Autor Wątek: Reset komputra w GSI - zasada  (Przeczytany 5031 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Reset komputra w GSI - zasada
« dnia: Styczeń 23, 2005, 16:47:50 pm »

Adampio

  • Gość
Witam,

Nie moge nigdzie znalezc powszechnie tu zalecanego uzasadnienia postepowania po dluzszym wyjeciu aku z samochodzika.
Streszczajac, nalezy:  "odpalic i nie tykajac gazu, nie wlaczajac zadnych odbiornikow pradu poczekac az sie wlaczy wentylator chlodnicy".

Nurtuje mnie co sie wtedy dzieje w komputrze. Z dostepnej mi literatury wiem ze w pamieci nieulotnej (EPROM?) komputra zaszyte sa wielowymiarowe charaketerystyki pracy silnika stanowiace synteze wielu pomiarow z wielu realnych silnikow i majace stanowic udany kompromis pomiedzy spalaniem a dynamika. Tjuning np. sportowy polega na ingerencji w te charakterystyki, zwykle poprzez wymiane wspomnianego EPROM-a na inny.

W  takim razie co i po co  zapisuje sie w pamiec i komputra podczas eksploatacji?

Reset komputra w GSI - zasada
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 23, 2005, 19:57:24 pm »

poltec#762

  • Gość
Witam!!!

Praca komputera, polega oczywi?cie na tym o czym wspomniałe? czyli, mapa wtrysku(która jest modyfikowana żależnie od odczytów czujników) itp. Ale komputer to jest takie inteligetne narzędzie, które zapisuje  różne usterki. Komputer że tak powiem "my?li" i zbiera informancję z różnych czujników. Gdy co? się dzieje nie tak, zmienia mapę wtrysku na bezpieczn?. Zapisuje wszystkie usterki, dlatego żeby mechanik mógł zdiagnozować usterkę i naprawić.  :wink:
Jeżeli chodzi o restart kompa, to nie wiem jak jest w GSI, ale np. Audi, Opel należy odł?czyć akumulator na przynajmniej 15 do 30 min. Wtedy pamięc usterek zostanie zresetowana, i komputer będzie miał ustawienia pocz?tkowe. Jednakże jeżeli usterka nie zostanie usunięta, wtedy znowu w pamięci się zapisze itd...

P.S. nie słyszałem o takim postępowaniu jak wspomniałe?. Także nie wiem czym to jest powodowane

Reset komputra w GSI - zasada
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 23, 2005, 23:25:09 pm »

Lisu#1849

  • Gość
jak juz wpomnieliscie komputer ma ustanowiona mape wtrysku, tak zwana petle gdy nalapie bledow "glupieje".. przy bledzie optymalizuje petle  i po usunieciu bledu nie zawsze powraca do pierwotnej.. dlatego po restarcie pamieci komputer zczytuje sobie dane poczatkowe zimnego silnika, mieszanke, temperature,  czas nagrzewania itp i wedlug tych parametrow ustala sobie poprawna petle dlatego musi pochodzic bo restarcie do momentu wlaczenia wentyla na chlodnicy bez wciskania gazu, sprzegla i wlaczania odbiornikow.... pozdrawiam!

Reset komputra w GSI - zasada
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 23, 2005, 23:38:57 pm »

Adampio

  • Gość
Cytat: "Lisu#1849"
po restarcie pamieci komputer zczytuje sobie dane poczatkowe zimnego silnika, mieszanke, temperature,  czas nagrzewania itp i wedlug tych parametrow ustala sobie poprawna petle dlatego musi pochodzic bo restarcie do momentu wlaczenia wentyla na chlodnicy bez wciskania gazu, sprzegla i wlaczania odbiornikow

Nie bardzo rozumiem co ma tu do rzeczy czas nagrzewania. Bo inny jest w zimie, iny w lecie, innny jak jest tektura na chlodnicy, a jeszcze inny przy typowej usterce poldolota jaka jest siadniecie termostatu.

Jesli to tak wazne (np. dane zimnego silnika) to moze warto resetowac komputer raz na kwartal?
Albo przynajmniej na mrozie i w upale.

Reset komputra w GSI - zasada
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 24, 2005, 00:21:43 am »

Lisu#1849

  • Gość
moge sie mylic z tym czasem nagrzewania ale on nie beirze pod uwage jednego parametru ale wszystkie naraz... jesli  nie chcesz nie rob restartu.. ja po kazdym dluzszym odpieciu akumulatora robie restart i czasem jak mi skoczy znacznie spalanie robie restart i jest ok. ostatnio po odpieciu akumulatora bo u blacharza fura stala po odpaleniu silnika obroty mi skakaly do 2 tys jak wciskalem gaz rosly ale jak puscilem nie malaly,,, zrobilem restart i jest ok... to juz Twoja osobista sprawa czy ty chcesz restart czy nie... z bledami tez da rade jedzic

[ Dodano: 2005-01-24, 00:24 ]
komputer nie jest inteligentny, sam sobie bledow nie usunie i nie poprawi swojego wadliwego dzialania...

