1. Klawiatura - jak czarna to oczywi?cie że ?le, bo należy j? rozebrać i wyczy?cić z tego szlamu, żeby udrożnić kanały olejowe (osie klawiatury s? smarowane). Uwaga - bez ksi?żki trudno t? łamigłówkę poskładać do kupy (można się pogubić z odpowiednim umiejscowieniem podkładek i sprężynek - poz tym inna, bo z kanalikiem olejowym, jest pierwsza podpórka osiek klawiatury). W ogóle to cały silnik należy umyć rop? i wyczy?cić ze wszlekich czarnych pozostało?ci i przedmuchać kanały olejowe m.in. w kadłubie, wale korbowym i korbowodach
2. We Wrocławiu - planowanie głowicy polonezowskiej ok. 30 zł, ale je?li zaworów ss?cych nie trzeba wyjmować (więc jakby co to lepiej rozbroić j? samemu; zreszt? dobrze rozbroić głowicę żeby wymienić uszczelniacze zaworowe, koszt zakupu uszczelniaczy jest ?mieszny (14 zł za simmeringi zaworowe Goetze do VW Golfa II- pasuj? do PN a s? o niebo lepsze od polskich) a na przyszło?ć pewno?ć, że tamtędy silnik nie będzie żarł oleju.
3 Silnik był po remoncie - wskazuje na to nadwymiar tłoków wynosz?cy 0,4 mm, co wynika z oznaczeń na tłoku (liczba 80,4 - czyli drugi szlif)
4. Wał korbowy - możesz i wręcz wskazane jest odkręcić pokrywy główne i ocena stanu panewek, pamiętaj tylko, że jak maj? być ponownie użyte (oczywi?cie je?li będ? w dobrym stanie - jakakolwiek miedziana po?wiata na powierzchni ?lizgowej już je wyklucza z dalszej pracy, bo oznacza że s? zużyte) to maj? pozostać w swoich miejscach; przy okazji sprawd? stan półpier?cieni oporowych ustalaj?cych wał osiowo znajduj?cych się na ?rodkowej podporze; równie wskazane jest rozpięcie pokryw korb i ocena stanu panewek korbowych.
Dobrze też wyj?ć tłoki i sprawdzić luz na zamku pier?cieni po umieszczniu ich w cylidrach (tzn bez tłoków, bo tak się to sprawdza). Tylko potem trzeba umieć tłok z pier?cieniami zamontować - więc przestrzegam, żeby nie było jęków. Nie jest to trudne i nie s? konieczne do tego jakie? specjalne narzędzia, tylko trzeba pomy?leć jak to zrobić (wykonać opaskę zaciskow? do ?ci?niecia pier?cieni z równo przyciętego, z przynajmniej jednej strony, kawałka miekkiej blachy, a do ?ci?niecia użyć np. zwykłej żabki samozaciskowej)
Jak wyżej wspomniałem silnik miał robiony remont (drugi szlif cylindrów i nadwymiarowe tłoki). Szlif wału idzie poznać po oznaczeniach panewek lub nawet zwyczajnie mierz?c suwmiark? ich grubo?ć. Nic wiecej z Twojego opisu nie da się powiedzieć.