Autor Wątek: informacje na temat silnika FIAT 138 AR1  (Przeczytany 5606 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

informacje na temat silnika FIAT 138 AR1
« dnia: Wrzesień 11, 2012, 16:49:37 pm »

Offline Matti

  • Po trupach do celu
  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 38
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez & DF
Hej
Potrzebuje informacji na temat silnika FIAT 138 AR1
a dokładnie jakie elementy w jego budowie były montowane od ABARTH-a

Jedyne co na jego temat mam to :
Engine 138 AR1.000 Twin Cam belt driven
4 cylinder in line, 1995cc, 9.45:1 compression
84mm bore x 90mm stroke
Output 125bhp DIN @ 5800rpm 124 ft/lbs @3600
Lubrication: rotary pump sump cap. 4.1kg radiator cooled
Coolant: pump, thermostat & electric booster fan cap 7.5li
Carburation 1x Weber 34 DMTR 51/250
Ignition Electronic
Fuel Tank capacity 11 gals, electronic pump
Gearbox: 5 speed ZF all synchro, clutch: single dry plate
Final Drive Cylindrical screw, 14/50 ratio
Suspension Front: McPherson strut type, coil springs, with lower wishbones, longitudinal tie rods
Rear: independent wishbones with transverse leaf spring & telescopic shock absorbers
Brakes Front: disc, single piston & swing arm caliper
Rear: drum
Weight 980kg unladen
Wheels/tyres 14ins 185/60 HR Pirelli
Pirelli Plus One/Abarth badge wheels


Wiem ze występuje do 2.0 aluminiowa miska oleju oraz pokrywy głowiczek
co z głowicą i wałkami ?
co z kołami walków ?
jakie sa tam tłoki i ile wynosi garb ?
co z wałem i korbami ?
co z sprzęgłem ?

Potrzebuje informacji z wiarygodnego zródła  :-)
i z góry dzięki za pomoc
Deja vu

Odp: informacje na temat silnika FIAT 138 AR1
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 11, 2012, 20:09:34 pm »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
Z tego co mi wiadomo - tłoki mają lekki garb ok 2mm ale jak się mylę niech ktoś mnie poprawi. Głowica na pewno ma duże zawory ssące.Koła wałków prawdopodobnie są lekkie. Nie wiem jak z układem korbowym ale coś mi się obiło o uszy że zawory są lżejsze i o innej geometrii.Sprzęgło prawdopodobnie 215 jak w zwykłym 2.0
230 miała jedynie delta turbo, a 235 coupe turbo ale to nie ten temat. Koło zamachowe na pewno było lżejsze niż w 2.0 - o ile dobrze kojarzę to pewnie koło 5.8kg zamiast seryjnych 8.
"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: informacje na temat silnika FIAT 138 AR1
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 11, 2012, 21:10:30 pm »

Offline marcin88

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 303
  • Płeć: Mężczyzna
    • 3.0 12v

Odp: informacje na temat silnika FIAT 138 AR1
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 11, 2012, 22:43:16 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Według tego to pochodzi z ritmo 125TC
http://www.akadia-ats.com/catalogs/index.html?brid=524&mdl=86
Blok wyglada identycznie jak w ostatnich argentach/wczesne cromy -ma juz nadlewki pod lapy poprzeczne ale dalej posiada wałek posredni. Ma jakis dodatkowy otwór obok wyjscia odmy zaraz pod głowica ale niewiem po co ,mozliwe ze jakies mocowanie w ritmo

Co do zmian to na pewno inny jest kolektor ssacy pod gaznik jak i on sam, inne sa tez wałki rozrzadu plus wieksze zawory oraz wyzszy stopien sprezania(9,45 Vs 9.0), tyle ze nie wiadomo czy uzyskany garbatymi tlokami od 1.8 (z garbem 1.8mm-cos mi sie kojarzy ze kiedys ktos rozbierał taki silnik i pisał ze tłoki sa od 1.8 ale to było dawno i nie wiadomo czy ktos ich nie przełozył wczesniej) czy inna głowica -tzn inna w sensie mniejszej  komora spalania. Jest tez kolektor rurowy, produkowany wlasnie przez Abartha bo w zwyklym uswiadczysz jedynie gówniane zeliwo.
Prawdopodobnie obróbce sa tez poddane korbowody, kolo zamachowe, kanały w głowicy oraz sa lekkie kola(z dziurami), dekielki we wszystkich DOHC sa aluminiowe tyle ze te maja dodatkowy napis, mozliwe ze zawory wydechowe sa drazone i chlodzone sodem jak w wersjach z doladowaniem
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 11, 2012, 22:50:36 pm wysłana przez Elwood#1887 »
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: informacje na temat silnika FIAT 138 AR1
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 11, 2012, 22:51:45 pm »

