Autor Wątek: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić  (Przeczytany 6180 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #20 dnia: Maj 10, 2023, 21:48:22 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2148
nie demontuj na razie gażnika.
1. odkręć śrubę na klucz 15 albo 17 obok krućca paliwa. Zobacz w jakim stanie jest sitko. Wyczyść i wkręć. Skutecznie je czyści sprężone powietrze i zmywacz.
2. podłącz kawałek czystego wężyka do krućca i dmuchaj. Gdy iglica zaworka jest w dole powinno się dać swobodnie dmuchać i powietrze wylatuje obok zaworka.
Następnie postaw w pionpokrywkę by pływak lekko dociskał zaworek ale nie musi wciskać kulki i zobacz czy przepływ powietrza będzie zablokowany.
Potrząśnij pływakiem i sprawdź czy wewnątrz nie ma paliwa.
Jeśli wszystkie punkty będą spełnione to ustaw pływak na 8 mm w pionie i 14 mm jak wisi.
Następnie wykręć główne dysze paliwowe I i II przelotu. Są na bokach gaźnika . Poznasz po tym że z komory pływakowej idą po skosach kanały do nich. Jeśli tam nie znajdziesz gruzu to wydmuchaj wnętrze komory z tego brudu i składaj.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #21 dnia: Maj 11, 2023, 06:58:33 am »

Offline jacek2

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 322
  • Płeć: Mężczyzna
    • borewicz 89
Nie musisz ściągać gaźnika. Sitko znajduje się pod tą dużą mosiężną nakrętką na klucz chyba 17. Odkręcasz, wyjmujesz sitko takie malutkie jak kiep po papierosie, czys=ścisz i zakładasz ponownie. A paliwa na rozruch nie wlewa się bezpośredni do gardzieli tylko do komory pływakowej bez ściągania nawet obidowy filtra powietrza. Ściągasz tylko pokrywę filtra i szczykawką z igłą wstrzykujesz w ten wąski otwór w gaźniku(trudno to wytłumaczyć) paliwo do komory pływakowej bezpośrednio na pływak. Auto jak odpali to powinno pochodzić chwilkę, nawet 5-10 sekund....
(chcesz to zadzwoń- 601893976- Jacek)

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #22 dnia: Maj 11, 2023, 15:47:09 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1216
Wystarczy puszka filtra.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #23 dnia: Maj 11, 2023, 22:38:10 pm »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Odkręcilem śrubę, wyjąłem coś co było kiedyś filtrem. Poskręcany i pomarszczony kiep z tworzywa, w sensie ze cały jest z plastiku. Był pozaginany we wszystkie strony i oczywiście pod światło siateczka jest cała w nalocie brudu. . Jutro ma przyjść nowy, bo zamówiłem. Dodatkowo kupiłem też zawór iglicowy, tak na wszelki wypadek. Wymienię filtr, posprawdzam odległości (rozumiem że mierzy się bez uszczelki), wykręce dysze, przedmucham sprężonym powietrzem, poskładam i dam znać co dalej.
Jacek, jak coś to pozwolę sobie zadzwonić do Ciebie.
A przy zakładaniu nowej uszczelki widziałem gdzies na filmikach że goście nakładają taka pastę, wygląda jak żel, kolory ma różne, bo widziałem na filmach i czarne i niebieskie. Ta pasta ma uszczelniac i wiązać ze sobą kurz z zewnątrz. Wiecie o co chodzi, jak się to nazywa?

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #24 dnia: Maj 12, 2023, 06:47:47 am »

Offline jacek2

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 322
  • Płeć: Mężczyzna
    • borewicz 89
Poziom paliwa mierzy się zawsze z uszczelką. Nie zakładaj pokrywy gaźnika na żadną pastę, bo potem tego nie rozbierzesz. Sama uszczelka papierowa wystarczy.
A ten gówniany filterek jest zawsze powyginany na wszystkie strony i poskręcany. Nowy jak założysz też się powygina, taka jego uroda. Tym nie ma się co przejmować. Ważne aby brudy wyłapywał....
« Ostatnia zmiana: Maj 12, 2023, 06:49:25 am wysłana przez jacek2 »

