Autor Wątek: Wzmocnienie skrzyni biegów  (Przeczytany 31314 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #20 dnia: Grudzień 30, 2013, 21:14:38 pm »

Offline J1612

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 250
dolek jest od 3200rpm do 4500rpm ,
ale jak wy go wyczuwacie to nie wiem,bo w tym dolku jest 121-122Nm ,a wczesniej i pozniej jest 125Nm

Ja wyczuwam poprzez 'cisnę a nie idzie' oraz 'cisnę i idzie' :D

Myślisz że te 3Nm powodują że auto zaczyna przyspieszać hehe?
Jakbyś przeczytał ten artykuł który przytoczyłem to byś przestał patrzeć na przyspieszenie przez pryzmat momentu obrotowego.

A żeby sobie poteoretyzować  to zrobiłem wykresik porównawczy (mniej więcej fabrycznej ohafałki (dane podniosłem o +10% w stosunku do mojej za czasów świetności czyli

rpm   ohv
2000   100Nm
3000   120Nm
4000   130Nm
5000   120Nm
5500   110Nm
6000   100Nm
7000   80Nm

oczywiście dane powyżej 5500 to abstrakcja no ale aby kreska się dorysowała je zmyśliłem.
i porównałem z danymi dla rovera (wykres Morawski)

I dla przełożenia bezpośredniego wychodzą takie wykresy siły ciągu.



Nawet dziura w roverze wyszła heeh!
Przełożenia przekładni nie uwzględnione czyli oba takie same mosty.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 30, 2013, 22:03:35 pm wysłana przez J1612 »
Park masznowy:
PN 1,4 -DF 1,6 R620ti R45 Bmw540i silnik w proszku

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #21 dnia: Grudzień 31, 2013, 01:27:47 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Maksymalna moc jest przy 6000 obrotów
A kiedy dokładnie ta moc się zaczyna?

Bo przecież silnik nie tylko momentem żyje, a nawet bym powiedział, że Roverek żyje głównie za sprawą mocy a nie momentu ;}
z tego co pamietam,to moc zaczyna sie od 900rpm i trwa zaleznie od ECU do 6800rpm lub 7000rpm
Myślisz że te 3Nm powodują że auto zaczyna przyspieszać hehe?
Jakbyś przeczytał ten artykuł który przytoczyłem to byś przestał patrzeć na przyspieszenie przez pryzmat momentu obrotowego.
patrze na przyspieszenie przez warstwe powietrza, bez pryzmatow rozszepiajacych wiazke swiatla,
wiec patrze na sile na kolach,
nawet musialem to liczyc swego czasu - takie dlugie nieciekawe wzory :p
I dla przełożenia bezpośredniego wychodzą takie wykresy siły ciągu.
Nawet dziura w roverze wyszła heeh!
Przełożenia przekładni nie uwzględnione czyli oba takie same mosty.
piszesz o sile ciagu ,a wykresy podpisane jako moc i jeszcze przekladnie w to mieszasz <facepalm>
 
« Ostatnia zmiana: Grudzień 31, 2013, 01:31:40 am wysłana przez KGB »
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #22 dnia: Grudzień 31, 2013, 04:37:57 am »

Offline Tybek

  • 126p 1.1 SPI+ 2x 125p
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 383
  • Płeć: Mężczyzna
a ja polecam zmianę przełożenia na 4.55 w roverze żeby jechał przy zmiańie 1-2. Efekt zamuły jest mniejszy. A najlepiej to do tego dyfra zmienic silnik na 1.6 :) wtedy mieli na jedynce i dwójce tak samo dobrze :D
126p 1.1SPI FL 1989 (sprzedany)
125p 1.6 16v (rajdówa- niestety j.w)
125p 1.6ME (seria)
GSF1200S
www.facebook.com/coztego

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #23 dnia: Grudzień 31, 2013, 07:35:02 am »

Offline J1612

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 250
nawet musialem to liczyc swego czasu - takie dlugie nieciekawe wzory
No to zapodaj te długie nieciekawe wzory

To że podpisałem wykres 'moc' to akurat o niczym nie świadczy, mogę wpisać w excelu cokolwiek. Chodziło o siłę ciągu. I oczywiście o tym wiesz, tylko zamiast merytorycznie się spierać  - czepiasz się opisu. Przekładnię trzeba mieszać bo siła jest na kołach, ale aby ohafałka nie wypadła jeszcze bladziej na 3,9 to wspaniałomyślnie jej niedoliczyłem. Można to policzyć, można też uwzględnić wpływ kształtu miski olejowej na opory powietrza tylko po co??

