FSO-Polonez Tuning Klub
		GŁÓWNE KATEGORIE FORUM => TECHNIKA => Mechanika => Wątek zaczęty przez: banned w Kwiecień 30, 2024, 19:48:55 pm
		
			
			- 
				Dzień dobry!
 
 Proponuję skompilować w jednym miejscu (proszę o przyklejenie tematu), listy części i zamienników dopasowanych z innych samochodów które dobrze działają w Polonezie. Patenty typu pompa paliwa do gaźnikowca od Łady itd. oraz dostępne dedykowane części w miarę możliwości z numerami.
 Ostatnio mam dostęp do katalogów i okazało się np. że do Bendixa są dostępne hamulce Brembo, więc też coś dorzucę  ]:->
- 
				No to ja podrzucę od razu co tam pamiętam:
 
 Hamulce:
 
 Pompa hamulcowa do hamulców bendix - (http://TRW PMF182) - trzeba jedynie zmienić gwinty na przewodach hamulcowych, ale za to mamy pewną, niecieknącą i niezapowietrzającą się pompę za ok. 80zł.
 
 Bezpośredni zamiennik pompy do Bendixów - TRW PMD253 , niestety cena oscyluje w okolicy 200-250zł.
 
 Układ chłodzenia:
 
 Termostaty: najlepiej działające: Stahlter Termostat 6593.85, Stahlter 6593.88, Stahlter 6593.82 (ostatnie dwie cyfry numeru to temperatura otwarcia)
 
 Włącznik termiczny chłodnicy wentylatora: Działające - temp. 92-87 EPS 1.850.00 ; temp. 87-82 EPS 1.850.017 ;90-85 EPS 1.850.134
 
 Gumowe kolanko łączące głowicę z zaworem: Silikonowa redukcja 19-16, np. https://art-gum.net/product-pol-2377-Redukcja-silikonowa-prosta-19-16-mm-L-140-mm.html
 
 Silnik:
 
 Uszczelniacze zaworowe - pasują elringi 553.190, materiał FPM
 
 Uszczelniacz tylny wału korbowego: pasuje od Nissana Patrola; Elring 546.941, materiał MQV
 
 Łożysko "szumofon" w skrzyni biegów CBK-083 - zamiennik z epoki: GPZ 6-50706Y, dobra jakość, względem badziewia Kraft itp
 
 Podwozie:
 
 Wał napędowy - podpora wału łada Tadem - wystarczy rozpiłować "fasolki" do montaż w miejscu fabrycznej: 2105-2202078-82 BRT, przegub elastyczny wału: wzmocniony łada niva: 2123-2202120-82 BRT
 
 
 
 
- 
				Nadwozie Chyba powinno być podwozie. 🙂
- 
				Miałem tam zamiar upchnąć trochę więcej, ale listę będę uzupełniał z czasem. Poprawiłem.
			
- 
				Od siebie mogę dodać (do OHV):
 
 Poduszka silnika: BMW E30:
 BIRTH: 5183
 BMW: 11 81 1 132 321
 BMW: 11 81 1 175 212
 CORTECO: 21651248
 FEBI BILSTEIN: 06739
 GSP: 511594
 LEMFÖRDER: 10450
 LEMFÖRDER: 10450 01
 METZGER: WM-G 125
 OPTIMAL: F8-5432
 QUINTON HAZELL: EM1575
 RUVILLE: 325011
 SWAG: 20 13 0010
 TOPRAN: 500 002
 TRUCKTEC AUTOMOTIVE: 08.22.002
 VAICO: V20-1067
 VAICO: V20-1067-1
 
 Termostat: Subaru BRZ, Forester; Toyota GR86:
 21210-AA180
 580 948
 7.8948
 92831
 SU003-00407
 TH56189G1
 21210-AA181
 SU003-04960
 21210-AA220
 21210-AA221
 
 Amortyzatory tył (proste):
 Bilstein B6 24-020282
- 
				Ciekawy temat, tylko żeby czasem nie było tak, że zaraz znajdą się "zaradni" którzy zaczną pisać przy danych częściach "Subaru BRZ, Forester; Toyota GR86 POLONEZ" albo tylko POLONEZ i cena od razu 100% w górę, bo to do poloneza i tego już niema. 
			
