Autor Wątek: jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?  (Przeczytany 4835 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 01, 2006, 12:34:29 pm »

Offline Osfald

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 690
    • JAGUAR XJL 3.0 Supercharged 380KM
co do sedna sprawy... oczywiscie odciecie swiatle postojowych za pomoca przekaznika bedzie dzialac i zostalo juz dokladnie wytlumaczone :) a co do offtopu to:

Cytat: "Płaski#1866"
no widzisz, technikum to technikum, a nastudiach to niczego nie umieja nauczyc :P:P


a w leb chcesz?  :roll: zartuje oczywiscie to nie sa srodki dydaktyczne  ;)

Cytat: "Płaski#1866"
sam teraz studiuje mechanike i budowe maszyn i widze jak jest. teoria, a praktyka to dwie inne rzeczy, ktore jak widac ciezko polaczyc. doswiadczenie i bezposrednia stycznosc z "problemem" dopiero daje pojęcie o sprawie.


studiujesz na MT czy na energetycznym (politechnika sl)? moze trafisz do mnie to chetnie podejme sie udowodnienia tezy, ze "teoria nie jest oderwana od praktyki", a przynajmniej nie w takim stopniu aby nie wiedziec czegos o przekazniku czy podlaczeniu miernika elektrycznego  :mrgreen:  ;)  pozdrawiam
FSO Car Team
12 lat przejeździłem wyrobami FSO. Są powody do dumy :)

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 01, 2006, 12:43:50 pm »

Russell

  • Gość
ehh osfald...... :P  to powiedz mi, dupie elektrycznej, jak podł?czyc amperomierz w poldku zeby cholera działał :mrgreen: + wpinam co cieńszego przewodu z akumulatora, a ten cholerny minus? bo albo ja, albo amperomierz tego nie wytrzyma :twisted:

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 01, 2006, 15:06:50 pm »

Offline Osfald

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 690
    • JAGUAR XJL 3.0 Supercharged 380KM
ponizszy rysunek chyba rozwiaze Twoje watpliwosci:



A - amperomierz
V - voltomierz
FSO Car Team
12 lat przejeździłem wyrobami FSO. Są powody do dumy :)

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #23 dnia: Luty 01, 2006, 18:00:07 pm »

Płaski#1866

  • Gość
Cytat: "Osfald"


a w leb chcesz?  :roll: zartuje oczywiscie to nie sa srodki dydaktyczne  ;)


:D:D:D

Cytat: "Osfald"

studiujesz na MT czy na energetycznym (politechnika sl)? moze trafisz do mnie to chetnie podejme sie udowodnienia tezy, ze "teoria nie jest oderwana od praktyki", a przynajmniej nie w takim stopniu aby nie wiedziec czegos o przekazniku czy podlaczeniu miernika elektrycznego  :mrgreen:  ;)  pozdrawiam


ATH Bielsko Biala.

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #24 dnia: Luty 01, 2006, 18:12:36 pm »

russell

  • Gość
rozwieje. ..... chyba amperek sie popsuł bo tak ł?czyłem  :(

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #25 dnia: Luty 01, 2006, 18:59:42 pm »

Offline Osfald

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 690
    • JAGUAR XJL 3.0 Supercharged 380KM
Cytuj (zaznaczone)
rozwieje. ..... chyba amperek sie popsuł bo tak ł?czyłem


mogles go przeciazyc zbyt duzym pradem i padl... albo uszkodzony zostal bocznik albo ustroj pomiarowy (jesli mowimy o mierniku wskazowkowym - analogowym)... jesli bocznik to wystarczy rozkrecic amperomierz, dociac i wyskalowac nowy bocznik z drutu oporowego...

moglo sie tez tak zdarzyc, ze amperomierz wymagal zewnetrznego bocznika i jesli podlaczyles miernik bez niego to nic Ci nie pokaze (duzy opor wewnetrzny)

Cytuj (zaznaczone)
ATH Bielsko Biala.


aj... to za daleko na udowadnianie   ;)
FSO Car Team
12 lat przejeździłem wyrobami FSO. Są powody do dumy :)

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #26 dnia: Luty 01, 2006, 19:49:13 pm »

Płaski#1866

  • Gość
Osfald istotne jest rowniez to, ze da sie przejsc po lebkach lub nie robiac nic, a pozatym jak sie czego nie uzywa to sie zapomina. tak juz niestety jest. tez juz zapomnialem wiekszosci tego czego sie uczylem w technikum.

