Autor Wątek: Jak przerobić otwór centrujący i czy będą ok 195/65 R15?  (Przeczytany 4794 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline marian.

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 418
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro+ GSi 2001r.
Cześć  :-)

Mam zamiar nabyć drogą kupna koła z fiata. Mam pytania:

1. Jak domowym sposobem powiększyć otwór centrujący z 58,1 na 58,5 mm, tak żeby nie zrobić fuszery i żeby faktycznie koło było wycentrowane na piaście? Da się to zrobić?
a) jak to zrobić w przypadku felg stalowych?
b) i felg aluminiowych? - i jak w przypadku felg aluminiowych zabezpieczyć obrobioną powierzchnię, żeby przez korozję elektrolityczną mi nie zjadło felgi albo nie przyspawało do piasty?

2. Ile kosztuje roztoczenie otworów centrujących? Czy trzeba zdejmować opony?

3. No i taki problem, że koła są 195/65 R15, więc średnica od 185/70 R13 to ~45 mm. Czy jest ktoś, kto takie montował? Czy jest duży problem z wystawaniem albo zawadzaniem koła o coś podczas skoku zawieszenia? Czy z tyłu bez problemu chowa się w nadkole?
« Ostatnia zmiana: Maj 13, 2018, 16:34:17 pm wysłana przez marian. »

Odp: Jak przerobić otwór centrujący i czy będą ok 195/65 R15?
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 13, 2018, 16:39:15 pm »

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 542
    • polonez 1500 88r.
Ja mam felgi z fiata multipli. Rozmiar koła 195/50 R15. Dorabiałem dystans 2cm bo jest inne ET felgi, do tego większa szerokość samej felgi. Dorabiając dystans toczysz go na odpowiednie średnice. Wewnętrzna - piasty, a rant pod wymiar felgi. W ten sposób rozwiązują się wszystkie problemy średnic i odległości. Musiał byś jedynie zmienić opony, bo te Twoje są za wysokie i będą obcierać przy większych ugięciach zawieszenia.

Odp: Jak przerobić otwór centrujący i czy będą ok 195/65 R15?
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 13, 2018, 17:00:49 pm »

Offline marian.

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 418
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro+ GSi 2001r.
No właśnie myślałem, że podejdą bez dystansu, bo et jest 31,5 a pn 29.

Odp: Jak przerobić otwór centrujący i czy będą ok 195/65 R15?
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 13, 2018, 19:04:34 pm »

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 542
    • polonez 1500 88r.
ET to odległość płaszczyzny przylegania felgi do piasty do połowy szerokości felgi. Czyli in większe ET tym bardziej felga chowa się w karoserii.

Odp: Jak przerobić otwór centrujący i czy będą ok 195/65 R15?
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 13, 2018, 21:39:35 pm »

Offline zimnylech

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 613
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu+ 00' Subru OUT H4
Ja mam obecnie szeroką stal ze Stilo i weszło po obróbce papierem ale jest ciasno zastosowałem też dystanse (5mm) i jest na styk. ATS CUP oddałem do tokarza i policzył mnie wtedy (2011) 20 zł od sztuki, dałem mu felgi z oponami.

Odp: Jak przerobić otwór centrujący i czy będą ok 195/65 R15?
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 14, 2018, 00:31:55 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
1. kamien szlifierski na wiertarke i rownomierne zataczanie okregow w strone przeciwna do obrotu kamienia da wystarczajaca dokladnosc roztoczenia
3. juz w innym temacie pytales o opony i pisalem,ze moze byc problem, bo 195/65/15 to jest rozmiar kol do Trucka i tam nie ma problemow, bo z tylu masz pake ,a z przodu waski zawias,
waski zawias z przodu to wiecej miejsca na kolo,a poza tym Truck stoi wyzej na sprzezynach np. Caro+ wysokosc od ziemi do sanek pod miska to ~12cm ,a moj ROY do sanek ma ~18cm ,wiec odejmujac 2cm na promieniu opony ,to Truck stoi wyzej o ~4cm na samym zawieszeniu

to czy bedzie potrzebny dystans zalezy nie tylko od ET ,ale rowniez od szerokosci felgi
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Jak przerobić otwór centrujący i czy będą ok 195/65 R15?
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 14, 2018, 21:52:02 pm »

Offline marian.

