Autor Wątek: Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego  (Przeczytany 4689 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« dnia: Sierpień 18, 2006, 13:52:45 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2646
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
wrb. witam. mam pytanie, czy który? z kolegów, posiadaczy caro ze standardowym, ga?nikowym silnikiem 1,6 mógłby mi powiedzieć, jak wygl?daj? sprężynki od?rodkowego regulatora zapłonu w tym samochodzie. kiedy? je?dziłem PF 125, tam jedna sprężynka jest z cienkiego drutu, ona pracuje cały czas, druga natomiast z drutu grubego z jednym uszkiem okr?głym a drugim przedłużonym, wł?cza się do pracy przy ok. 1500- 1600 obr/min. w moim wehikule obie sprężynki były z cienkiego drutu. na rysunku 7/ 13 ( morawski ) widać wyra?nie moment wł?czenia sie tej grubszej sprężynki do pracy ( zmniejszenie szybko?ci przy?pieszania zapłonu ) kupiłem komplet sprężynek z opisem: do silnika 1,6. ale ta grubsza ma oba uszka okr?głe, czyli będzie działać równo z t? cieńsz?, od najniższych obrotów, a to przecież nieprawidłowo, wg. rysunku! proszę o odpowied? kogo?, znaj?cego sie na rzeczy. pozdrawiam. :(
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 19, 2006, 13:13:27 pm »

Wydra707

  • Gość
Cytat: "wrb"
caro ze standardowym, ga?nikowym silnikiem 1,6 (...) jak wygl?daj? sprężynki od?rodkowego regulatora zapłonu w tym samochodzie

Je?li to Ci co? pomoże, mogę podać teoretyczne parametry tych sprężynek z ksi?żki napraw Trzeciaka.

Silnik 1600CB z elektronicznym układem zapłonowym polskiej produkcji, rozdzielacz prod. Zelmot typ 4498.
Sprężynki (?rednica drutu / długo?ć wewnętrzna między zaczepami w stanie swobodnym):
- pierwsza: 0,6 mm / 14 mm
- druga: 1,1 mm / 18 mm

Wymiary wskazywałyby, że druga sprężynka powinna mieć wydłużone ucho.

Dla porównania sprężynki dla silnika 1500AB (rozdzielacz 4497):
- pierwsza: 0,6 mm / 14 mm
- druga: 1 mm / 19,6 mm

W przypadku tych sprężynek wiem na pewno, że druga ma wydłużone ucho (poprzednio miałem 1.5 GLE z takim silnikiem i dużo grzebałem przy zapłonie).

Przyznam, że dla mnie te dane nie s? w pełni jasne, bo sugeruj?, że w pocz?tkowym zakresie, do ok. 1600 obr./min, obie charakterystyki powinny mieć takie samo nachylenie (taka sama pierwsza sprężynka). Tymczasem z wykresów podanych w Morawskim wynika, że w tym zakresie charakterystyka dla silnika 1600 jest bardziej płaska - a to sugerowałoby mocniejsz? sprężynkę. A może masy ciężarków w regulatorze od?rodkowym s? inne? Ale chyba nie...

Pozdrawiam
Paweł

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 20, 2006, 23:56:47 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2646
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
wrb.witam. dziękuje  Wydra707. sprawdzę wage ciężarków, że też na to nie wpadłem... cymbał ze mnie! i jeżeli uda mi się kupić dwa ciężarki, to będę je piłował, może co? wyjdzie z tego! Haha. poinformuję o wynikach!                                                            Pozdrawiam.                                                                                                              Włodek
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 21, 2006, 10:50:37 am »

batorejro

  • Gość
Witam!
A czy kto? ma t? ksi?żkę TRZECIAKA w wersji elektronicznej? PDF lub cos inego?
Chciałbym wiedzieć ile maj? wazyć ciężarki do aparatu zapłonowego w DF125 z silnikiem 1500 i jakie powinny byc wymiary spręzynek. Jest to aparat zapłonowy S91BX 13 stopni. Takie same sprzężynki i ciężarki  s? dla poprzednich aparatów zapłonowych o oznaczeniu 12 stopni.

