Autor Wątek: Dziwne rzeczy z temperaturą  (Przeczytany 4116 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Dziwne rzeczy z temperaturą
« dnia: Styczeń 26, 2012, 11:19:30 am »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
Siemka.

Przedstawię pewne sytuacje jakie zaobserwowałem przez okres ostatniego miesiąca w moim aucie. Może ktoś miał podobnie i będzie wiedział w czym jest problem. Na silniku obecnie jest termostat 82stopnie oraz nowy włącznik termiczny wentylatorów i nowy rozrząd. Oczywiście wszystko dotyczy 1.4 16V.

Sytuacja nr.1.
Temperatura otoczenia w okolicy 0 stopni, silnik na wolnych obrotach rozgrzany do 90 stopni włącza wentylator, schładza do 80 stopni, wyłącza wentylator. Następnie czekam do rozgrzania ponownego do 90 stopni, przygazuję do 4,5-5tys, temperatura momentalnie spada do 70-75 stopni, przygazuję jeszcze raz robi się równe 70 stopni, po czym po chwili pojawia się 80 stopni i włącza się wentylator.

Sytuacja nr.2.
Temperatura otoczenia w okolicy 5 stopni na plusie, wszystko działa poprawnie.

Sytuacja nr.3.
Temperatura otoczenia w okolicy 5 stopni na minusie, silnik rozgrzewany w czasie jazdy, chłodnica zasłonięta za grillem. Wskazówka pokazuje mniej więcej 75 stopni w czasie jazdy w trasie. Przy spokojnej jeździe około 2500obr na 5 biegu wskazówka pokazuje 80 stopni. Przy zredukowaniu i dokręceniu silnika do tych 4-5tys temperatura leci momentalnie do 70. To samo przy jeździe po mieście. Stoję na światłach dłużej, podejdzie pod 85-90, ruszam i w momencie dokręcenia silnika do 3-3.5 temperatura momentalnie leci na okolo 75 stopni.

To nie są powolne spadki temperatur. To są nagłe, natychmiastowe spadki.

Nie wymieniałem jeszcze czujnika na wskazówkę, za zimno jest narazie na taką robotę.

Dlaczego przy dodatniej temperaturze wszystko się normuje ?
Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: Dziwne rzeczy z temperaturą
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 26, 2012, 11:21:18 am »

Offline brudny#1924

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 854
  • Płeć: Mężczyzna
  • Grzegorz
    • Fiat 125p 1.5c 1987 Volvo V70 2.4T 2001
pytanie czy czujnik temperatury dobrze dziala,może podmień i przetestuj znów
"wtedy stworzył Bóg FSO i zobaczył,że jest dobre":D
Cytat: Zoltan#1930
O!jest Ten Co Śpi Na Stojąco :)
Fiat 125p 1.5c 1987
Volvo V70 2.4T 2001
Peugeot 508 2.0 2013
Peugeot 308 2.0 2015

Odp: Dziwne rzeczy z temperaturą
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 26, 2012, 14:55:12 pm »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
Mam jeszcze jedno podejrzenie, którego za szybko nie rozwiążę. Mianowicie, czy ładowanie w przedziale 13.3-13.8 może mieć wpływ na działanie czujnika/wskaźnika ? Orientuje się ktoś ?
Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: Dziwne rzeczy z temperaturą
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 26, 2012, 15:29:20 pm »

Offline BARTEK1925

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 4228
  • Płeć: Mężczyzna
  • 000086
    • Laguna I kombi 1.8 + sekwencja 2000 r.
Może, może. Spadki napięcia mają wpływ na funkcjonowanie każdego odbiornika w aucie.
To co się dzieje u Ciebie może mieć związek z termostatem.
Paździoch 2.0 OHC ford 1990 r - 2003/2016 r. auto odjechało 14.05.2016 do nowego domu.
A codziennie granatowe Mondeo kombi MK1 1.6 + LPG - zwany też czołgiem-sprzedany wrzesień 2017
Obecnie: Laguna 2000 r. kombi 1.8 + sekwencja
             Berlingo 2008 r. I lift 1.6 + sekwencja

Odp: Dziwne rzeczy z temperaturą
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 26, 2012, 15:59:45 pm »

Offline Maxiu

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1061
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro MR 91
Ładowanie trochę za niskie, ale nie wydaje mi się, żeby to był powód takich dużych skoków.

Mam ten sam termostat co Rafał#1951 (mera tv-70 82*, bez otworka), chłodnica alu niezasłonięta. Przy jeździe z prędkością 110....120, nagrzewnica otwarta na 3/4 gwizdka, temp. wynosi tak prawie równo 90*, po zatrzymaniu maska do góry i ku mojemu zdziwieniu chłodnica ledwo letnia, na dole chłodniejsza niż u góry, przewody od termostatu (mały obieg) gorący. Po przygazowaniu temp. minimalnie spadła, ale żeby wentylator się włączył to bym musiał tam z 10 min stać pewnie. Wentylator mi się włącza tak biorąc średnią równo na 90*.
Zaobserwowałem jeszcze takie zjawisko, że wjeżdżając na autostradę, z miasta (czyli silnik rozgrzany, czasami po kilkukrotnej pracy wentylatora w korku) jadąc z prędkością 110...120 temp. rośnie do 92...95* i tak sobie stoi dość długo, po konkretnym przyspieszeniu spada do 90*. 