Offline Matti

  • Po trupach do celu
  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 38
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez & DF
a jaką srednice moga miec te zawory ?

co do wałków to te z abartha maja wygladac tak ?
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 11, 2012, 22:58:19 pm wysłana przez Matti »
Deja vu

Odp: informacje na temat silnika FIAT 138 AR1
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 11, 2012, 22:57:37 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Najprawdopodobniej głowica z numerem 5992303 zawory ssace 43.5mm wydechowe 36mm
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: informacje na temat silnika FIAT 138 AR1
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 11, 2012, 22:59:12 pm »

Offline Matti

  • Po trupach do celu
  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 38
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez & DF
gdzie tego nr mogę się spodziewać na głowicy ?
Deja vu

Odp: informacje na temat silnika FIAT 138 AR1
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 11, 2012, 23:12:27 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Co to za próchno z argenty ? Wybacz ale nie mam rentgena w oczach  i przez aluminiowy dekiel nie widze wałkow, zreszta na oko ciezko stwierdzic cokolwiek.
Numer masz odlany na głowicy pomiedzy głowiczkami z wałkami, jezeli dobrze pamietam pomiedzy swiecami z 2 i 3 garka, w kazdym razie znajdziesz go bez problemu jak popatrzysz
najprawdopodobniej na głowicy bedzie odlane
4371507(z tym sie stykalem najczesciej)
4462603
4314402
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 11, 2012, 23:19:36 pm wysłana przez Elwood#1887 »
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: informacje na temat silnika FIAT 138 AR1
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 11, 2012, 23:31:46 pm »

Offline Matti

  • Po trupach do celu
  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 38
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez & DF
to próchno z ritmo  :( i w sumie tylko z zewnątrz tak wygląda  :d głowice muszę wysłać do spa kupić nowe pierścienie bo 2 i 3 przepuszczają trochę 1 i 4 trzyma znakomicie panewki chyba tez zmienię jak już rozbieram mimo ze nie wykazują jeszcze zużycia
SERU na bank zna ten silnik i szarego na tablicach zaczynających się od SB .... byle auto Kiejstuta z AK i 131.pl
poza tym jak na silnik który stal 6 lat jest w lepszym stanie niż myślałem.
Deja vu

Odp: informacje na temat silnika FIAT 138 AR1
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 12, 2012, 09:41:42 am »

Offline Matti

  • Po trupach do celu
  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 38
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez & DF
Dzisiaj sprawdziłem co u mnie jest i wyszedł jeszcze inny nr 5936188  <mysli>
zawory 43,5 oraz 36
idę jeszcze porównać to z druga głowicą
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 12, 2012, 10:24:57 am wysłana przez Matti »
Deja vu

Odp: informacje na temat silnika FIAT 138 AR1
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 12, 2012, 10:48:22 am »

Offline święty

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1161
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez S1600 powerd by LANCIA 1.6 16v EFI
    • http://www.kswiecicki.prospect.pl
http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?p=1347

kłania się wujek google - głowica lancia beta 2.0 volumex
"jest ryzyko , jest zabawa"

Odp: informacje na temat silnika FIAT 138 AR1
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 12, 2012, 11:51:48 am »

Offline Matti

  • Po trupach do celu
  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 38
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez & DF
Dzięki ;) jako że wcześniej siedziałem w k16 to DOHC jest mi jeszcze obcy ale wiedzę pogłębię
Wracając do silnika
Jakich nr można się spodziewać na walkach o ile zostały one seryjne wypuszczone w tym setupie
Z tego co wiem mój silnik to zlepek  <uoee>
Blok: 138AR1 / LANCIA GT
Głowica: ID 5936188 S73
Tłoki: Garbate wznios jeszcze nie zmierzony
Dolot: FIAT 132 AB.1A0 ID 4264350-6 S62
Gaźnik WEBER 34 ADF 250
Moduł zapłonowy AP SPORT
Koło na wale 4 pasowe
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 12, 2012, 12:02:17 pm wysłana przez Matti »
Deja vu

Odp: informacje na temat silnika FIAT 138 AR1
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 12, 2012, 22:52:08 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Skoro zlepek to nie ma gdybac tylko rozebrac i sprawdzic
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Odp: informacje na temat silnika FIAT 138 AR1
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 13, 2012, 01:18:44 am »

Offline Matti

  • Po trupach do celu
  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 38
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez & DF
Dlatego potrzebuje jeszcze info odnośnie ID
Deja vu