Autor Wątek: Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga  (Przeczytany 7808 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« dnia: Czerwiec 08, 2005, 16:07:41 pm »

SerU#408

  • Gość
Do napisania poniższego tekstu skłonił mnie mój ostatni bój z niby prostym zadaniem pod tytułem: pakujemy silnik 1.6 DOHC z Ritmo do Fiata 131. Jako wyja?nienie dla nie?wiadomych: ritmo ma napęd na przód, 131 na tył.

Silnik z ritmo miał kolektory tak samo jak 131, był pionowy i....na tym podobieństwa się niestety kończ? ale od pocz?tku.

W 131 które dostałem do zabawy był silnik z włoskiego Fiata 125 1600 DOHC 80x80. Po zdjęciu głowicy okazało się, że silnik jest kaputt (tuleje grubo?ci 1,5 mm dyskwalifikuj?ce szlif+nominalne tłoki od poloneza z pasowanymi na wcisk swożniami, zajechane panewki i porysowany wał). Zacz?łem się rozgl?dać za materiałem do przeszczepu i po kilku wycieczkach na obdukcje silników trafiłem w końcu na bardzo dobr? sztukę, tyle, że w przednionapędówce. Silnik chodził równiutko, cichutko, nic w nim nie waliło i widać było, że był po wymianie wszystkich uszczelek bo ?wieciły jeszcze nowo?ci?). Zatargałem silnik do siebie i zacz?łem przeróbkę pod tylni napęd. Na pocz?tek rozbroiłem silnik ze wszelkich zbędnych dodatków, postawiłem obok 1600 80x80 i zacz?łem przekładać osprzęt. Na pocz?tek pompa wody i pierwszy ZONK: w przednionapędówkach pompa wody jest przykręcana na ?ruby M8 w tylno na M6. Musiałem więc rozwiercić otwory w pompie i przykręcić j? do bloku. Kolejny problem to pompa oleju-ta z 80x80 miała inny rozstaw ?rub i nie pasowała. Rozgl?dn?łem się po podwórku i znalazłem stary silnik 1.3 ohv z mojej 131. Zdj?łem miskę, odkręciłem pompę i okazało się, że w ohv-kach s? uniwersalne pompy-pasuj? do obu typów bloków DOHC-ów. Następnie wymiana kominka od odmy i przykręcanie miski (z przednionapędówki nie podejdzie do tylno ze względu na brak podtłoczenia na belkę silnika i korek oleju w chorym miejscu). Kolejny kwas: miska od 80x80 nie pasuje do bloków 84 mm-jest za krótka o jaki? centymetr i za w?ska o około 0,5 cm. I w tym momencie znów przyszedł mi z pomoc? poczciwy fiatowski ohv-okazało się, że miska od niego pasuje do DOHC-a  :) Dół poskładany, pora zabrać się za resztę. Na pocz?tek mocowanie alternatora-w przednionapędówkach niestety nikt nie przewidział mocowania altka od strony wydechu-kolejne kombinacje i dorabianie mocowań  :evil: Pora na głowicę. Wydawałoby się, że niczym się one nie różni? niestety sprawa wygl?da nieco inaczej. Małym piwem jest mocowanie aparatu zapłonowego na wałek ss?cy-moża go zdj?ć i po problemie. Problemem jest natomiast malutki, wredniutki kanał olejowy na końcu głowiczki do smarowania wła?nie napędu aparatu. Za?lepka od "normalnego" DOHC-a niestety go nie zasłania. Rozwi?zanie: albo zaspawać ten kanał albo wymienić głowiczkę. Ja zastosowałem to drugie. Kolejnym elementem do przerobienia była zmiana położenia łap silnika i dokręcenie od strony wydechu nowej łapy (przendionapędówki maj? tam uchwyt półosi zamiast łapy). Podczas wsadzania silnika pojawił się kolejny wredny problem: sprzęgło, docisk i koło zamachowe też s? inne!!!  :evil: Subtelna różnica polega na ?rednicy wieloklinu na wałku sprzęgłowym przednionapędówek-jest mniejsza i przez to sprzęgło nie pasuje na wałek ze skrzyń tylnonapędówek. Wymiana koła, sprzęgła i docisku załatwiły sprawę. Do tego dochodz? takie małe szczególiki jak inne koło pasowe na wale i pompie wody, inna plastikowa osłona silnika, inny system węży od chłodzenia (brak wyj?cia wody z przodu głowicy).

