Autor Wątek: Wzmocnienie skrzyni biegów  (Przeczytany 31276 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Wzmocnienie skrzyni biegów
« dnia: Grudzień 29, 2013, 08:54:12 am »

Offline Mifumi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 430
  • Płeć: Mężczyzna
    • 1.4 Caro '96
Witam
Mam pytanie, czy są dostępne na rynku wzmocnione albo zdecydowanie bardziej wytrzymalsze opcje synchronizatorów / łożyska wałka do skrzyni biegów?
Otóż, mam Roverka 1.4, i mój styl jazdy "lekko powiedziawszy" zabija skrzynie, a konkretniej różnice obrotów na poszczególnych biegach, szczególnie tyczy się to biegu 1->2, troszkę mniej 2->3, przy zmianie mając te 6-7k różnica jest spora...

Można by powiedzieć, że nie trzeba tać dociągać, ale gdy się chce bardzo żwawo ruszyć z świateł to jednak trzeba...

Mam jedną skrzynię na wierzchu, rozebrałbym, złożył na nowych częściach i do auta, ale wolałbym, jeśli jest możliwość aby więcej zdecydowanie wytrzymała takie traktowanie.

Przede wszystkim synchronizatory, są jakieś lepsze / wzmocnione dostępne "od tak"?

Czy są jakieś inne sposoby na wzmocnienie tej skrzyni?
Cytuj (zaznaczone)
wystarczy lekko obnizyc, zaspawac rozrzad [...] powinno wystarczyc na poczatek
  ______                             ______
/_|_____\.=[oo]=O=[oo]=./_____|_\
 ___                                          ___
[___]                                       [___]

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 29, 2013, 09:29:18 am »

Offline romoo

  • Mod samochodowy
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 108
  • Elektrocars - elektronika samochodowa
    • ------------
    • http://www.romoo.republika.pl
Sa skrzynie z mniejszymi wi większymi zębami, po 93r wszystkie są wzmacniane.
Olej trans elf zalej i zapomnij o synchronizatorach i ciężko wchodzących biegach.
Modyfikacje i naprawy prądu w sprzęcie jeżdżącym.

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 29, 2013, 10:15:15 am »

Offline maciek89

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 103
  • Płeć: Mężczyzna
Przy redukowaniu stosuj, międzygaz z podwójnym wysprzęgleniem, wtedy nic nie zgrzyta i skrzynia ma lekko, ja sobie wyrobiłem ten nawyk i stosuję go w jeździe codziennej i skrzynia nie zgrzytnie nic, a normalnie zgrzytała redukując 3->2

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 29, 2013, 10:23:50 am »

Offline Mifumi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 430
  • Płeć: Mężczyzna
    • 1.4 Caro '96
Zgrzyt nie jest problemem, miałem już padnięty synchronizator na 2 w innej skrzyni, to nie jest ten problem.
Problemem jest gdy wbijam bieg 2 przy rozpędzaniu się, czym większe obroty(np. 6.5k) tym bardziej słychać, że skrzynia cierpi, bo występuje zbyt duża różnica obrotów w dół.
Przy redukcji występuje zbyt duża różnica w górę, przy redukcji nic się nie dzieje.
Cytuj (zaznaczone)
wystarczy lekko obnizyc, zaspawac rozrzad [...] powinno wystarczyc na poczatek
  ______                             ______
/_|_____\.=[oo]=O=[oo]=./_____|_\
 ___                                          ___
[___]                                       [___]

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 29, 2013, 10:25:59 am »

Offline Szakal#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1669
  • Płeć: Mężczyzna
    • Audi A6 4.2 V8 40V
Przede wszystkim synchronizatory, są jakieś lepsze / wzmocnione dostępne "od tak"?
Synchronizatory były od fiata 132 wzmocnione więc można by je zastosować, ale ciężko już z dostępnością ...
Łożysk wzmacnianych w tych rozmiarach brak bo niedawno szukałem :(
Był: Polonez Caro 1.4/1.6 GLI 16V 95' L-139
Był: Polonez Atu+ 1.6 GSI 01` 42U
Był: Polonez Caro 1.4/1.8 VVC GTI 16V 97`
Był: Polonez Caro 1.4 GLI 16V 96`

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 29, 2013, 10:33:50 am »

Offline Mifumi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 430
  • Płeć: Mężczyzna
    • 1.4 Caro '96
Tak sobie pomyślałem, że to może być tylko łożysko, jakie byłoby najlepsze(na przykład konkretna firma)?
A co do synchronizatorów, jest jakaś alternatywa inna niż fiat 132?
Cytuj (zaznaczone)
wystarczy lekko obnizyc, zaspawac rozrzad [...] powinno wystarczyc na poczatek
  ______                             ______
/_|_____\.=[oo]=O=[oo]=./_____|_\
 ___                                          ___
[___]                                       [___]

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 29, 2013, 18:45:54 pm »

