Autor Wątek: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?  (Przeczytany 8399 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« dnia: Listopad 18, 2011, 10:57:41 am »

Offline Cyneq

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 503
  • Płeć: Mężczyzna
    • Fiat 125p '79
Panowie i Panie,
Teoretycznych instrukcji i opisów jest pełno również na naszym forum. Przepisów jak to robić "na czuja" też.
Niestety obawiam się że wszelkie te metody nie do końca są skuteczne w praktyce.  Nawet słynny "poemat o gazie" wydaję się nie mówić całej prawdy.
A dlaczego? Już objaśniam na praktycznym przykładzie.
Zakupiłem sobie prosty układzik pokazujący napięcie sondy (taki wyświetlacz 10 segmentowy, reagujący co 0.1 V). Pozwala to na znacznie lepszą zabawę niż zwykły miernik.
Moje wątpliwości dotyczą "pracy" silnika, bo wiadomo że wolne to temat banalny.
Otóż doszedłem do stanu takiego że bez obciążenia, przy około 3 - 3.5 tysiąca obrotów jestem w miarę w środku zakresu, kręcąc odpowiednio śrubką na wężu. Git, zgadza sie z teorią ze wszytkich poradników.
Teraz wsiadamy i w trasę.
I co się okazuje?
Po rozpędzeniu samochodu, i osiągnięciu tej samej prędkości obrotowej, kontrolka pokazuje mieszankę ubogą! Nawet jeden segment się nie świeci, a więc napięcie sondy nie przekracza 0.1 !
Z kolei przy depnięciu w gaz błyskawicznie mieszanka skacze na bogato ( w sumie fajnie, bo przy przyspieszaniu o to chodzi).
No i cóż, wniosek jest prosty - nie da się ustawić tego dobrze śrubką!
W sumie jest do dość logiczne. Bo chcemy ilością gazu sterować tylko przez zwężenie przepływu przez przewód, a przecież ilość przepływającego gazu jest zależna również od "prędkosći tego przepływu".
Z kolei owa "prędkosć" zależy przede wszystkim od tego jak przy danym podciśnieniu w mikserze zareaguje membrana. Tu dochodzimy do sedna - ustawienie śrubki w jakiejś pozycji na stałe miałoby sens tylko gdyby membrana bardzo liniowo reagowała na podciśnienie w mikserze. A to niestety nie jest prawdą, BRC zrobiło taki parownik żeby działał w miarę z różnymi samochodami, a nie wystroiło charakterystyki membrany do gaźnika i miksera mojego poloneza.
Teraz przy podciśnieniu jakie występuje bez obciążenia, przy pewnym ugięciu membrany zdołałem ustawić śrubką mieszankę stechiometryczną. Niestety w normalnej jeździe ("stałej") podciśnienie jest mniejsze, i membrana podaje za mało gazu. Natomiast przy "depnięciu" podciśnienie skacze i podawane jest za dużo gazu.
Oczywiście jest szansa że zupełnie źle myśle, jeśli tak to proszę o jakiś konstruktywny komentarz.
Wydaję mi się jednak że przy podciśnieniowym parowniku i zwykłym mikserze trzeba założyć inne warunki minimalne do w miarę poprawnego działania (BLOS to inna sprawa, może uda mi się porobić podobne obserwacje w Escorcie na Blosie, jak podepnę tam kontrolkę lambdy).
A więc, zakładam że dobry sterownik elektroniczny powinien:
1. Ustawiać mieszankę w zależności od lambdy - to banał, to potrafi każdy. Niestety najwięcej prostych sterowników potrafi tylko to. Stąd działać poprawnie będą tylko przy stabilnych obrotach i stabilnym obciążeniu (rozpędzony samochód ze stałą prędkością, albo wolne obroty).
2. Wzbogacić nieco mieszankę przy dodaniu gazu - to już wymaga podpięcia się do TPSa (w ogóle posiadania go, ale sądzę ze nawet przy gaźniku jestem w stanie jakąś namiastkę wykombinować). Wymaga też raczej posiadania wiedzy o obrotach.
Akurat to jak widać z mojego wcześniejszego opisu "na śrubce" mamy za darmo.
Wyjaśnia to prosto powszechnie znaną kwestie "strzelania w dolot" instalek II gen. Jeśli taka instalka mierzy tylko lambda, to przy dodaniu gazu zamiast otworzyć przymyka silnik krokowy, i mamy przez chwile bardzo ubogą mieszankę. Dlatego pomaga zmiana na śrubkę - wzbogacenie mamy "gratis" na samej membranie na którą działa nagle wytworzone podciśnienie.
3. W zasadzie instalka powinna mierzyć też podciśnienie - problem w tym że chyba żadna tego nie robi.