- 
				się "zaradni" którzy zaczną pisać przy danych częściach "Subaru BRZ, Forester; Toyota GR86 POLONEZ" albo tylko POLONEZ i cena od razu 100% w górę, bo to do poloneza i tego już niema. Ale dowaliłeś, nie żyjemy w czasach gdzie jedyny sklep to u pana miecia za rogiem
 
 Poduszki silnika Polonez 1.4 : SWAG 64130009 CORTECO 21652742 FEBI 18746
 Regulator napięcia ze szczotkami Polonez ohv : MM amp0119 HELLA 5DR 004 241-791  HUCO/HITACHI HU130790  BERU GER018
- 
				 Buźka więc na co czekasz, leć do hurtowni we swojej wsi wykupić wszystko i już masz pomysł na biznes :P .Od siebie dorzucę że do ohv pasują termostaty z 1.9/2.0 TDI (wszystkie rodzaje silnika)
			
- 
				Źle mnie zrozumieliście. Chodziło mi bardziej o to, że jak coś jest pasujące do poloneza, to zaraz niektórzy zaczynają wywalać ceny w kosmos, choć nie jest to typowo część do poloneza i można to kupić wszędzie i bezproblemowo. To takie trochę psucie rynku bezsensownymi cenami. W ogóle jakaś głupawka się zrobiła z tym.
			
- 
				Źle mnie zrozumieliście. Chodziło mi bardziej o to, że jak coś jest pasujące do poloneza, to zaraz niektórzy zaczynają wywalać ceny w kosmos, choć nie jest to typowo część do poloneza i można to kupić wszędzie i bezproblemowo. To takie trochę psucie rynku bezsensownymi cenami. W ogóle jakaś głupawka się zrobiła z tym.
 
 
 nie sądzę, żeby przedstawiciele Intercarsu czy iParts śledzili FSOPTK w celu podbicia cen części (a jeśli dzięki temu do polonezów zaczną być montowane elementy lepszej jakości to w sumie żadna strata) a jeśli duże hurtownie nie podniosą to sprzedawcy drobnicy nie będą konkurencyjni ze swoimi podbitymi cenami
 
 wracając do tematu:
 
 Termowłącznik wentylatora chłodnicy:
 
 MEYLE 100 959 0002
 
 
 kostka stacyjki:
 
 MEYLE 614 091 0001 (z astry f, żyje już dwa lata, imho najlepsza jakość dostępna do poloneza)
 
 moduł zapłonowy GSi (zwany również cewką zapłonową):
 
 HELLA 5DA 193 175-581 (z frontery 2.3)
 
 
 
 
- 
				..
 Kolega oxej napisał, to co tez sam chciałem napisac  ;p
- 
				No i dobra, w sumie, wiadomo już o co chodzi. Najważniejsze, to powynajdywać części, które pasują i które się bezproblemowo dostanie.
			
- 
				Ciekawy temat, tylko żeby czasem nie było tak, że zaraz znajdą się "zaradni" którzy zaczną pisać przy danych częściach "Subaru BRZ, Forester; Toyota GR86 POLONEZ" albo tylko POLONEZ i cena od razu 100% w górę, bo to do poloneza i tego już niema. 
 
 
 Już to robi, ale tylko na razie jeden, i jest to sklep REGMOT, który chyba czyta to forum :D
 
 https://sklep.regmot.com.pl/uszczelniacz-simering-silnika-tyl-fso-polonez-f,3,14181,17781
 
 Pojawił się jakiś czas po tym, jak kiedyś napisałem, że ten model elringa, pierwotnie do nissana patrola, pasuje do poloneza. Ale dzięki temu tylko więcej osób kupi dobry uszczelniacz z porządnego materiału, zamiast badziewia :) Tak to dalej sklepy by oferowały tylko moto-technikę i inny szajs, kiedy na półkach sklepowych leżą części pasujące, a kilkukrotnie lepszej jakości.
 
 
- 
				I tak tanio ten uszczelniacz. Ja ostatnio przepłaciłem bardzo za taki z Corteco, nawet nie będę pisał, bo wstyd, ale przynajmniej dałem zarobić znajomemu w takim jednym sklepie. Miał to akurat na stanie, a że mi się nie chciało z allegro zamawiać, to cóż...
			
- 
				Ciekawy temat, tylko żeby czasem nie było tak, że zaraz znajdą się "zaradni" którzy zaczną pisać przy danych częściach "Subaru BRZ, Forester; Toyota GR86 POLONEZ" albo tylko POLONEZ i cena od razu 100% w górę, bo to do poloneza i tego już niema. 
 
