Autor Wątek: Skrzynia biegów PN plus a minus  (Przeczytany 5108 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Skrzynia biegów PN plus a minus
« dnia: Listopad 23, 2015, 18:40:10 pm »

Offline Vladimir

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 73
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Minus Truck 95'
Witam. Czy skrzynia z minusa i plusa się różni przełożeniami? Pytam bo pomimo że w sumie dużo nie ujechałem na plusowej to miałem wrażenie że jednak minusowa ma inne przełożenia, bardziej na przyspieszanie. Są jakieś oznaczenia na skrzyni czy nie da się sprawdzić jakie ma przełożenia mój egzemplarz?

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 23, 2015, 18:49:51 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
stare skrzynie mialy inne przelozenia, w caro szerokim to juz chyba nie,
nie pamietam,kiedy byla zmiana, ale niektorzy maja tutaj materialy o tym mowiace
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 23, 2015, 18:56:55 pm »

Offline luka92

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 988
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.6GLI 97'
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=20340.0
tu masz wątek o przełożeniach nie wiem czy jest w 100% wszystko. Druga sprawa to czy przypadkiem nie są inne przełożenia ślimaka/napędu prędkościomierza w skrzyni?
W uszach szum, w oczach łzy, na liczniku czterdzieści trzy ;)
Sam go mam sam go pcham ;)

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 23, 2015, 19:06:57 pm »

Offline Michu125p

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 188
  • Płeć: Mężczyzna
  • Jeśli FSO, to tylko z dwoma wałkami rozrządu :)
    • 125p 1.4 16V / Caro 1.4 16V
Mam Kanta 1.6 i jeździłem na skrzyni z Atu+ i z powodu awarii zmieniłem te skrzynię na skrzynię z Caro 94. Żadnych różnic nie widze ;)

A w którym roku była modernizacja skrzyni, czyli 'zmniejszenie mas wirujących'?

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 23, 2015, 19:22:47 pm »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3436
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
W 97 roku  były zmienione przełożenia kiedy wprowadzono plusa.
FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 23, 2015, 19:28:24 pm »

Offline Bartekcom#1982

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1545
  • Płeć: Mężczyzna
    • 2x FSO Polonez
A od 97/98 doszła zmiana w uszczelnieniu oraz czujniku świateł wstecznych.
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.6GSi 2001'
FSO Polonez 1.5SLE 1989'
Opel Vectra C FL Sedan 2.2DIRECT 2005'

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 23, 2015, 19:56:13 pm »

Offline Vladimir

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 73
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Minus Truck 95'
Czyli najprawdopodobniej z plusa 97 nie różni się od mojej z minusa 93... po prostu mam jakieś dzikie wrażenie. No nic, dzięki za odpowiedź.

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 23, 2015, 20:33:49 pm »

Offline mruk1313

  • OHV-FSO HEKO TEAM
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3436
  • Płeć: Mężczyzna
  • 19 lat z FSO
    • FSO POLONEZ CARO+ 1.6GSI 1998r. 60tyś km... i coś jeszcze x2......
Wrażenie jest takie w plusowej skrzyni lżej się biegi wrzuca ale to może być tylko wrażenie drążek nie lata jak w żuku
FSO cars from POLAND
...........3xFSO.........

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 23, 2015, 21:10:44 pm »

Offline Vladimir

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 73
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Minus Truck 95'
Co do lżejszego wrzucania biegów to zauważyłem, ale chodzi o to też że jak jeździłem na zespole napędowym z plusa to wyglądało to tak jak by się sprzęgło ślizgało a sprzęgło ok. Zero mocy w porównaniu do tego co było.

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 23, 2015, 22:58:19 pm »

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 542
    • polonez 1500 88r.
Witam. Czy skrzynia z minusa i plusa się różni przełożeniami?
Tak, są inne przełożenia. W plusach jest są nieco dłuższe

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 23, 2015, 23:00:38 pm »

Offline luka92

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 988
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1.6GLI 97'
W takim razie jeśli są inne przełożenia to można jakieś konkretne dane prosić? ;) chętnie też bym się tego dowiedział jeśli są rzeczywiście prawdą te informacje
W uszach szum, w oczach łzy, na liczniku czterdzieści trzy ;)
Sam go mam sam go pcham ;)

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 23, 2015, 23:15:24 pm »

Offline Multec

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3764
  • Płeć: Mężczyzna
    • E46 325Ci | ROVER 45 1.8 | C+ 98 | Caro 1996 1.6 16V
Witam. Czy skrzynia z minusa i plusa się różni przełożeniami?
Tak, są inne przełożenia. W plusach jest są nieco dłuższe

Ciekawe rzeczy kolego opowiadasz. Przełożenia zmieniły się w 1993 roku wraz ze wprowadzeniem nowego modułu zęba, bodajże 1.25 i od tego czasu przełożenia wynoszą kolejno :
I - 3.830
II - 1.971
III - 1.321
IV - 1.000
V - 0.806
R - 3.574

Jedyne zmiany jakie pojawiły się w Plusie (jakoś na przełomie 1997/1998) to zmiana łożyska wałka sprzęgłowego na kryte obustronnie i zmiana uszczelek na "uszczelki płynne" czyli Loctite. Nie wiem jak pod deklem, ale między aluminiowym segmentami skrzyni uszczelek w Plusowych skrzyniach nie ma. Według instrukcji niby jest 5900 do uszczelniania dekla, co by się zgadzało, bo 518 nie bardzo nadaje się do połączeń aluminium-stal.
"JAZDA PRÓBNA" c.d nastąpi...

