Autor Wątek: Orciari a areodynamiczność nadwozia  (Przeczytany 10345 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Orciari a areodynamiczność nadwozia
« dnia: Kwiecień 22, 2013, 20:37:30 pm »

Offline kuba92

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3000
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 GLI 16v Orciari
Taka czysto teoretyczna dyskusja, dziś mi tak do głowy wpadło.

Jaki wpływ ma orciari na areodynamikę polda? Głównie o przednią dokładkę mi chodzi. Zastanawiam się też czy ma to jakiś wpływ na spalanie (nie mówię tu o wadze). :)

Dla ludzi którzy chcieli by posapać sobie troche: proszę nie traktować tego tematu na serio, to bardziej taka moja ciekawość i chęć poczytania opinii innych.

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 22, 2013, 20:53:47 pm »

Offline damian6819

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1260
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1.4 95' PB/ LPG =>swap 1.6 16v LPG
Raczej jest taka sama jak przy zwykłych zderzakach, jak były kanciate, tak są,Z resztą aerodynamika to raczej jest ważna przy wyższych prędkościach, a nie takich co pold jest w stanie wycisnąć, tak mi się bynajmniej wydaje ;)
totalitarne forum fso jednak zweryfikuje wszystkich - pełna lustracja
Samochód jest dla człowieka, a nie człowiek dla samochodu.

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 22, 2013, 21:02:22 pm »

Offline kuba92

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3000
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.4 GLI 16v Orciari
Niby tak ale wiadomo, że jak się żagiel wystawi (np. bagażnik dachowy i na nim coś) to nawet jadąc 90 na trasie można odczuć różnice. ;)

Tak jak mówię - temat pół żartem pół serio, bardziej na zasadzie "co by było gdyby babcia miała wąsy" więc proszę jeszcze raz - bez spin. :D

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 22, 2013, 21:12:22 pm »

Offline kapsel

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 268
  • Płeć: Mężczyzna
    • Volvo 740
Zgodzę się, że napewno ma. Choć nie potrafię powiedzieć jak wielką. A co do bagażnika dachowego, to bazując na własnym doświadczeniu z maluszkiem, to jeżdżąc nawet na pusto z bagażnikiem dachowym spalanie wzrosło mi chyba o litra więcej. A niby parę rurek a jak potrafi zmienić.
OBRsOWO- ośrodek badawczo rozwojowy samochodów osobowych w obrowie

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 22, 2013, 21:17:34 pm »

Offline damian6819

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1260
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez 1.4 95' PB/ LPG =>swap 1.6 16v LPG
bagażnik dachowy
To jest inna para kaloszy, wiadomo że przez dach idzie największy strumień, no chyba że przespałem kilka lekcji fizyki :d
totalitarne forum fso jednak zweryfikuje wszystkich - pełna lustracja
Samochód jest dla człowieka, a nie człowiek dla samochodu.

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 22, 2013, 21:28:55 pm »

Offline pigini

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 470
  • Płeć: Mężczyzna
  • Caro+/- ? 1,4 16v 1994
Jak wsadzicie na polda dwie drabiny  po 3 metry to dopiero zobaczycie że  hamulec aerodynamiczny  w poldzie może śmiało wspomagać fabryczne heble  ]:->
 Z drabinami na odcinku około 100km  spalanie  13-14 litrów LPG  bez drabin  10-11l  prędkość  średnio 90-100km/h
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 22, 2013, 21:31:26 pm wysłana przez pigini »
Jeśli nie potrafisz naprawić czegoś młotkiem, masz problem natury elektrycznej.

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 22, 2013, 23:15:14 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Otwarte szyby... trasa około 9-9.5l gazu ... zamknięte szyby około 8l gazu na 100km...

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 22, 2013, 23:27:18 pm »

Offline Bartekcom#1982

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1545
  • Płeć: Mężczyzna
    • 2x FSO Polonez
Moje zdanie jest takie że orciari z przodu jest prostopadle do powietrza idącego w stronę auta i stanowi większy opór niż sam zderzak skierowujący swoim nachyleniem powietrze te pod auto.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 22, 2013, 23:29:01 pm wysłana przez Bartekcom »
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.6GSi 2001'
FSO Polonez 1.5SLE 1989'
Opel Vectra C FL Sedan 2.2DIRECT 2005'

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 23, 2013, 06:02:40 am »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Prawda. Znaczenie w przypadku prędkości jakie rozwija poloneza ma chyba jednak pomijalnie małe :)

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 23, 2013, 07:10:28 am »

Offline Rysiob

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 194
Zeby stwierdzic czy Orciari ma wplyw na aerodynamike trzeba wybrac sie do tunelu aerodynamicznego ;) ale to jest w zasiegu naukowcow, nas podejrzewam koszty by wykonczyly ;) choc podejrzewam ze sa wzory do zgrubszego obliczenia tego wplywu. Skoro sa sposoby na wyliczenie pola magnetycznego wokol elektromagnesu w zaleznosci od polozenia i dlugosci elektrod...

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 23, 2013, 09:34:46 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
A pomyśleć że główne założenie ospojlerowania auta to poprawa aerodynamiki.