[ Dodano: 2006-02-01, 19:53 ]
Russell a co chciales zmierzyc??

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #27 dnia: Luty 02, 2006, 01:26:14 am »

Boczek

  • Gość
Zapewne pr?d rozruchowy (dla tych co nie wiedz? to dopisuje że jest do?ć sport).

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #28 dnia: Luty 02, 2006, 08:34:28 am »

Russell

  • Gość
nie zmierzyc tylko mierzyc, ci?gle....   zamontowałem to na stałe zamiast radia które warte było z 20zł ale i tak sie desperat znalazł który chciał je miec.  dzisiaj oddam amperka koledze  (po technikum elektrycznym czy cus :)  )   bo powiedział ze da rade naprawic. woltomierz działa  :twisted:  jeszcze tylko wakuometr, temperatura oleju, i silnik v8  :mrgreen:

[ Dodano: 2006-02-02, 08:35 ]
a jakby ktos pytał po co mi to, odpowiadam, leżało w garazu to se zamontuje, a jak mi sie znudzi to sprzedam

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #29 dnia: Luty 02, 2006, 10:06:40 am »

Offline Osfald

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 690
    • JAGUAR XJL 3.0 Supercharged 380KM
tylko nie montuj amperomierza na kablu, ktory idzie do rozrusznika... napewno nie zmierzy Ci 300A  :mrgreen: tylko zadymi... do pomiarow tak duzych pradow stosuje sie mierniki cegowe... nie bardzo mam pojecie co chcesz tam mierzyc? jesli prad ladowania akumulatora to musisz zalozyc go na kablu wychodzacym z alternatora ale wtedy powinienes plus na amperomierzu dac w strone alternatora
FSO Car Team
12 lat przejeździłem wyrobami FSO. Są powody do dumy :)

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #30 dnia: Luty 02, 2006, 17:04:49 pm »

russell

  • Gość



to s? te mierniki. Te od oleju wygl?daj? praktycznie tak samo.  
Wiem że amperka mam wpi?ć w ten cieńszy przewód.   a co do tego co chce zmierzyc no to własnie wyslałem coby mi to pokazywało pr?d ładowania....... i rozładowywania  :mrgreen:

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #31 dnia: Luty 02, 2006, 17:29:44 pm »

russell

  • Gość
a koncepcja panelu srodkowego wygl?da tak


wła?ciwie to juz nie projekt, bo zostało tylko donitowac tak? blaszan? rozpurke coby sie panel na czyms trzymał, no i sprawdzic czy w takim położeniu bedzie dzwigienka pozioma działac.  No i mam nadzieje ze to zbyt wiesniacko nie wygl?da. a radio i tak sie nie miesciło w pierwotnym połozeniu to teraz ma więcej miejsca

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #32 dnia: Luty 03, 2006, 07:17:21 am »

Russell

  • Gość
no tak.... całe allegro...   woltomierz podłączony pod 9v zasilacz pokazuje 12v, a przy 12v pokazuje 18,,,,           a amperomierz nic nie pokazuje.... no i po jabłkach :mad:

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #33 dnia: Luty 03, 2006, 15:09:06 pm »

Offline Osfald

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 690
    • JAGUAR XJL 3.0 Supercharged 380KM
russel wszystko jest ok.... zasilacz 9V ma sile elektromotoryczna okolo 12V (zalezy co to za zasilacz) wiec woltomierz jest OK... porownaj odczyt z Twojego woltomierza z innym woltomierzem (npewno dobrym) podlaczonym rownolegle do Twojego

co do amperomierza to napewno wymaga BOCZNIKA... zaraz Ci narysuje o co mi chodzi..
FSO Car Team
12 lat przejeździłem wyrobami FSO. Są powody do dumy :)

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #34 dnia: Luty 03, 2006, 17:56:20 pm »

Russell

  • Gość
no własnie sprawdziłem to w praktyce. rzeczywi?cie woltomierz jest OK. sprawdzałem na róznych zasilaczach i stwierdzam.... tak, masz racje.. :mrgreen:

PS spodobała mi sie ta zabawa z eletr?....  teraz przerobiłem stare jak swiat radyjko.   wywaliłem wszystkie bebechy i poskładałem tak, ze wszystko zmiesciło sie w małym pudełczku, z którego wystaje tylko regulator gło?nosci i wtyk do podł?czania np diskmana.   no i z tyłu zwykła radyjkowa wtyczka.   podepne głosniczki i wcisne to gdzies pod pulpitem....... czyli juz moge sobie odpuscic szukanie miejsca na radio.... i nikt mi go nie buchnie :lol:  :roll:

dzięki wielkie Osfald,  i czekam na (z)bocznik

[ Dodano: 2006-02-03, 17:57 ]
a zacz?łem od swiatel :mrgreen:  :twisted:

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #35 dnia: Luty 03, 2006, 19:39:58 pm »

Offline Osfald

  • Sympatyk
  • Wiadomości: 690
    • JAGUAR XJL 3.0 Supercharged 380KM
w najsamprzod troszke teorii :)

amperomierz jest podlaczony w dosc "sprytny" sposob... amperomierz de facto nie mierzy bezposrednio pradu I lecz mierzy malutki prad wplywajacy do ustroju pomiarowego wywolanym spadkiem napiecia U na rezystancji R, ktore z prawa Ohma jest proporcjonalne do pradu przeplywajacego przez ta rezystancje (U=I*R)... bocznik to nic innego jak wlasnie taka rezystancja pomiarowa dla amperomierza

zerknij na ponizszy rysunek:



widac, ze rezystancje pomiarowa (bocznik) wlaczasz w przewod, w ktorym chcesz mierzyc przeplywajacy prad, a do bocznika dopiero roznolegle podpinasz amperomierz... oto cala idea :)

problemem moze okazac sie w Twoim przypadku dobranie bocznika - nalezy go kupic lub wykonac samemu w zaleznosci od posiadanego amperomierza (zakres dopuszczalnego pradu przy ktorym wskazowka amperomierza osiaga koniec skali pomiarowej) i wielkosci mierzonego pradu...

domowym sposobem najlepiej wykonac go z drutu oporowego i wyskalowac przy pomocy innego, dobrego amperomierza lub woltomierza... potrzebne tu sa pewne doswiadczenia prowadzone na "zywym organizmie" czyli samochodzie lub na zasilaczu laboratoryjnym

najprosciej byloby dla Ciebie kupic niestety jeszcze raz amperomierz z wbudowanym bocznikiem... wtedy poprostu wpinasz go w badany obwod i juz

PS
jesli zalezalo Ci na tym aby wskazniki byly "stylowe" to ok... ale ja na Twoim miejscu zainwestowalbym w jakies mierniki panelowe (elektroniczne), ktore sa o wiele dokladniejsze, a kosztuja niewiele np. w AVT 28zl za sztuke (niestety takze wymagaja bocznika) http://sklep.avt.com.pl/go/_info/?id=7685
FSO Car Team
12 lat przejeździłem wyrobami FSO. Są powody do dumy :)

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #36 dnia: Luty 03, 2006, 20:47:12 pm »

russell

  • Gość
no amperomierz mierzy od -50A do 50A.  A ponoc max co moze wyjsc z alternatora PN i DF to 44A.   Czyli musze skombinowac bocznik na wła?nie 50A? no to chyba musiałbym to jako? kupic albo cos, bo liczyc teraz t? rezystancję, dobierac drut, cholera nie wiem

rezystancja bocznika to Rb= r / ( I/i -1 ) czy cos takiego tak?        
r- rezystancja miernika w omach
I - pr?d bocznika w amperach
i - zakres miernika
tak to sie liczy?    czyli pr?d bocznika to te 50A tak?  

r = U/I           - co tu jest to U?

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #37 dnia: Luty 03, 2006, 20:59:50 pm »

Boczek

  • Gość
U to jest napięcie ( V)

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #38 dnia: Luty 03, 2006, 20:59:57 pm »

russell

  • Gość
Osfald,  przypuszczam ze z moj? wiedz? raczej bocznika nie zbuduje. Potrzebuje boczniczek 50A/50mV tak?    a sk?d moge taki wzi??ć? tzn da sie to kupic w sklepie z elektronik?? czy to jakis "specyfik"?  pozatym to bedzie bezpieczniejsze dla samochodu......

prosze, na politechnice mnie nie nauczyli a fso i Osfald, -owi dobrze idzie  :mrgreen:

jak oddzielić ?wiatła pozycyjne od mijania?
« Odpowiedź #39 dnia: Luty 03, 2006, 21:01:06 pm »

russell

  • Gość
Boczek#1851,  wiem ze to jest napięcie, az tak durny nie jestem  :mrgreen:  :mrgreen:  :P    tylko nie wiem co za napięcie