Reasumuj?c : przednionapędówka różni się od tylnonapędówki następuj?cymi elementami:

1. pompa wody
2. pompa oleju
3. miska olejowa
4. głowiczka wałka ss?cego
5. mocowanie alternatora
6. tarcza sprzęgła (prawdopodobnie podjedzie od poldka-nie wiem nie sprawdzałem-wsadziłem koło, tarczę i docisk z 2.0)
7. mocowanie silnika (w innym miejscu szpilki do mocowania łap)
8. mechanizmem linki gazu przy ga?niku
9. platikow? obudow? silnika/rozrz?du
10. kołem pasowym na wale i pompie wody
11. brak trójnika obiegu płynu chłodz?cego z przodu głowicy (termostat w przednionapędówkach jest w okolicach tyłu silnika przy kolektorze wydechowym)

Je?li kto? planuje takie zabawy niech się zastanowi 5 razy zanim się za to zabierze. Bez drugiego silnika na czę?ci się nie obejdzie. W przypadku silników z Lancii czy Fiata Cromy zabawy będzie jeszcze więcej bo s? to silniki pochylone i maj? odwrotnie kolektory.

Rady te oczywi?cie tycz? się także takiej przeróbki w przypadku pakowania silnika tego typu do poldka/kanta czy innej tylnonapędówki.

Re: Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 08, 2005, 22:54:30 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Cytat: "SerU#408"
Je?li kto? planuje takie zabawy niech się zastanowi 5 razy zanim się za to zabierze. Bez drugiego silnika na czę?ci się nie obejdzie. W przypadku silników z Lancii czy Fiata Cromy zabawy będzie jeszcze więcej bo s? to silniki pochylone i maj? odwrotnie kolektory.

Rady te oczywi?cie tycz? się także takiej przeróbki w przypadku pakowania silnika tego typu do poldka/kanta czy innej tylnonapędówki.


No u mnie jest podobnie przy pakowaniu abimexa, od cholery "drobnych"pierdół do przerobienia. Jest to niew?tpliwie wyzwanie ale to wci?ga :mrgreen:  i to bardzo ;)  Mam 3 pytania odnosnie tej przekładki, nie wiem więc nie bijcie ;)

1)Jak wygl?da sprawa ostaniej panewki na wale tzn tej przy kole zamachowym ?
2) Czy jak bede pakował od cromy to miska od "zwykłego" dohc tez nie pasuje i musze szukac od ohv ??
3) Do cromy da rade załozyc normalna głowice od dohc wiec problem zamienionych kolektorów i pochylenia silnika chyba odpada.
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 09, 2005, 00:02:39 am »

SerU#408

  • Gość
Elwood gdybym to robił dla siebie i byłby to silnik przynajmniej z Cromy Turbo to jeszcze jako? bym to przełkn?ł. Niestety swap z 1.6 80 mm na 1.6 84 mm z przednionapędówki nie daje kompletnie żadnej satysfakcji i dodatkowo dostarcza traumatycznych przeżyć przy tej operacji :twisted:

Co do Twoich pytań. Nie wiem co masz na my?li pisz?c o ostatniej panewce (czy o korobwej czy o głównej). Je?li o korbowej to w przypadku silników z cromy problem ten też istnieje lecz w mniejszym stopniu jest odczuwalny (inny, pewniejszy napęd pompy oleju i co za tym idzie mniejsze spadki ci?nienia w układzie spowodowane kiepskimi pompami oleju w starszych DOHC-ach). Co do misek. Do silnika od Cromy podejdzie miska od DOHC-a na tłokach 84 i od ohv-ek na 5 podporach. Pamiętaj jednak o wysoko?ci smoków!!! (w ohv-kach i w 1.6/1.8 DOHC s? niższe niż w 2.0 i maj? mniejsze zębatki w układzie napędu w samej anatomii pompy). Je?li chodzi o głowicę, to skoro do normalnego DOHC-a da się założyć głowicę 16 v z cromy/delty to i do cromy założysz głowicę od "normalnego" DOHC-a. Problemy mog? się pojawić w "okolicach" kanałów wodnych i obiegu wody w silniku (mowa o wężach i wężykach wokół silnika)

Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 09, 2005, 21:05:53 pm »

Piotrek_

  • Gość
przestroga dopisana do dohc-faq ;)

Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 09, 2005, 22:34:18 pm »