Offline Szakal#

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1669
  • Płeć: Mężczyzna
    • Audi A6 4.2 V8 40V
A co do synchronizatorów, jest jakaś alternatywa inna niż fiat 132?
Nie ma :(
Tak sobie pomyślałem, że to może być tylko łożysko, jakie byłoby najlepsze(na przykład konkretna firma)?
Łożyska do skrzyni z poloneza są produkowane tylko przez jedną firmę. Nie ma żadnych zamienników ani nic.
W skrzyni tych łożysk jest kilka. O ile dobrze pamiętam robi je Fabryka Łożysk Tocznych.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 29, 2013, 18:47:44 pm wysłana przez Szakal#1962 »
Był: Polonez Caro 1.4/1.6 GLI 16V 95' L-139
Był: Polonez Atu+ 1.6 GSI 01` 42U
Był: Polonez Caro 1.4/1.8 VVC GTI 16V 97`
Był: Polonez Caro 1.4 GLI 16V 96`

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 29, 2013, 21:08:25 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Łożyska do skrzyni z poloneza są produkowane tylko przez jedną firmę. Nie ma żadnych zamienników ani nic.
W skrzyni tych łożysk jest kilka. O ile dobrze pamiętam robi je Fabryka Łożysk Tocznych.
co najmniej jedno ma oznaczenie uniwersalne - 6306
sprawdzales jako zamienniki, czy grzebales w katalogu po rozmiarach ?

ale to tak na marginesie,bo lozyska nie maja nic do zgrzytania,
skrzynia FSO nie jest przystosowana do szybkiej zmiany biegow powyzej 6000rpm silnika,
efekt wystepuje wyraznie przy zmianie z I na II ,ale to zadnen problem, poniewaz nie montowano silnikow,ktore mialyby dobry uciag powyzej tej predkosci obrotowej,
a sama zmiana z I na II ma marginalne znaczenie w calym przyspieszeniu
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 29, 2013, 21:49:06 pm »

Offline J1612

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 250
a sama zmiana z I na II ma marginalne znaczenie w calym przyspieszeniu

Oj panie w Rołwerze to ma fundamentalne..
Park masznowy:
PN 1,4 -DF 1,6 R620ti R45 Bmw540i silnik w proszku

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 29, 2013, 22:58:44 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
a sama zmiana z I na II ma marginalne znaczenie w calym przyspieszeniu

Oj panie w Rołwerze to ma fundamentalne..
kruchy fundament, bo w najlepszym teoretycznym przypadku tracisz 0.2s miedzy zmiana 6800rpm a 6100rpm,
praktycznie moze nie byc roznicy,gdy bieg szybciej wejdzie i przebieg momentu w silniku jest bardziej plaski ,a w 1.4 moment ma ponad 120Nm juz od 2500rpm
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 30, 2013, 08:45:59 am »

Offline J1612

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 250
Nie wiem jak obliczyłeś to 0.2 sekundy, ale z moich obserwacji, bo mam takowy pojazd oprócz ohafałki, to wyraźny wzrost ciągu występuje po 4k rpm. Moment jest mizerny w całym przebiegu obrotów (nawet ohafałka gsi ma większy) ale moment to nie wszytko.

http://motormania.com.pl/porady/warsztat/hamownia-moc-moment-obrotowy-fakty-i-mity/
Park masznowy:
PN 1,4 -DF 1,6 R620ti R45 Bmw540i silnik w proszku

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 30, 2013, 12:15:03 pm »

Offline Mifumi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 430
  • Płeć: Mężczyzna
    • 1.4 Caro '96
wyraźny wzrost ciągu występuje po 4k rpm
I przez ten fakt, trzeba dociągać na I biegu bardzo wysoko aby po wbiciu II mieć te 4k, inaczej traci się na przyspieszeniu.

Wracając do pierwotnego pytania, nie da rady wykombinować czegoś aby było lepiej niż jest w kwestii wytrzymałości?
Cytuj (zaznaczone)
wystarczy lekko obnizyc, zaspawac rozrzad [...] powinno wystarczyc na poczatek
  ______                             ______
/_|_____\.=[oo]=O=[oo]=./_____|_\
 ___                                          ___
[___]                                       [___]

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 30, 2013, 12:17:26 pm »

Offline Tomasz#1969

  • Moderator
  • Wiadomości: 3029
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro '96 & Truck '93 & N126e '83 & 960'95 & E430'98 & Rexton'02 & 1/2CCS 1.2 16V
Kombinuj z inną skrzynią, to bardziej rozwojowe
OHV roxx


Cytat: turbonez
Forum nie jest od bicia konia tylko od konstruktywnych komentarzy .

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 30, 2013, 15:34:55 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
I przez ten fakt, trzeba dociągać na I biegu bardzo wysoko aby po wbiciu II mieć te 4k, inaczej traci się na przyspieszeniu.

I dlatego mnie by bardziej już interesowała podmiana przełożenia 1 biegu na dłuższe. Odpadłby problem mulenia po wrzuceniu 2ki, i pracy synchronizatorów powyżej 6000rpm.

 
wyraźny wzrost ciągu występuje po 4k rpm

Akurat między 4 a 5 tys. jest dziura w obrotach, wszystkie parametry idą w dół i nagle moment dochodzi do maksimum przy 5 tys, a moc przy 6. Żeby ten silnik miał maksymalny ciąg, obroty powinny siedzieć między 5, a 6 tys. Więc najlepiej albo zmienić przełożenie 1 biegu, albo wymienić silnik na 1.8

Synchronizatory były od fiata 132 wzmocnione więc można by je zastosować, ale ciężko już z dostępnością ...

Od Fiata Abartha 131 były jeszcze mocniejsze. Na pewno można dostać nowe synchro do tego wozu za granicą, tylko pytanie za jaką cenę...
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 30, 2013, 15:43:11 pm »

Offline Mifumi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 430
  • Płeć: Mężczyzna
    • 1.4 Caro '96
I dlatego mnie by bardziej już interesowała podmiana przełożenia 1 biegu na dłuższe.
Jest to możliwe i jak?
Cytuj (zaznaczone)
wystarczy lekko obnizyc, zaspawac rozrzad [...] powinno wystarczyc na poczatek
  ______                             ______
/_|_____\.=[oo]=O=[oo]=./_____|_\
 ___                                          ___
[___]                                       [___]

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 30, 2013, 16:35:06 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3762
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Z Fiatów synchronizatory nie pasują, za to są zdaje się wykonane z lepszego materiału, bo częściej w tych skrzyniach jest problem z łożyskami niż z synchronizacją.

Projektując i wykonując nowe koła zębate...
Dołek w obrotach w 1.4 to jest w okolicach 3500rpm czyli tam gdzie spadają obroty jak zmienimy przy 6000rpm na jedynce. Od 4,5 jest już jakotaki ciąg. Wystarczy 1.6 - momentu jest więcej i lepiej rozłożony i nie ma takiego zmulenia po wrzuceniu dwójki.
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 30, 2013, 17:09:10 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
I dlatego mnie by bardziej już interesowała podmiana przełożenia 1 biegu na dłuższe.
Jest to możliwe i jak?
stara skrzynia ma dluzsza I i wszystkie pozostale posrednie krotsze,
przy czym II jest praktycznie 10% krotsza


Nie wiem jak obliczyłeś to 0.2 sekundy
program symulacyjny policzyl


Dołek w obrotach w 1.4 to jest w okolicach 3500rpm
dolek jest od 3200rpm do 4500rpm ,
ale jak wy go wyczuwacie to nie wiem,bo w tym dolku jest 121-122Nm ,a wczesniej i pozniej jest 125Nm
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 30, 2013, 20:08:04 pm »

Offline Mifumi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 430
  • Płeć: Mężczyzna
    • 1.4 Caro '96
ale jak wy go wyczuwacie to nie wiem,bo w tym dolku jest 121-122Nm ,a wczesniej i pozniej jest 125Nm
A kiedy zaczyna się moc silnika?
Cytuj (zaznaczone)
wystarczy lekko obnizyc, zaspawac rozrzad [...] powinno wystarczyc na poczatek
  ______                             ______
/_|_____\.=[oo]=O=[oo]=./_____|_\
 ___                                          ___
[___]                                       [___]

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 30, 2013, 20:20:03 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6583
  • Płeć: Mężczyzna
Maksymalna moc jest przy 6000 obrotów, a potem gwałtownie spada, jak w każdym silniku.

przy czym II jest praktycznie 10% krotsza

To nam jest niepotrzebne, bo w skrzyni Rovera biegi 2-5 mają idealne zestopniowanie. 1 jest wyraźnie za krótka, żeby łatwiej się ruszało na niskich obrotach. I stąd cały problem.

« Ostatnia zmiana: Grudzień 30, 2013, 20:22:12 pm wysłana przez banned »
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Wzmocnienie skrzyni biegów
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 30, 2013, 20:31:12 pm »

Offline Mifumi

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 430
  • Płeć: Mężczyzna
    • 1.4 Caro '96
Maksymalna moc jest przy 6000 obrotów
A kiedy dokładnie ta moc się zaczyna?

Bo przecież silnik nie tylko momentem żyje, a nawet bym powiedział, że Roverek żyje głównie za sprawą mocy a nie momentu ;}
« Ostatnia zmiana: Grudzień 30, 2013, 20:38:05 pm wysłana przez Mifumi »
Cytuj (zaznaczone)
wystarczy lekko obnizyc, zaspawac rozrzad [...] powinno wystarczyc na poczatek
  ______                             ______
/_|_____\.=[oo]=O=[oo]=./_____|_\
 ___                                          ___
[___]                                       [___]