Autor Wątek: Zawieszenie tylne typu 131 abarth  (Przeczytany 4968 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« dnia: Październik 09, 2016, 14:35:55 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
Oglądałem sobie film:

https://youtu.be/SSJ7uKtM0bY?t=1m08s

To zawieszenie powinno dać się łatwo dopasować do płyty Poloneza. Jedyne co można by zrobić, to wzmocnić od góry podłogę w miejscu gdzie ma być wstawiony dyferencjał i mocowanie wahaczy poprzecznych. Cała reszta ma podłożnice/poprzecznice w odpowiednich miejscach i nawet wygląda podobnie. Kwestia dopasowania wymiarów - wykonania wahaczy o odpowiednich wymiarach do Poloneza. Uwaga na jedną rzecz, tulejki wahaczy wleczonych nie są ustawione prostopadle do osi wzdłużnej pojazdu, tylko pod skosem.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 09, 2016, 20:54:01 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
tulejki są skośne jak w 126, jednocześnie zastosowano zwrotnice z mcphersonem jak w przednim napędzie, żeby można było ustawiać zbieżność kół. tu jest rysunek tego zawieszenia: http://tech-racingcars.wikidot.com/fiat-131-abarth . zwrotnica skierowana wąsem do tyłu, do niej za pomocą sworznia kulistego mocowany jest drążek regulacji zbieżności. zawieszenie proste, skuteczne, jedyna trudność polega na właściwym wyborze miejsc mocowań wahaczy i ich odpowiedniego wzmocnienia, tu widać że blachy nadwozie w czasie tłoczenia zostały odpowiednia ukształtowane.
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 09, 2016, 23:36:29 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7253
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
Cwane... przednie mc-persony z tyłu. To sie nazywa unifikacja części.
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 10, 2016, 09:11:19 am »

Offline zacekpl

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 721
  • Płeć: Mężczyzna
  • Maniak RWD
    • PN 1.8 VVC '95/Sierra 2.0 '91/BMW 7 3.0 '92/ Opel Senator 2.6 92'
O mocowanie wahaczy bym sie nie martwił, gorzej z mocowaniami kolumn. Ciekawe rozwiązanie, ogromna zaleta braku tylnego wóżka.

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 10, 2016, 11:52:59 am »

Offline Brysiek#1957

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 1047
  • Płeć: Mężczyzna
  • Zostań ninja
    • Borek 87' X20SED, Atu+00'GSI, S210 e430 4Matic
Lepiej już przeszczepić zawieszenie od e30. Wygląda na to że to mniej roboty...
Pozdrawiam Dominik
www.youtube.com/user/brysiekFSO
Cytat: dr. Grejfrut
.... jedynie słuszne dogmatyczne gadki zachowaj na czas zatwardzenia...

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 10, 2016, 12:31:31 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
jezeli to nie bedzie rajdowka,w ktorej nie wazne co jest z tylu, to montaz kolumn jest nierealny,
w rajdowce to prosta sprawa,bo i tak mozna pospinac kolumny rurami klatki
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 10, 2016, 14:16:24 pm »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
w rajdowce to prosta sprawa,bo i tak mozna pospinac kolumny rurami klatki

Powiedzmy raczej że prototyp do sportu.
Bo jeżeli chodzi o rajdy pod patronatem PZMotu, to chyba nawet liberalny regulamin HRPP nie przepuściłby Poloneza z takim zawieszeniem.
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 10, 2016, 16:11:45 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
nie wiem, jak to wyglada od strony przepisow, bo sie na tym nie znam i nie interesuje sie tym,
pisze o tym,ze ja wyjmiesz kanape i napchasz do bagaznika rur stalowych to jest na czym oprzec kolumny,
a czy to bedzie moglo jezdzic w ścigankach to juz inna sprawa
« Ostatnia zmiana: Październik 10, 2016, 16:15:07 pm wysłana przez KGB »
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 11, 2016, 01:40:47 am »

Offline banned

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 6636
  • Płeć: Mężczyzna
Przepraszam, zapomniałem że to dział technika.