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #25 dnia: Maj 12, 2023, 09:24:36 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2148
Dokładnie. Sucha uszczelka i tyle. Tam nie ma paliwa, musi jedynie zabezpieczyć by nie weszła mysz do środka. Ja za szczenięcych lat złożyłem taką uszczelkę na silikon i na 100 km trasie rozbierałem gaźnik 7 razy i ostatnie km pokonałem już na ssaniu.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #26 dnia: Maj 12, 2023, 10:09:27 am »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1216
Gaźnik FOS ewoluował od lat 70 w kolejnych modelach FSO/OHV. Generalnie z każdą modyfikacją zubażano mu nastawy, żeby się teoretycznie mieścił w niższym spalaniu. Jak się przestudiuje książki, to poziom w komorze też się zmieniał wraz z upływem lat. Mam pod ręką tylko trzy skany, wiec: od 5,5 (125p 1982), 7,5 (Trzeciak 1991) do 8mm w Caro 1994(Morawski). Wszystko mierzone w/g rysunku BEZ USZCZELKI (w opisie czynności też jest BEZ uszczelki)
Proponuję. Weź nastawy z przełomu lat 70 i 80 sprzed ekstremalnych zubożeń. Zarówno poziom paliwa jak i dysze.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #27 dnia: Maj 16, 2023, 23:20:50 pm »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Dzisiaj miałem nieco czasu więc zrobiłem co radziliście.
Pływak zważony, ma 18 gramów, jest szczelny, zanurzyłem go w wodzie, nie było bąbelków. Poruszałem nim przy uchu, nic nie lata w środku, jest ok.
Zaworek iglicowy sprawdziłem, założyłem wężyk i dmuchnąłem - jest jak trzeba, przy otwartym powietrze idzie, przy domkniętym nie.
Filtr gaźnika wymieniłem na nowy.
Nowa uszczelka na dekiel.
Wykręciłem dysze paliwa, przedmuchałem sprężonym powietrzem (ale i tak były czyste, zero syfu) i wkręciłem na miejsce.
Przed założeniem pływaka i uszczelki przedmuchałem dekiel sprężonym powietrzem.

Chciałem kontrolnie odpalać ale zanim to zrobiłem, jeszcze raz zdjąłem wężyk z króćca gaźnika i wsadziłem go do słoika. Sprawdziłem samą pompkę paliwa. I teraz tak: dokręciłem śruby mocujące pompkę do silnika, dokręciłem również obejmę jednego z wężyków paliwa (chyba to jest powrotny, z jednej strony mam 2 króćce a z drugiej jeden i ten jeden właśnie dokręciłem). Na pompce było trochę mokro ale nie wiem czy ta wilgoć się wzięła z kapania spod gaźnika czy wokół pompki coś się dzieje.

Zachodzę w głowę czy to może być wina pompki. Z jednej strony może za mało ciągnąć bo np. popychacz się wyrobił, albo pompa nie dolegała ściśle do kadłuba i popychacz za mało pchał dźwignię pompy. Albo w samej pompie są już słabe zaworki, lub membrana lub coś innego?
Ale z drugiej strony skoro się lało spod gaźnika to jednak paliwo dochodziło. Ale może i tak za mało go było.

Niżej macie zdjęcie ile pompka naciągnęła paliwa przy kręceniu rozrusznikiem ok. 5-7 sekund.

https://zapodaj.net/f58e2be465c40.jpg.html

Jutro spróbuję odpalić silnik.

 

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #28 dnia: Maj 17, 2023, 00:55:24 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2148
wlej mu nieco paliwa do komory pływakowej . Pompa może być już zużyta. Trzeba by ją rozebrać, ale najpierw trzeba odpalić silnik by przekonać się czy wszystko jest ok z gaźnikiem.

Popychacz pompy to stalowy trzpień . W książce jest podana jego nominalna długość.
regulacja jest realizowana papierowymi uszczelkami między plastikowy izolator ciepła.
W książce masz określone jaki ma być max wznios popychacza.
Za duży uszkadza membrany, za mały pogarsza wydajność pompy.
https://sklep.regmot.com.pl/img/master/9556/Podk%C5%82adka%20ebonitowa%20pompy%20paliwa%20FSO,%20Polonez,%20Fiat%20125p%20zestaw%204144918,%204064592%20-%20widok%201.jpg

Jest opcja by wywalić pompę i zamontować elektryczną do gaźników. jej jedyna wada to, że cyka i przykręcona bezpośrednio do blachy roznosi hałas. Ale odpalanie po postoju to bajka.
« Ostatnia zmiana: Maj 17, 2023, 00:58:35 am wysłana przez diodalodz »

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #29 dnia: Maj 17, 2023, 12:30:18 pm »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Później to sprawdzę. Akumulator mi się rozładował  <lol> Jak nie urok, to...

