Autor Wątek: wycieraczka odłącza się  (Przeczytany 1230 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

wycieraczka odłącza się
« dnia: Lipiec 14, 2024, 18:19:34 pm »

Offline zakup

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 101
    • rozne
W zeszłym roku, włączyłem wycieraczki przy V-max. Z powodu naporu powietrza, ta od kierowcy odłączyła się - mechanizm rozłączył się na przegubie. Później sytuacja powtórzyła się, przy 160 km/h. Od tej pory, nie włączałem wycieraczek na autostradzie. Przedwczoraj. to samo stało się przy już przy 120 km/h.

Czy mam do wymiany mechanizm, z wyrobionymi przegubami, czy też tam powinno być jakieś zabezpieczenie, które zgubił poprzedni właściciel? Prawa wycieraczka działa normalnie, a przy większym obciążeniu, spada na przegubie płaskownik od lewej.

Odp: wycieraczka odłącza się
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 14, 2024, 20:27:30 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5209
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Tam są takie specjalne plastikowe "kapselki" tulejki, które wchodzą w wycięcia w tych płaskownikach, a potem się je przekręca i zabezpiecza wciskając plastikowy kołek w tym kapselku, w otwór w płaskowniku. Może po prostu to się już wykruszyło, czy coś. Zaglądałeś tam? Ja to swego czasu miałem całkiem zatarte, ze bardzo opornie pracowały wycieraczki. Po prostu to zardzewiało. Rozbierałem to, czyściłem i smarowałem.Te kapselki mają od środka takie specjalne wypustki, które zapobiegają wyskoczeniu z tego przegubu, ale może gdzieś pękły i powstał luz?

Odp: wycieraczka odłącza się
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 14, 2024, 21:25:41 pm »

Offline zakup

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 101
    • rozne
Wyrwałem cały ten płaskownik i już widzę, jak to działa: nie ma żadnego zabezpieczenia - sworzeń kulowy i miska na wcisk. Wygląda na zwyczajnie wytarte od starości (przebiegu). Zamieniłem miski miejscami, czas pokaże co z tego wyjdzie.

Możecie dać namiary, jeśli gdzieś da się kupić nowy mechanizm, lub chociaż miski - może to one wycierają się, a same sworznie nie?

Odp: wycieraczka odłącza się
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 14, 2024, 21:39:33 pm »

Odp: wycieraczka odłącza się
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 14, 2024, 22:26:34 pm »

Offline zakup

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 101
    • rozne
Dzięki. Jeśli jeszcze raz wypadnie, zamawiam.

Odp: wycieraczka odłącza się
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 14, 2024, 22:54:11 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5209
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
nie ma żadnego zabezpieczenia - sworzeń kulowy i miska na wcisk
Jak najbardziej jest zabezpieczenie. Zabezpieczenie przed przekręceniem się tej miseczki w osi, podczas pracy wycieraczki, bo wtedy mechanizm może się rozpiąć. Zwróć uwagę na zdjęcie, widać tam taki plastikowy kołeczek, on wchodzi w otwór w płaskowniku. Z kolei, dookoła tej miseczki, są plastikowe wypustki, które wchodzą w wycięcia w płaskowniku. Wkładasz to, a później przekręcasz tak, by ten kołek wszedł w otwór, a wypustki przestają się wtedy pokrywać z wycięciami i miseczka jest zabezpieczona przed wypadnięciem z płaskownika.

Odp: wycieraczka odłącza się
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 14, 2024, 23:07:06 pm »

Offline zakup

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 101
    • rozne
Jest dokładnie tak, jak piszesz. Natomiast centralna miseczka (ta ,,wisząca w dół") spada mi ze sworznia, na którym obraca się. Myślałem o jakiejś zawleczce/segerze, a tymczasem to połączenie jest wyłącznie na wcisk.

Odp: wycieraczka odłącza się
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 15, 2024, 11:19:58 am »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5209
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
A sprawdziłeś, czy miseczka ma od dołu nieuszkodzony taki specjalny "rant" (nie wiem, jak to nazwać) który zapobiega właśnie samoistnemu wyskoczeniu jej z przegubu? To jest tak zrobione, żeby było właśnie ciężko to ściągnąć nawet ręcami. Tam na którymś zdjęciu to widać dobrze. Może się wykruszyło po prostu? Ale jeśli nie, to może jednak ta kulka metalowa jest zużyta, ale jakoś trudno uwierzyć w to, że plastik wyrobił metal. Niemniej, jak się za to weźmiesz, to rozbierz już wszystko i wysmaruj czymś porządnie. Ja u siebie swego czasu rozebrałem wszystko, nawet osie wycieraczek, które przechodzą przez metalowe podszybie, bo również dostała się tam woda i narobiła dziadostwa. Po takim zabiegu, nigdy już nie było z tym problemów. Tam są niby wstawione tulejki z mosiądzu, czy tam brązu, ale same osie są metalowe i one skorodowały. Podstawowa zasada kto smaruje, ten jedzie. Fabryka nigdzie nic nie smarowała, poza dolaniem oleju do skrzyni i silnika.

