Autor Wątek: Elektronika pokładowa w C+  (Przeczytany 17585 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Elektronika pokładowa w C+
« dnia: Maj 14, 2012, 02:51:29 am »

nethero

  • Gość
Co prawda miałem z tematem wstrzymać się do gotowych zamówień,
ale..

Aktualnie posłałem do wykonania pierwsze sztuki płytek drukowanych,
które obsługiwać będą wielofunkcyjny wyświetlacz montowany zamiast zegarka w Caro+.



To co ten układ będzie obsługiwać:
*Funkcja zegarka 24h - czyli to co było
*Obsługa 2 termometrów typu DS18B20 lub innych urządzeń 1-wire
*Wbudowany termometr i woltomierz
*Komunikacja z innymi modułami po magistrali CAN - zatem możliwość wyświetlania innych parametrów
*Automatyczna nastawa zegara po DCF (zobaczymy czy to będzie działać w samochodzie)
*Obsługa ekranów przez 2 przyciski, buzzer
*Regulowana jasność podświetlenia wyświetlacza
*Stosunkowo niski pobór prądu przy wyłączonym zapłonie

Montaż wymagać będzie drobnego frezowania czarnego plastiku konsoli środkowej,
lecz jedynie w niewidocznych miejscach. Przy umiejętnym wykonaniu pozostaje możliwość
powtórnego zamontowania oryginalnego zegarka. Wewnątrz dodatkowe mocowanie na śrubkę.
Ciężko jest wykonać "nowy" panel przedni z plastiku ww zegarka,
dlatego wykonam go z blachy ciętej laserem CNC i pomalowanej w czarny mat.

Moje plany (zależne od Was) to rozszerzenie tego o inne elementy, spięte magistralą CAN:
*Modyfikacja zegarów (prędkościomierza) na sterowanie cyfrowe (brak linki), konfigurowalny przelicznik
*Elektroniczny wyświetlacz kilometrów w okienkach obecnego -  na modułach 7-segmentowych
*Puszka pomiarowa do pomiarów 8 sygnałów analogowych 0-5V montowana w komorze silnika (z MAP sensorem?)
*Interfejs USB do zczytywania tego co leci po CAN
*Kontroler szerokopasmowej sondy lambda

W związku z tym zapytuję o pomysły/zapotrzebowania na różnego rodzaju czujniki czy elementy
wykonawcze do Poloneza, bo prototypowanie elementów mnie sporo kosztuje i wolę zrobić
wszystko od razu. Czekam na dobre pomysły :)

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 14, 2012, 20:40:42 pm »

Offline qziok

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 604
    • Coupé Plus
o świetnie! ciesze się że ruszyłeś z tym  do przodu, z niecierpliwością czekam na ten mały ekranik,
przydałby się właśnie ten elektroniczny wskaźnik przejechanych km, wystarczy mi dzienny bo u mnie kasowanie nie działa i już z parę razy się przekręcił,
poza tym kontrola tych parametrów do których już mamy czujniki,
czy dobrze rozumiem po USB mogło by się to czytać?

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 14, 2012, 20:52:25 pm »

Offline Rafał

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5735
  • Płeć: Mężczyzna
    • Renault Laguna I phII 1.9 dTi RXE+
Może dodatkowo ciśnienie oleju ? Temperatura oleju i wody ?

Jaki byłby koszt takiego czegoś ?
Były: Caro: 1.6 GLI Bosch, 1.4 GLI 16V, 1.4 GTI 16V, 1.6 GTI 16V, 1.6 GTC 16V 1997; Atu: 1.6 GLI Bosch 1997, Peugeot 106 1.0 Itinea 1997
Jest: Renault Laguna I phII 1.9 dTi 1999 RXE+

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 14, 2012, 21:41:22 pm »

piciek

  • Gość
Tak jak kiedys rozmawialismy na pw, bede chetny na taki komplecik w wersji pro.

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 14, 2012, 23:46:45 pm »

nethero

  • Gość
Prędkościomierz wysterowany będzie bebechami od obrotomierza (prostsze sterowanie
i płynniejsze przejścia w stosunku do krokowca) - jeszcze to zweryfikuję.
http://www.youtube.com/watch?v=fVaF-A2-HXo

Tutaj przygotowane płytki pod długi licznik kilometrów i przymiarka przed lutowaniem.


Od zewnątrz poza wyświetlaczem licznika nie widać będzie różnicy poza serią.
Można dodać jakieś bajery typu zamiatanie wskazówek przy uruchomieniu, choć
z racji zastosowanego sterowania nie ma to żadnego uzasadnienia poza efektem wizualnym.

Tak, zczytywanie danych podpiętym laptopem po USB, trzeba wymyślić gdzie ładnie ukryć gniazdo.
Może za dźwignią ręcznego i "popielniczką"?