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 418
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro+ GSi 2001r.
Dzięki za odzew jak zwykle  <ok>  :-)
Tak, pytałem. Pytam jeszcze raz, bo chciałem zobaczyć może ktoś miał takie opony i czy na pewno jest kolizja z błotnikiem, etc.  :-)
No ale do rzeczy.

4. Chciałbym założyć 6,5j 195/60 R15, albo w multipli też było 6j - ale nie wiem czy da się założyć oponę 195mm szerokości - chyba nie powinno być problemu prawda?

5. Policzyłem średnice opon - obrazek w załączniku. 195/60 jest większa na średnicy tylko o 26 mm. Czy taka właściwie mała różnica będzie powodować kolizję?

6. Kalkulacje w załącznikach - 6,5j bez dystansu wnika o 22mm głębiej niż seryjna felga. Z kolei 6j z dystansem 5mm z bendixa tylko 10mm. Ile może wnikać, żeby nie było problemu? 22 mm to nie wydaje mi się dużo, ale nie wiem, więc pytam.

@KGB, pisałeś w wątku:
http://forum.fsoptk.pl/index.php?topic=25531.msg700426#msg700426
że 6j et35 wchodzą bez dystansu, więc powinno hulać takie 6j et31,5 + 5mm dystans, prawda?

Dzięki za odpowiedzi :)
« Ostatnia zmiana: Maj 14, 2018, 22:01:02 pm wysłana przez marian. »

Odp: Jak przerobić otwór centrujący i czy będą ok 195/65 R15?
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 14, 2018, 21:52:59 pm »

Offline marian.

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 418
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro+ GSi 2001r.
7. Aluminiowe felgi też mogę potraktować kamieniem szlifierskim czy je zmasakruje?

Odp: Jak przerobić otwór centrujący i czy będą ok 195/65 R15?
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 14, 2018, 22:06:29 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
7. duraluminium latwiej schodzi, wiec jest mniej roboty :D
niektore alusy nie maja materialu na centrowanie na calym obwodzie, tylko  4 odcinki przylegania - wtedy musisz przylozyc sie do kazdego odcinka oddzielnie, bo ruch po obwodzie nie przejdzie

co do opon, to raz 195/65 raz 195/60 - masz za darmo takie opony,czy co ? takie duze kola bez podnoszenia zawieszenia nawet nie wygladaja dobrze,
to ze co jakis czas szurnie o blache (lub plastik,jezeli masz nadkola) nie jest jeszcze jakies tragiczne, ale dodatkowo slabo wyglada, wiec po co sie upierac,
najlepszym rozmiarem jest 195/55/15 ,a felgi do nich najlepiej jak maja 6j ,
jeszcze 6.5j jako tako sie spisza, ale 7j z przodu sa slabe,bo ocieraja o wahacz, albo wystaja poza blotnik (zalezy od ET)
kiedys jezdzilem na 7j , teraz na 6j wiec znam temat z autopsji
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Jak przerobić otwór centrujący i czy będą ok 195/65 R15?
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 14, 2018, 22:18:53 pm »

Offline marian.

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 418
  • Płeć: Mężczyzna
    • Caro+ GSi 2001r.
Po prostu podoba mi się większe koło :-) Ale rzeczywiście, chyba nie ma co się męczyć.

Dzięki @KGB  <ok>

Odp: Jak przerobić otwór centrujący i czy będą ok 195/65 R15?
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 14, 2018, 22:38:03 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13824
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
jezeli chcesz miec troche wiecej gumy na 15"  mozesz zalozyc 185/60/15
na feldze 6j beda dobrze lezec
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.