Autor Wątek: regulacja łożysk  (Przeczytany 4754 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

regulacja łożysk
« dnia: Marzec 18, 2012, 20:10:56 pm »

danio-1979

  • Gość
witam. musze wymienic lozyska. moj problem polega na tym ze niewiem jak ustawic luz przy dokrecaniu. znalazlem dwa manuale ale ktory jest wlasciwy? pytalem na forum daewoo ale nikt nie potrafi odpowiedziec. a na tym forum zawsze moglem liczyc na fachowa pomoc.
W książce do lanosa znalazłem coś takiego:
regulacja luzu łożyska auto bez ABS:
- zdjąć osłonę z czopa piasty i wyjąć zawleczkę
- dokręcić nakrętkę momentem 20Nm i obracać kołem w celu dokładnego osadzenia łożyska.
- Odkręcić nakrętkę czopa piasty o 180 stopni a następnie dokręcić siłą 1Nm.
- Luz osiowy powinien wynosić 0,03mm - 0,13 mm

Auto z ABS'em

- dokręcamy siłą 40 Nm a następnie o kąt 60 stopni i 15 stopni.

lub w innym forum

21. Na samym końcu nakręcamy nakrętkę jednocześnie pod koniec dokręcania należy obracać piastą tak aby łożysko się ułożyło.

22. Siła z jaka należy dokręcić nakrętkę to 20 Nm dla auta z ABS i 40 Nm bez ABS'u. Oczywiście nie miałem klucz dynamometrycznego dlatego też dokręciłem śrubę dość mocno a następnie popuściłem tak aby włożyć swobodnie zawleczkę.
Należy pamiętać że zbyt słabe dokręcenie łożyska spowoduje luz więc mój sposób jest taki że dokręcam aż poczuję opór, dobrym sposobem jest też zapamiętanie mniej więcej jakiej siły należało użyć do odkręcenia nakrętki.
Dobrym sposobem sprawdzenia siły dokręcenia piasty jest też słuchanie jak szumi łożysko, zwróć uwagę że na samym początku gdy śruba jest słabo dokręcona łożysko bardziej hałasuje w miarę dokręcania cichnie wiec podczas dokręcania należy też sugerować się hałasem które dochodzi podczas obracania piastą.

23. Po dokręceniu nakrętki obracamy piasta i sprawdzamy czy nie ma oporów, oczywiście piasta nie będzie się obracała swobodnie gdyż łożyska są nowe a do tego obficie wypełnione smarem.


http://www.du-nubira.za.p...yska%20tyl.html lub http://nubira.info/index.php?topic=3827.0
ja posiadam klucz dynamometryczny\ :brawo: pomozcie :beczy:

Odp: regulacja łożysk
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 19, 2012, 14:47:49 pm »

Offline Tailgunner

  • Tarnów
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 320
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p
    • polskifiat.jazda.pl
dokręcasz mocno ręką ale bez przesady, obracasz pare razy piastą, odkręcasz nakrętkę ok. 60 stopni tak aby nie było luzu ale żeby też nic nie chrupało przy obracaniu
polskifiat.jazda.pl

Odp: regulacja łożysk
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 19, 2012, 17:35:57 pm »

danio-1979

  • Gość
a moze bardziej fachowo. przerabialem to juz.

Odp: regulacja łożysk
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 19, 2012, 18:56:03 pm »

Offline pigini

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 471
  • Płeć: Mężczyzna
  • Caro+/- ? 1,4 16v 1994
Dobra więc może ja spróbuje ;)
Od razu zaznaczam że opisuję  jak ja to robię, ( niekoniecznie zgodnie z książkami) jeśli ktoś ma coś do dodania albo chce coś sprostować, to będę wdzięczny ;)

Zapomnij o gotowej recepcie , tak tego się nie da opisać to trzeba poczuć ;)
kiedy już masz założone nowe łożysko i piastę  to nakrętkę dokręcasz dosyć mocno  tak żeby dało się obrócić piastą, pokręć nią kilka razy stuknij młotkiem  i znowu z czuciem dokręć śrubę kontrującą.

W tym momencie masz pewność że łożyska dobrze i pewnie  siadło w swoim miejscu  i za kilka dni się  nie rozluźni.

Odkręć nakrętkę  tak żeby  piasta była całkiem luźna i dokręcaj ale teraz już ręka, bez użycia klucza, dokręcając sprawdzaj co chwilę czy piasta luźno się obraca i czy nie ma na niej  wyczuwalnych luzów (delikatny przeskok przy minimalnych ruchach)
 próbując  przechylić tarczę nie powinieneś czuć żadnego "przeskoku"
 ( ważna sprawa żeby nie pomylić  luzu na łożysku od przeskoku na np wybitej końcówce albo  trzpieniu ale raczej ciężko to pomylić ) ale i  piasta powinna się obracać  bez zacięć i z równomiernym oporem.
jeśli już  uchwyciłeś ten idealny moment  dokręcasz jeszcze około 10-15" (smar się rozejdzie i będzie idealnie )
Potem zabezpieczasz nakrętkę i masz wymienione  łożysko ;)
Jeśli nie potrafisz naprawić czegoś młotkiem, masz problem natury elektrycznej.

Odp: regulacja łożysk
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 20, 2012, 12:35:46 pm »

danio-1979

  • Gość
zrobie jednak nie nsiazkowo tak jak radzicie. bede to robil na nowej zwrotnicy, piascie i lozysku. poniewaz cos sie stalo ze zerwalo mi zabezpieczenie i nakretke. teraz mam problem bo nie moge zdjasc piasty wby odkrecic blache kotwiczna ta ktora trzyma bebny. male lozysko sie powaznie zaklinowalo. rozmyslam nad palnikiem albo gumowka. zwrotnice z piasta i lozyskami zamowilem za smieszne pieniadze z przesylka na dwie strony 130zl a za same lozyska mialem dac 65zl na dwie strony

Odp: regulacja łożysk
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 20, 2012, 13:37:06 pm »

Offline Tailgunner

  • Tarnów
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 320
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p
    • polskifiat.jazda.pl
a moze bardziej fachowo. przerabialem to juz.

to jedź do 'fachowca', zrobi tak samo i weźmie 100zł
polskifiat.jazda.pl

Odp: regulacja łożysk
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 20, 2012, 15:38:43 pm »

danio-1979

  • Gość
kolego Tailgunner bez zlosciwosci. fachowcy tez sa na forum tacy jak np

elwood

Odp: regulacja łożysk
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 20, 2012, 15:42:09 pm »

Offline Tailgunner

  • Tarnów
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 320
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 125p
    • polskifiat.jazda.pl
ja serio mówie, każdy przecietny mechanik tak robi, ja też tak robie i żadnej większej filozofii tu nie cza
polskifiat.jazda.pl

Odp: regulacja łożysk
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 21, 2012, 22:26:16 pm »

danio-1979

  • Gość
wymienilem.zalozylem nowe zwrotnic piasty i lozyska(made in japan) regulacje przeprowadzilem tak jak mowiliscie, ale sprawdzilem kluczem dynamomertycznym.
przy maksymalnym dokreceniu wyszlo 30kg
poluzowalem o 180 st
po ponownym dokreceniu sprawdzilem sile i wyszlo okolo 3-5 kg
moze sie to komus przyda