Autor Wątek: Przycisk monostabilny (co i jak)  (Przeczytany 7670 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Przycisk monostabilny (co i jak)
« dnia: Marzec 03, 2012, 21:24:30 pm »

Offline Trojan

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2655
  • Płeć: Mężczyzna
Witam
Potrzebuję porady bo mam zamiar zrobić mały modzik a nie jestem elektronikiem i nie wiem co potrzeba do tego. Więc mam 2 wentylatory chłodnicy i przycisk wycieraczki ze zmienionym przodem na ten z logo wiatraczka. Przycisk jest tego typu 0-wyłączone, 1-wycieraczka, 2-spryskiwacz (monostabilny, po wciśnięciu wraca na pozycję 1). Docelowo ma być tak 0-wyłączone, 1-wentylator nr1, krótkie wciśnięcie 2-dołącza się wentylator nr2, ponowne krótkie wciśnięcie 2-wentylator nr2 się wyłącza, powrót na 0 wyłącza się nr1. Przy czym ma być taka opcja że jak mamy załączone oba i powrócimy na 0 to żeby był jakiś reset pamięci i zaczynał całą zabawę od nowa, żeby na pozycji 1 nie włączały się znowu oba na raz. Na pewno prościej byłoby to zrobić na przycisku od świateł ale jakoś nie mogę przełożyć tam tej części z logo (tzn da się ale coś zgrzyta przy przełączaniu), no i tak jest efektowniej a lubię modzić :)

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 03, 2012, 21:43:32 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5330
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Może dało by to radę zrobić za pośrednictwem kontrolera świateł przeciwmgłowych z plusa?Nie wiem jak to jest dokładnie,ale on jest załączany krótkim impulsem z przełącznika i wyłączany ponownym impulsem.Nie wiem jak to działa dokładnie,ale jeśli możliwe by było resetowanie jego ustawień po odłączeniu zasilania,w tym przypadku po wciśnięciu klawisza w położenie 0 to po ponownym włączeniu drugi wentylator by nie działał,aż do ponownego podania impulsu.Tyle teorii,ale niech się wypowie ktoś,kto zna zasadę działania tego kontrolera.

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 03, 2012, 21:58:33 pm »

Offline Trojan

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2655
  • Płeć: Mężczyzna
Mam monostabilny przycisk ogrzewania foteli ze Scorpio i już ma wbudowany jakiś układzik bo po podłączeniu żarówki świeci się po wciśnięciu i gaśnie po ponownym, jest dość mały także na pewno to jakoś skomplikowane nie jest.

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 03, 2012, 22:15:32 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5330
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Ale tak się zastanawiam,po co to właściwie?Jeśli ze względu na oszczędność miejsca,to robi się na zwykłym dwu pozycyjnym włączniku,gdzie drugi went załącza się po wciśnięciu do oporu,a wyłącza po cofnięciu do pozycji 1 jak przy światłach.A jeśli dla bajeru,to można zrobić patent z czymś w rodzaju włącznika czasowego,najlepiej regulowanego,który by wykrywał czas włączania się 1 wenta i w razie przekroczenia określonej normy,załączał by drugi went aż do chwili wyłączenia się tego pierwszego  <lol2>

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 03, 2012, 22:35:13 pm »

Offline Trojan

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2655
  • Płeć: Mężczyzna
Na pewno prościej byłoby to zrobić na przycisku od świateł ale jakoś nie mogę przełożyć tam tej części z logo (tzn da się ale coś zgrzyta przy przełączaniu)
Czytaj dokładnie :P Przełożenie tego elementu z logo wiatraczka było dość problematyczne więc wole zostawić tak jak jest :)

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 03, 2012, 22:40:17 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5330
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
A co tam zgrzyta?W jaki sposób to przekładałeś?Sam klawisz?Jeśli tak,to nie powinno być problemów,chyba że to był klawisz z przełącznika nowego typu z potenciometrem,to on się nie nadaje.Ja wielokrotnie przekładałem różne klawisze i nie było tam żadnego problemu.

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 03, 2012, 22:46:28 pm »

Offline Trojan

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2655
  • Płeć: Mężczyzna
Tak to był ten z potencjometrem, zależało mi na podświetleniu. Klawisz jest ten sam ale od środka jak są te 2 wypustki to w jednej ma takie blaszki a w drugiej taka rurka zakończona metalową kulką, wyjąłem to i wsadziłem te rurki ze sprężynkami z przycisku wycieraczek. Są takie same jak w tym od świateł więc nie wiem czemu nie pasuje no ale poczekam aż ktoś sie konkretnie wypowie jak to zrobić :)

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 03, 2012, 22:53:36 pm »

Offline michau

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1651
  • rover team
Trojan, da sie poskladac 3 pozycyjny, podswietlany przycisk z logo wiatraczka do PN'a :d juz nie pamietam dokladnie z czego poskladalem, no ale da sie na pewno. chyba zrobiłem małego mixa jeśli chodzi o blaszki itp i spasowalo :)
in garage : 1.4 16v, 1.5 8v  1.6 16v, 1.8 16v VVC, 2.0 OHC, 2.0DOHC
czy da się więcej? ;)

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 04, 2012, 15:39:37 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2228
możesz zrobić nieco inaczej.
Da się zrobić tak:

Ale wtedy
0- wyłączone
1- działa 1 wentylator
2- wciśnięte chwilowo uruchamia 2 wentylator, oba działają aż do momentu przełączenia na 0

Jak nie bedziesz czaił rysunku z paita to ci zrobie w Pspice .

