Autor Wątek: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić  (Przeczytany 4053 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« dnia: Maj 08, 2023, 19:48:05 pm »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Cześć,

Problem z uruchomieniem silnika jest taki że po przekręceniu kluczyka (na ssaniu bo zimny jak skała) nie chce zaskoczyć. W filtrze było sucho jak pieprz więc od razu na dzień dobry zapodałem kroplówkę paliwa do gardzieli gaźnika (żeby nie męczyć rozrusznika). Zakręciłem rozrusznikiem i uruchomił się dosłownie na pół chwili, chyba na tyle na ile miał kroplówki w gaźniku. Potem nic. Rozrusznikiem mogę dalej kręcić ile wlezie.

I teraz tak, to co wiem, i co zaobserwowałem:
- kable WN są nówki, przejechałem na nich raz 1,5 miesiąca temu, od tamtej chwili auto stało.
- świece są nowe, zmieniane rok temu w lato, jeździłem już na nich i było spoko.
- po próbnym odpaleniu (tak jak wyżej napisałem) zauważyłem że w filtrze jest paliwo, niewiele, ale jest. Z tego co kojarzę to filtr nigdy nie jest pełny paliwa.
- wężyki paliwowe i miejsca ich łączenia z króćcami pompy oraz gaźnika są suche.
- przed filtrem paliwa jest zaworek zwrotny (ciula daje, wiem, ale jest założony)
- jakby cewka albo świece albo kable były zepsute to nie uruchomiłby się nawet na pół sekundy. A tymczasem właśnie na chwilę miauknął i się zesrał.
- pod gaźnikiem znalazłem mokrą plamę. Zdjąłem obudowę filtra powietrza ale nie kumam skąd to poleciało. Jak ściągnąłem z obudowy filtra powietrza grubą rurkę idącą do kadłuba silnika to tam było mokro.

Samochód to FSO 125p z silnikiem poloneza 1500 ME, rocznik 1990.
Ogólnie to w tym aucie jest pompa z trzema króćcami, czyli jest powrót z pompy a nie z gaźnika. A jaki mam gaźnik to nie wiem, nie znam się na tym.
Cewka jest oryginalna, nigdy nie wymieniana. Tak samo moduł zapłonowy Unitra GL-118 i jego kable. Nigdy nie ruszane i nie odkręcane.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 08, 2023, 20:35:00 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2865
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Jak dla mnie brak paliwa. Odpal go na jakimś zmywaczu do hamulcy czy też plaku, niech pochodzi chwilę. Powinien zassać paliwo, chyba, że pompa zdechła.
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 08, 2023, 20:47:55 pm »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Myślałem żeby więcej wlać do gaźnika, tak żeby miał paliwa na dłuższą chwilę. Ale z drugiej strony to mogę łatwo zalać świece i wtedy koniec imprezy.
Pompa coś ciągnie bo w filtrze jest trochę paliwa a wkład papierowy jest wilgotny. Ale może to trochę to za mało.
Wężyki paliwowe nie są pozaginane więc nie blokują przepływu paliwa.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 08, 2023, 20:59:47 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2865
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Wlej tak z 50ml. na zamknięte gardziele i próbuj. W razie co to łatwo jest osuszyć świece. To nie iryda, że łatwo je popsuć.
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 09, 2023, 11:08:32 am »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Dzisiaj rano wlałem do gaźnika ok 60 ml paliwa. Silnik zaskoczył ale pracował tylko dopóki było paliwo w gaźniku. Potem zgasł. Od razu zauważyłem mokrą plamę pod filtrem powietrza. Wg mnie ewidentnie przecieka paliwo z gaźnika. W filtrze paliwa jest wacha więc pompka ciągnie. I teraz nie wiem, nie znam się zupełnie na gaźniku. Czy są jakieś zestawy naprawcze, uszczelki, itd.? Trzeba zapewnie demontować gaźnik, rozbierać go i sprawdzać.

Chyba że to coś innego, ale te przecieki pod gaźnikiem nie mogą być z innego źródła.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 09, 2023, 13:40:02 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2865
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Jakieś zdjęcia by się przydały. Ciężko wywnioskować co i jak dokładnie
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 09, 2023, 14:37:26 pm »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Nie wiem dlaczego nie udaje mi się dodać zdjęć. Póki co tak na szybko podam linki do obrazków. Wieczorem mogę zrobić zdjęcia bez obudowy filtra, teraz czas mnie gonił.