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 21, 2006, 15:12:20 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2646
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
wrb. witam. podajcie tytuł ksi?żki Trzeciaka, ja mam jego : Diagnostyka samochodów osobowych, a o jakiej jego ksi?żce wspominacie?
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 21, 2006, 18:14:53 pm »

Wydra707

  • Gość
Cytat: "wrb"
(...) podajcie tytuł ksi?żki Trzeciaka, ja mam jego : Diagnostyka samochodów osobowych, a o jakiej jego ksi?żce wspominacie?

Krzysztof Trzeciak napisał kilka ksi?żek napraw do Polonezów (i innych samochodów także). Dane sprężynek pochodz? z ksi?żki: "Naprawa FSO Polonez", Leszek Sokolnicki, Krzysztof Trzeciak, wyd. AUTO, Warszawa 1991.

Cytat: "batorejro"
A czy kto? ma t? ksi?żkę TRZECIAKA w wersji elektronicznej? PDF lub cos inego?

Pozwolę sobie na mały off-topic. Tak się składa, że miałem co? wspólnego z działalno?ci? wydawnicz? i mogę w pełni odpowiedzialnie napisać: nie chcecie mieć ksi?żek - ?ci?gajcie z Sieci ich kopie. Warunkiem tworzenia nowych publikacji jest sprzedaż poprzednich. Autor i wydawca nie po to wkładaj? BARDZO dużo pracy i pieniędzy w opracowanie materiału, aby potem ludzie brali to za darmo. Je?li masz szacunek dla autora i uważasz, że jego praca jest przydatna - zapłać mu. Tak, jak zapewne Ty chcesz, aby Tobie płacono za Twoj? pracę. Wydawnictwo bez pieniędzy ze sprzedaży publikacji, nic już nie wyda.

A co do mas ciężarków, to w dostępnych mi ksi?żkach tych danych nie spotkałem... S? tylko wymiary sprężynek jako czę?ci zamiennych.

Cytat: "wrb"
sprawdzę wage ciężarków, że też na to nie wpadłem... (...) jeżeli uda mi się kupić dwa ciężarki, to będę je piłował, może co? wyjdzie z tego!

Szczerze mówi?c nie rozumiem, co chcesz osi?gn?ć. Sk?d będziesz znał charakterystyki regulatora z podpiłowanymi ciężarkami? Czy naprawdę nie lepiej kupić wła?ciwe sprężynki? Może sprzedali Ci nie te co trzeba, może kto? "podrabia" te czę?ci bez pojęcia? Szukaj w innych sklepach...

W pierwszym po?cie napisałe? bardzo rozs?dnie, że grubsza sprężynka powinna mieć wydłużone ucho, aby zaczynała pracować powyżej pewnych obrotów. Tak powinno być. Podpiłowywanie ciężarków nic tu nie zmieni. A w ogóle dlaczego chcesz te sprężynki wymieniać? Problemy z zapłonem czy może jaka? próba podrasowania silnika?

To może jeszcze dam Ci do my?lenia. Z mojego do?wiadczenia wynika, że ogromny rozrzut parametrów ma regulator podci?nieniowy. Różnice dynamicznego wyprzedzenia zapłonu wynikaj?ce z parametrów tego regulatora mog? być wyższe niż z różnic parametrów sprężynek (choć piszę to na podstawie silnika Poloneza 1.5 GLE). Je?li więc ustawiasz sobie zapłon, nie obejdzie się bez prób drogowych i regulacji podci?nieniowego "wyprzedzacza" (wkłada się tam podkładki pod sprężynkę). Jak zaczniesz piłować ciężarki, to już kompletnie wszystko rozregulujesz... Chyba, że dokładnie wiesz co robisz i co chcesz osi?gn?ć.

Pozdrawiam
Paweł

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 21, 2006, 20:42:49 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2646
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
Witam. Wydra707.  Jasne, ksi?żki powinno sie kupować! A ze sprężynkami jest problem, nie istniej?! Chcę kupić nowe, ponieważ stare straciły swe wła?ciwo?ci. Na oscyloskopie widać wyra?nie, że zapłon przy?pieszany jest szybciej niż trzeba. Działanie przy?pieszacza podci?nieniowego sprawdzone i wyregulowane na oscyloskopie. Masz rację, chodzi mi o podrasowanie silnika za pomoc?  precyzyjnej, indywidualnej dla tego egzemplarza silnika, regulacji. Oczywi?cie że wiem, co robię. Do?wiadczenia z piłowaniem ciężarków rozpocznę, jeżeli uda mi się kupić drugi komplet. W każdym b?d? razie w dalszym ci?gu szukam oryginalnych, nowych sprężynek.
Pozdrawiam
Włodek
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 22, 2006, 08:48:19 am »