Natomiast jak to jest z elektryczną pompą. Są takie na 0,3 bara. Ale mają dwa króćce czyli są bez powrotu paliwa. Ja mam dekiel gaźnika również bez powrotu. Jak to pożenić? Którędy paliwo ma wracać, bo zakładam taką sytuację, że pompa poda więcej paliwa do komory pływakowej niż potrzeba. Czy trzeba zmienić dekiel na taki z króćcem powrotu? Trzeba by taką elektryczną pompę wpiąć w obwód zapłonu, żeby po przekręceniu kluczyka zaczęła pracować. Cholera, czasu mało...

To są na razie dywagacje bo jednak wolałbym mieć sprawną mechaniczną pompę. Mam na zapas nówkę kompletną nieużywaną, ale z cieszącej się słabą opinią firmy Akor. Z dwojga złego mogę ją założyć. Chodzi o to, że chcę mieć na czerwiec gotowego fiata bo chcę nim polatać ok. 2000 km po Polsce. Taki tour de Pologne razem z synem. I po prostu chciałbym żeby auto się nie rozkraczyło w czasie tej wycieczki. Później, po powrocie do domu, to mogę sobie dłubać ile wlezie.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #30 dnia: Maj 17, 2023, 13:32:16 pm »

Offline Majonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 603
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez C+ gli

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #31 dnia: Maj 17, 2023, 15:12:34 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2148
łada ma 2 krućce a w fiacie są pewno 3, bo powrót jest z pompy.
Elektryczna jest do ogarnięcia. Kupujesz w sklepie trójnik 8 mm mosiężny . Zalewasz 1 odejście cyną i wiercisz otworek 1mm, choć producenci twierdzą, że nie jest to potrzebne. Zasilanie można zrobić z dyszy elektrozaworu bo pompka taka bierze znikomą moc.
Jedź w Rajdzie Koguta. Jak pojadę to masz darmowe assistance ;)

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #32 dnia: Maj 17, 2023, 15:27:10 pm »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Jedź w Rajdzie Koguta. Jak pojadę to masz darmowe assistance
no właśnie chcę jechać na Rajd Koguta, zgłosiłem już fiata :) plus jakieś zwiedzanie turystyczno-krajoznawcze później, już po rajdzie.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #33 dnia: Maj 17, 2023, 17:40:32 pm »

Offline Majonez

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 603
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez C+ gli
Wystarczy przełożyć górną część pompki od poloneza i mamy funkiel nówkę + dźwigienkę do pod pompowania paliwa po dłuższym postoju. Przy elektrycznej też bym się nie bawił, tylko wyjąć popychacz i podpiąć przewody normalnie. Pompka mechaniczna będzie tylko robiła za dopływ dla gaźnika i powrót do baku.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #34 dnia: Maj 17, 2023, 18:37:37 pm »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500

Wystarczy przełożyć górną część pompki od poloneza i mamy funkiel nówkę + dźwigienkę do pod pompowania paliwa po dłuższym postoju. Przy elektrycznej też bym się nie bawił, tylko wyjąć popychacz i podpiąć przewody normalnie. Pompka mechaniczna będzie tylko robiła za dopływ dla gaźnika i powrót do baku.

Czyli mówisz że mógłbym wpiąć elektryczną pompę między filtr paliwa a krociec zasilający pompe mechaniczną? Niezły myk, po wyjęciu popychacza zostałby w zasadzie cały system doprowadzania paliwa do gaźnika i odprowadzania nadmiaru do baku. Tylko czy pompa elektryczna zmieści się fizycznie razem z filtrem paliwa, hmm... Ale czy ta elektryczna pompa nie musi przylegać obudową do masy? Zasilanie faktycznie można wziąć z elektrozaworu.

Ale póki co sprawdzę czy gaźnik działa, ale czekam aż się podładuje akumulator.




Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #35 dnia: Maj 17, 2023, 19:17:36 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2148
Takie rozwiązanie ma jeden problem. Jak pęknie membrana w pompie to paliwo albo dostanie się na silnik, albo do oleju. Obie opcje są słabe. Pompa może być na wężach.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #36 dnia: Maj 18, 2023, 10:30:56 am »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Gaśnie. Wlałem trochę paliwa do komory pływaka i odpalił. Pochodził kilkanaście sekund i zgasł.
Odczekalem chwilę i spróbowałem jeszcze raz odpalić. Odpalił i myślę że już na paliwie z pompy bo ta dawka która miał wcześniej w gaźniku to myślę że już się skończyła. Ale znowu, po kilku sekundach zgasł.
Robiłem kilka prób, już bez dolewania pliwa do gaźnika. Raz tylko zapalił na sekundę dosłownie.