Co do pomiarów, temperatura oleju i wody czy jakikolwiek czujnik analogowy nie robi różnicy.
Czujnik dobrać trzeba by już we własnym zakresie, podpiąć pod moduł pomiarowy (docelowo pod maską)
i wklepać krzywą charakterystyki. Pewnie zrobię to tak aby ogarniać to właśnie przez USB.

Wyprzedzając pytania czemu nie robię wszystkich tych rzeczy w jednym urządzeniu - chcę to zrobić ładnie i żeby mi się
nie walały dziesiątki kabli na długich odcinkach, tylko mieć to na 2 przewodowej skrętce :)

Koszty muszę policzyć, zależnie od modułu i liczby chętnych. Tak na prawdę najdroższymi elementami
są płytki PCB, obudowy, złącza. Moduł analogowy może zmieści się w ~120zł. Interfejs USB w 50 by się zamknął.
Jeśli znacie jakieś sklepy oferujące ładne obudowy uniwersalne, aluminiowe, i do tego nie za drogie to dajcie namiary.
Musimy także zastanowić się nad złączkami dla wiązek. Więc póki co, nie chcę gdybać.

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 15, 2012, 22:53:35 pm »

Offline THRBB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 329
    • atu minus 97'
Oo, reweleacja panie, a komputera spalania byś się nie podjął?

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 16, 2012, 00:45:53 am »

nethero

  • Gość
W sensie pomiar spalania jak silnik na wtrysku?
Raczej nie problem, to załączę w module analogowym jedno wejście na sygnał wtryskiwacza.
Teoretycznie pomiar czasu wtrysku x wydajność wtryskiwacza, ale trzeba by jakoś sprytnie skalibrować,
pomierzyć odchyłkę..

Z ciekawostek - myślałem nad patentem aby z sygnału CPWK koła zamachowego poldrovera
generować symulowany sygnał z innym przebiegiem "zębów" (niwelując opóźnienia takiej obróbki),
ale niestety jestem biedny w oscyloskop :)  I nie wiem czy jest sens się w to bawić,
jak nadal najlepiej mieć własnego standalone'a.
« Ostatnia zmiana: Maj 16, 2012, 00:50:04 am wysłana przez nethero »

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 16, 2012, 10:43:10 am »

Offline THRBB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 329
    • atu minus 97'
Cytuj (zaznaczone)
W sensie pomiar spalania jak silnik na wtrysku?
dokładnie, w poldku bardzo przydatne :)

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 16, 2012, 13:17:46 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2227
Tylko w PN nigdzie nie ma magistrali CAN.
Lepiej podłaczyć interfejs do kompa i przez terminal zobaczyć jakie komunikaty wyświetlane są po RS232.
A co do takiej ilości elektroniki to po tym jak naprawiam to na co dzień mam jedno zdanie. Im jest jej mniej tym jest lepiej. Tak jak komputer pokładowy czytający z czasów wtrysku, zegar, datę, temperaturę i ilość paliwa jestem w stanie przeżyć tak ingerowanie już w licznik bym sobie darował. Ewentualnie przerobił bym sam prędkościomierz wykorzystując przebieg z impulsatora który już na skrzyni jest. Ewentualnie bym zrobił moduł halla na wyjściu ze skrzyni. Dopasować można na skrzynię pierścień z przegubu auta z ABS.
Do obrotomierza użyłeś silnika krokowego z innych zegarów ? Bo mam zegary z mondeo mk3 do połupania i muszę zobaczyć jak to sterować.
Jakiego uC użyłeś że masz do dyspozycji CAN ?
« Ostatnia zmiana: Maj 16, 2012, 13:23:03 pm wysłana przez diodalodz »

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 16, 2012, 15:40:53 pm »

Offline CoveName

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 535
  • Płeć: Mężczyzna
  • Pasji Nie Zatrzymasz !
Ja również jestem chętny nawet bardzo , czekam tylko na końcowe wykonanie i przyjmowanie zamówień:)
W poszukiwaniu.........

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 16, 2012, 15:45:19 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5328
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Licznik z wyświetlaczem elektronicznym jest w nowym Honkerze,w Pasagononie pewnie też  :-)  Tam są zegary jak w poldkach.Przy skrzyni też pewnie coś tam jest,a jeśli liczniki są 1000:1 to pewnie by podpasowało.Ale to tak piszę dla ścisłości

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 16, 2012, 17:33:43 pm »

nethero

  • Gość
diodalodz Chyba nieuważnie czytałeś :)
Oczywiście że w PN nie ma CANa, ale chcę tego używać jako prostej i szybkiej magistrali łączącej
wszystkie moduły przeze mnie zbudowane.
Interfejs do kompa (np GSi) to osobna bajka, nie bardzo chce mi się bawić w reverse engineering tego co tam lata;
poza tym nie mam żadnego GSi na chodzie do testów.
Sam mam rovera, póki co na kompie z 1.4, ale zamierzam użyć czegoś w rodzaju EMU, wtedy może będę dorabiał
komunikację z ecu.