 
 Już to robi, ale tylko na razie jeden, i jest to sklep REGMOT, który chyba czyta to forum :D
 
 https://sklep.regmot.com.pl/uszczelniacz-simering-silnika-tyl-fso-polonez-f,3,14181,17781
 
 Pojawił się jakiś czas po tym, jak kiedyś napisałem, że ten model elringa, pierwotnie do nissana patrola, pasuje do poloneza. Ale dzięki temu tylko więcej osób kupi dobry uszczelniacz z porządnego materiału, zamiast badziewia :) Tak to dalej sklepy by oferowały tylko moto-technikę i inny szajs, kiedy na półkach sklepowych leżą części pasujące, a kilkukrotnie lepszej jakości.
 
 
 tylny uszczelniacz OHV to (jak wiekszosc takiech elementow w OHV) simering o wymiarach znormalizowanych, a nie jakies nissany czy inne zasrany/posrany,
 mozna kupic z gladka warga, lewoskretny, prawoskretny , z gumy, vitonu lub czego tam chcesz - oczywiscie trzeba dobrac odpowiedni,
 
 wiec szukajcie pasujacych czesci z innych aut, ale sie przy tym nie zesrajcie z podniecenia,
 sruby, nakretki, opony, zarowki to nie sa czesci pasujace z innych aut, a w przypadku PN takimi nie sa rowniez simeringi i lozyska
 
- 
				tylny simmering pasuje od Łady. Ten elring jest spoko. Mam w 2 silnikach i ok wielu lat sucho.
			
- 
				Ciekawy temat, tylko żeby czasem nie było tak, że zaraz znajdą się "zaradni" którzy zaczną pisać przy danych częściach "Subaru BRZ, Forester; Toyota GR86 POLONEZ" albo tylko POLONEZ i cena od razu 100% w górę, bo to do poloneza i tego już niema. 
 
 
 Już to robi, ale tylko na razie jeden, i jest to sklep REGMOT, który chyba czyta to forum :D
 
 https://sklep.regmot.com.pl/uszczelniacz-simering-silnika-tyl-fso-polonez-f,3,14181,17781
 
 Pojawił się jakiś czas po tym, jak kiedyś napisałem, że ten model elringa, pierwotnie do nissana patrola, pasuje do poloneza. Ale dzięki temu tylko więcej osób kupi dobry uszczelniacz z porządnego materiału, zamiast badziewia :) Tak to dalej sklepy by oferowały tylko moto-technikę i inny szajs, kiedy na półkach sklepowych leżą części pasujące, a kilkukrotnie lepszej jakości.
 
 
 tylny uszczelniacz OHV to (jak wiekszosc takiech elementow w OHV) simering o wymiarach znormalizowanych, a nie jakies nissany czy inne zasrany/posrany,
 mozna kupic z gladka warga, lewoskretny, prawoskretny , z gumy, vitonu lub czego tam chcesz - oczywiscie trzeba dobrac odpowiedni,
 
 wiec szukajcie pasujacych czesci z innych aut, ale sie przy tym nie zesrajcie z podniecenia,
 sruby, nakretki, opony, zarowki to nie sa czesci pasujace z innych aut, a w przypadku PN takimi nie sa rowniez simeringi i lozyska
 
 
 
 Tylko dziwnym sprawem, jak ktoś najczęściej pyta, to nie dostaje odpowiedzi, tylko link do gówna pralkowego :D Jak tak łatwo z tym wszystkim to poszukaj dostępnego od ręki dobrego zamiennika CBK-083, z wyłączeniem łożyska z GPZ, bo to ruska produkcja sprzed 30 lat, a gówna typu kraft czy inny syf nie warto montować bo przerobiłem, i to jest rozdupczone już jak jest w pudełku. Najlepiej jakiś NTN, albo SKF by mi przypasował.
 
- 
				https://sklep.volpex.pl/poprzeczne-jednorzedowe-zwykle/35470-lozysko-cbk-083.html kilka chwil w internecie wystarczy aby nabyć łożyso. 
			
- 
				Tak, produkcji "krzak" szajs-złom, które będzie szumieć od nowości, albo zaraz się rozleci. Albo jest pomyłka w katalogu, jak to często bywa. Zdjęcie czysto poglądowe, wrzucone jakieś byle jakie łożysko podwójnie kryte, bez pierścienia. To jest specjalne, precyzyjne, silnie obciążone, o podwyższonej wytrzymałości. Mówię o jakości fabrycznej, łożyska FŁT, które się montuje raz i wymienia za 100-200 tysięcy.
			
- 
				klocki Brembo Bendix: P23003
 
 tarcze Brembo Bendix: 08.3636.10
 
 Tarcze Bendix Bosch: 0986478063
 
 Tarcze Bendiks ATM Mikoda: 0307 (opcja lakierowania na wybrany kolor)
 
 0307S- wersja nacinana, nawiercana, lub nawiercana i nacinana wd. zamówienia.
 
 Tarcze Lucas ATM Mikoda: 0306
 
 0306S, nacinana, nawiercana lub nacinana i nawiercana wd. zamówienia
 
 korektor Brembo do Bendix : RA6001
 
 Pompa hamulcowa Brembo: M85021
 
 Końcówka drążka zewnętrza Lemforder: 11635 02
 
 Wewnętrzna TRW (krótka) JTE451
 
 Sworznie FAG: 825018610, 825018710
 
 TRW JBJ306
- 
				Bardzo ciekawa oferta hamulców do Poloneza z systemem Bendixa:
 
 https://ebcbrakes.pl/pl/katalog/czesci-uniwersalne/wszystkie-produkty/95~751020~772866~772898~2331382~2331383~2382983/?path=95~751020~772866~772898~2331382~2331383~2382983
 
 M.in. tarcze nawiercane i nacinane, oraz klocki 'Yellowstuff' do pracy do temperatury 900* Celsiusza <lol>
 
 (https://wyszukaj.ebcbrakes.pl/assets/uploads/ebc/zakres-temperatur-pracy-klockow-ebc.jpg)
- 
				miałem w lucasie EBC green i były twarde, mało skuteczne i po 2 latach się rozwarstwiły . Wyrzuciłem klocki zużyte w 30%.
			
- 
				Do Bendixa są dostępne tarcze i klocki Textar,  TRW i pewnie jeszcze innych uznanych producentów, więc po co kombinować?
			
- 
				Klocki, tarcze, a jedną z większych wad tego systemu, którą wszyscy pomijają, jest w mojej opinii malutkie i niewydajne serwo (jak na dzisiejsze czasy). Ja byłem w szoku, jak serwo dwukomorowe z subaru forester potrafiło w moskwiczu zrobić efekt "wow" bez wymiany czegokolwiek w standardowym układzie. Przy czym moskwicz już miał nowocześniejsze serwo - m.in jak polonez lucas. Duże wrażenie "tępoty" tych hamulców wynika z wrażenia, że pedał trzeba deptać, żeby auto mocno hamowało. W moskwiczu w ogóle nie było miejsca na inne serwo,a weszło, w polonezie i fiacie z bendixem jest tyle miejsca, że spokojnie dałoby się coś zaadaptować, zrobić przejściówkę i wypróbować. 
			
- 
				Klocki, tarcze, a jedną z większych wad tego systemu, którą wszyscy pomijają, jest w mojej opinii malutkie i niewydajne serwo (jak na dzisiejsze czasy). Ja byłem w szoku, jak serwo dwukomorowe z subaru forester potrafiło w moskwiczu zrobić efekt "wow" bez wymiany czegokolwiek w standardowym układzie. Przy czym moskwicz już miał nowocześniejsze serwo - m.in jak polonez lucas. Duże wrażenie "tępoty" tych hamulców wynika z wrażenia, że pedał trzeba deptać, żeby auto mocno hamowało. W moskwiczu w ogóle nie było miejsca na inne serwo,a weszło, w polonezie i fiacie z bendixem jest tyle miejsca, że spokojnie dałoby się coś zaadaptować, zrobić przejściówkę i wypróbować. 
 
 Zrobcie sobie wspornik pompy hamulcowej odrazu poprawia się hamowanie i nie trzeba tak deptać pedału hamulca .
- 
				
 Zrobcie sobie wspornik pompy hamulcowej odrazu poprawia się hamowanie i nie trzeba tak deptać pedału hamulca .
 
 
 Dokładnie tak. Wystarczy spojrzeć jak mocno wygina się całe serwo z pompą hamulcową podczas naciskania pedału..
- 
				Jasne, to też pomaga. Ale większe serwo też sporo daje :) 
			
- 
				miałem w lucasie EBC green i były twarde, mało skuteczne i po 2 latach się rozwarstwiły . Wyrzuciłem klocki zużyte w 30%.
 
 
 Do Bendixa są dostępne tarcze i klocki Textar,  TRW i pewnie jeszcze innych uznanych producentów, więc po co kombinować?
 
 
 Przecież to oczywiste, że klocki przystosowane do wysokich temperatur będą bardzo twarde i nie mają prawa działać w normalnej jeździ. Wrzuciłem to bardziej w charakterze ciekawostki. Któreś z tych klocków byłyby sensowne co najwyżej do zgodnej z homologacją repliki rajdowego Poloneza, gdzie wd. papierów na tylnej osi ma siedzieć system Bendixa z tarzą 227mm.