Odp: wycieraczka odłącza się
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 15, 2024, 15:45:14 pm »

Offline zakup

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 101
    • rozne
Przegub przy lewej wycieraczce mam sprawny, rozłączyłem go dopiero masywnym łomem. Porobiłem zdjęcia obu misek, jednak wizualnie ciężko ocenić, co jest zużyte. Może to być czop, gdyż w tym centralnym (co rozłącza się) stała woda i było pełno rdzy. Nowe mechanizmy, czopy, są już niedostępne, zatem i tak nic tu nie wyczaruję. Oczywiście nałożyłem smar.
Na razie czekam na trasę autostradą w deszczu, może będzie dobrze tak jak jest.

Odp: wycieraczka odłącza się
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 26, 2024, 20:01:13 pm »

Offline zakup

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 101
    • rozne
No i sprawdzone: nie rozłączyło się przy niemal V-max. Wycieraczki prawie stawały, aż silnik nie dawał rady ściągać ich w dół. Wniosek: wycierają się i miska i czop. Z drugiej strony, skoro wytarty czop działa z używaną (lecz sprawną) miską, to tym bardziej będzie ok z nową.

Odp: wycieraczka odłącza się
« Odpowiedź #10 dnia: Lipiec 26, 2024, 22:42:14 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5209
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
Posmaruj to czymś przed montażem, to zawsze coś pomoże. Kto smaruje, ten jedzie. No i przede wszystkim, mniejsze tarcie, to mniejszy opór dla silnika, który i tak już ma co robić.

Odp: wycieraczka odłącza się
« Odpowiedź #11 dnia: Lipiec 27, 2024, 18:44:59 pm »

Offline zakup

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 101
    • rozne
Oczywiście nałożyłem smar.

Włączysz wycieraczki przy jakichś 180 km/h, to zrozumiesz co je zatrzymuje.

ps. Tylko nie próbuj na sucho, bo bankowo zjarasz silnik!

Odp: wycieraczka odłącza się
« Odpowiedź #12 dnia: Lipiec 29, 2024, 10:55:37 am »

Offline OLO

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 1207
Warto przesmarować osie wycieraczek.
Ja mam taki patent. W igłę do pompowania piłek obsadziłem kalamitkę. W obudowie osi wycieraczki wiercę otwór 1.5mm (np pod nakrętką) i za pomocą spreparowanej igły, smarownicą wtłaczam smar. Ośka jak nowa.
Były:
PNC 1.6 GLE 95
PNC 1.6 DOHC 91
PNC 1.5 GLE 93 EVO 1
PNC 1.5 GLE 94 EVO 2
PNC 1.6 GLI 95 EVO 3
PNC 1.5 GLE 94 EVO 4
PNC 1.4 GLI 96 EVO 5
PNC 1.9 D 96 EVO 6
PNC 1.6 GSI 99 EVO 7

Karetka 1.6 GLI 97 EVO 8
PN 1.5 SLE 90 EVO 9

Odp: wycieraczka odłącza się
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 29, 2024, 12:37:23 pm »

Offline Buźka

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 5209
  • Płeć: Mężczyzna
    • Klimatyzowany Caro Plus 1.6 GSI '01
To jest w pełni rozbieralne, nie trzeba cudować. Tam są tulejki mosiężne, ale sama oś jest stalowa, więc ona koroduje. Na upartego, to można to rozebrać i dopiero wtedy zrobić otwór w osi, oraz otworki poprzeczne, w miejscu współpracy z tulejką. Wkręcić jak najmniejsza kalamitkę, żeby zostało jak najwięcej "mięsa" w miejscu nakręcenia nakrętki i gotowe. Potem tylko odchylamy plastikowy kapturek i smarujemy. Ale jak pisałem wcześniej, wystarczy rozebrać, wyczyścić do połysku i obficie posmarować. Fabryka nic tam nie dawała, więc po tylu latach, może korodować, ale jak już posmarujemy, to powinno być długi czas ok.