SerU#408

  • Gość
To dopisz Piter jeszcze dzisiejsze odkrycie :twisted: Istniej? 4 typy kół pasowych na pompę wody. Z tych 4 mam w garażu 3 i oczywi?cie żadne z nich nie pasuje. Problem: koło pasowe od pompy nie jest w linii z kołem na wale i na alternatorze. Będę musiał dorobić jak?? flanszę pod koło żeby je odsadzić od pompy o około 1,5 cm  :twisted: Co ciekawe, pasuj?ce koło znalazłem w końcu ale...w moim 2.0 DOHC, które mam w samochodzie :twisted:

Skutkiem skutków silnik nadal jest nie odpalony a ja już jestem u kresu wytrzymało?ci.  :twisted:

Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 11, 2005, 00:21:33 am »

odiss

  • Gość
Jak czytam te wypracowania SerU to widze że Zdolny ?l?sk ma naprawde zdolnego Monstera w swoich szeregach. Daj znać jakby? kiedy? pisał ksiażke. Nic z niej zapewnie nie zrozumiem (tyle technicznych szczegółów) ale dla samej satysfakcji kupie :D

Szacunek !

Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 11, 2006, 23:19:50 pm »

Długi#1865

  • Gość
szczerze mowiac to przydalby sie dzial pod tytulem SWAP :D

Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 12, 2006, 21:45:29 pm »

Offline Elwood#1887

  • Moderator
  • Wiadomości: 2725
  • Płeć: Mężczyzna
  • Wujek Samo Zlo
Tez jestem za :D
Obecny park maszynowy :
Ford Granada 4.0 '82 "No replacement for displacement "
BMW E36 323ti  '98 No LPG
BMW E82 125i   '10 "Ferrero Rocher Złoty Miesiąc"& No LPG

Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 12, 2006, 22:10:47 pm »

SerU#408

  • Gość
Tak mnie naszło:

SWAP: Samozwańcza Watacha Autonomicznych Przekładaczy
SWAP: Sam Wymy?lił Ale Przesadził
SWAP: Se Walne Auto Potwora
SWAP: Silnik Wielki Ale Przeklęty

 :mrgreen:  :roll:

Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 24, 2006, 15:52:27 pm »

Offline Bocian_s#313

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 7254
  • Płeć: Mężczyzna
    • Borostworek niepospolity 1,8 16V
O qrcze patryk. Kopę lat. co tam w UKeju słychać  :mrgreen: .

MOże załatwisz parę silniczków 1,8 roverka ;).
Pozdrawiam
Bocian_s#313
POLONEZ nie umiera nigdy!!
Wycisnąłem silnik jak cytrynę: 136.9KM@5140RPM i 198,1Nm@4268RPM  <shock> :d
Cytat: snikers
wierz mi, z perspektywy kogoś kto kilka lat jest na forum, męczące jest ciągłe czytanie o tym samym.

Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 26, 2006, 00:18:16 am »

Patryk#153

  • Gość
Hej Bociek:) Fajnie ze ktos mnie jeszcze pamieta ;)  
Tu-deszczowo :cry:
Co do silnikow-rozgladne sie ;)
Wreszcie mam neta, wiec teraz bede tu czesciej :roll:

Odp: Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 03, 2013, 22:14:57 pm »

Offline Zuczek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 836
    • Polonez 2.0Turbo, Syrena 1.0, Tarpan2.9v6 4x4
    • FSO KLUB MAŁOPOLSKA
czy do 2.0 8v tempry zaloze miske olejową , kolektory, pompe wspomagania, kolo zamachowe.aparat zaplonowy w blok, od dwulitrowego dohca z argenty?
polonez 2.0 DOHC Turbo
Syrena 105 1.0 pyr pyr,Tarpan2.9v6 4x4
punto 1.2 - Qatro in progress
ford escort MKIII 1984 1.6 Automatic
wigry 2, clk

Odp: Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 03, 2013, 22:20:14 pm »

Offline Bomber

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 351
  • Płeć: Mężczyzna
    • 2.0C '84, Omega Bfl '03
Miskę tak(mowa o misce głębokiej a nie płaskiej)-musisz ją przerobić bo tempra ma inną pompę i smok. Kolektory też założysz. Pompę wspomy-nie wiem. Koło zamachowe-tak. Aparat w blok nie-nie ma otworu, nie mówiąc już o braku wałka pośredniego który ten aparat miałby napędzać.

