześcioma metalowymi spinkami (2 z lewej strony, 2 z prawej i 2 z przodu). Dostęp do bocznych jest utrudniony, potrzebne są zwinne palce i troche cierpliwości.
Spinki zaznaczone na czerwono.


Aby ulatwić dostęp do zdemontowania papierowych rur, wskazane jest odkrecenie schowka. Jezeli nie byl nigdy wymontowywany bedziemy musieli rozwiercic nity, poniewaz jest on nimi przymocowany. Dla wygody mozna zdjąć "drzwiczki" schowka (nalezy rozpiąć spinki/segerki/zawleczki z ośki zawiasu).

Po zdemontowaniu schowka ukaże nam się taki widok.

Prawda, że wiecej miejsca?  :wink:

Ok, jedźmy dalej. Po odpięciu spinek obudowa lekko opadnie. Musimy odpiąć wtyczke od wentylatora ktora umieszczona jest za licznikiem (taka mała dwupinowa kosteczka - kolor kabli czarny-czerwony). Papierowe rury musimy też wyjąć (od strony kierowcy jest ciasno). Gdy juz nam się to uda wyciagamy obudowe. Ukaże nam się nagrzewnica, ale nie możemy jej zdemontować, gdyż jest w niej płyn.
Spuszczanie płynu i odkrecenie wezy do nagrzewnicy proponowałbym zrobic na początku, przed rozkreceniem dolnej obudowy.

Mając Poloneza MR93 zawór do nagrzewnicy umieszczony jest na zewnątrz (w komorze silnika). W takiej wersji przed demontażem nagrzewnicy musimy odkrecić linke od nagrzewnicy (umieszczona jest na rurce zasilającej).
Na czerwono:


Po tych czynnościa mozemy wyjac nagrzewnice. W razie koniecznosci czyscimy/plukamy.

Nurkując pod deske w obudowie ujrzymy klapki. One wlasnie są odpowiedzialne miedzy innymi za ogrzewanie w naszym Polonezie. Dobrze grzejąca nagrzewnica przy zle ustawionych klapkach nie dostarczy nam ciepełka. Zamieszczam rysunek poglądowy.


Aby wyregulować klapki musimy popuścic srubę zaznaczoną na czerwono (na fioletowo zaznaczone jest miejsce montażu linki).

Klapki na tym zdjęciu ustawione są w pozycji GRZANIE. Regulacja polega na rozsuwaniu/zsuwaniu wzglęgem siebie tych plaskowników. Obserwujmy jak zachowują się klapki i wybierzmy najlepsze ustawienie. Klapki przy wlaczonym grzaniu powinny dobrze przylegać do gory obudowy.

Na tym zdjęciu klapki są ustawione są w pozycji ZIMNO. Jak widać klapki zasłaniają nagrzewnice pozwalając powietrzu omijać ją.


Klapki, a raczej gumy na nich mogą być juz bardzo sparciałe. Można dodatkowo na koncach przkleić kawałek gąbki lub uszczelki okiennej.

Po całej operacji można wziąść się za montaż. Wkłądamy nagrzewnice. Waznym elementem jest tez montaż linki do nagrzewnicy. Od ustawienia tego pancerza wiele zależy.

Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności niż demontaż.

Tak wyglądają dobrze wyregulowane klapki (widok od strony podszybia).



Po całej operacji cieszymy się ogrzewaniem w naszym Polonezie ;)
Także do dzieła :) I miłego klęcia :D




Jakby były jakieś niejasności to proszę pisać :)




Dla wyszukiwarki: nagrzewnica regulacja klapki klapek nie wieje zimno ciepło nawiew jak wyregulować wyregulowac

Offline miki1305

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 90
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro - 1.6 td
[Poradnik] Jak wyjąć nagrzewnice, wyregulować klapki.
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 09, 2011, 08:59:01 am »
Mam takie małe pytanko która dzwignia steruje tymi klapkami bo u mnie to one są cały czas zamknięte, przynajmniej tak wypatrzyłem od strony silnika, przez ten wlot w grodzi.
Caro+ 1.6 gli 97r
Caro 1.6TD 94r
2x 126p 98r 99r
Audi A4 1.9 TDI 96r.
Skoda felicia 1.3Mpi 99r.

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3358
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
[Poradnik] Jak wyjąć nagrzewnice, wyregulować klapki.
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 09, 2011, 09:47:12 am »
Cytat: "miki1305"
Mam takie małe pytanko która dzwignia steruje tymi klapkami bo u mnie to one są cały czas zamknięte, przynajmniej tak wypatrzyłem od strony silnika, przez ten wlot w grodzi.

Tymi klapkami sterują dźwignie umieszczone na konsoli środkowej po prawej stronie obok lewarka.Pierwsza dźwignia zaraz przy lewarku steruje tą klapką w grodzi,a druga steruje jednocześnie  klapkami w środku nagrzewnicy i zaworem dopływu płynu.Dźwignia umieszczona poziomo nad lewarkiem steruje klapką pod nagrzewnicą (nawiew na nogi)

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 901
[Poradnik] Jak wyjąć nagrzewnice, wyregulować klapki.
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 09, 2011, 11:29:59 am »
Żeby było wygodniej to proponuję wyjać jeszcze deskę. Jak sie wytraga konsolę to już jest 1/2 całego odkręcania.
Deska to chyba 6 wkretów od dołu i w schowku, 3 na górze i odpięcie kostek. Pikuś. A naprawde jest lepszy dostęp.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Offline jimo#1921

  • Administrator
  • Wiadomości: 3339
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6 16V | FSO Polonez Caro+ 1.8 16V
  • Prowadzę dystrybucję wysyłkową gadżetów FSO-PTK! Podkładki pod tablice rejestracyjne (1-/2-rzędowe), latarki LED/otwieracze/breloki, naklejki... Zapraszam do kontaktu na PW.
Pozdrawiam Michał aka jimo
"A"It's a hundred and six miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses."
Były: A+ 1,6ohv; C 2.0dohc; "ŁOŁO" 745; A 1,8 k4f; YP250; V50 1.8
Są: C+ 18K4F; C 16K4F; FZ6 SAHG; "pierdziawka"; N126N