Autor Wątek: Skrzynia biegów luz  (Przeczytany 2932 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Skrzynia biegów luz
« dnia: Listopad 14, 2018, 19:56:01 pm »

Offline michal_84

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 33
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus GLI 1997
Witam

Czy normalne jest aby luz obwodowy na wyjściu ze skrzyni biegów mierząc po obwodzie zewnętrznym przegubu elastycznego wynosił około 0,5cm (wał napędowy odłączony od skrzyni, taki sam luz na każdym biegu: od 1 do 5 i R)

Jestem na etapu kupna skrzyni, a moja obecna zachowuje się w wyżej opisany sposób i nie wiem czy jest to efekt zużycia czy po prostu
tak ma być.

Pozdrawiam

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 15, 2018, 13:18:34 pm »

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 542
    • polonez 1500 88r.
Tak ma być. Jest to całkowicie prawidłowe działanie. Jest to tak zwany luz międzyzębny.

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 15, 2018, 17:55:59 pm »

Offline michal_84

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 33
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus GLI 1997
Tylko dziwne, że na czwartym biegu też tak jest (przecież jest to bieg bezpośredni, więc chyba to nie luz międzyzębny).

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 15, 2018, 19:06:55 pm »

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 542
    • polonez 1500 88r.
OK.
Zacznijmy od prostszych rzeczy.
Czy Ty w ogóle wiesz jak działa, i po co jest skrzynia biegów w samochodzie?

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 15, 2018, 21:11:45 pm »

Offline michal_84

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 33
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus GLI 1997
Coś tam wiem.

A z biegiem bezpośrednim chodziło mi o to, że bezpośrednio połączony jest wałek sprzęgłowy z wałkiem głównym. Nie bardzo może być tu wpływ luzu międzyzębnego między kołami zębatymi czwartego biegu bo ich nie ma, a wpływ pozostałych kół zębatych jest nieistotny). Przynajmniej tak myślę i tak coś w książkach piszą.

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 15, 2018, 21:21:23 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
4 bieg też ma koła zębate, wewnętrzne ale jednak. Połączenie wałka sprzęgłowego i wałka wyjściowego oznaczałoby, że skrzynia ma tylko 1 (bezpośredni) bieg, a w rzucenie któregokolwiek innego poza 4. spowodowałoby zblokowanie się skrzyni. Tak jak Ty to przedstawiasz nie miałoby to szans działać poprawnie. Może doktorzy, którzy są wśród nas, lepiej wyjaśnią idee tego zagadnienia.
« Ostatnia zmiana: Listopad 15, 2018, 22:06:07 pm wysłana przez Gomulsky »

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 15, 2018, 21:31:41 pm »

Offline w0mbat

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 542
    • polonez 1500 88r.
Ja odpadam

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 15, 2018, 23:19:56 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2863
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Gdyby 4 bieg był bezposredni, dzialalby on cały czas. Bardziej chodzi o to że 4 ma przełożenie 1:1, tak lopatologicznie pisząc.
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 16, 2018, 02:13:21 am »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2606
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
w przekazywaniu napędu IV biegu nie uczestniczą koła zębate. jedynie tuleja przesuwna łączy osadzoną na wielowypuście wału głównego skrzyni biegów- piastę, z wielowypustem wałka sprzęgłowego.w takiej sytuacji wał napędowy obraca się równo z wałem korbowym silnika.  na czopie wału głównego osadzone jest złożenie igiełkowe (łożysko igiełkowe) które pracuje we wnęce wałka sprzęgłowego. ma to na celu stabilizację obu wałów oraz niezależność połączenia. wał główny połączony jest za pomocą przegubu elastycznego z wałem napędowym. luz IV biegu wynika z luzów między wielowypustami.
« Ostatnia zmiana: Listopad 16, 2018, 02:17:47 am wysłana przez wrb#1974 »
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #9 dnia: Listopad 16, 2018, 09:51:10 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
luz IV biegu wynika z luzów między wielowypustami
O to właśnie mi chodziło, źle się wyraziłem. Przepraszam, za nieporozumienie.
Choć trzeba uczciwie przyznać, że w nowszych skrzyniach biegów przełożenie 4 biegu nie jest bezpośrednie tylko realizowane za pomocą dodatkowej porady kół zębatych. Ale to już się nie toczy FSO, przyjemnej nie seryjnego.

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #10 dnia: Listopad 16, 2018, 13:06:22 pm »

Offline xmaniekx

  • Macher
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 658
    • C+ pinto turbo
Pokaż mi proszę skrzynię manualną w napędzie klasycznym, gdzie nie ma bezpośredniego połączenia wałka sprzęgłowego i głównego na żadnym biegu. Jestem bardzo ciekawy, bo ostatnio przechodziłem przez remont sześciobiegówki do swojego poldka i chętnie poznam takie rozwiązania.