Oczywiście że skorzystam z impulsatora przy skrzyni, tego co był w GSi. Chodzi o eliminację linki, niezawodny i płynnie
działający prędkościomierz z uwzględnieniem np rozmiaru opony, przełożeniu mostu itd.

Ja to doskonale rozumiem, że są osoby które nie przepadają za nadmiarem elektroniki, ale po pierwsze nikogo nie zmuszam,
a po drugie służę w razie co dokumentacją takiego rozwiązania, a nie są one skomplikowane. Koncepcja elektronicznego
prędkościomierza jest przecież bardzo prosta. O słuszności takiego czy innego rozwiązania można by rozmawiać godzinami :)

Tak jak wspomniałem, zamiast krokowca wsadziłem obrotka. Steruję sygnałem o zadanej częstotliwości,
i tak przeliczam aby wskazania były zgodne ze skalą na cyferblacie prędkościomierza.
Procek to AT90CAN32, wcześniej chciałem użyć kontrolera MCP2515.

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 20, 2012, 13:33:20 pm »

Offline Adampio

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 267
    • Caro Plus GSI '98
Noo, szapoba @nethero!
Myślawszy, że już odpuścileś, a tu taka miła niespodzianka  <lol>
Ja sie piszę na moduł podstawowy (czas, temperatura zewnętrzna, napięcie)  ale jak bedzie cos wiecej to też nie pogardzę.
Czy to będą gotowe urządzenia do podłączenia?

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 20, 2012, 19:13:38 pm »

nethero

  • Gość
Jeśli chodzi o plusowy zegarek to jedynie trzeba samemu rozwiercić
opory na obudowę zegarka - opiszę to ze zdjęciami przy okazji.

Poza tym instalacja powinna być prosta. Złącze zasilające zostaje takie
samo jak zegarka, więc wystarczy przepiąć wtyczkę.
Czujniki temperatury DS18B20 wpina się w gniazdo 2-pinowe na płytce.

Testy sterowania prędkościomierza (tym razem do malucha):

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 20, 2012, 19:15:44 pm »

Offline MichalFSO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 377
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Caro + 1.6GLI
WOW ja też chce takie coś :D
Polonez lepszy niż myślisz!!!

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 20, 2012, 20:15:04 pm »

Offline Adampio

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 267
    • Caro Plus GSI '98
To pisz kiedy Ci wysyłać zaliczkę na części   <ok>

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #16 dnia: Czerwiec 26, 2012, 20:56:30 pm »

Offline Adampio

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 267
    • Caro Plus GSI '98
Podbiję, żeby nie znikło. Jak tam Nethereo postępy?

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #17 dnia: Czerwiec 27, 2012, 16:55:13 pm »

nethero

  • Gość
A wysłałem zmodyfikowany trochę projekt 3 płytek do druku, dojdzie do mnie ok wtorku.
Zrobiłem już parę ładnych rameczek na wyświetlacz wyciętych z metalu i pomalowanych na czarno.

Nadal zastanawiam się jak ładnie pozarabiać kabelki, jakich złącz użyć do wiązek - chodzi mi o złącza przewód-przewód.
W przyszłym tygodniu myślę,  podliczę i polutuję, to dam Ci znać i wyślę gotowe z opisem.

Zobaczymy jak będzie z update'em software;u. Bo podstawową funkcjonalność będę miał gotową, ale pewnie będę
dorabiał na żywo nowe rzeczy.


Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #18 dnia: Czerwiec 27, 2012, 17:09:49 pm »

Offline Adampio

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 267
    • Caro Plus GSI '98
Cieszę sie.
Okazuje się, że apetyt rośnie w miarę jedzenia i mam teraz zapotrzebowanie także na "chwilowe zużycie paliwa"
Pisałeś o tym 16 Maja 2012, 00:45:53 am.
Oczywiście nie musi być od razu. I tak naprawde to chodzi mi o pomiar choćby bezjednostkowy (typu dużo, baardzo duuużo, zero, mało i baaardzo mało), żeby jednemu młodemu  stażem kierowcy pokazać jak bardzo zużycie paliwa zależy od  niego samego. Oczywscie jakby wyswietlane wartości mialy sie jakoś do rzeczywistości to będzie już super.

Odp: Elektronika pokładowa w C+
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 07, 2012, 15:34:47 pm »

nethero

  • Gość
Update:


Lutowanie SMD niestety nie jest takie proste :)