Podsumowując, coraz bardziej się zastanawiam czy nie zobaczyć jak działa coś w rodzaju np autronica al-700, lub coś w tym stylu.

Zapraszam do dyskusji innych ekperymentatorów:)

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 18, 2011, 11:11:37 am »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Podjąłeś ciekawy temat,
sam posiadam I generację i walczę z ustawieniami.
Opanowałem ustawienia na poziomie spalania ~12,5 - 13,5 l lpg/100 km w jeździe na odcinkach 10-15 km - pojemność 2.0 ohc gaźnik, most 4,1.

Przy założeniu wtrysku Zoltan#1920 zaproponował mi instalkę StagXL, myślę nad tym, wiadomo że przy szprycy najlepsza byłaby sekwencja, jednak jest to koszt i na dodatek trzeba mieć jeszcze jakieś pojęcie na temat ustawień.
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 18, 2011, 11:50:53 am »

Offline Tailgunner

  • Tarnów
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 320
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p
    • polskifiat.jazda.pl
oczywiście regulacja instalacji na postoju bez obciążenia to o kant dupy potłuc, nawet na sonde.

jedyne sensowne wyjście to regulacja na hamowni z pomiarem afr. Oczywiście nie da się instalacji 1 gen ustawić aby w całym zakresie mieszanka była idealna, dlatego trzeba wstrzelić się w pewien użyteczny zakres obrotów. Po to jest mikser(zwężka) aby ten zakres maksymalnie powiększyć jednocześnie nie zdławiając zbytnio dolotu.

masz silnik na gaźniku ? Zauważyłem że 99% instalacji montowanych do gaźników polonezowkich jest delikatnie mówiąc zje&*na, gdyż posiada tylko jedną śrubę do regulacji na wężu co powoduje właśnie trudność w ustawieniu. Jak wiadomo w gaźniku są dwie przepustnice a nie jedna, ponadto otwierają się one nierównocześnie dlatego muszą być dwie śrubki do regulacji osobno każdego przelotu. Dzięki temu można ustawić dobre parametry dla lekko uchylonej 1 przepustnicy, czyli podczas normalnej jazdy w trasie, natomiast drugą śrubką można odpowiednio wzbogacić mieszankę gdy otworzą się obie przepustnice.
polskifiat.jazda.pl

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 18, 2011, 12:03:54 pm »

Offline Cyneq

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 503
  • Płeć: Mężczyzna
    • Fiat 125p '79
Tailgunner, ja właśnie chcę wstrzelić się w użyteczny zakres obrotów - między powiedzmy 3 a 4 tysiące.
Próbuję tylko udowodnić że nawet to nie jest możliwe - bo mogę albo wyregulować żeby dla tych obrotów ALBO było dobrze bez obciążenia, ALBO przy stałym obciążeniu, ALBO przy przyspieszaniu.
Ustawienie "na postoju" - efekt jak opisałem.
Aha, jeśli ktoś jeszcze nie zakumał, moje "warunki pomiaru":
- gaźnik,
- mikser palnikowy,
- sonda lambda
- normalny reduktor BRC Tecno
- jedna śrubka na przewodzie.