Tyle że orciari było pakietem stylizacyjnym...
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 23, 2013, 13:34:29 pm »

Offline michau

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1651
  • rover team
Prawda. Znaczenie w przypadku prędkości jakie rozwija poloneza ma chyba jednak pomijalnie małe :)
nie wiem, ja tam osobiscie często przekraczam 140km\h a wtedy aerodynamika ma już znaczenie :)
in garage : 1.4 16v, 1.5 8v  1.6 16v, 1.8 16v VVC, 2.0 OHC, 2.0DOHC
czy da się więcej? ;)

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 23, 2013, 14:11:52 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1245
Coś mozę być na rzeczy. Mój EVO V z 1.4 bez poleciał 190 i ani grama wiecej. kapcie 195/60R14,
Z orciari i na 185/65R14 szedł 185 i miałem jeszcze troche gazu pod stopą. Najlepiej założyć rzemieślnicze (to z zatopionymi śrubkami) i szybko zdemontować na próbę.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 23, 2013, 16:01:13 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Powyżej 140km/h faktycznie opór powietrza ma wpływ :) Nie mniej jednak zauważyłem że po zamontowaniu spoilera na klapie, tylna szyba jest praktycznie sucha nawet podczas jazdy w deszczu.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 23, 2013, 16:04:38 pm »

Offline michau

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1651
  • rover team
Z tą szybą tylną nie zauważylem, jeździlem z i bez spoilera, nie mniej - ciekawe spostrzeżenie :)
A ja mam pytanie [jak juz o "takich" rzeczach gadamy] jaki wplyw maja owiewki heko? mianowicie przod , tyl , tylna szyba? pogarszaja czy to jest wrecz nieodczuwalne?
in garage : 1.4 16v, 1.5 8v  1.6 16v, 1.8 16v VVC, 2.0 OHC, 2.0DOHC
czy da się więcej? ;)

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 23, 2013, 16:45:11 pm »

Offline Stingerek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6140
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro 1.4
    • http://www.thg.pl
Można palić w aucie jak pada :) Owiewki dają rade, nie wyobrażam sobie jazdy bez nich zimą albo w deszczu. Pozatym nie pizga z tyłu ludziom po głowach, a zapewniają wentylację.

Gdzieś głęboko pod Moimi i Twoimi powiekami, tam gdzie czarów jest miasteczko spotkasz mnie...

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 23, 2013, 17:18:08 pm »

Offline Ukash

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1748
  • Płeć: Mężczyzna
Zwykły zderzak w Caro pcha część powietrza pod auto, a dokładka raczej temu zapobiega i wypycha powietrze na boki powodując większy opór. To takie moje małe spostrzeżenie :)
Było: Atu+ 1.6 GSi 97'; Atu+ 1.4 GTi 16v turbo; Peugeot 208
Jest: Nissan Qashqai ; Fiat 126p 1977r ; Komar "sztywniak" ; Skoda Favorit

Morał taj bajki jest krótki i niektórym znany, jak nie ma warunków, nie zaiwaniamy... :D

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #17 dnia: Kwiecień 23, 2013, 19:17:31 pm »

Offline xprot

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 328
    • borocaro+ gsi
Najlepiej założyć rzemieślnicze (to z zatopionymi śrubkami) i szybko zdemontować na próbę.
pirotechnicznie w czasie jazdy i sprawdzic czy przyspieszy :D

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #18 dnia: Kwiecień 23, 2013, 23:17:57 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6763
  • Płeć: Mężczyzna
Nie mniej jednak zauważyłem że po zamontowaniu spoilera na klapie, tylna szyba jest praktycznie sucha nawet podczas jazdy w deszczu.

Tego wciskanego pod uszczelkę? To by oznaczało że sprawdziła się moja teoria że powoduje oderwanie strugi powietrza i fabryczny spoiler na końcu klapy przestaje dzięki temu działać. Że struga trzyma się seryjnego Polda do końca tylnej klapy to widać jak się jedzie po kurzu.


"co by było gdyby babcia miała wąsy" więc proszę jeszcze raz - bez spin.

Przeciętna prędkość na szybkim odcinku specjalnym rajdu, to współcześnie jakieś 130-140km/h. Homologacja znacząco ogranicza ingerencję w aerodynamikę auta, ale każde współczesne auto rajdowe ma do przedniego zderzaka przykręconą gumową lub węglową listewkę która ma zmniejszyć ilość powietrza pod autem żeby go mniej nosiło, choć spotkałem się też z opinią że nierówne podwozie od którego odstaje dużo podzespołów stawia także duży opór.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Orciari a areodynamiczność nadwozia
« Odpowiedź #19 dnia: Kwiecień 24, 2013, 11:36:37 am »

piciek

  • Gość
Nie mniej jednak zauważyłem że po zamontowaniu spoilera na klapie, tylna szyba jest praktycznie sucha nawet podczas jazdy w deszczu.
jeśli chodzi o owiewkę heko, wciskaną pod szybę, to pięknie widać zawirowania podczas użycia spryskiwacza, przy prędkosci ~120km/h płyn/woda wędruje do połowy szyby.