Autor Wątek: Charakterystyki aparatów zapłonowych  (Przeczytany 3619 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Charakterystyki aparatów zapłonowych
« dnia: Luty 03, 2013, 14:01:38 pm »

Offline lukasz1t

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 54
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez 1.5LS
Witam,

Zamierzam kupić nowy aparat zapłonowy do mojego Poloneza (rocznik 1983, silnik 1.5AB), z tym że jest sporo rozbieżności w literaturze i oznaczeniach producenta odnośnie dostępnych aparatów zapłonowych.

Według Morawskiego do tego typu Poloneza powinien iść aparat 4482 (błąd w książce?), natomiast dostępne są jedynie aparaty o oznaczeniu 4492 (podejrzewam, że na 99% to będzie ten). Kolejna rzecz to właśnie ta charakterystyka aparatu zapłonowego. Zarówno Morawski jak i instrukcja obsługi Poloneza twierdzą, że przyspieszacz odśrodkowy w aparacie zapłonowym powinien wyprzedzać zapłon o maksymalnie 24 stopnie,  natomiast na aparacie jest 12 stopni. To samo dotyczy aparatu np. 4498, u Morawskiego znów maksymalne wyprzedzenie zapłonu jest podwojone w stosunku do tego co jest napisane na aparacie. Żeby było ciekawiej to taka sama sytuacja jest dla aparatu S91BX, który obecnie mam zamontowany. Na obudowie jest napisane 13°7°30' (czyli 13 stopni dla przyspieszacza odśrodkowego i 7 stopni i 30 minut dla podciśnieniowego), a wg charakterystyk przedstawionych w książce Kowala powinno być odpowiednio 26° i 15°. Może ktoś wie w końcu w jaki sposób to jest liczone i skąd ta rozbieżność? <co>

W zasadzie to zdaję sobie sprawę z tego, że jaki aparat bym nie założył, to od biedy silnik powinien działać, jak również z tego, że te aparaty, nawet jeśli są nowe i w dobrym stanie to raczej nie trzymają tych założonych parametrów. W związku z tym jeszcze pytanie na koniec: czy w ogóle były aparaty o oznaczeniu 4482? Czy fabrycznie montowane aparaty to 4492, a w książce Morawskiego jest po prostu błąd?
« Ostatnia zmiana: Luty 03, 2013, 17:50:07 pm wysłana przez lukasz1t »

Odp: Charakterystyki aparatów zapłonowych
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 07, 2013, 11:02:15 am »

Offline Zuczek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 836
    • Polonez 2.0Turbo, Syrena 1.0, Tarpan2.9v6 4x4
    • FSO KLUB MAŁOPOLSKA
zapłon o maksymalnie 24 stopnie,  natomiast na aparacie jest 12 stopni
moze chodzi o to ze zaplon ustawiasz manualnie na wyprzedzenie 12st a parat podczas pracy moze jeszcze te 12 "dolozyc"? - niewiem kombinuje.
polonez 2.0 DOHC Turbo
Syrena 105 1.0 pyr pyr,Tarpan2.9v6 4x4
punto 1.2 - Qatro in progress
ford escort MKIII 1984 1.6 Automatic
wigry 2, clk

Odp: Charakterystyki aparatów zapłonowych
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 07, 2013, 12:52:17 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2651
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
 obudowy są uniwersalne a o kącie decyduje wycięcie w którym porusza się kołek blokady. kołek mocowany jest do elementu na wałku aparatu a otwór znajduje się w płytce z gwiazdą czy też z krzywakami. można rozpiłować ten otwór i zwiększyć kąt. kąt wyprzedzenia zapłonu zależy od ilości mieszanki jaka musi się spalić w cylindrze, być może zmniejszenie kąta wynikało z podjętych przez fabryką działań na rzecz zmniejszenia zużycia paliwa. wyrażających się między innymi zmniejszeniem dysz głównych paliwa.
« Ostatnia zmiana: Luty 07, 2013, 12:59:40 pm wysłana przez wrb »
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Charakterystyki aparatów zapłonowych
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 09, 2013, 18:09:42 pm »

Offline lukasz1t

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 54
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez 1.5LS
moze chodzi o to ze zaplon ustawiasz manualnie na wyprzedzenie 12st a parat podczas pracy moze jeszcze te 12 "dolozyc"? - niewiem kombinuje.

Też o tym myślałem, ale raczej to nie to...

być może zmniejszenie kąta wynikało z podjętych przez fabryką działań na rzecz zmniejszenia zużycia paliwa. wyrażających się między innymi zmniejszeniem dysz głównych paliwa.

Nie wydaje mi się, we wszystkich wydaniach książek Morawski uparcie twierdził, że wszystkie aparaty jakie były montowane do Poloneza miały od ok. 24 do 30 stopni w zależności od typu aparatu, podczas gdy inna literatura podaje, że (zgodnie z oznaczeniem producenta) byłoby to odpowiednio od 12 do 15 stopni.

Szukałem w internecie i w różnych książkach z czego może wynikać ta różnica, ale nic nie znalazłem. Zaczynam się coraz bardziej skłaniać ku temu, że jest to po prostu błąd, bo nie znajduję żadnego innego wyjaśnienia.

W załącznikach dwa obrazki - jeden z książki "Elektrotechnika i elektronika pojazdów samochodowych: podręcznik dla technikum" Jerzego Ocioszyńskiego, wg którego odśrodkowy przyspieszacz dla aparatu S91BX ma 13 stopni, drugi z książki "Polski Fiat 125p. Budowa eksploatacja naprawa" Jerzego Kowala, wg którego przyspieszacz dla tego aparatu powinien mieć 26 stopni. I o ile pozioma oś w obu wykresach się różni, bo na jeden obrót wałka aparatu przypadają dwa obroty wału korbowego silnika, to w przypadku kąta nie wiem, czy ktoś tu nie "zaszalał" i też go omyłkowo nie podwoił, czy może rzeczywiście tak powinno być, tylko sposób interpretacji jest nieco inny <co> Oczywiście to samo zostało później powielone u Morawskiego.

W każdym razie dzięki za próby rozszyfrowania tej zagadki ;)

Odp: Charakterystyki aparatów zapłonowych
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 14, 2013, 22:04:17 pm »

Offline lukasz1t

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 54
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO Polonez 1.5LS
Zagadka rozwiązana ;) Maksymalny kąt wyprzedzenia zapłonu dla odśrodkowego przyspieszacza, który podaje producent jest mierzony dla wałka rozdzielacza zapłonu (czyli pierwszy wykres), natomiast to co podaje Morawski czy Kowal jest po prostu mierzone dla wału korbowego, a jako że przełożenie wału korbowego do wałka rozdzielacza wynosi 2:1 to i kąt wychodzi dwa razy większy <spoko>