batorejro

  • Gość
Dobra dobra,ale ja bym tylko chciał znac długo?ci i grubo?ci sprężynek a także wage ciężarków do 125p 1500. Ksi?zki  wcale nie muszę mieć, wieć jezeli kto? posiada informację na ten temat, to bardzo proszę o odpowiedz. A może kto? wie w którym sklepie w Warszawie można co? takego dostać (sprężynki)
Pozdrawiam!

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 22, 2006, 15:09:24 pm »

Wydra707

  • Gość
Cytat: "wrb"
chodzi mi o podrasowanie silnika za pomoc? precyzyjnej, indywidualnej dla tego egzemplarza silnika, regulacji. (...) Do?wiadczenia z piłowaniem ciężarków rozpocznę, jeżeli uda mi się kupić drugi komplet

Ach, szczę?liwy posiadaczu samochodu, w którym można co? wyregulować... Ja też bawiłem się w swoim GLE w takie indywidualne regulacje, tylko mnie interesowało minimalne zużycie paliwa, a nie maksymalne parametry. W każdym razie ga?nikowce s? bardzo wdzięcznym obiektem do eksperymentów, to fakt.

Co do ciężarków, to będzie z nimi łatwiej niż ze sprężynkami, bo wystarczy stary regulator ze szrotu czy z giełdy. Ciężarki nie zmieniaj? parametrów z czasem (chyba, że jako? koszmarnie pordzewiej?).

Pamiętam, że w moim ga?nikowcu też był problem z nadmiernym wyprzedzeniem zapłonu i okazało się, że to ciężarki się zawieszaj?. Maj? tak? przykr? cechę, że potrafi? się lekko unie?ć i przekrzywić. A wtedy nie wracaj? do położenia wyj?ciowego. Pod sprężynki podkładałem więc cienkie podkładki, które uniemożliwiały przekrzywienie się ciężarka.

Napisz, co Ci wyjdzie z tych prób.

TO batorejro:
Je?li chodzi o regulator S91BX w PF125p, to rzucę okiem w dostępnej mi literaturze (mam trzy wydania serwisówki do PF125p plus kilka ksi?żek do Poloneza), ale raczej czarno widzę... Z tego co pamiętam, nia ma tam żadnych danych na temat parametrów czę?ci składowych regulatora (sprężynek, ciężarków). S? tylko ogólne dane dotycz?ce regulacji zapłonu... Ale sprawdzę.

Co do sprężynek, to ja kupowałem (ale do Poloneza!) w sklepie fabrycznym Zelmotu na Łopuszańskiej w Warszawie. Ale to było wiele lat temu i nie wiem, czy ten sklep jeszcze istnieje. To jest strona www firmy ZEMOT, która być może jest jego kontynuacj?: http://www.zemot.pl/moto/index.htm

Przy okazji informacja dla wrb. Zelmot-Electric http://www.zelmot-electric.pl podaje, że do dzisiaj produkuje czę?ci do regulatora 4498 m.in. co?, co nazywa "zestawem naprawczym rozdzielacza" (za 10 zł). Może s? w nim sprężynki..?

Pozdrawiam
Paweł

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 22, 2006, 21:38:16 pm »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2646
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
Wydra707.  Z tym szczę?ciem to? mi dołożył, ot kpiarz. Ale nic to. Też poszedłem w kierunku zmniejszenia zużycia paliwa, w tej chwili poldek pali około 7-8l gazu na 100km. przy spokojnej je?dzie, w zakresie obrotów ekonomicznych. Zestaw naprawczy  rozdzielacza, zakupiłem już dawno. Parę podkładek, sprężynki mocuj?ce kopułkę i te do regulatora, niestety, nie spełniaj?ce żadnych norm. Problem zawieszania sie ciężarków opanowałem już w latach 80- tych, dbam  oto, aby tego typu błędy konstrukcyjne nie uprzykrzały mi jazdy.
Pozdrawiam.
Włodek
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 22, 2006, 21:45:00 pm »

elektrokiler

  • Gość
Do kolegi wrb:
Widzę, że jeste? z Lublina- sprężynki s? do kupienia w sabacie (kupowałem w poniedziałek) na Budowlanej, ale s?dze, że maj? i na Sp. Pracy. Cena 3.20 PLN.