Odp: Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 03, 2013, 23:20:52 pm »

Offline Zuczek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 836
    • Polonez 2.0Turbo, Syrena 1.0, Tarpan2.9v6 4x4
    • FSO KLUB MAŁOPOLSKA
plaskiej nie zaloze?(tzw"pletwy") dlaczego? pompa za bardzo wystaje?
polonez 2.0 DOHC Turbo
Syrena 105 1.0 pyr pyr,Tarpan2.9v6 4x4
punto 1.2 - Qatro in progress
ford escort MKIII 1984 1.6 Automatic
wigry 2, clk

Odp: Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 03, 2013, 23:23:25 pm »

Offline Bomber

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 351
  • Płeć: Mężczyzna
    • 2.0C '84, Omega Bfl '03
Nie miałem nigdy "płetwy" w rękach, ale wydaje mi się, że będzie tak jak piszesz-smok za bardzo wystaje. Jak robiłem u siebie, to musiałem pociąć trochę miskę w środku i dodatkowo przespawać sam smok. Ale da się też "przeklepać" smok i nie trzeba spawać. Kolega tak miał w 125p z silnikiem Cromy 2000.
« Ostatnia zmiana: Luty 03, 2013, 23:27:59 pm wysłana przez Bomber »

Odp: Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 09, 2013, 22:47:34 pm »

Offline nicek27

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 289
  • Płeć: Mężczyzna
Co do pompy wspomagania, to wspornik na którym pompa siedzi powinien pasować. Porównywałem 16v ze starym 8v i różnica tylko taka, że wyjście na chłodnice oleju w 16v turbo jest(no i tam jakieś inne, ale to szczegóły tylko). Co do koła pasowego to tego już nie wiem jak z wałem będzie pasować.
Jakbyś jakieś graty do tego silnika potrzebował to daj znać. Na złomie dzisiaj byłem i stały chyba 3 cromy, 2 tempry, tipo.
« Ostatnia zmiana: Luty 09, 2013, 22:49:50 pm wysłana przez nicek27 »
125p długi pick-up 1.6 GSI
E34 M5
125p 1.6 GSI na sprzedaż

Odp: Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 10, 2013, 16:33:13 pm »

Offline Zuczek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 836
    • Polonez 2.0Turbo, Syrena 1.0, Tarpan2.9v6 4x4
    • FSO KLUB MAŁOPOLSKA
zastanawiam sie poprostu zy zamiast remontowac dół mojego dohca zy nie zapakowac wlasnie z cromy/tempry bloku ew bloku z glowicą. reszte osprzętu zostawic ten o mam.
polonez 2.0 DOHC Turbo
Syrena 105 1.0 pyr pyr,Tarpan2.9v6 4x4
punto 1.2 - Qatro in progress
ford escort MKIII 1984 1.6 Automatic
wigry 2, clk

Odp: Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 15, 2013, 22:44:32 pm »

Offline nicek27

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 289
  • Płeć: Mężczyzna
Nie fajniej cały silnik wstawić? Albo coś z oryginalnie zamontowanym turbo.?
No, chyba że o to tutaj chodzi żeby wszystko samemu składać po kolei.
125p długi pick-up 1.6 GSI
E34 M5
125p 1.6 GSI na sprzedaż

Odp: Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 15, 2013, 22:57:20 pm »

Offline Zuczek

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 836
    • Polonez 2.0Turbo, Syrena 1.0, Tarpan2.9v6 4x4
    • FSO KLUB MAŁOPOLSKA
tutaj chodzi oto zeby to jezdzilo na gazie i na gazniku z turbiną ;) zeby toto niemialo wogle elektroniki,,, sam blok raczej odpada ale z glowica normalnie tylko z osprzetem ze starego dohca  juz jaknajbardzej tak.
polonez 2.0 DOHC Turbo
Syrena 105 1.0 pyr pyr,Tarpan2.9v6 4x4
punto 1.2 - Qatro in progress
ford escort MKIII 1984 1.6 Automatic
wigry 2, clk

Odp: Poprzeczny DOHC w tylnonapędówce-przestroga
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 15, 2013, 23:33:39 pm »

Offline nicek27

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 289
  • Płeć: Mężczyzna
Sam myślałem o takiej robótce (ino bez turbo) z silnikiem z jakiejś tempry czy tp. Zawsze to młodsze wszystko jest, nie ma jakichś śmiesznych wałków pośrednich, w ch. tego na złomie stoi. Tylko się nazbierało starych DOHC i odpuściłem, bo ileż można. :-)
125p długi pick-up 1.6 GSI
E34 M5
125p 1.6 GSI na sprzedaż