Poniżej takie same wykresiki dla ohv i rowerów 1,4 1,8 118 KM, 1,8 135 KM + ohafałke Marcaro  <mysli> która wyszła całkiem nieźle tylko szkoda że nie dokręca obrotami...
EDIT dorzuciłem ohafałkę Vspeca oraz VVC 160, ale teraz już przemnożyłem przez przekładnię bo by skali nie starczyło. Wszystkiie ohafałki na 3,9, rowery na 4,3. Wykresy mocno poglądowe, ale coś tam pokazują.


4,55 to chyba jednak przegięcie w cywilnym poruszaniu się.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 31, 2013, 08:26:07 am wysłana przez J1612 »
Park masznowy:
PN 1,4 -DF 1,6 R620ti R45 Bmw540i silnik w proszku

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #24 dnia: Grudzień 31, 2013, 11:46:54 am »

Offline Mifumi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 430
  • Płeć: Mężczyzna
    • 1.4 Caro '96
z tego co pamietam,to moc zaczyna sie od 900rpm i trwa zaleznie od ECU do 6800rpm lub 7000rpm

No fajnie, tylko kiedy jest dostępna KONKRETNA ilość mocy a nie pyrkanie?
Cytuj (zaznaczone)
wystarczy lekko obnizyc, zaspawac rozrzad [...] powinno wystarczyc na poczatek
  ______                             ______
/_|_____\.=[oo]=O=[oo]=./_____|_\
 ___                                          ___
[___]                                       [___]

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #25 dnia: Grudzień 31, 2013, 12:57:53 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
a ile to jest konkretna ilosc ?
tak sie sklada,ze moc rosnie wraz ze wzrostem predkosci obrotowej, dlatego wygodniej jest odnosic sie do przebiegu momentu obrotowego
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #26 dnia: Grudzień 31, 2013, 13:36:50 pm »

Offline Mifumi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 430
  • Płeć: Mężczyzna
    • 1.4 Caro '96
a ile to jest konkretna ilosc ?
Gdy z trybu emeryta przechodzi w tryb wbijania w fotel ;}
Cytuj (zaznaczone)
wystarczy lekko obnizyc, zaspawac rozrzad [...] powinno wystarczyc na poczatek
  ______                             ______
/_|_____\.=[oo]=O=[oo]=./_____|_\
 ___                                          ___
[___]                                       [___]

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #27 dnia: Grudzień 31, 2013, 14:22:21 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6584
  • Płeć: Mężczyzna
Bo przecież silnik nie tylko momentem żyje, a nawet bym powiedział, że Roverek żyje głównie za sprawą mocy a nie momentu ;}

No niezupełnie... Z punktu widzenia przyspieszenia najistotniejszy parametr to wysokość momentu obrotowego i jego dostępność na poszczególnych obrotach. Rover ma większy zakres obrotów użytecznych niż OHV, z tego powodu przełożenie główne/tylnego mostu jest skrócone z 3.9 do 4.3. Tzn. że most redukuje obroty w większym stopniu niż w OHV, a kosztem redukcji obrotów podnosi się moment obrotowy dostarczany na koła. Czyli że, jeśli przy danych obrotach OHV i Rover mają identyczny moment obrotowy, to na skutek skróconego przełożenia głównego, Rover będzie miał większy moment na kołach niż OHV, i dlatego lepiej idzie.

Dlatego tak jak pisze KGB, wystarczy ci znajomość przebiegu momentu, oraz informacja że pełna moc jest przy 6000obr, po czym spada.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 31, 2013, 14:24:25 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #28 dnia: Grudzień 31, 2013, 14:35:36 pm »

Offline Mifumi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 430
  • Płeć: Mężczyzna
    • 1.4 Caro '96
To jak to się dzieje, że Rover dopiero od 4k zaczyna "żyć" mimo, że cały czas ma dostęp do mniej-więcej tej samej ilości momentu?
Cytuj (zaznaczone)
wystarczy lekko obnizyc, zaspawac rozrzad [...] powinno wystarczyc na poczatek
  ______                             ______
/_|_____\.=[oo]=O=[oo]=./_____|_\
 ___                                          ___
[___]                                       [___]

