FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: kakofoniks w Marzec 19, 2011, 11:24:03 am
-
Hej,
Ostatnio nabyłem 4 maty każda o mocy 17Wat oraz 2 oryginalne wyłączniki podgrzewanych siedzeń w Polonezie.
Mam pytanie jak podłączyć zasilanie, chodzi mi o to żeby nie spalić kabli w aucie?
-
A masz fabryczna wiazke? z miesiac temu rysowalem tu schemat w temacie o podgrzewanych fotelach.
-
sory za off top ale gdzie dorwałeś przełączniki?
-
udało mi sie na allegro kupić :D
Maurer możesz podesłać linka do rysunku...
Nie mam wiązki...
-
http://www.forum.fsoptk.pl/index.php/topic,16675.msg508199.html#msg508199 schemat na sterowanie dwiema matami w jednym fotelu przy pomocy jednego dwupozycyjnego przycisku - daje dwa poziomy grzania.
-
dzieki...
Ale nasuwa mi się pytanie
4 maty w sumie to łączna moc 64W
Nie chce spalić u siebie przewodów w związku z czym gdzie się wpiąć z +
-
udało mi sie na allegro kupić :D
Te za 60zł/sztuka? :P
dzieki...
4 maty w sumie to łączna moc 64W
Przewody z wiązki fabrycznej skoro przygotowane były na grzanie to są raczej wystarczająco grube... :)
-
ta...
drogo ale montaż za 2 tyg...
a jak sprawdzić czy w wiązce fabrycznej jest wiązka do grzania??
czy jest w każdej? jak ją znaleźć
-
ta...
drogo ale montaż za 2 tyg...
No to gratuluje, bo facet sprzedawał je za 35zł na początku a potem zwęszył interes... :)
a jak sprawdzić czy w wiązce fabrycznej jest wiązka do grzania??
Pod zegarami czteropinowa kostka wyglądającą tak:
http://iv.pl/images/37742715749544535419.jpg
Nad schowkiem od strony pasażera druga taka kostka.
Zawsze możesz też puścić prąd bezpośrednio z akumulatora i wrzucić przekaźniki (działające po stacyjce i po przełącznikach).
-
pytanko, czy mogę się dostać do tej kostki nie rozbierając plastików?
W sensie latarka + zanurkowanie pod kierownice?
No cóż przełączników nie widziałem już od ponad pół roku więc nie miałem specjalnego wyboru.
Szukam jeszcze chłodnicy klimatyzacji z wentylatorami - lub bez jakbyś wiedział daj znać.
Na razie udało mi się dostać komplet akupresury przód + tył za 350
-
hej,
czy ta kostka powinna sie znajdowac za panelem przelaczników po lewej stronie kierownicy - czy jesli zdejme panel to będę mógł zobaczyć kostke?
-
U mnie była pod zegarami po lewej stronie - tak jak na zdjęciu, nie za bardzo da się ją wyciągnąć dalej. ;)
Musiałem ściągnąć daszek i same zegary żeby ją zobaczyć - btw. w ogóle masz plusa czy minusa?
-
plusa 2001
-
a kostka za schowkiem?
dala się jakoś łatwo zobaczyć?
Chciałbym uniknąć rozbrajania auta...
Auto stoi w garażu i widuje je raz na 2-3 tyg więc ciężko je rozkręcić i skręcić
-
Nie masz kostki do podgrzewania siedzeń ze względu na zubożoną wiązkę z rocznika 1999-2002.
Kostka za schowkiem to jest wyjście zasilania z alternatora i wykorzystywana była w radiowozach, karetkach, itd. do zasilania urządzeń dodatkowych.
Opisywałem kilka razy wolne kostki w Plusie, pozwolę sobie przytoczyć :
Kostka z lewej strony za zegarami (4 piny)
Przewód fioletowy - +12V po stacyjce, zasilanie mat (przewód idzie ze skrzynki bezp)
Przewód zielony - podświetlenie klawisza
Przewód czarny - masa PODŚWIETLENIA klawisza
Przewód szary - wejście +12V do sterowania kontrolką (po podaniu +12v, powinna się zaświecić)
Ta po prawej taka jak od grzania foteli jest od elektrycznych szyb.
przewód czerwony - zasilanie, stałe +12V
przewód czerwono-niebieski - podświetleni klawiszy, +12v po stacyjce
przewód czurny - masa
Po lewej za zegarami (mała zaookrąglona) od el.lusterek
-przewód brązowy, zasilanie lusterek +12V po stacyjce
-przewód zielony, zasilanie podświetlenia joya, +12V po stacyjce
-przewód czarny, masa, wspólna dla podświetlenia i zasilania lusterek
Mała kostka po prawej (dwa piny)
błękitny i błękitno zielony przewód -wejścia 12V z centralki alarmu do sterowania kierunkowskazami.