Ale w filtrze paliwa jest paliwo więc pompka ciągnie ( ale może za mało).
Nie widzę wycieków, ani pod gaźnikiem, ani koło pompki.
Myślę żeby spróbować wymienić pompkę na tą co mam w zapasie. Jest nowa więc przynajmniej powinna pracować dobrze.
Co radzicie dalej?

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #37 dnia: Maj 18, 2023, 10:37:59 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2148
wymień. Jak odpala na zalanej komorze to znaczy że wszystko z silnikiem i zapłonem jest ok.
Możesz na początek pompę zasilić z baniaczka np 1 l i przeźroczystych przewodów. jeśli silnik będzie pracować poprawnie a po podmiance na zbiornik paliwa przestanie to będziesz znać przeciwnika.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #38 dnia: Maj 18, 2023, 10:39:35 am »

Offline jacek2

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 322
  • Płeć: Mężczyzna
    • borewicz 89
Żeby dobrze zrozumieć, gdzie założyć pompę elektryczną.... Ona ma być zamontowana na wężach między zbiornikiem paliwa a pompą mechaniczną paliwa umocowaną do silnika. Wtedy stara pompa zamontowana na silniku- mechaniczna, robi za reduktor ciśnienia bo ma 3 króćce. (to jest to co kolega pisał po wyżej). Nie można pompy elektrycznej zamontować między filtrem paliwa a gaźnikiem bo się nie zmieści, i nie będzie redukcji ciśnienia paliwa podawanego do gaźnika...
Jest jeszcze druga opcja zakupu pompy od łady mechanicznej. Ona daje radę nawet bez króćca odpływowego redukującego ciśnienie w gaźniku. Kiedyś gaźniki były bez odpływu, i pompy paliwa były bez odpływu, i to zdawało egzamin i chodziło bardzo dobrze. Jestem nawet pewien że w ładzie nie było odpływu w gaźniku i wcale ciśnienie wytwarzane przez pompę mechaniczną nie zatapiało pływaka....
Sumując: najlepiej nie kombinować, i kupić zapodaną na zdjęciach pompę od Łady. Myślę że wszystko będzie hulać jak trzeba. Powodzenia w działaniu..... <ok> <lol>

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #39 dnia: Maj 18, 2023, 18:26:46 pm »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Zrobiłem próbę z nową pompą i nowym popychaczem.
Co ciekawe fabrycznie nowy popychacz ma 75 mm długości, a ten który był do tej pory w aucie był krótszy o jakieś 1,5 mm. Może się wyrobił?
W każdym razie założyłem ten nowy popychacz, nową pompkę. Odpalił, i chodził minutę ale sam go wyłączyłem. Ewidentnie nowa pompa doprowadza paliwo i niby git, ale... dźwignia pompy dzwoni jak kościelny na mszę. Aż się wystraszyłem. Tzn. przed założeniem jej do silnika naciskałem palcem czy to wogóle się rusza i wtedy też słyszałem że po naciskaniu metalicznie stuka. Może to dlatego że jest nowa prosto z folii. Może się wyrobi, a może nie. W każdym razie wszystko wskazuje że problemem z uruchomieniem była pompa.

Podaję link do filmiku, jaki nagrałem po uruchomieniu silnika. Słychać ewidentnie metaliczne stukanie pompy, poza tym dziwnie się trzęsie silnik. Ale jak dodałem gazu kilka razy, silnik nie zgasł i to stukanie ustawało w czasie naciskania na pedał. Sam nie wiem...

https://megawrzuta.pl/download/75d77272bb51038c0f0eef06e366c42b.html

A może pożenić starą pompę z nową? Zostawić dół starej i dać kopułkę nowej? Stara dopóki pracowała to chodziła cichutko. Tylko, że nie wiem co się zużyło w starej: dźwignia, sprężynki, zaworki, membrana...
Jak pytałem w sklepie Regmot to nie mieli reperaturek do pompy z Caro, a taką chyba mam (3 króćce to pompa z Caro, tak mi powiedzieli w sklepie).