1.  https://zapodaj.net/5f513a4bd3d65.png.html
2.  https://zapodaj.net/bb30c7a04b435.png.html
3.  https://zapodaj.net/4ba7dfdaa2457.png.html
4.  https://zapodaj.net/9328c4ff4b0bf.png.html


1. widać, że w filtrze jest paliwo a wkład filtra jest mokry
2. jest mokro pod obudową filtra, czyli wg mnie leci z gaźnika
3. na tej rurce łączącej obudowę filtra i króciec pokrywy też jest mokro, ale może ten płyn leci po tej rurce z gaźnika
4. przed uruchomieniem silnika tam było sucho

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 09, 2023, 16:43:50 pm »

Offline lukasz190

  • Kto smaruje, ten jedzie!!
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 643
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Caro MR'91
Sprawdź, czy masz napięcie na elektrozaworze w gaźniku, może tam tkwi problem i one nie otwiera \ nie zamyka się i paliwo się leje nie tam gdzie powinno. Pisze z pamięci bo ostatni gaźnikowiec to jak pamiętam miał ojciec jak ja bajtlem byłem. Druga sprawa sprawdź czy pływak nie jest dziurawy i czy jest dobrze ustawiony i dobrze zamyka zaworek. Doraźnie jakby pływak był dziuirawy można dziurkę polutować cyną.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 09, 2023, 18:34:41 pm »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Sprawdzę miernikiem ten elektrozawór.
Gaźnika nie rozbierałem jeszcze, a tym bardziej nie regulowałem. Trochę czarna magia dla mnie te ustawienia śrubek na gaźniku.

Natomiast cała ta awaria jest dla mnie o tyle dziwna, że 1,5 miesiąca temu normalnie jechałem tym autem. No, prawie normalnie, tzn. wróciłem nim z trasy na przymusowy postój bo się rozszczelniła nagrzewnica i zalało mi dywanik. Więc auto stało 6 tygodni a ja w wolnych chwilach dłubałem przy nagrzewnicy. Ale wówczas jechałem normalnie, tego dnia przed postojem zrobiłem kilkadziesiąt km, silnik spoko pracował, wróciłem do garażu, wyłączyłem silnik i tyle. A teraz chcę odpalić i dupa.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 09, 2023, 18:44:21 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
Śrubek to nie ruszaj. Jedynie można zrzucić pokrywę i zobaczyć czy jest paliwo w komorze pływakowej. Odepnij wąż od gaźnika z pompy poznasz po strzałkach na gaźniku. Wrzuć go do butelki i zakręć kilka razy silnikiem. Sprawdzisz w ten sposób czy dopływa paliwo do komory pływakowej .

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 09, 2023, 21:45:52 pm »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Zmierzyłem napięcie elektrozaworu, jest 11,97 V.
Odłączyłem wężyk zasilający gaźnik i wsadziłem go do słoika. Zakręciłem rozrusznikiem i sika wachą, ale nie wiem czy tyle ile trzeba - zakładam że tak i że pompka ciągnie jak trzeba*.
Jest straszny syf w dolnej części gaźnika. Wszystko jest uwalone jak smoła. Nie wiem jak ojciec jeździł i jak to chodziło ;-| ale działało. Być może sączyło się coś (przez lata  ]:-> ) ale na tyle mało, że nie było widać i czuć różnicy w pracy silnika.

* tak kumam sobie, że skoro jest syf powyżej pompki i tam jest mokro to jednak coś dolatuje do gaźnika. Ciecz nie kapie do góry więc paliwo z np. dziurawej pompki nie uciekało by pod gaźnik. Ale inna sprawa że być może pompka też przepuszcza i do gaźnika nie dochodzi taka dawka paliwa jaka trzeba.

https://zapodaj.net/f318a2c90f39a.png.html
https://zapodaj.net/9e7b12b00c938.png.html
https://zapodaj.net/0469d7728e956.png.html
https://zapodaj.net/f7eb95db1ee95.png.html


(zupełnie offtopic - wywala błąd przy dodawaniu zdjęć do posta)

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #11 dnia: Maj 09, 2023, 21:55:23 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2865
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
To tylko z zewnątrz. Pytanie co jest w środku. Ja bym zdjął górny dekiel z gaźnika
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #12 dnia: Maj 09, 2023, 22:08:46 pm »