A nie można zrezygnować z kolumn i posadzić sprężyn na wahaczach i oprzeć na podłużnicy w okolicy odboju?
Osiągi samochodów FSO fabrycznie mierzone z 5 osobami i 50kg bagażu na pokładzie.
Kupię części nadwozia Polonez Plus kolor 44E

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 11, 2016, 04:28:15 am »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
w ten sposób stworzysz tylne zawieszenie malucha. włochom chodziło o to żeby obydwa koła w każdej sytuacji  przyjmowały pozycję jak najbardziej prostopadłą do nawierzchni a właściwie umocowany drążek kierowniczy prowadził je z ustaloną zbieżnością. widziałem ten samochód na podnośniku- kola tylne zwisały jakby miały za chwilę odpaść ale zachowały geometrię. wiszące, tylne koła malucha oraz podczas maksymalnego ugięcia osiągają dużą rozbieżność i pochylenie. od początku istnienia samochodu konstruktorzy usiłowali stworzyć takie niezależne zawieszenie które prowadziłoby koła prostopadle do nawierzchni i zachowywałoby geometrię mimo nierówności. wymyślono tzw. oś łamaną, gdzie koło zewnętrzne trzymało pozycję prostopadła ale w tym samym czasie koło wewnętrzne traciło przyczepność. wymyślono zawieszenie z belką łączącą sztywno koła tzw. oś De- Dion. gdzie dyfer przyczepiony był do nadwozia a napęd na koła przekazywany za pomocą przegubowych półosi. wszystko ładnie- koła stoją na glebie prosto, nie pochylają się, tylko ta belka wymagała skomplikowanego układu drążków prowadzących i całość ważyła bardzo dużo. wcześniej (chyba) spróbowano zawiesić koło na suwającym się w cylindrze tłoku. nie zdało to egzaminu bo wycierało się szybko- traciło przez to geometrię, nie dawało się uszczelnić i ważyło dużo ponieważ cylinder sterczący z podwozie wymagał solidnego wzmocnienia konstrukcji i dodatkowo ograniczał skok koła. chyba nawet nie weszło do produkcji. a włochom udało się osiągnąć pożądane parametry spawając cztery rurki na krzyż i dokładając macpersona.
« Ostatnia zmiana: Październik 11, 2016, 04:45:37 am wysłana przez wrb#1974 »
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 11, 2016, 13:43:10 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
McPherson nie utrzymuje stalego kata pochylenia kola, bo geometrycznie tworzy trójkąt - po prostu dwa ramiona tego trojkata sa duzo dluzsze niz podstawa i kat pochylenia zmienia sie duzo mniej niz praca na wycinku kola,
dopiero czworobok pozwala panowac nad pochyleniem kola w wybranym kierunku,
pozbycie sie kolumny wymaga zastosowania wahacza gornego, jezeli chodzi o przerabianie tego zawieszenia (trzeba na czyms oprzec sprezyne),
inne kombinacje np. opieranie zwrotnicy na wahaczu wleczonym, staja sie bezsensowne,bo to jest po prostu inne gotowe zawieszenie np. od BMW e30
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 11, 2016, 19:53:50 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2632
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
patrząc na kształty i "potęgę" to zawieszenie BMW waży dużo, dużo za dużo. wahacz zawieszenia Abartha jest właśnie na jebaju, wygląda tak-
http://www.ebay.it/itm/Fiat-131-Abarth-Gr-4-Triangolo-sospensione-tubolare-posteriore-con-parasassi-/261602895229?hash=item3ce8bf657d:g:1EsAAOSwDk5UIUjM 
to może ważyć 5-6 kilogramów. górne punkty mocowania macpersonów  też są:
http://www.ebay.it/itm/Fiat-131-Abarth-Gr-4-Duomi-posteriori-Rear-upper-points-Due-pezzi-Two-pi-/261602898376?hash=item3ce8bf71c8:g:w2YAAOSwGvhUIUmg
nic tylko kupować i działać.
na jebaju są też w adekwatnej cenie bebechy kłowej skrzyni biegów:
http://www.ebay.it/itm/cambio-Fiat-131-Abarth-gruppo-4-/121781180435?hash=item1c5ab95813:g:4rcAAOSwnOJWFUDR
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 11, 2016, 21:30:28 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
cale e30 wazy tyle co PN, wiec zawieszenie takie ciezkie nie moze byc,
linki, a dokladniej ceny w nich podane tylko mnie utwierdzily, ze to nie jest dobra droga - za 500E to kupuje sie cale zgnite e30, a nie kilka rurek zespawanych ze soba,
gdybym jednak mial potrzebe zamontowania tylnego zawieszenia niezaleznego w swoim PN to nie bawilbym sie w przeszczepy, tylko zbudowal uklad autorski,
dolny wahacz poprzeczny i wzdluzny (na mocowaniu po resorze) ze srezyna z przodu lub z tylu piasty ,gorny wahacz poprzeczny trójkątny,