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 04, 2012, 19:14:07 pm »

Offline Trojan

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2655
  • Płeć: Mężczyzna
No średnio czaje :P co to jest to 5 i 11 ? Wolałbym jednak żeby była opcja wyłączenia drugiego bez wyłączania pierwszego :)

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 04, 2012, 19:17:07 pm »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
No średnio czaje  co to jest to 5 i 11 ?
Mnie się zdaje, ze on tam napisał M, chyba miał na myśli masę.
Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 04, 2012, 20:18:44 pm »

piciek

  • Gość
M to raczej motor. najlepiej byłoby podpiać się pod przekaźnik zielony plusowy od przeciwmgielnych. 1 wenytyl jak przednie, 2 jako tylne. wtedy przycisniecie na pozycji 2 by robilo on/off dla 2 wentyla.
« Ostatnia zmiana: Marzec 04, 2012, 21:30:23 pm wysłana przez SilverArrow »

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 04, 2012, 20:41:28 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5330
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
No to przecież ja już o tym pisałem,ale kolega jakieś czary mary chce robić.Pisałem,żeby ktoś podpowiedział,czy by można taki kontroler wykorzystać.

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 04, 2012, 21:32:47 pm »

piciek

  • Gość
Pisałem,żeby ktoś podpowiedział,czy by można taki kontroler wykorzystać.
zaraz looknę w schemat tego ustrojstwa i postaram się wykombinować schemat.

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 04, 2012, 22:06:50 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2228
tak te symbole w kołach to M- oznaczające silnik elektryczny.
Jeśli nie chcesz kombinować to kup sobie przełącznik 3 pozycyjny ze starego poloneza od dmuchawy (taki przed MR93) i poprzekładaj podświetlanie.
Wtedy wystarcza 2 przekaźniki i jedna dioda.


Pamiętaj że te przełączniki z FSO mają max. prąd ok 8A i żaden nie pociągnie zbyt długo z takim obciążeniem jak wentylator chłodnicy. Bo przy samym starcie maja ok 30A . Dlatego przekaźnik minimum 10A jest niezbędny jak i przewody o właściwych przekrojach.


« Ostatnia zmiana: Marzec 04, 2012, 22:09:52 pm wysłana przez diodalodz »

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 04, 2012, 22:44:05 pm »

piciek

  • Gość
Pamiętaj że te przełączniki z FSO mają max. prąd ok 8A i żaden nie pociągnie zbyt długo z takim obciążeniem jak wentylator chłodnicy. Bo przy samym starcie maja ok 30A . Dlatego przekaźnik minimum 10A jest niezbędny jak i przewody o właściwych przekrojach.
albo podać masę na nóżkę 85 oryginalnych przekaźników, wtedy nie trzeba dawać nic oprócz przełącznika i 4 przewodów.

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 04, 2012, 22:55:59 pm »

piciek

  • Gość
Pisałem,żeby ktoś podpowiedział,czy by można taki kontroler wykorzystać.
zaraz looknę w schemat tego ustrojstwa i postaram się wykombinować schemat.
30 - + z altka
31 - masa
MT - bezpiecznik, kontrolka świateł przeciwmg.
MP, PMP,  - przełącznik przecimg. przednich
k - kontrola przepalonych żarówek
50 - kontroler świateł
PMT -  przełącznik przecimg.tylnych

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 05, 2012, 01:03:48 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2228
Tylko należy wcześniej ustalić jakimi wentylatorami maja sterować te przełączniki i w czym. Bo w avatarze masz borka , w podpisie borko caro rovera i to nie wiadomo czy w plusie czy w minusie. A jak rover to jeden wentylator a nie dwa, więc kolejny mod i brak oryginalnej wiązki do drugiego wentylatora . Generalnie sam nie wiesz co chcesz stworzyć a wiem jedno, technika tworzona dla sztuki pochłania ofiary, a widzę po twoim stwierdzeniu "lubię modzić" , że będzie nieszczęście bo elektrotechnika błędów nie wybacza.

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #18 dnia: Marzec 05, 2012, 01:06:48 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2228
4 przewodów
Nie cztery tylko 2 . Masa z najbliższego miejsca. Tylko tak jak pisałem wcześniej 2 przekaźnika prawdopodobnie nie ma :(

Odp: Przycisk monostabilny (co i jak)
« Odpowiedź #19 dnia: Marzec 05, 2012, 01:31:39 am »

Offline Trojan

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2655
  • Płeć: Mężczyzna
Tylko należy wcześniej ustalić jakimi wentylatorami maja sterować te przełączniki i w czym. Bo w avatarze masz borka , w podpisie borko caro rovera i to nie wiadomo czy w plusie czy w minusie. A jak rover to jeden wentylator a nie dwa, więc kolejny mod i brak oryginalnej wiązki do drugiego wentylatora . Generalnie sam nie wiesz co chcesz stworzyć a wiem jedno, technika tworzona dla sztuki pochłania ofiary, a widzę po twoim stwierdzeniu "lubię modzić" , że będzie nieszczęście bo elektrotechnika błędów nie wybacza.
Zapomniałem napisać że przycisk ma podawać mase na styk 85 przekaźników wentów, reszta was nie powinna obchodzić w jakim silniku, czy jest wiązka itd :) Po pierwsze co chce stworzyć to dokładnie napisałem w pierwszym poście to chyba raczej wiem :) Po drugie jeśli chodzi o elektryke to dobrze się w tym czuje, mam dużo różnych "modów" i jakoś żaden jeszcze nieszczęścia nie powodował. Po trzecie nie chodzi tu tylko o ten jeden przypadek z wentami, bardziej mi chodziło o poznanie jakiegoś uniwersalnego schematu żeby wykorzystać w przyszłości takie przyciski do innych "modów" a tak jak pisałem mam przyciski z forda które nie są wiele większe od tych poldkowych a mają "wbudowany" taki sterownik, więc na pewno jakoś się da to zrobić.