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 18, 2011, 13:49:33 pm »

Offline graczol1

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 563
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borek 1.4 & Caro 1.6
No to podstawą jest podwujna śruba, jak chcesz mogę Ci podrzucić na spota. Na postoju przy 3krpm chyba jest otwarta tylko jedna przepustnica, a pod obciążeniem dwie. Co do autronica to typowo pełne depnięcie powoduje buczenie, a rozpędza się po lekkim odpuszczeniu. Ja to mam w OHV, a znajomy w roverze. U mnie na tartarini tego nie ma. Co do Twojej regulacji to radziłbym lekko przykręcić śrube na wężu, a odkręcać na parowniku.
nic się tak wzajemnie nie uzupełnia jak szlifierka kątowa i migomat...
...i sto koni w Borku goni...
FSO POLONEZ Your best discovery

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 18, 2011, 13:49:53 pm »

Offline Tailgunner

  • Tarnów
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 320
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p
    • polskifiat.jazda.pl
no więc zapewniam Cię że jest to możliwe z bardzo przyzwoitym skutkiem:)

zmień sobie tylko trójnik na przewodzie na taki z dwiema śrubkami. Skontroluj też najpierw parownik czy nie ma pękniętej membrany i dopiero zacznij się bawić w regulacje. Regulacje zacznij od 1 przelotu przy niewielkim uchyleniu czyli przy niedużym obciążeniu podczas jazdy ze stałą prędkością. Potem drugim przelotem doreguluj podczas przyśpieszania. Będziesz miał elastyczną instalację zapewniającą niskie spalanie na trasie oraz pełną moc przy przyśpieszaniu.
polskifiat.jazda.pl

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 19, 2011, 21:10:56 pm »

Offline Aetius

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1691
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 GLI L-202 Polonez Atu+ 1.6 GSI 92U
bardzo fajny temat :) ktoś ma na sprzedaż trójnik z dwiema śrubami? ;) Zoltan u mnie też walczył ostatnio z gazem i wymodził tyle ile mógł ale poldek i tak pali 15 po mieście :/
Wpadł mi pomysł do głowy: czy gdyby przyśpieszyć trochę przelot gazu na rurce da to jakiś efekt? można by się pobawić w druciarstwo i zrobić zwężkę na wężu za pomocą trzech trytytek ;)
Był:
1.6 GLE L115 Pn Caro
Jest:
1.4 GLI 16v L202 Pn Caro orciari / 1.6 GSI 92U Atu+ / Mazda 2.5 V6 / Saab 900i 2.0 LPG

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 19, 2011, 21:14:52 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Register na dwie śruby kosztuje 8 zł, ostatnio zamawiałem na allegro, dostaniesz w każdym sklepie z akcesoriami do inst. gazowych.
Ja zamówiłem na allegro, bo u mnie chore pieniądze sobie życzą...
W przyszłym tygodniu zakładam i podzielę się spostrzeżeniami ;)
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 19, 2011, 21:23:26 pm »

Offline Aetius

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1691
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 GLI L-202 Polonez Atu+ 1.6 GSI 92U
rzuć linkiem bo jakoś szukam na allegro i znaleźc nie mogę :/

http://moto.allegro.pl/register-regulacja-przeplywu-gazu-metalowa-17-17-i1892385713.html

to o to chodzi? kupić dwa wsadzić za trójnikiem i na trójniku odkręcić śrubę na maksa żeby potem na tych dwóch regulować?
Był:
1.6 GLE L115 Pn Caro
Jest:
1.4 GLI 16v L202 Pn Caro orciari / 1.6 GSI 92U Atu+ / Mazda 2.5 V6 / Saab 900i 2.0 LPG

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 19, 2011, 21:26:06 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Dałem Ci już linka w temacie "Co zrobiłem..." ;)
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 19, 2011, 21:29:40 pm »

Offline Aetius

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1691
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 GLI L-202 Polonez Atu+ 1.6 GSI 92U
spoko, poczekam co u Ciebie wyniknie z tego i pewnie sam też kupię. Lubię ten pomruk drugiego przelotu, fajnie by było jak by za tym szła jeszcze większa moc ;) i tak czuć że ciągnie go bardziej ale zawsze można lepiej ;)
Był:
1.6 GLE L115 Pn Caro
Jest:
1.4 GLI 16v L202 Pn Caro orciari / 1.6 GSI 92U Atu+ / Mazda 2.5 V6 / Saab 900i 2.0 LPG