Za zegarami więcej wolnych kostek nie ma. :-)
Wolne kostki/konektory występują tak :
- za schowkiem (czerwony przewód dochodzący) i rozgałęziony na 4pin, zasilanie prosto z alternatora, wykorzystywane do zasilania wyposażenia specjalnego, np. radiowozu, karetki
- nad skrzynka bezpieczników, konektor w plastikowej obudowie, przewód fioletowy - do alarmu
- wolna kostka pod lewą lampą w bagażniku - kostka haka
- 2 wolne konektory + 1 złącze hermetyczne pod maską po prawej stronie pzy poduszce amortyzatora - Plusy GSi z bogatą wiązką 98r i prawdopodobnie początek 99r - złącza klimatyzacji do ECU. :-)
To byłoby na tyle jeśli chodzi o Plusa. ;)
-
Prosciej znalezc kostki do podłączenia mat - sa pod wykladzina po prawej stronie tunelu srodkowego, w okolicy lewej nogi pasazera z przodu:) przejrzyj watek do ktorego linka podalem Ci wczesniej, tam sa fotki.
-
Multec pisze, że kostki nie były montowane w atu plus 2001.
Sprawdzę w przyszłym tygodniu - jeśli są przy tunelu to je znajdę
Multec czy wg twojego opisu powinienem oba fotele podłączyć pod kostkę po lewej Przewód fioletowy czy jeden fotel a drugi po prawej przewód czerwono-niebieski.
No i jeszcze pytanie czy wytrzymają przewody maty 2x po 17W na każde siedzenie
-
BTW. Kostkę za schowkiem można by wykorzystać do podgrzewania foteli - z niej puścić stały plus na maty a sterowanie zrobić przekaźnikami które będą odcinały masę (a masę można pociągnąć choćby z szyn foteli). Oczywiście przekaźniki przez włączniki i przez stacyjkę. ;)
-
Prosciej znalezc kostki do podłączenia mat - sa pod wykladzina po prawej stronie tunelu srodkowego, w okolicy lewej nogi pasazera z przodu:) przejrzyj watek do ktorego linka podalem Ci wczesniej, tam sa fotki.
Skoro nie ma wiązki początkowej (od bezpieczników do kostki 4pinowej za zegarami) to skąd niby miałyby się wziąć kostki przy tunelu ? :P
kakofoniks, ta po prawej z czerwonym, czerwono-niebieskim i czarnym przewodem jest od elektrycznych szyb. Najlepiej dorobić sobie wiązkę i zasilanie pociągnąć np. ze skrzynki bezpieczników. Pin do kontrolki w zegarach jest zaznaczony na "schemacie", który ktoś niedawno wrzucał na forum.
-
hmm... moze czegoś nie rozumiem,
skoro w wiązce są :
kostka po lewej Przewód fioletowy
kostka po prawej przewód czerwono-niebieski.
i oba są sterowane po stacyjce... to czemu nie mogę się tam wpiąć?
I po raz kolejny ponawiam pytanie czy przewody wytrzymają 4x 17 W
przy okazji awaryjnie czy ktoś ma schemat jak podłączyć się z przekaźnikami
-
Multec a gdzie się wpiąć w bezpieczniki?
Czy można podpiąć się pod światła - w polonezie odpalają się ze stacyjką zrobiłbym rozgałęzienie na drugi bezpiecznik i dalej do przełącznika i foteli - tylko czy wiązka wytrzyma - co sądzisz??
-
Skoro nie ma wiązki początkowej (od bezpieczników do kostki 4pinowej za zegarami) to skąd niby miałyby się wziąć kostki przy tunelu ? Język
Szczerze? nie wiem:) nie doczytalem piszac to, ze kolega ma plusa. U mnie początek (od bezpiecznikow) idzie chyba od razu do kostki przycisku.
Kakofoniks - te 17w to mysle nie jest na tyle duzo, zeby sie bac o wiazke (ktorej pewnie nie masz;P). Gorzej, jesli to wszystko na raz bedziesz chcial podlaczyc do jakiegos lipnego przewodu. Na Twoim miejscu wpialbym sie z tym w kostke za schowkiem, z tego co pamietam wygladala na solidna. Z zapalniczki pozyczyc prad tez pewnie byloby bezpiecznie. Napisz jaki schemat na przekaznikach chcesz, to Ci narysuje.
-
. Na Twoim miejscu wpialbym sie z tym w kostke za schowkiem, z tego co pamietam wygladala na solidna.
No u mnie jest nawet bardzo solidna, jeden plus to 2 kable. :)
Maurer, jaki u siebie masz bezpiecznik? 20A czy musiałeś jeszcze mocniejszy wkładać?
. Z zapalniczki pozyczyc prad tez pewnie byloby bezpiecznie.
A do zapalniczki to przypadkiem nie lecą jeszcze kierunki i coś tam jeszcze?
-
ok to może od początku.
Na początek powiem, że jeszcze nie rozkręcałem nigdy przodu więc nie wiem jakie kable są pod spodem
obecnie w aucie ląduje trochę rzeczy:
- czujniki parkowania - podpiete światła przednie tylnie
- lcd - podpięte światła wsteczne
- alarm - muszę odłączyć stary - popsuł się i założyć nowy
- elektryczne szyby
- centralny zamek
- domyślam się, że 3 ostatnie pozycje podłącze pod czerwony kabelek po prawej - tam gdzie jest ciągłe zasilanie +12
no i w końcu
akupresury z podgrzewaniem - nie mam pojęcia jak je podpiąć. Wiem tylko że powinny się wyłączać po wyłączeniu samochodu - nie chce kiedyś przyjść rano i stwierdzić wrr... (cenzura) zapomniałem wyłączyć ogrzewanie...
Schemat dowolny - byle by spełniał wymaganie wyłączenia się po wyjęciu kluczyka :) a... podeślij linka do przekaźników. Nie znam się za dobrze na elektronice, więc przekaźniki wolę kupić gotowe.
Chyba że można by się wpiąć w wiązkę do świateł - co sądzisz - to byłoby najprostsze?
Z zapalniczką jest problem, że działa na postoju a to znaczy, że trzeba by jakiś układ dodatkowy robić. Poza tym co jeśli podczas jazdy zechcę wpiąć np GPS'a wytrzyma czy nie? - może się to wydawać głupim pytaniem ale ostatnio odkryłem, że mój komp zużywa 4x więcej energii niż zamrażarka...
-
Nad schowkiem od strony pasażera druga taka kostka.
Która nie jest od tego, tak naprawdę :P
Multec a gdzie się wpiąć w bezpieczniki?
Nie Multec tylko fabryczna instrukcja poloneza gdzie masz opisane który bezpiecznik jest od czego (ten co ma numer 14 Ci podpowiem) :>
- elektryczne szyby
Nie. Elektryczne szyby podłączasz pod trzecią 4-pinową kostkę która znajduje się za zegarami ale z prawej strony. 8)
-
U mnie w oryginalnej instalacji 20A sie stopił - przeplyw byl, ale plastik sie rozplynal, dalem tam 30A. Przewody sie nie grzaly za bardzo. Teraz mam to na przekaznikach, juz nie pamietam jakie tam bezpieczniki sa. Z tego samego bezpiecznika co zapalniczka bardzo mozliwe, ze sa zasilane tez inne rzeczy, ale bezpiecznik powinien byc tak obliczony, zeby wytrzymac wszystko naraz. A zapalniczka chyba ciagnie wiecej niz 4x17w.
W plusach jest kontrolka od podgrzewania siedzeń? Jesli chcesz zeby wszystko wylaczalo sie po wyjeciu kluczyka, najlepiej zrobic to na przekaznikach, przekaznik poprzez wlacznik podpiac do ktoregos z obwodow podswietlania przyciskow. Jutro Ci cos w tym stylu narysuje. GPSem sie nie przejmuj, nie powinien brac wiecej jak 0,5A.
-
W plusach jest kontrolka od podgrzewania siedzeń?
Tak
-
No to trudno byloby go zostawic z wlaczonymi siedzeniami,jesli bedzie sie swiecic:)
-
nie zgodzę się z tym.
Podświetlenie tablicy w plusach jest hmmm... subtelne
-
No właśnie, a przecież czasem człowiek się spieszy albo np. zadzwoni mu telefon przy wysiadaniu...