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 23, 2015, 23:19:50 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Tak, są inne przełożenia. W plusach jest są nieco dłuższe
No to nie wiem po co zakładali dłuższe przełożenie główne, skoro mogli to sobie zbilansować na skrzyni... Z moich doświadczeń ze skrzyniami od Polonezów (a miałem prawie wszystkie [92'- którą najmniej pamiętam, 96', 98' i 00']  odmiany, bo tylko bez dieslowskiej ) to wszystkie skrzynie "piątki" od OHV mają takie same przełożenia. Skrzynie od roverów są delikatnie dłuższe, co bardzo wyraźnie czuć przy zmianie mostu na 3.9. Natomiast najlepiej użytkuje się skrzynie po 98r. biegi wchodzą bardzo łatwo i nawet u mnie w atówce pomimo zużytego synchronizatora 1 biegu można było bez większego problemu zredukować bieg z 2 na 1 bez całkowitego zatrzymywania samochodu, co w skrzyni z 96r było w zasadzie niewykonalne pomimo podobnego zużycia.
« Ostatnia zmiana: Listopad 23, 2015, 23:23:14 pm wysłana przez Gomulsky »

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 24, 2015, 00:55:09 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Skrzynie od roverów są delikatnie dłuższe, co bardzo wyraźnie czuć przy zmianie mostu na 3.9.
skrzynie od roverow sa takie same jak od pozostalych, czyli takie jak Multec napisal i sa KRÓTSZE niz starsze - w podanym linku Elwood opisuje obie,

brakuje tam jednej posredniej  miedzy czterobiegowa a pieciobiegowa skrzyni ,ktora mialem w DFie ,a kupionej razem z silnikiem AB w 1995 na Kotsisa ,
znalazlem ta skrzynie w ksiazce do DFa , jej przelozenia :
I 3.753
II 2.132
III 1.378
IV 1.000
V 0.881
R 3.867
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 24, 2015, 07:15:00 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
KGB Święta racja, bo to 3,830:1 a nie 1:3,830... Ale tak czy inaczej w mojej subiektywnej opinii skrzynia wydaje się być dłuższa niż ta od OHV, może dlatego, że inaczej układa się krzywa momentu, kto to wie :P
Tak btw. to jednak wyrobiłeś 8000 postów przed końcem roku, winszuję :d

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 25, 2015, 19:31:31 pm »

Offline Michu125p

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 188
  • Płeć: Mężczyzna
  • Jeśli FSO, to tylko z dwoma wałkami rozrządu :)
    • 125p 1.4 16V / Caro 1.4 16V
Wikipedia mówi tak;
"W 1998 roku przeprowadzono modernizację skrzyni biegów: zredukowano masę części wirujących, poprawiono kąty daszkowania zębów oraz zmniejszono luzy. Wprowadzone zmiany ułatwiały załączanie poszczególnych biegów

Jest to prawda?

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #16 dnia: Listopad 25, 2015, 19:59:16 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
nie przypominam sobie, zeby kąty daszkowania wystepowaly w innych kolach niz daszkowe ,a takich nie ma w skrzyni FSO,
moge nie pamietac wszystkiego,ale mysle ze ktos poplyna w wyobrazni,
nie sadze tez by ruszano katy nachylenia linii zęba ,bo po pierwsze to w fazie projektowania trzeba je wyznaczyc prawidlowe dla wspolpracy ,a po drugie zmiana poza drobny zakres tolerancji wymaga stosowania innych modulow,bo osie walow pozostaly w tym samym miejscu,
moze jakas drobna modyfikacja kąta zmniejszono luz medzyzebny, tylko nie wiem po co to robic - mozna pogorszyc sprawnosc, mozna uzyskac cichsza prace,ale nie zauwazylem w skrzyni plusa by ciszej chodzila,a wrecz potrafi klekotac po solidnym rozgrzaniu,
na wytrzymalosc zeba to nie wplywa,

ale to nie jest kąt daszkowania

w skrzyniach plusa na pewno zmniejszono sile sprezynek na blokadach tulei klowych,bo biegi wchodza z mniejszym wyczuciem momentu zalaczenia
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Skrzynia biegów PN plus a minus
« Odpowiedź #17 dnia: Listopad 25, 2015, 22:36:06 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
Przy kołach chyba coś modzili, bo wprowadzili oznaczenia kropkami kół, taką legendę słyszałem i moja skrzynia z caro miała po 1 kropce na trybach.