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #29 dnia: Grudzień 31, 2013, 15:34:15 pm »

Offline J1612

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 250
na skutek skróconego przełożenia głównego, Rover będzie miał większy moment na kołach niż OHV, i dlatego lepiej idzie.
Akurat tak się składa że na moście 3.9 rower też będzie lepiej szedł niż ohafałka.
Na tym wykresiku oba na 3,9


To jak to się dzieje, że Rover dopiero od 4k zaczyna "żyć"

Przeczytaj sobie o tym w artykule który przytoczyłem na poprzedniej stronie.

Do tego trzeba dodać fabryczny tajuning tego silnika w fso, co spowodowało wywindowanie momentu z 3,5k rpm do o5k rpm
Park masznowy:
PN 1,4 -DF 1,6 R620ti R45 Bmw540i silnik w proszku

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #30 dnia: Grudzień 31, 2013, 16:26:03 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
No to zapodaj te długie nieciekawe wzory
tak, nie mam co robic, wiec moim pragnieniem jest przeszukiwanie dyskow pod katem znalezienia starych sprawozdan ;]

To że podpisałem wykres 'moc' to akurat o niczym nie świadczy, mogę wpisać w excelu cokolwiek. Chodziło o siłę ciągu. I oczywiście o tym wiesz, tylko zamiast merytorycznie się spierać  - czepiasz się opisu.
tak,tak ,ale znowu sie czepne ,merytorycznie :
dziwnie cos te twoje wykresy wygladaja ,zupelnie nie jak wykres momentu potraktowany przelozeniem ,a bardziej jak wykres mocy,
przypomne tylko (zeby nie bylo,ze sie czepiam) ,ze MOC potraktowana dowolnym przelozeniem teoretycznym daje w wyniku taka sama MOC ,
sile napedowa na kolach liczysz z wykresu momentu obrotowego walu silnika

To jak to się dzieje, że Rover dopiero od 4k zaczyna "żyć" mimo, że cały czas ma dostęp do mniej-więcej tej samej ilości momentu?
nie prawda ,rover najwiekszego kopa ma przy ruszaniu ,a po wcisnieciu gazu w podloge juz sie nic ciekawego nie dzieje,
sprawdz sobie,czy przyspieszy szybciej z 3000rpm do 4000rpm  ,czy z 5000rpm do 6000rpm na tym samym biegu

« Ostatnia zmiana: Grudzień 31, 2013, 16:29:08 pm wysłana przez KGB »
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #31 dnia: Grudzień 31, 2013, 16:35:25 pm »

Offline J1612

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 250
Czy te wzory będą wystarczające?

http://autowiedza.republika.pl/sila_napedowa.html

Twoja sugestia o sprawdzeniu pomiędzy 3-4 krpm a 5-6 krpm jest ciężka do weryfikacji bo na którym biegu to robić? Na niskim będzie mała różnica a na wysokim wynik będą oszukiwać opory.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 31, 2013, 16:38:22 pm wysłana przez J1612 »
Park masznowy:
PN 1,4 -DF 1,6 R620ti R45 Bmw540i silnik w proszku

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #32 dnia: Grudzień 31, 2013, 16:51:31 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
te sa wersja uproszczona,ale moga byc do rozwazan w tym temacie,
osobiscie to liczylem wskazniki dynamiczne z pomiarow drogowych,wiec bylo tam duzo bezwladnosci,

jak sam widzisz na wzorach, ktore przytoczyles nie ma mocy, a jedynie moment obrotowy,
nie dali nawet wzoru wiazacego moment z moca ( nie byl potrzebny do rozwazan,bo hamownia daje ci wykres momentu)

a probe najlepiej zrobic na I biegu ,bo wplyw oporow powietrza i toczenia jest znikomy przy takich predkosciach jazdy
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #33 dnia: Grudzień 31, 2013, 22:34:13 pm »

zenolop

  • Gość
Synchronizatory dostają wciry przy szybkiej zmianie biegów (drążkiem). Im szybciej tym większe wciry, a olej ma tu zasadnicze znaczenie. Oczywiście inny czynnik to różnica obrotów. Niestety, kiedy się ciśnie (sprint itp) to zmiana biegów musi być szybka.