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #11 dnia: Listopad 16, 2018, 17:00:52 pm »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
O ezu, ale ten android kaleczy polska język...
Poszukując takiej skrzyni natknąłem się na S-tronica z audi.
Nie pamiętam już dokładnie modelów, które podawał wykładowca jako przykłady przytoczonego przeze mnie rozwiązania. W każdym razie, omawiając na wykładzie dobór przełożeń w skrzyniach biegów stwierdził, że pojawił się trend, przez który odchodzi się od przełożeń bezpośrednich na rzecz przełożeń typu 0,986 lub 1,014, co pozwala lepiej dopasować przełożenia nadbiegów. Więc zapytałem się go czy takie trendy są też w samochodach z napędem klasycznym i jak w takim razie jest to realizowane? Ten odparł, że tyczy się to też skrzyń 3 wałkowych, oraz że realizuje się to poprzez dodanie pary kół zębatych symulujących bieg bezpośredni. Była chyba o tym wzmianka także w książce do TRSu, niestety zostawiłem ją w akademiku, więc póki co nie mam możliwości tego sprawdzić.
« Ostatnia zmiana: Listopad 16, 2018, 17:02:30 pm wysłana przez Gomulsky »

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #12 dnia: Listopad 17, 2018, 01:29:32 am »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
sa skrzynie 2-walkowe i 3-walkowe,
skrzynie 3-walkowe maja biegi bezposrednie, bo... hmm jak to wytlumaczyc, zeby (prawie) wszyscy zrozumieli ...  <co> bo trzeba by byc debilem,zeby zaprojektowac i wyprodukowac skrzynie 3-walkowa bez pesposredniego polaczenia walkow,
skrzynie 2-walkowe nie maja przelozenia 1:1 ,a nawet nie maja przelozen, ktore by powstaly z kol o wielokrotnosciach liczby zebow, bo kola zebate w przekladni projektuje sie tak,by poszczegolne zęby pracowaly w przyporze rzadko (w cyklach nie co obrot ,dwa lub trzy, tylko co wiele obrotow),

nie ma problemu, by zastosowac(w sensie zaprojektowac i wyprodukowac) skrzynie 2-walkowa w napedzie klasycznym, wiec robienie na sile skrzyni 3-walkowej bez bezposredniego ...  <rotfl2>
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #13 dnia: Listopad 17, 2018, 08:43:18 am »

Offline Gomulsky

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 3127
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Atu 16V GLi + Kombi 8V GSi
Też mi się to wydawało dziwne, dlatego się gościa o to zapałem. Odpowiedział co odpowiedział, czemu akurat tak "ch*" go wie. Ale wątpię, żeby pan dr nie wiedział o do nas rozmawiał. Tak czy inaczej, natrafiłem na przełożenia z jakiegoś biemdabliu gdzie dopiero 5 bieg był biegiem bezpośrednim, a 4 miało większe od 1. Także jak wspomniałem, nie zawsze 4 musi być biegiem bezpośrednim.

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #14 dnia: Listopad 17, 2018, 14:42:45 pm »

Offline KGB

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 13828
  • Płeć: Mężczyzna
  • Antypartyzant
    • Plus Srebrne Caro
skrzynie w e30 miaja bezposredni IV ,a w e36 bezposredni to V i mowa oczywiscie o skrzyniach 5-biegowych,
nic szczegolnego, przeciez DF ma skrzynie 4-biegowa i bezposredni tez jest ostatni, czyli IV,
bmw mialo w tym jakis cel, moze przygotowanie pod skrzynie 6-biegow ,moze unifikacja przelozen mostow, bo przy skrzyni z bezposrednia V mosty sa duzo dluzsze,
przeciez nic nie stoi na przeszkodzie, zeby bezposredni bieg byl nadbiegiem
Cytat: Senn#1869
Nie odpowiadasz za forum, nie moderujesz go, nie masz statusu klubowicza wiec Twoje zdanie jest nic nie warte.

Odp: Skrzynia biegów luz
« Odpowiedź #15 dnia: Listopad 17, 2018, 19:00:50 pm »

Offline michal_84

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 33
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro Plus GLI 1997
Cytuj (zaznaczone)
A z biegiem bezpośrednim chodziło mi o to, że bezpośrednio połączony jest wałek sprzęgłowy z wałkiem głównym.

Chodziło mi o połączenie dokładnie opisanym przez wrb#1974.  Dziękuję wszystkim za odpowiedzi.