A puszczenie tego przez przekaźnik podpięty np. do podświetlenia przycisku jakiegoś to żaden problem. :)
-
ok będę wdzięczny za układ. Poproszę na gotowych przekaźnikach :)
-
(http://img848.imageshack.us/img848/5909/dsc00386y.th.jpg) (http://img848.imageshack.us/i/dsc00386y.jpg/)
Dwa najzwyklejsze przekazniki, ktore dostaniesz w kazdym sklepie elektronicznym albo motoryzacyjnym, w tym ukladzie fotele beda sie wylaczac ze stacyjką. W miejsce PLUS Z AKUMULATORA podłącz plusa z czerwonej kostki za schowkiem, albo z zasilania zapalniczki. Plusa po stacyjce najprosciej z podswietlania jakiegos przycisku. Możesz jeszcze od styku H albo V włącznika puścić przewód do zegarów, do kontrolki.
-
Maurer dzięki, wytłumacz mi tylko czym się rożni zwierny od przełącznego i który wg ciebie byłby lepszy?
-
Zwierny, to taki który po dostaniu prądu na cewkę (styki 85 i 86) zwiera styk 30 z dwoma stykami 87. Takie sa standardowo w skrzynce w polonezie (te czarne). Zwierno rozwierny, czy tam przełączny, ma styk 30 normalnie zwarty z 87a (styk srodkowy, nie numerowalem go na rysunku), a po podaniu napięcia na cewkę rozłącza 30 z 87a, i łączy 30 z 87. Przewaznie w sklepach dostaniesz ten drugi typ. W tym schemacie ktory tu rysowalem to bez roznicy jaki zastosujesz - w instalowaniu troche latwiejszy bylby tylko zwierny, ale to niewielka roznica.
-
Jak podłączasz coś pod kostkę za schowkiem musisz puścić przez bezpiecznik bo ten obwód idzie prosto z alternatora beż żadnego zabezpieczenia.
-
to fakt... pytanie jaki ? czytałem że zakładany jest 15-20
-
Serio, tam nie ma zadnego bezpiecznika? A no to daj jakis niewielki, 7,5A powinien wystarczyc.
-
nie wiem czy nie ma...
ja jeszcze się tam nie dogrzebałem - rozkręcam kokpit jak tylko odbiorę fotele od tapicera.
Przy okazji przy rozkręceniu kokpitu podłączę od razu elektryczne lusterka z podgrzewaniem.
:)
-
Serio, tam nie ma zadnego bezpiecznika? A no to daj jakis niewielki, 7,5A powinien wystarczyc.
Nie ma.Dlatego trzeba zabezpieczyć żeby nie było "płonie polonez w lesie";)
-
Odgrzeję temat bo potrzebuje pomocy . Pokopałem instalację przy przełączniku do podgrzewania foteli wymieniając przewody na dłuższe ze względu na zmianę deski. Nie ma ktoś jakiegoś schematu który pin od czego ? Przełącznik mam 2 pozycyjny nie podświetlany (było spięte że grzało 2 fotele na raz). Dioda dopiero świeciła po uruchomieniu podgrzewania . W aucie instalacja plusowa wychodząca za licznika z 4 pinowej kostki . Mógł by mi ktoś opisać który przewód ma iść do którego pinu ? bo ja już sam nie wiem co jest nie tak ;/
Przełącznik tego rodzaju
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/19260724_1799886370044580_7084936123207596091_n.jpg?oh=b46e2163989c539617033a1c3526ca8a&oe=5AEAE8C3)
Piny z tyłu
(https://scontent-waw1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/27066773_1799886710044546_489190196702642349_n.jpg?oh=813e42d1217799f0445a129afa9f01da&oe=5AE29227)
Schematu za nic świecie nie mogę mogę znaleźć a w Bibli Morawskiego nie ma mowy nic niestety tylko el szyby ;/
-
Po co Ci schemat? Miernik w dłoń, pomiar rezystancji i badaj, między którymi pinami pojawia się przejście. A w kostce za zegarami masz wejście do kontrolki, bodajże szary, fioletowy to +12V który musisz rozdzielić na oba przełączniki, cienki zielony i cienki czarny, do podświetlenia, więc ich nie wykorzystasz.
-
bo z miernika nie doszedłem co do czego po po prostu czasem nie ogarniam najłatwiejszych rzeczy a te trudniejsze o dziwo czasem zdarzy się ze ogarnę . Tak że był bym wdzięczny jak by ktoś był w stanie pomóc z tym ;/ . Jedyne do czego doszedłem to że ostatnie 2 piny na dole to jest 12V Fioletowy przewód za licznika i tyle ;/
-
To zapodaj pod niego jeśli możesz schemat pinów może uda mi się przerobić przełącznik od świateł (3 pozycje) i po prostu zmenię przód przełącznika