ale szczerze mowiac, to wolalbym sie zajac przednim zawieszeniem - zastapic wahacz i drazek reakcyjny wahaczem trójkątnym
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 12, 2016, 14:37:57 pm »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
Bez kolumny fajny niezależny zawias jest w Volvo 940 II/960. Do rajdowania panhard/watt, dobre amory i wystarczy, a wszędzie puszczą.
Z przodu raczej bym szedł w przeróbkę górnego wahacza, by móc zastosować jakąś porządną kolumne resorująco-tłumiącą. zrobić coś na kształt hondy civic (albo nawet od civica) nie jest to skomplikowane
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 12, 2016, 17:10:12 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13918
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
Bez kolumny fajny niezależny zawias jest w Volvo 940 II/960
niezalezny od czego ?
940 ma sztywny most do samego konca produkcji,
poliftowy 960/S90 ma z tylu wózek i polosie na przegubach

Z przodu raczej bym szedł w przeróbkę górnego wahacza, by móc zastosować jakąś porządną kolumne resorująco-tłumiącą. zrobić coś na kształt hondy civic (albo nawet od civica) nie jest to skomplikowane
nie jest skomplikowane i zarazem nie jest do niczego potrzebne,
chodzi zapewne o takie zawieszenie http://www.civic5g.pdg.pl/budowa.php?art=zaw_przod
czyli przerabianie na sile McPhersona - zajmuje to praktycznie tyle samo miejsca co McPherson, ale nim nie jest,
przydatne w projektowaniu kulku aut na tej samej plycie podlogowej,
nie tylko syfik ma taka kolumne, alfa 156/147 i inne maja podobne oraz pstuch b5 (odziedziczyl po oooo A4),
w PN nie ma sensu,bo gorny wahacz i sprezyna maja swoje miejsce od zawsze i silnika w poprzek chyba nikt nie ma zamiaru wkladac,
za to sa spore mozliwosci przy dolnym wahaczu
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Zawieszenie tylne typu 131 abarth
« Odpowiedź #15 dnia: Październik 22, 2016, 11:09:01 am »

Offline Zoltan#1930

  • Administrator
  • Wiadomości: 3185
  • Płeć: Mężczyzna
  • Sport&Classic Workshop
są 940 z niezależnym zawiasem, które przejeło 960, ba zawieszenie montowane jeszcze w latach 80 w 760. zawieszenie jest zamienne ze sztywnym mostem- tak na marginesie

Z przodem nie chodzi o miejsce, bo go nie potrzeba, tylko o zastosowanie dobrej kolumny z gwintem, zamiast bananowej, twardej i pracującej w małym zakresie spręzyny i amora złapanego w połowie długości wahacza.
dolny wahacz z przednim sworzniem zamiast gumy był w jakimś fiacie. I w iveco jest bardzo podobny system.
W polonezie przy zamontowanych PU nie jest to potrzebne, wszystkie złe odczucia znikają po ich montażu

Akurat wpadł mi w ręce fajny zawias HP sporting od auta podobnej masy, Gdybym wygospodarował pare dni...nie mam czasu końcówki wymienić od pół roku.
Cytat: KGB
GAZ rzadzi ,GAZ radzi ,GAZ nigdy was nie zdradzi  :twisted:

Polski Fiat 1977r, Polonez 1600 L 1980r, Volvo 945 2300 GL 1992r, Mazda Bongo SD1D32 2200D->2000i 1994r, Iveco Daily Max 2800TD 1997r Chrysler Town&Country 3300 LX 2001r