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 22, 2006, 23:34:12 pm »

WKLIW

  • Gość
Cytuj (zaznaczone)
w tej chwili poldek pali około 7-8l gazu na 100km
ale chyba nie w miescie ??  bo w trasie to całkiem normalny wynik

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 23, 2006, 15:32:00 pm »

Wydra707

  • Gość
Cytat: "wrb"
Z tym szczę?ciem to? mi dołożył, ot kpiarz. Ale nic to. Też poszedłem w kierunku zmniejszenia zużycia paliwa, w tej chwili poldek pali około 7-8l gazu na 100km. przy spokojnej je?dzie (...)

Nie kpię, tylko autentycznie zazdroszczę. Po odpowiedniej regulacji mój 1.5 GLE zużywał w trasie, przy spokojnej je?dzie, poniżej 6,5l/100 (benzyny, bo do gazu nie byłem i nie jestem przekonany). A to, co mam teraz (wtrysk, komputer, wspomaganie i inne cuda) nie schodzi w trasie poniżej 8, a w mie?cie 12 (w zimie do 15!!!). Stary w mie?cie palił 9,5-11 zależnie od pory roku. Przejeżdżałem nim w mie?cie 400 km na baku, a nowym 300... I dlatego zazdroszczę, że możesz sobie poregulować. W GSI nie zdziała się nic prostymi metodami... Na razie my?lę, jak oszukać komputer podaj?c mu fałszywe dane, bo to chyba jedyny sposób. A Ty sobie pokręcisz ?rubk?, dogniesz sprężynkę i masz efekt... |czę?ciarz. Doceń co masz :-)

TO batorejro:
Sprawdziłem w swojej literaturze i nic. Do S91BX nie ma żadnych szczegółowych danych czę?ci składowych - tylko ogólne charakterystyki i parametry ustawienia zapłonu w PF125p.

Pozdrawiam
Paweł

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 24, 2006, 05:45:56 am »

Offline wrb#1974

  • Klubowicz
  • Wiadomości: 2646
  • Płeć: Mężczyzna
    • Polonez Caro 1993. FIAT DOHC 1,6 "kwadrat". poległ w mojej obronie, w walce z przeważającymi siłami wroga.
Wydra707. z tym kpiarzem- to żart. rzeczywi?cie można podłubać, je?li kto? zna się na rzeczy. ja się znam na ga?nikach i od 16 lat poprawiam po tych co się nie znaj?. poldek je?dzi teraz na roztoczonym ga?niku, 1 przelot 35mm, drugi 36. do tych ?rednic dotoczyłem przepustnice, oczywi?cie z zachowaniem odpowiednich k?tów. w planach była również budowa kanału obej?ciowego powietrza, czyli całkowita zmiana sposobu zasilania i regulacji biegu jałowego. sprawa utknęła w miejscu, bo trzeba było szybko uruchomić samochód po remoncie silnika. ale pomysł przelany na papier, czę?ci wykonane- czekaj? na odpowiedni moment. jak widzisz, dłubacz jestem z zamiłowania
Pozdrawiam
Włodek
Świat dla wszystkich, Polska dla Polaków. to nie rasizm, to prawo do bycia Panem we własnym Domu.

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 24, 2006, 12:15:26 pm »

Wydra707

  • Gość
Cytat: "wrb"
(...) można podłubać, je?li kto? zna się na rzeczy. ja się znam na ga?nikach i od 16 lat poprawiam po tych co się nie znaj?

No masz, że też nie poznali?my się wcze?niej... Pewnie skorzystałbym z Twojej wiedzy. A tak muszę czekać, aż kupisz sobie GSI :-D

Powodzenia. I podziel się wynikami, jak już zrobisz.
Paweł

Pytanie o sprężynki regulatora od?rodkowego
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpień 24, 2006, 13:15:59 pm »

e_gregor

  • Gość
wrb, a ja z ciekawo?ci? czekam na Twoj wrażenia odno?nie kolektora rurowego  :cool: