FSO-Polonez Tuning Klub
GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Elektryka => Wątek zaczęty przez: Bastek772 w Marzec 09, 2021, 13:53:04 pm
-
Cześć,
Mam problem ze swoim GSI, jak jest rozgrzany to często po zgaszeniu nie chce odpalić przez kilka minut. Po chwili jak przestygnie pali od razu. Na gazie i na benzynie jest taka sama sytuacja.
Jeden mechanik mi mówił, że prawdopodobnie jest to wina czujnika położenia wału korbowego, że jak jest stary to po rozgrzaniu zmienia mu się rezystancja i przez to auto nie pali.
Możecie potwierdzić diagnozę?
Oryginalny czujnik jest na allegro za 130zł, nie chcę w ciemno kupować, a innego pomysłu nie mam co to może być.
https://allegro.pl/oferta/czujnik-polozenia-walu-polonez-plus-1-6-gsi-nowy-9871278738
-
Jest to jakiś trop.
W GLI sprawdzałem czujnik multimetrem (czy tam miernikiem elektrycznym), poszperaj w necie jak to zrobić (ja już nie pamiętam pożądanych wartości) i będzie wiadomo.
-
odłącz wąż od LPG do wtrysków/mieszalnika i polataj na benzynie. Wtedy się upewnisz czy to nie jest wina zalania gazem np z nieszczelnego wtrysku.
-
A może trzeba przewody zapłonowe obejrzeć, a może przerwę na świecach wyregulować. Bo chyba GSI jest wyczulone na wady w przewodach i świecach.
-
Świece i przewody zmieniałem. Poza tym przypadkiem kiedy jest dobrze rozgrzany odpala elegancko.
Ostatnio też u gazownika byłem, cały przegląd z regulacją instalacji był i raczej jest ok.
-
Gazownik może ci sprawdzić jedynie wydajność wtrysków , ale w polonezie jest full grup więc to znacznie utrudnia diagnozę.
Szczelności nikt nie sprawdza bo nikomu się nie chce. Równie dobrze winny może być też parownik który przepuszcza gaz przez przewód podciśnienia . Jedyna sprawdzona metoda to zakręcić butlę, wypalić gaz z rurek i polatać na paliwie 2-3 dni. Jeśli problem ustąpi to trzeba szukać problemów w LPG.
-
ale w polonezie jest full grup więc to znacznie utrudnia diagnozę.
a GSI to nie półsekwencja ?
-
Ja taki przypadek ogarniałem w GSI i finalnie okazało się, że walnięta była cewka zapłonowa. Fartem udało się namierzyć, bo podczas gdy nie mógł odpalić udało się zweryfikować brak iskry. Na pierwszy ogień poszedł czujnik położenia wału ale usterka występowała nadal. Po wymianie cewki ustąpiło. Dużo później dotknął mnie ten sam problem w lanosie (te cewki są podobne albo takie same) i też wymiana pomogła.
-
ale w polonezie jest full grup więc to znacznie utrudnia diagnozę.
a GSI to nie półsekwencja ?
jest polsekwencja
Dużo później dotknął mnie ten sam problem w lanosie (te cewki są podobne albo takie same) i też wymiana pomogła.
w 2.0 na pewno jest taka sama, ale gdy szukalem na alledrogo cewki to przewijaly mi sie aukcje cewek do latynosa z gniazdem 3pin, czyli pasywne,
troche dziwne, ze w 2.0 bylaby aktywna, a w mniejszych silnikach pasywne, ale moze zmienili od ktoregos roku,
albo sprzedawcy na alledrogo namieszali z nowszymi modelami np. lacetti,
w sumie nie zwrocilem uwagi jaka mam w evandzie, az sprawdze z ciekawosci
-
troche dziwne, ze w 2.0 bylaby aktywna, a w mniejszych silnikach pasywne
Z moich ustaleń wynikało, że 4 piny były w 1.6 16v i 2.0 16v, a 3 piny w 1.4 8v, 1.5 8v, i 1.5 16v, może to zależało od zastosowanego ECU
-
to by wyjasnialo sprawe, oprocz tego 1.5 16v ;>
na pewno zalezy to od ECU, bo sterowanie cewka jest inne,
szczerze mowiac wole sterowanie pasywne, zwlaszcza przy DISie - cewka w boschu jakas taka solidniejsza, no i w Ferrari wystepowala :d
-
Wracam do tematu.
Czujnik położenia wału wymieniony i dalej to samo.
Ostatnio zmieniłem cewkę i dalej bez zmian. Cewkę kupiłem na allegro i padła po 300km jazdy - akurat na autostradzie pod Gdańskiem 😠 starą miałem przy sobie i udało się ruszyć dalej.
Co do cewki to czemu mogła tak szybko paść? Będę chciał to reklamować.
A co do nieodpalania na ciepłym to zostaje tylko zalewanie gazem?
Jak gaz się skonczył to problem dalej był ten sam. Butli nie zakręcałem, bo mam średnie dojście do zaworu, a nie chcę grzebać na czuja bo się na tym nie znam.
-
Panowie może ktoś wie , czy czujnik położenia wału od daewo lanos pasuje zamiennie do gsi, bo jak patrzeć to wyglądają podobnie, tylko czy system działania jest taki sam.
-
Panowie może ktoś wie , czy czujnik położenia wału od daewo lanos pasuje zamiennie do gsi, bo jak patrzeć to wyglądają podobnie, tylko czy system działania jest taki sam.
Na 99% to jest to samo, bo w Polonezie GSI i Lanosie są te same układy wtryskowe Multec XM.
W ramach ciekawostki, jutro sprawdzę czy Polonez GSI zagada na czujniku z Nubiry.
-
Będziemy wdzięczni za informację czy załapie.
-
Dobrze że wypłynął ten temat, to nie będę zakładał podobnego, bo i mojego A+ X20SED (układ wtrysku praktycznie taki sam jak GSI, tylko o dwa elementy bogatszy, czyli czujnik spalania stukowego i sterowanie egr) dopadła wybiórcza chęć współpracy...
Objawy wyglądały na czujnik położenia wału korbowego, czyli coraz częściej jak ma ochotę to nie zapala. Podczas prób rozruchu wskazówka obrotomierza czasem na ułamek sekundy podskoczy na 1000obr/min, a czasem na ~300, a czasem nawet nie drgnie. Ale jak już zapali, to nie zgaśnie dopóki go nie wyłączę. Czasem po zgaszeniu zapali za drugim, trzecim razem użyciem rozrusznika, ale przeważnie za pierwszym. Ostatnio jednak zdechł na amen, ale na szczęście w miejscu garażowania i nie chciał zapalić. Kupiłem i wymieniłem czujnik. Po wymianie zapalił, ale tak bez przekonania. Jeździł bezawaryjnie trzy dni i zaczął swoje figle. Jak chce to zapali, jak nie to nie...
Jak dla mnie objawy braku pobudzenia obrotomierza, to brak sygnału z czujnika położenia wału korbowego, na podstawie tego tematu zaczynam podejrzewać zapłon, czyżby jednak uszkodzona cewka zapłonowa zakłócała pracę sterownika symulując uszkodzenie cpwk? Przecież cpwk, to podstawowy czujnik dla układu wtryskowego i jak nie "widzi" obrotów (widocznych na tarczy obrotomierza) to silnik nie będzie uruchomiony, bo według sterownika nie ma takiej potrzeby.
Tak więc przyczyny bardziej szukać w cewce, cpwk, czy może też w sterowniku?
-
Będziemy wdzięczni za informację czy załapie.
Niestety eksperymentu nie będzie, zapomniałem że czujniki od Nubiry i Poloneza mają inne wtyczki.
Ta sama okoliczność sprawia że czujnik od Lanosa nie będzie bez przeróbek pasować do GSI. Wnioskuje to na podstawie zdjęć w aukcjach, gdzie czujniki od Daewoo mają prostokątna trzypinową kostkę, a do Poloneza GSI trzypinową owalną.
-
to przedluz to kabelkami - raptem trzy,
jezeli bedzie dzialalo to wazna informacja, bo wtyczke mozna zmienic i wtedy ma sie czujnik w niskiej cenie,
w boschu nie ma tego problemu, bo ma prostokatna wtyczke
-
Albo podpiąć gniazdo nubiry przewodami do przewodów gniazda gsi i będzie uniwersalne połączenie, raz czujnik od gsi, coraz droższe, albo od nubiry czy inny pasujący bo koszt o wiele mniejszy. Albo zrobić przejściówkę, czyli z jednej strony przewodu wtyk gsi a z drugiej gniazdo od nubiry. Tylko gdzie dostać same wtyki czy gniazda.
-
https://wtyczkolandia.pl
Miłego szukania ;)
-
<lol>
wyszukiwanie obrazem powinno pomóc naprowadzić na odpowiedni typ wtyczki
-
jedna to będzie AMP Super Seal
A druga to bym musiał zobaczyć
-
A poza Daewo jakie auta miały a taką samą wtyczką CPWK. Bo dziś byłem na złomie, a tam żadnego daewo nie mają.
-
Daewoo to zerżnięty opel przecież więc wszelkiej maski astry,Vectry,omegi i co tam jeszcze robili w latach 90tych będzie miało takie wtyczki <spoko>
-
Lanos JPT 3 pin.
Polonez chyba Superseal OH-3.
-
jedynie trzeba zobaczyć kierunek nawinięcia cewek i rozłożenie pinów oraz indukcyjność.
-
Skoro elektronika jest zaadoptowana z nubiry, bo cewka pasuje, sterownik też jest podobny to i czujnik CPWK powinien pasować, no poza wtyczką.
-
Wtyczka nie pasuje od żadnego daewoo, czujnik w gsi zadaptowany jest z jakiegoś amerykanca, zreszta jest tu na forum obszernie opisany ten czujnik od gsi
-
.
-
A przepraszam. Wtyczka w GSi to bedzie Metri-Pack 150 3 pin. Jeśli jest to czujnik indukcyjny to temat jest prosty - między dwoma pinami (VR+ i VR-) będzie rezystancja 500-1250Ohm, a trzeci to ekran. Później to jedynie ewentualnie zamiana między +/- czujnika.
(https://e-connectors.pl/environment/cache/images/0_0_productGfx_4741/E-C_0142.jpg)
-
dokładnie. Obrócenie + z - wywoła przesunięcie zapłonu albo całkowite unieruchomienie jeśli sterownik jest mądrzejszy.
-
Przypuszczam ze w ogóle nie da się uruchomić, bo dekoder będzie spodziewał się innego zbocza.
-
Czyli reasumując, to jeszcze nikt takiego doświadczenia nie robił z podmianą CPWK od nubiry/lanosa do gsi czy będzie działał.
-
Zasadniczo nie widzę przeciwskazań. Cewka ma identyczną rezystancję - tj. ok. 550Ohm. Pin 1 i 2 we wtyczce czujnika w GSi to cewka i na to wychodzi, że w Lanosie też. A trzeci to ekran. Powinno chodzić.
-
Sprawa prosta, jak siądzie czujnik wału to nie masz też kluczowania wtryskiwaczy w gsi , dioda świecąca opornik i go work.
-
Szybciej odpiąć przewód zapłonowy, wsadzić świece i sprawdzić czy jest regularna iskra przy kręceniu.
-
jezeli bedzie dzialalo to wazna informacja
Kumpel sobie kiedyś testował takie kombinacje i na czujniku z lanosa jego Kancior GSI pracował poprawnie. I z tego co pamiętam na czujniku z Boscha też...
-
Każdy czujnik VR o podobnej rezystancji będzie pracować poprawnie.
-
No i wszystko działa, czyli CPWK od daewo, plus delikatna przeróbka, żeby było gniazdo dla wtyczki od gsi. np KOSTKA GNIAZDO ZŁĄCZE SUPERSEAL OHW-3 OHG-3 OH 3 lub https://konektory.pl/product.php?id_product=2045. I nie trzeba płacić za orginał ponad 200 zł tylko 40 zł z przeróbką.
-
Nie. Pisałem wyżej, że to złącze to Delphi/Aptiv Metri-pack 150 3 pin.