Autor Wątek: 1,6 GLI Chłodnica z dwoma wentylatorami - jak to ugryźć?  (Przeczytany 8432 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

1,6 GLI Chłodnica z dwoma wentylatorami - jak to ugryźć?
« dnia: Kwiecień 30, 2014, 22:22:20 pm »

Offline Tomekk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1303
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polskie Fiaty i inne graty
Polonez Plus 1,6 GLI, rocznik 1999. Chłodnica z dwoma wentylatorami. Problem jest następujący:

Zauważyłem że po osiągnięciu temperatury grubo ponad 90 stopni nic się nie dzieje i żaden wentylator się nie załącza. Gdy temperatura zaczyna rosnąć i przekracza trochę 100 stopni, załącza się wentylator po prawej stronie (patrząc po otwarciu maski). Wydaje mi się że wcześniej powinien załączyć się ten pierwszy ale u mnie tak się nie dzieje. Wygląda tak jakby ten nazwijmy go  podstawowy przy swojej temperaturze włączenia nie reagował. Czujniki są ok co udowadniam poniżej:

Jak wiadomo, grube umysły z jakiegoś biura konstrukcyjnego w FSO wpadły na pomysł że lewy czujnik włącza prawy wentylator a prawy czujnik lewy <spoko> <spoko> <spoko>.

To by się zgadzało gdyż zwierając na krótko styki czujnika po lewej stronie (patrząc po otwarciu maski), napięcie pojawiło się na zasilaniu prawego wentylatora więc jest prąd i prawy wentylator ma prawo się załączyć:




Robiąc to samo po prawej stronie (patrząc po otwarciu maski) czyli zwierając styki prawego czujnika:



wydaje mi się że napięcie powinno pojawić się na stykach zasilania lewego wentylatora:


Tak się jednak nie dzieje i "po lewej" stronie prądu na stykach wentylatora nie ma. Wentylator po podaniu prądu z akumulatora oczywiście działa.

Pytanie brzmi: skąd bierze się prąd na lewy silnik, wiem że w skrzynce są bezpieczniki pt: "sterowanie" i "zasilanie" wentylatorów oraz siedzi tam żółty przekaźnik:



Gdzieś wyczytałem że jak są dwa wentylatory to FSO dawało dwa przekaźniki ale ze schematu to nie wynika. Moje zaciekawienie wzbudził drugi przekaźnik który jest "rzucony luzem" gdzieś z tyłu, który wypadł mi po otwarciu skrzynki:



Co mnie nieco zaniepokoiło, ma on 4 styki i jest identyczny z tym od opisanego jako ten od wentylatora, jednak podłączone sa do niego tylko 3 kabelki. Czy tak ma być? Czy to ma prawo działać?



Dodatkowo na przewodach które widać luzem i jednej od tego dodatkowego przekaźnika od niewiadomo czego są karteczki z opisem w stylu "nowa wiązka" czy "zmiana wiązki Daewoo Fso". Elektryka nie jest moją najmocniejszą stroną więc tak to łopatologicznie wyjaśniłem. Z góry dzięki za pomoc w rozwiązaniu zagadki niedziałającego wentylatora nr 1.
« Ostatnia zmiana: Kwiecień 30, 2014, 22:58:44 pm wysłana przez Tomekk »
Fiat 125p,'71,76, Fiat 132: '78, Fiat Fiat 131:'78, Polonez '80,1500 '86,1500 '89,Polonez 1,6 GLI '96, Fiat 126 Town '99, Audi S8 '16

Odp: 1,6 GLI Chłodnica z dwoma wentylatorami - jak to ugryźć?
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 30, 2014, 22:59:24 pm »

Offline Trojan

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2655
  • Płeć: Mężczyzna
Słychać cykanie przekaźnika jak zwierasz kabelki czujnika ? Przekaźniki żółte 545 są sterowane tylko masą więc 3 przewody w zupełności wystarczą. Musi być tam podana masa (wtyk 85) więc pewnie ten cieńszy błękitny to masa (-) od czujnika więc sprawdź czy pojawia się ona tam po zwarciu kabli czujnika. Dwa grubsze kable to pewnie stały + (30) i wyjście na wentylator (87), teoretycznie po zwarciu tych grubszych kabli (wtyk 30 i 87) wentylator powinien ruszyć, jeśli rusza to wydaje mi się że przekaźnik do wymiany o ile pojawia się tam masa na 85 bo jak się nie pojawia to jest jakaś przerwa miedzy czujnikiem a przekaźnikiem.

