Autor Wątek: Wycieraczki zatrzymują sie - układ elektroniczny  (Przeczytany 2329 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Wycieraczki zatrzymują sie - układ elektroniczny
« dnia: Marzec 27, 2011, 23:21:32 pm »

Offline wawrzyniec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 129
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN C+ 2.0 DOHC 1998
Wczoraj wyprułem rynnę by dostać się do silniczka wycieraczek. Chciałem naprawić usterkę - wycieraczki zatrzymują się natychmiast po wyłączeniu, czyli nie parkują w pozycji startowej. Wydawało się że wystarczy odgiąć styki krańcówki - te okazały się być w dobrym stanie i przeprowadzone pomiary pokazały że w tym miejscu wszystko jest dobrze. Zabrałem się za układ elektroniczny obecny w silniczku. Wylutowałem diody - wszystkie przewodziły tylko w 1 kierunku. Po złożeniu - bez niespodzianek - nadal nie działa. Nie lubię tego uczucia gdy zmarnowałem całą sobotę i nic nie zrobiłem  :angry:.

Dziś narysowałem sobie schemat (mam nadzieję że nie popełniłem błędu) układu wycieraczek. Przeprowadziłem też symulację która mnie zadziwiła - w środowisku komputerowym też nie działa.

Czy jest na sali elektronik lub osoba bardziej światła w tej materii i pomoże mi zrozumieć jak to powinno działać?
Rozumiem co się dzieje gdy poszczególne styki pająka są zwierane. Nie rozumiem co się dzieje gdy krańcówka zostaje zwarta: według moich przemyśleń oraz wyników symulacji prąd w takim przypadku biegnie przez rezystor najkrótszą drogą do masy i nie wywołuje to akcji na przekaźnikach.

Może gdy to zrozumiem będę potrafił namierzyć uszkodzony (jak przypuszczam) element w tym układzie.


Garść dodatkowych informacji:

Do układu dochodzi 5 przewodów:
- +12V (napięcie obecne po przekręceniu kluczyka)
- masa
- sygnał zwrotny z krańcówki do urządzenia mikroprocesorowego (sprawdzone w skrzynce bezpieczników kontrolka mruga w takt obrotów silnika - http://www.youtube.com/watch?v=kFj5Lc8hSkM)
- 2 przewody sterujące biegami

Na silnik wychodzą 3 przewody:
- masa
- 2 do biegów

Układ składa się z:
- 4 diod typu 4004
- 1 rezystora 1KOhm
- 2 przekaźników

Sprawdziłem przejścia pomiędzy ścieżkami - jest ok. Obydwa przekaźniki odpowiednio przełączają - zgodnie ze stanem pająka. Wycieraczki działały prawidłowo w przeszłości.

Roboczy rysunek - zdjęcie płytki wraz pięknymi rysunkami pomocniczymi:



Schemat który narysowałem na podstawie powyższego rysunku:

« Ostatnia zmiana: Marzec 27, 2011, 23:35:23 pm wysłana przez wawrzyniec »
- To jesteś fanem polsko - włosko - koreańskiej motoryzacji

Odp: Wycieraczki zatrzymują sie - układ elektroniczny
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 28, 2011, 13:08:09 pm »

Offline Mariusz#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2291
  • Płeć: Mężczyzna
    • POLONEZ Atu+ 1.6 GSI
czy po pociągnięciu dźwigni ( podanie sygnału na spryskiwacz wycieraczki robią pełny ruch czy nie ma żadnej reakcji z ich strony?
czy wymieniane było urządzenie mikroprocesorowe na inne i czy zaczęło się to dziać po wymianie,  co jest na bocznej ściance urządzenia mikroprocesorowego?
 w silniku masz 3 szczotki  jedna z nich odpowiada za pracę w układzie przerywanym sprawdziłeś jej styk z komutatorem?
« Ostatnia zmiana: Marzec 28, 2011, 13:10:57 pm wysłana przez Mariusz#1926 »
Pan inżynier widzę, że lubi jeździć tym polonezem

Odp: Wycieraczki zatrzymują sie - układ elektroniczny
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 28, 2011, 13:58:01 pm »

Offline wawrzyniec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 129
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN C+ 2.0 DOHC 1998
Urządzenie mikroprocesorowe było nie ruszane. Jutro będę miał dostęp do samochodu to sprawdzę boczną ściankę. Silnika nie otwierałem. Po pociągnięciu dźwigni jedynie spryskiwacze działają, nie ma osuszania wycieraczkami.

Sugerujesz urządzenie mikroprocesorowe? Muszę dorwać jakieś na podmianę.

Poprawcie mnie jeśli się mylę, ale czy powrót wycieraczek jest realizowany samoistnie przez silnik + opisany kawałek elektroniki czy robi to urządzenie mikroprocesorowe - dostaje sygnał od krańcówki i tak długo zasila przekaźniki, jak sygnał jest w stanie wysokim (to by się nawet zgadzało z moją symulacją).
- To jesteś fanem polsko - włosko - koreańskiej motoryzacji

Odp: Wycieraczki zatrzymują sie - układ elektroniczny
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 28, 2011, 14:51:36 pm »

Offline Mariusz#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2291
  • Płeć: Mężczyzna
    • POLONEZ Atu+ 1.6 GSI
steruje tym niestety mikroprocesor w oparciu o sygnał z krańcówki, i to jest niestety ból bo napchali w to gówno tyle funkcji  że powoduje ono znaczne spadki napięcia w instalacji, do tego niemiłosiernie często się psuje. a niektóre funkcje wogóle nie chcą działać trzeba  szczegółowo dobierać pod konkretny model i tak nie ma pewności że zadziała. Mi w sklepie gość przyniósł 5 sztuk i kazał sobie wybrać bo sam nie wiedział które będzie dobre na zasadzie sprawdzania dobrałem za 3 razem. Kiedyś kupiłem w warszawie niby do atu. zakładam  i dupa, zakładam w atu u bratka i dupa.  ale za to jego fabryczny u mnie śmigał poprawnie.
« Ostatnia zmiana: Marzec 28, 2011, 14:56:43 pm wysłana przez Mariusz#1926 »
Pan inżynier widzę, że lubi jeździć tym polonezem

Odp: Wycieraczki zatrzymują sie - układ elektroniczny
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 29, 2011, 19:32:24 pm »

Offline wawrzyniec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 129
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN C+ 2.0 DOHC 1998
Dotarłem dziś do urządzenia mikroprocesorowego. Z boku nie ma żadnych napisów. Układ jest produkcji ZEM Świebodzin i widać że był wymieniany jeden przekaźnik. Pooglądam je sobie dziś :> może uda się coś znaleźć.

W międzyczasie dotarłem do stworzonego przez Świętego opisu działania wycieraczek:

http://forum.fsoptk.imshosting.pl/index.php?topic=16102.msg311687#msg311687


- To jesteś fanem polsko - włosko - koreańskiej motoryzacji

Odp: Wycieraczki zatrzymują sie - układ elektroniczny
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 05, 2011, 12:47:16 pm »

Offline wawrzyniec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 129
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN C+ 2.0 DOHC 1998
Informacja dla potomnych: wymiana urządzenia mikroprocesorowego pomogła. W tej chwili mam mikroprocesor od Trucka - główną różnicą jest brak 3 wyprowadzeń, co przekłada się na brak ogrzewania tylnej szyby.
- To jesteś fanem polsko - włosko - koreańskiej motoryzacji