Offline lukasz190

  • Kto smaruje, ten jedzie!!
  • Sympatyk
  • Wiadomości: 643
  • Płeć: Mężczyzna
    • PN Caro MR'91
Ja myślę źe po prostu pływak się zawiesił i ciągle jest zamknięty zaworek. Paliwo pompka podaje ale z racji zamkniętego zaworka wszysto wraca do baku powrotem.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #13 dnia: Maj 09, 2023, 22:32:51 pm »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
Lukasz190 może mieć rację.
Włącz jeszcze zapłon i odłącz i podłącz przewód zaworka. Powinno być słychać wyraźne stuknięcie .
Jeśli tak to jest sprawny.
Ogólnie widać że wiele lat nie był serwisowany. Ten osad na nim to norma użytkowa. Kapać może paliwo z pompki przyspieszenia umieszczonej w gaźniku.
Jeśli nie widzisz kropel w trakcie pracy można się tym nie przejmować. Zrzuć obudowę filtra, potem 6 śrubek i zdejmiesz pokrywkę.
Dalsze instrukcje w zależności od wyglądu.
 

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #14 dnia: Maj 09, 2023, 22:48:08 pm »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
ale z racji zamkniętego zaworka wszysto wraca do baku powrotem.

Hmm... Ale wraca którędy? Bo powrót paliwa do baku jest w pompce a nie w gaźniku. Do baku nie ma jak wrócić jeśli już dostało się do gaźnika. Dobrze myślę? Bo jest tylko jeden wężyk idący do gaźnika, zasilający. Może się co najwyżej wylać na zewnątrz i możliwe że to właśnie się dzieje. Ale może się mylę.
Jutro zrobię to co radzicie i zobaczymy co siedzi pod deklem gaźnika. Sprawdzę też elektrozawór.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 10, 2023, 01:06:46 am »

Offline diodalodz

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2080
Nie myślisz dobrze ;)
W pompce masz 3 krućce .
1 zasilanie pompy
2 wyjście na gaźnik
3 powrót do baku.

2 i 3 są ze sobą połączone wspólnym kanałem, ale w 3 ce masz bardzo mały otworek i paliwo tworzy w ten sposób lekkie ciśnienie.
Więc jeśli zaworek iglicowy w gaźniku jest zamknięty to całe paliwo wraca do zbiornika i tak sobie krąży.

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 10, 2023, 12:37:57 pm »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Sprawdziłem elektrozawór -  pod napięciem zdjąłem i przyłożyłem wtyk - stuka ładnie więc działa.
Zdjąłem dekiel i macie fotki oraz krótkie wideo nagrane z mierzenia odstępu pływaka

Link do filmików z pływakiem:
https://megawrzuta.pl/filesgroup/d56eec05d655559e94c095c99d9cf084.html

Wziąłem długopis, który ma 7,5 mm średnicy, i przesuwałem nim między deklem a pływakiem. Pływak delikatnie odbijał w momencie kontaktu z długopisem.
Podniosłem dekiel, trzymałem go w poziomie tak, żeby pływak swobodnie opadł. Zmierzyłem odległość między powierzchnią dekla a opadniętym pływakiem - jest 14 mm.
Na pozostałych zdjęciach widać stan paliwa tuż po podniesieniu dekla.

Linki do zdjęć:
https://zapodaj.net/24f52adf77481.png.html
https://zapodaj.net/75311329a176c.png.html
https://zapodaj.net/4382dc56a7a45.png.html
https://zapodaj.net/030f807de3898.png.html
https://zapodaj.net/2683bc7a6aba7.png.html

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 10, 2023, 13:40:57 pm »

Offline śledzik

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 2865
  • Płeć: Mężczyzna
    • Honda Accord CL9 05r +200KM
Gaźnik do czyszczenia wraz z dyszami
Był: PN Caro 95r 1.6 OHV -> 1.4 16V -> 1.4 16V -> 1.6 16V PN Caro 96r 1.8 16V -> 2.9 12V V6 PN Caro Plus 01r 1.6 16V -> 1.8 16V VVC 160KM
PN Caro 96r 1.6 8V + LPG -> 1.4 16V
Jest: PN Caro 96r 1.8 16v - Big valve i ostre walki. Nie długo dostanie turbo :)

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 10, 2023, 13:41:31 pm »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1175
Sitko przed zaworkiem iglicowym czyściłeś?
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: Silnik 1500 ME nie chce się uruchomić
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 10, 2023, 13:57:45 pm »

Offline pablius

  • Nowicjusz
  • Wiadomości: 45
  • Płeć: Mężczyzna
    • FSO 1500
Sitko przed zaworkiem iglicowym czyściłeś?

Nic jeszcze nie robiłem, dziś tylko zdjąłem dekiel. Sitko jest nad króćcem zasilającym gaźnik? Dostęp po odkręceniu śruby 6-kątnej koło tego króćca?
Czyli nie obejdzie się bez demontowania gaźnika.