Odp: 1,6 GLI Chłodnica z dwoma wentylatorami - jak to ugryźć?
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 01, 2014, 16:07:30 pm »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3458
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
a sprawdzałeś czy czujniki sprawne?
jeśli ma dwa wentylatory powinno byc 92-87 i drugi 90-95 stopni.
Sprawdź te przekaźniki, może ma przerwę na obwodzie.
FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: 1,6 GLI Chłodnica z dwoma wentylatorami - jak to ugryźć?
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 01, 2014, 16:14:59 pm »

Offline Tomekk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1303
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polskie Fiaty i inne graty
a sprawdzałeś czy czujniki sprawne?
jeśli ma dwa wentylatory powinno byc 92-87 i drugi 90-95 stopni.
Sprawdź te przekaźniki, może ma przerwę na obwodzie.

Czujniki raczej ok, problem w tym że mostkując kable czujnika po lewej stronie chłodnicy, działa prawy wentylator czyli tak jak ma być - na jego wtyczce pojawia się zasilanie co pokazuje próbnik na zdjęciu. Drugi wiatrak ten po lewej stronie nie dostaje prądu po zmostkowaniu prawego czujnika. Wentylator po podłączeniu prądu prosto z AKU oczywiście jest ok.  Po prostu brak samego zasilania na przewodach zasilających lewy wiatrak.
« Ostatnia zmiana: Maj 01, 2014, 16:20:37 pm wysłana przez Tomekk »
Fiat 125p,'71,76, Fiat 132: '78, Fiat Fiat 131:'78, Polonez '80,1500 '86,1500 '89,Polonez 1,6 GLI '96, Fiat 126 Town '99, Audi S8 '16

Odp: 1,6 GLI Chłodnica z dwoma wentylatorami - jak to ugryźć?
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 01, 2014, 16:32:27 pm »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3458
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
a sprawdzałeś ten nieszczęsny przekaźnik i wiązkę dochodzącą do niego?
FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: 1,6 GLI Chłodnica z dwoma wentylatorami - jak to ugryźć?
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 02, 2014, 13:41:57 pm »

Offline gerfur

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 183
  • Płeć: Mężczyzna
  • Psuj
    • BMW E46
Tzn. że może mieć okrojoną wiązkę, w moim atu+ `98 były wyprowadzone kable do 2 wentylatora mimo że nie było go w standardzie(wtyczki zaślepione plastikiem wyprowadzona
 wtyczka w skrzynce pod przekaźnik i bezpiecznik)jeśli tu jest dodatkowo przekaźnik luzem to chyba coś było kombinowane.
Był Caro `95 abimex L-122
Był Caro `97 abimex L-146
Był Atu+ `98 boschowtrysk L-74E --> 1.4 GTI Rover ltd

Jest BMW E46`98 2.5 Pb/LPG Cosmoshwarz

Odp: 1,6 GLI Chłodnica z dwoma wentylatorami - jak to ugryźć?
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 02, 2014, 22:24:42 pm »

Offline Tomekk

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1303
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polskie Fiaty i inne graty
Tylko który? Widzę że bankowo jest jeden oznaczony na schemacie skrzynki, nie wiem czy ten luzem jest do drugiego wentylatora?
Fiat 125p,'71,76, Fiat 132: '78, Fiat Fiat 131:'78, Polonez '80,1500 '86,1500 '89,Polonez 1,6 GLI '96, Fiat 126 Town '99, Audi S8 '16

Odp: 1,6 GLI Chłodnica z dwoma wentylatorami - jak to ugryźć?
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 02, 2014, 23:51:28 pm »

Offline Trojan

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2655
  • Płeć: Mężczyzna
Tylko który? Widzę że bankowo jest jeden oznaczony na schemacie skrzynki, nie wiem czy ten luzem jest do drugiego wentylatora?
Napisałem wyżej jak to sprawdzić.

Odp: 1,6 GLI Chłodnica z dwoma wentylatorami - jak to ugryźć?
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 03, 2014, 00:04:34 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
w moim boschu 98' sa dwa przekazniki 545 od wentylatorow w skrzynce  - nie wiem po co tutaj przekaznik zostal wywalony poza skrzynke ,skoro nic nie zajmuje jego miejsca w skrzynce,
dzialanie samego przekaznika latwo sprawdzi ,wiec nie pozostaje w tym przypadku nic poza sprawdzeniem przekaznika ,speciem na krotko przewodow i sprawdzeniem ,czy wentylator dostaje napiecie,
bardziej finezyjnie robi sie to miernikiem,

jak juz bedzie dzialac to trzeba kulturalnie przeniesc przekaznik do skrzynki na jego miejsce i bedzie pan zadowolony :D
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.