No chyba że mówimy o jeździe po mieście tylko na krótkich odcinkach, np. rano do szkoły/pracy ok. 5 km i z powrotem, kiedy każda jazda zaczyna się od odpalenia na zimnym silniku, to wartość 14 litrów/100 km wydaje mi się w pełni normalna. Na to nic nie poradzisz.
Fakt faktem, profilaktycznie:
a) sprawdź kody błędów (przepis "how to" znajdziesz na forum), tak jak pisze kolega wyżej, pamiętaj że kod 12 wyskakuje zawsze na wyłączonym silniku i to jest norma,
b) zmień filtr powietrza,
c) sprawdź, czy nie trzymają Ci hamulce/nie zacierają się łożyska (podnieś samochód i pokręć ręcznie kołami, jeśli kręcą się z lekkim oporem to dopuszczalne), ewentualnie w instrukcji obsługi jest napisane, żeby sprawdzić czy podczas jazdy nie ma zbyt dużych oporów, trzeba rozbujać auto na prostej, równej drodze do 50 km/h, wrzucić na luz i sprawdzić ileset metrów zajmie mu droga od 50-0 km/h na luzie, jeśli minimum 500 metrów, to wszystko ok,
d) sprawdź ciśnienie w oponach (przód 1,8 bar, tył 2,0 bar),
e) wymień świece, jak dawno nie zmieniane (do GSi używam wg. zaleceń Iskry FE85PS, nie FE65PS),
Jeśli chcesz trochę przyoszczędzić, polecam zakup wakuometru z epoki PRL.
Jak miałbyś chęć go zakupić, to podlinkowuję Ci przykładowe 2 aukcje:
1)
http://allegro.pl/wakuometr-amperomierz-woltomierz-126p-125p-skoda-i2743933889.html2)
http://allegro.pl/wakuometr-wskaznik-zuzycia-paliwa-fiat125-polonez-i2759767698.htmlRurkę podciśnienia wepnij trójnikiem (nie żadną dziwną igłą) w wężyk idący od kolektora ssącego do kuli podciśnień, ja tak mam i działa idealnie.
U mnie w GSi świetnie się sprawdza i pozwala zejść ze spalaniem ok. 1-1,5 l/100 km w cyklu mieszanym na LPG (z 11,7 - 12 litrów dotychczas, do ok 10-10,5 litrów obecnie).