Reset komputra w GSI - zasada
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 24, 2005, 07:29:49 am »

ajk#1212

  • Gość
mój Gsi stoi bez pr?du 23h/dobę i niema problemów z poprawn? prac? silnika, chyba że może mieć co? wspólnego z spalaniem a pali od 10 do 13 litów gazu.

Reset komputra w GSI - zasada
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 24, 2005, 11:55:43 am »

Adampio

  • Gość
Lisu#1849
ja chce i robie reset (y) :)
Czasem pomaga u mnie na zamulenia silnika.
Tylko lubie jednoczesnie wiedziec co sie w srdoku dzieje gdy cos takiego robie. :)

Reset komputra w GSI - zasada
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 24, 2005, 21:24:27 pm »

Bartrek.

  • Gość
Mechanik mi powiedzial ze reset komputera owszem - kasowanie bledow, ale on sie SAM dostroi w czasie jazdy.... przynajmniej GSi
Pozdrawiam

Reset komputra w GSI - zasada
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 25, 2005, 01:21:57 am »

Adampio

  • Gość
Ooo, to by tlumaczylo zjawisko ze Poldolot eksploatowany w miescie dziadzieje. Dopieo jak sie poleci  nim  w dluga trase to nabiera wigoru.
Musi "stroi sie" :)

Reset komputra w GSI - zasada
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 25, 2005, 21:18:05 pm »

Bartrek.

  • Gość
Zawsze mialem wrazenie ze moj lepiej smiga w trasie, poza tym czasem wydaje mi sie, ze w miesicie lata jak szalony, a potem ledwie co... ale mam dziwne wrazenie, ze to _tyllko_ moje autosugestie... niestety :)

BTW, przy gazie to nigdy nic nie wiadomo :)

Reset komputra w GSI - zasada
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 30, 2005, 11:16:31 am »

MLP

  • Gość
Ten proces nazywa się procesem adaptacji, po prostu należy pomierzyć ci?nienie w kolektorze dolotowym silnika na wolnych obraotach i u?rednić z zapisanymi w pamięci danymi.  Chodzi poprostu o to że każty silnik jest troszeczkę inny inne luzy, opory toczenia itp..  Więc sterownik sam prubuje znale?ć optymalne warunki zasilania paliwem porównuj?c zmierzone warto?ci do zapisanych w pamięci.

Proces adaptaci trwa od zał?czenia silnika do momentu w zasadzie  kiedy sonda lambda osi?gnie swoj? temperaturę pracy i sterowanie silnika przejdzie z pętli otwartej do pętli zamkniętej standardowo jest to przy temperaturze około 60 stopni.


Nie trzeba czekać do zał?czenia wentylatora ale w kszi?żkach tak pisze żeby nie było niedomóweiń

Reset komputra w GSI - zasada
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 30, 2005, 22:03:34 pm »

Alf

  • Gość
Jak mogę się wtr?cić.  
Sterownik ma w pamięci EPROM zapisany wielowymiarowe tablice wg których pracuje silnik. I to jest wspólne dla wszystkich silników danego typu. Ale że każdy jest inny w pamięci RAM ma korekty do nastaw fabrycznych sporz?dzone w czasie pracy i ta czę?ć ulega skasowaniu.  
Dalej wyja?nia MLP.

Odp: Reset komputra w GSI - zasada
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 08, 2014, 00:08:17 am »

Offline Vornar0

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 198
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Kombi[Van] Plus 1.6 MPI (klima, el.szyby, el.lusterka itp.)
Troszeczkę odkopuje, ale po cóż zakładać nowy wątek. Mam standardowy mułowaty rozruch silnika w poldolocie z gazem jakiejś 2 generacji Tartarini tj. ciężkie odpalanie na zimnym ( a zdarzy się, że od strzała łapie skurczybyk), moje pytanie (Poldon Delphi Multec). Piszą tutaj 9 lat temu, żeby odłączyć akum (na ile?) i potem odpalić silnik do włączenia wentyla. Ktoś mi mówił, że z odpiętą minusową klemą hmm. Co o tym myślicie?

Odp: Reset komputra w GSI - zasada
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 08, 2014, 07:34:20 am »

Offline Despero

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1090
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu+ GSi '98 23E LPG
Piszą tutaj 9 lat temu, żeby odłączyć akum (na ile?) i potem odpalić silnik do włączenia wentyla. Ktoś mi mówił, że z odpiętą minusową klemą hmm. Co o tym myślicie?
Taka procedura ma zastosowanie w przypadku jednopunktowego wtrysku Boscha w Poldkach Plusach GLi. W przypadku GSi to niestety nie działa.
Polonez Atu+ GSi '98 23E LPG 240 tys. km
Polonez Caro+ GLi '99 92U LPG 210 tys. km
Polonez Caro+ GLi '99 LPG 60 tys. km
Lublin 3 2,4 TD Andoria 3,5t '00 340 tys. km
Był: Polonez Atu+ GLi '98 LPG 230 tys. km

Odp: Reset komputra w GSI - zasada
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 08, 2014, 18:35:35 pm »

Offline Vornar0

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 198
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Kombi[Van] Plus 1.6 MPI (klima, el.szyby, el.lusterka itp.)
Zatem co ma zastosowanie w GSI?