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 19, 2011, 21:34:11 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Nie masz co czekać, ostatnio wojował z tym tematem Kolega show, co prawda w fiatonie, ale też ustawiał na podwójnym registerku.
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 19, 2011, 21:39:12 pm »

Offline Aetius

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1691
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 GLI L-202 Polonez Atu+ 1.6 GSI 92U
muszę tak czy siak coś zrobić z reduktorem pewnie bo mi pali 15 a nie powinien.... aparat zapłonowy plus regeneracja parownika się terż szykuje. Jak już wszystko zrobię to będzie palił 5 a nie 15 :P
Był:
1.6 GLE L115 Pn Caro
Jest:
1.4 GLI 16v L202 Pn Caro orciari / 1.6 GSI 92U Atu+ / Mazda 2.5 V6 / Saab 900i 2.0 LPG

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 19, 2011, 21:40:28 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Spalanie na poziomie 15 l w Wawie wcale mnie nie dziwi, zależy też jakie odcinki robisz.
Mi na trasie schodzi poniżej 10, a mam 2.0
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 19, 2011, 22:14:58 pm »

Offline Aetius

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1691
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 GLI L-202 Polonez Atu+ 1.6 GSI 92U
kręcę codziennie po 20km w jedną stronę do pracy z czego połowa czasu to korek. jak go kupiłem to spalał mniej, po trasie raz poniżej 8 mi się udało zejść więc pewnie da radę zbić trochę spalanie. Tak jak pisałem: aparat zapłonowy luzy ma i parownik pewnie nie czyszczony 10 lat...
Był:
1.6 GLE L115 Pn Caro
Jest:
1.4 GLI 16v L202 Pn Caro orciari / 1.6 GSI 92U Atu+ / Mazda 2.5 V6 / Saab 900i 2.0 LPG

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 19, 2011, 22:27:37 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Parownik ma już zatem minimum 100 tys km, więc albo czyszczenie i regeneracja albo zmiana na nowy.
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 19, 2011, 22:29:04 pm »

Offline Aetius

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1691
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 GLI L-202 Polonez Atu+ 1.6 GSI 92U
100ty nie będzie miał bo poldek ma 75tys od nowości :D :P może mieć co najwyżej 70k
Był:
1.6 GLE L115 Pn Caro
Jest:
1.4 GLI 16v L202 Pn Caro orciari / 1.6 GSI 92U Atu+ / Mazda 2.5 V6 / Saab 900i 2.0 LPG

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 19, 2011, 22:30:07 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4230
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Ale czas ma wpływ na stwardnienie membran w parowniku ;)
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #18 dnia: Listopad 19, 2011, 22:31:16 pm »

Offline Aetius

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1691
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 GLI L-202 Polonez Atu+ 1.6 GSI 92U
aaaa to chyba że. tak czy siak przymierzam się do regeneracji. tylko czasu i funduszy brak :/
Był:
1.6 GLE L115 Pn Caro
Jest:
1.4 GLI 16v L202 Pn Caro orciari / 1.6 GSI 92U Atu+ / Mazda 2.5 V6 / Saab 900i 2.0 LPG

Odp: Regulacja instalki I gen - czy w ogóle możliwa?
« Odpowiedź #19 dnia: Listopad 19, 2011, 22:32:53 pm »

Offline Excalibur#1937

  • Administrator
  • Wiadomości: 1905
  • Płeć: Mężczyzna
    • Kilka ich było ;)
    • http://www.intermediaservice.pl
Ale czas ma wpływ na stwardnienie membran w parowniku
Potwierdzam. Mam do oddania za psie pieniążki mój poprzedni Lovato - trzeba tylko wymienić te tektury, które powinny być membranami :p