Co do skoków temp. to wydaje mi się, że jak osiągasz pierwszy raz od odpalenia temp. np. 80* (początki otwierania termostatu), to gwałtowne przygazowanie, albo przyspieszenie powodujące spadek do 70*, jest normalne, bo szybko rosnąca temp. gwałtownie otwiera termostat maksymalnie i wszystko idzie na zimna chłodnice dodatkowo przy wysokich obrotach ekspresowo miesza płyn.

Sytuacja nr 1 jest bardzo dziwna, szczególnie ten wentylator przy 80*.
Sprawdź sobie przewód który jest zaprasowany w konektorku podłączonym do czujnika temp. potrafi się ułamać i może stąd te cuda.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 26, 2012, 16:03:48 pm wysłana przez Maxiu#1935 »
FSO Polonez Caro 1.6 k16 :) lpg 92' L-46
4 elektryczne szyby , wspoma, lusterka elektryczne, podgrzewane, IG Standard podgrzewane, podłokietnik
były #1935

Odp: Dziwne rzeczy z temperaturą
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 26, 2012, 16:58:37 pm »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
To co się dzieje u Ciebie może mieć związek z termostatem.
Dziwne dla mnie jest to, że problem pojawia się gdy temperatura spada do okolic 0 i w dół. Dopóki temperatura była dodatnia za oknami było OK. Teraz w styczniu też miałem kilka dni że temperatura była w okolicy 6-8stopni i problemu nie było. Będę się musiał rozprawić z alternatorem chyba, bo tak sobie trochę pomyślałem i dochodzę do wniosku, ze przy niskiej temperaturze kontrolka ładowania sie bardziej żarzy niż przy około 6-8 stopniach...
Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: Dziwne rzeczy z temperaturą
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 26, 2012, 23:30:43 pm »

Offline RSilak

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1948
  • Płeć: Mężczyzna
    • Atu+ GT
Może, może. Spadki napięcia mają wpływ na funkcjonowanie każdego odbiornika w aucie.
To co się dzieje u Ciebie może mieć związek z termostatem.
Widać by to było po światłach a nawet lampce wnętrza, a nie tylko po wskaźniku temp.

Ja bym zaczął od czujnika, miałem tak w OHV, luźna wsuwka na czujniku jak był rozgrzany leciałem sobie z równymi obrotami temp. pokazywał jak trzeba, zrobiłem redukcje obroty powyżej 3.5tyś. wskazówka momentalnie na 70st. i tak trzyma się przez jakiś czas i później znowu dobrze do następnej redukcji. Teraz miałem tak że jechałem 5km gdzie auto już było ciepłe bo w środku już ciepło wiem że się rozgrzał zegara leżał. Stop na skrzyżowaniu 10s na skrzyżowaniu wskazówka momentalnie na 80st. Winny był czujnik założyłem sprawny czujnik od Wojtasa i zegar działa płynnie i pokazuje rzeczywistą temperaturę.
FSO Polonez ATU GT
(Polsko-Japońsko-Szwedzka hybryda)
Serwis Bartniki. Mechanika Pojazdowa, Diagnostyka Komputerowa.
Jest 2.0 16v

Odp: Dziwne rzeczy z temperaturą
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 27, 2012, 12:56:01 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Mam ten sam termostat co Rafał#1951 (mera tv-70 82*, bez otworka)
Miałem taki sam co dziwne bo na 88* był cechowany. Objawy niemal identyczne jak u Rafała. zmieniłem a w zasadzie wsadziłem stary termostat na 88* i problem ustąpił. Teraz mam jakiegoś made in france (kupiony z autem 10 lat temu) i temperatura jest dużo stabilniejsza. Pomijam fakt że silnik wolno się nagrzewa (i to nie przez termostat) ale to inny problem na który szukam rozwiązania w innym temacie...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Dziwne rzeczy z temperaturą
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 27, 2012, 13:15:08 pm »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
Wymienię czujnik i alternator w któryś ładny dzień i zobaczę co się będzie działo dalej...
Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: Dziwne rzeczy z temperaturą
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 27, 2012, 13:19:03 pm »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
Bocian, a też miałeś to zjawisko uzależnione od temperatury zewnętrznej ?
Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: Dziwne rzeczy z temperaturą
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 27, 2012, 14:44:53 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Aż tak dobrze nie pamiętam bo to było ze 3 lata temu jak jeszcze silnik kręcił się w carusie. Całkiem możliwe że była podobna pogoda jak tej zimy...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Dziwne rzeczy z temperaturą
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 27, 2012, 15:28:07 pm »

Offline jimo#1921

  • Administrator
  • Wiadomości: 3417
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez Caro 1.6 16V
Rafał sprawdź czujnik na deskę, u mnie jak powoli zaczynał "padać" czujnik to nagle (ale płynnie) temperatura spadała mi do 0 podczas szybkiej jazdy w zimie, po czym nagle wzrastała.
  • Prowadzę dystrybucję wysyłkową gadżetów FSO-PTK! Podkładki pod tablice rejestracyjne (1-/2-rzędowe), latarki LED/otwieracze/breloki, naklejki... Zapraszam do kontaktu na PW.
Pozdrawiam Michał aka jimo
"A"It's a hundred and six miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses."
Były: A+ 1,6ohv; C 2.0dohc;V 745; A 1,8 K4F; YP250; C+ 18K4F; N126N
Są: C 16K4F; FZ6 SAHG; "pierdziawka", 3.6V6;