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #34 dnia: Styczeń 01, 2014, 21:18:29 pm »

Offline Tomasz#1969

  • Moderator
  • Wiadomości: 3033
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 & Truck '93 & N126e '83 & 960'95 & E430'98 & Rexton'02 & 1/2CCS 1.2 16V
szybkiej zmianie biegów (drążkiem)

To się nazywa nieumiejętna zmiana biegów, skrzynie FSO wytrzymują duże moce, synchronizatory także, zostało to udowodnione.
OHV roxx


Cytat: turbonez
Forum nie jest od bicia konia tylko od konstruktywnych komentarzy .

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #35 dnia: Styczeń 01, 2014, 22:22:15 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3764
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V

zostało to udowodnione.

Coś więcej ? :)
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #36 dnia: Styczeń 01, 2014, 22:48:41 pm »

Offline Tomasz#1969

  • Moderator
  • Wiadomości: 3033
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 & Truck '93 & N126e '83 & 960'95 & E430'98 & Rexton'02 & 1/2CCS 1.2 16V
Coś więcej ? :)

to jest moja prywatna opinia, jak wszystkie, które wygłaszam tutaj na forum - nie chce nikogo przekonywać do mojego zdania :)

Kolega szuka rozwiązań, ja bym polecił mocniejszy silnik zamiast mocniejszej skrzyni -> tak ugra więcej, ale nie chciałbym wszystkich zanudzać , także tyle odemnie w tym temacie! :)
OHV roxx


Cytat: turbonez
Forum nie jest od bicia konia tylko od konstruktywnych komentarzy .

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #37 dnia: Styczeń 02, 2014, 10:06:47 am »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Ja poszedłem w stronę innej skrzyni i mam z forda. Fakt że do seryjnego 1,4 to może przerost formy nad treścią ale za to poniesione koszty rekompensowane są bardziej optymalnymi przełożeniami, zdecydowanie większą trwałością skrzyni oraz po zastosowaniu wału z forda raz na zawsze rozwiązany problem krzyżaków.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #38 dnia: Styczeń 02, 2014, 11:47:27 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6584
  • Płeć: Mężczyzna
To się nazywa nieumiejętna zmiana biegów, skrzynie FSO wytrzymują duże moce, synchronizatory także, zostało to udowodnione.

Tego nie wiem, ale ogólnie na pewno są to dość dobre skrzynie. Weźmy np. skrzynie z Peugeota: wiedziałem że Pugi miały w tym temacie problemy, ale jak zobaczyłem jak wygląda zmiana biegów podczas jazdy rajdowej w Peugeocie 206 to z krzesła spadłem. Kierowca jedzie ile się da, a biegi zmienia jak emeryt jadący do sklepu, żeby skrzynia nie padła. Ze wszystkich aut jakimi jeździłem, 2 Fiaty, 1 Daewoo, 1 Mercedes, 1 Honda, Polonez miał zdecydowanie "najszybszą skrzynię". Nawet w Hondzie biegi potrafiły haczyć, a w Polonezie bieg wchodził tak szybko jak się chciało. Problemy miałem tylko przy redukcji z 3 biegu na 2, synchronizator przestawał działać powyżej 4 tys. obrotów, ale rozwiązałem ten problem dzięki przeróbce pedału gazu i stosowaniu podwójnego wysprzęglenia z gazem.

Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #39 dnia: Styczeń 02, 2014, 17:58:47 pm »

Offline J1612

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 250
a probe najlepiej zrobic na I biegu ,bo wplyw oporow powietrza i toczenia jest znikomy przy takich predkosciach jazdy

W sumie z ciekawości zrobiłem próbę ale na drugim biegu może nie do 6krpm ale w okolicach:

LPG
http://www.youtube.com/watch?v=WtM5JAE3CT0&feature=youtu.be
PB
http://www.youtube.com/watch?v=9_V2nCk2Zhg

Na jedynce było by to trudne do zmierzenia. Idzie w miarę z obrotami a opory rosną. Na lpg w okolicach 5krpm nawet jakby bardziej przyspieszał (nie z filmu tylko z plecami mierzone)
Park masznowy:
PN 1,4 -DF 1,6 R620ti R45 Bmw540i silnik w proszku